Listing 1 - 10 of 79 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deze doe-gids sluit aan bij De autisme survivalgids, die in heel toegankelijke taal vertelt wat autisme is. Deze doe-gidsen hebben als doel kinderen met ontwikkelingsproblemen concreet hulp te bieden bij moeilijkheden thuis en in de klas. Aan de hand van doe-opdrachten worden problemen bespreekbaar en begrijpelijk gemaakt. Deze opdrachten voeren de kinderen uit, alleen of samen met de (zorg)leerkracht, begeleider of met hun ouders. Op deze manier krijgen ze inzicht in hun eigen moeilijkheden, maar ook in hun sterktes. Op een positieve manier krijgen kinderen hulpmiddelen, tips en suggesties aangereikt waarmee ze onmiddellijk aan de slag kunnen. Al deze informatie houden ze bij in hun doe-gids.
autisme --- 462.4 --- Autistische kinderen --- Autisme --- ASS --- Autismespectrumstoornissen --- Orthopedagogics
Choose an application
Al jaren is bekend dat mensen met autisme zintuiglijke problemen hebben. Ze zijn vaak overgevoelig voor zintuiglijke prikkels of juist ondergevoelig, of allebei tegelijk. Mensen met een autismespectrumstoornis kunnen volledig in paniek raken van tl-verlichting of een hele lichte aanraking. Het kan ook zijn dat bepaalde geluiden volledig aan hen voorbij gaan.Hyper- en hyporesponsiviteitIemand kan gestrest raken van een knisperend zilverpapiertje, maar het geluid van onweer niet opmerken. Deze hyper- en hyporesponsiviteit zijn inmiddels als officieel kenmerk van Autisme Spectrum Stoornis (ASS) opgenomen in het meest gebruikte diagnostische handboek, de DSM-5.Autisme en zintuiglijke problemen geeft inzicht in de aard van deze uiteenlopende zintuiglijke problemen die tot heftige stress kunnen leiden. Het geeft richtlijnen voor de onderkenning van deze problematiek en gaat uitgebreid in op mogelijke interventies.Aan de slagDit boek geeft belangrijke concrete adviezen aan alle hulpverleners die zich bezighouden met kinderen, jongeren en volwassenen met een autismespectrumstoornis, waaronder (ortho)pedagogen, psychologen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten en anderen die de vertaalslag naar de klinische praktijk moeten maken. Ook ouders van kinderen met autisme vinden in dit boek waardevolle inzichten en adviezen om thuis mee aan de slag te gaan.
Orthopedagogics --- volwassenen --- zintuigen --- autisme --- kinderen met een beperking --- Autisme --- 462.4 --- autisme. --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Aan de hand van dierenfoto's laat de auteur zien hoe