Listing 1 - 10 of 317 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Oorlogen en conflicten zijn dagelijks in het nieuws. Vliegtuigen bombarderen steden in puin, rebellen trekken schietend van dorp naar dorp, duizenden mensen vluchten voor het gewelf, zelfs kinderen moeten soms meevechten. Oorlogen en conflicten maken veel kapot. De Verenigde Naties sturen regelmatig vredestroepen naar een land om de strijd te stoppen. Ook Nederlandse soldaten doen daaraan mee. Maar hoe ontstaan conflicten en hoe kunnen ze uitgroeien tot oorlogen? En hoe kunnen ze voorkomen worden?
Choose an application
Met literaire fragmenten uit de verschillende tradities bespreekt de hoogleraar westerse ideeën over de islam en toont hij de belevingswereld van de islamitische migrant in het Westen. In het laatste verhaal 'Pelgrims samen op weg: de Groene Man' toont Wessels aan hoe verhalen, doordat zij een 'multireligieuze en multiculturele' achtergrond hebben, een bijdrage kunnen leveren aan wederzijds begrip.
297 --- #gsdb3 --- Islam. Mohammedanisme --- Islam --- Islam. --- Maatschappij. --- Interreligieuze dialoog.
Choose an application
Dit boek over het heikele onderwerp van vrijheid van meningsuiting is een prijzenswaardige poging om het zwart-wit denken te doorbreken. Het feit dat het geschreven is voor zowel moslims als niet-moslims laat zien dat er aan beide kanten een groot gebrek aan kennis rondwaart. Razi Quadir probeert deze impasse te doorbreken met een werk dat is verankerd in klassieke islamitische bronnen. Al lezend komt hij tot de conclusie dat vrijheid van meningsuiting een groot goed is zowel vanuit Nederlands als islamitisch perspectief. Hij laat zien dat waar moslimlanden de basisvrijheden van meningsuiting en het afvallen van de islam niet toelaten, de originele bronnen individuele moslims veel meer speelruimte geven dan algemeen wordt aangenomen. Dit is een belangrijke ontdekking die de deur opent voor verhitte debatten en verdere studie en die laat zien dat het kleurenpalet van de realiteit veel breder is dan meestal wordt verondersteld
Islam --- Islam en westerse maatschappij --- Vrijheid --- Islam en maatschappij --- Islam ; Nederland --- Vrijheid van meningsuiting --- Didactics of religion --- Netherlands
Choose an application
De Nederlandse expertise- en behandelcentra EVA en Zahir hebben de afgelopen jaren een aanpak ontwikkeld voor veilige opvang van meisjes en jonge vrouwen die te maken hebben met eergerelateerd geweld. Dit boek is een methodische en inhoudelijke handreiking, bedoeld voor professionals die werken met meiden (en hun families) die te maken hebben met eergerelateerd geweld.
Geweld en maatschappij --- Geweld en maatschappij. --- Sociology of religion --- huiselijk geweld --- gender --- geweld --- vrouwenmishandeling --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality
Choose an application
Direct na de aanslagen in Brussel schoot onze maatschappij in een kramp rondom onze kinderen. Scholen en crèches werden als eerste beveiligd. Dat kinderen met voorsprong onze grootste rijkdom zijn, werd op 22 maart scherpgesteld. Frans Swartelé zoomt hierop in met vijftien straffe verhalen van onstuitbare jongeren. De kracht van het kwetsbare kinderleven komt naar boven in Anne Frank, Malala Yousafzai, Sabine Dardenne, Basje Vanstraelen en vele anderen. Evenzeer put hij inspiratie uit zijn educatief werk met kinderen in scholen bibliotheken. Verbijstering is er ook. Zo veel verwoeste kinderlevens door oorlog, armoede, geweld ... Wanneer komt de dag dat elk kind beschermd is door het Internationale Verdrag van de Rechten van het Kind?
Kinderen en maatschappij --- kinderrechten --- 34 --- Age group sociology --- maatschappij --- vluchtelingen --- armoede --- geweld --- milieuverontreiniging --- conflicthantering --- oorlogen --- echtscheiding --- seksuele vorming --- seksueel misbruik --- Children and violence
Choose an application
Door middel van verschillende praktische opdrachten, de DyslexieSleutels, krijgen leerlingen met dit werkboek inzicht in hun dyslexie.Ze ontdekken hun sterke kanten en hoe ze die kunnen inzetten bij het leren. Ze ervaren hoe ze lange teksten kunnen leren, mindmaps kunnen maken én woorden en grammatica kunnen onthouden.Ook is het belangrijk om te weten hoe ze met toetsstress kunnen omgaan. Bij veel stress werkt het werkgeheugen minder goed, en geleerde informatie is dan moeilijk op te roepen. Leerlingen leren hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze ontspannen een toets kunnen maken en hoe ze toetsvragen kunnen lezen en beantwoorden.Uiteindelijk maken ze hun eigen DyslexieSleutel, waarmee ze succesvol hun schoolcarrière kunnen vervolgen.Naast het werkboek is er ook een handleiding voor begeleiders, zoals docenten, remedial teachers, dyslexiecoaches en ouders. (https://www.swpbook.com/boek/2250/dyslexiesleutels-werkboek)
Didactic strategies --- leermoeilijkheden --- dyslexie --- Dyslexie --- Jongeren --- Leerstrategieën --- Secundair onderwijs --- Jongere --- Leerstrategie --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film
Choose an application
Kansengelijkheid in het onderwijs: het lijkt een breed gedeeld ideaal. Maar wat bedoelen we er precies mee? En hoe staat het ervoor in het Nederlandse onderwijs? Louise Elffers laat zien hoe achter het gedeelde streven naar kansengelijkheid uiteenlopende, soms zelfs tegengestelde opvattingen schuilgaan. Ze schept orde in de conceptuele chaos en neemt vervolgens het Nederlandse onderwijs de maat. Hoe (on)gelijk zijn de kansen hier? En wat moet er gebeuren om het ideaal van kansengelijkheid in de praktijk te brengen? Een urgent boek over de belangrijkste opgave in het Nederlandse onderwijs van dit moment, van de auteur van het veelgeprezen boek De bijlesgeneratie.
Maatschappij --- Politiek --- Gelijkekansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- Sociology of education --- Netherlands --- onderwijsorganisatie --- Educational equalization
Choose an application
Dit boek is een document humain van jongeren van voornamelijk Marokkaanse oorsprong over hun plaats in de Belgische samenleving. Het illustreert hun zoektocht naar antwoorden op tal van levensvragen. Het toont ook de impact van de groep op hen als persoon. De jongeren in het boek zijn verbonden aan De Fabriek en Centrum West, centra die zich bezig houden met begeleiding van jongeren in twee wijken in Brussel (het Noordstation in Schaarbeek en Zwarte Vijvers in Molenbeek) die worden getypeerd door een hoge concentratie van migranten. Is de maatschappelijke omgeving bereid voor hen een plaats te reserveren, hen te respecteren en naar hen te luisteren? Een 'document humain' van jongeren van voornamelijk Marokkaanse oorsprong over hun plaats in de Belgische samenleving. In het boek maken jongeren aan de hand van een socratisch gesprek, twee interviews en door hen zelf gemaakte foto's, hun letterlijke en figuurlijke betekenis van hun eigen plaats zichtbaar.
Age group sociology --- interculturele opvoeding --- toegepaste filosofie --- filosofie --- jeugd --- maatschappij --- filosoferen met kinderen
Choose an application
Hoe autonoom kunnen we denken, handelen en voelen? Of anders gezegd: in hoeverre en op welke wijze wordt onze identiteit bepaald door externe factoren? Tijdens de lezingenreeks 'Studium Generale-leerstoel Kinsbergen 2011-2012' nodigde de Artesis Hogeschool Antwerpen tien deskundigen met een diverse achtergrond uit om over dit onderwerp te reflecteren. Het werden boeiende lezingen waarin op gedifferentieerde wijze aspecten van identiteit aan bod kwamen.
Philosophical anthropology --- Philosophy and psychology of culture --- 316.37 --- #SBIB:17H24 --- 311 --- 417 --- identiteit --- Identiteit. Individu en maatschappij. Persoonlijkheid --- Sociale wijsbegeerte: persoon en samenleving --- Sociale ethiek --- Persoonlijkheidsleer --- 316.37 Identiteit. Individu en maatschappij. Persoonlijkheid --- Identity (Psychology) --- Congresses --- cultuurfilosofie --- culturele antropologie
Choose an application
Hoewel elke zebra er als een zebra uitziet, verschillen ze onderling allemaal een beetje van elkaar. Het strepenpatroon van elk dier is anders. Op dezelfde manier zijn alle mensen mensen: ze hebben dezelfde organen, dezelfde gevoelens, hetzelfde verstand, dezelfde rechten. Tegelijk verschillen alle mensen, en ook culturen en volkeren, een beetje van elkaar. Hun strepenpatroon is anders. Vandaag woont meer dan de helft van de mensen in steden en dat aantal zal nog toenemen. Daardoor worden ze meer en meer met die onderlinge verschillen geconfronteerd. Want steden ontstaan nu eenmaal door migratie. Dat is altijd al zo geweest. Door die verstedelijking en door problemen als armoede, bevolkingsexplosie en ecologische dreiging moeten we nadenken over hoe de aarde en dus de hele mensheid kan overleven. We moeten zowel leren leven met onze onderlinge verschillen als met een aantal algemeen menselijke eigenschappen. Het is gevaarlijk om te denken dat we anderen gelijk moeten maken aan onszelf, want dan belanden we in racisme of assimilatie. Dat leidt alleen maar tot meer frustratie en conflicten in plaats van een duurzame en vreedzame samenleving. Een modern humanisme geeft antwoorden op die uitdagingen. Dit boek is een uitnodiging om af te stappen van het grote gelijk, dat ons vaak wordt opgedrongen vanuit een cultuur of een godsdienst. Het zebramodel streeft eenheid in verscheidenheid na. (bron: covertekst)
Philosophical anthropology --- Cultural evolution --- Cultural transformation --- Culture [Evolution of ] --- Evolutie [Sociale ] --- Evolution sociale --- Social evolution --- Sociale evolutie --- 651 Maatschappij. Algemeen --- Gelijke kansen --- S20090667.JPG --- humanisme --- multiculturele samenleving --- 301.17 --- 2 --- 325 --- Social change --- Belgium --- maatschappij --- gelijke kansen
Listing 1 - 10 of 317 | << page >> |
Sort by
|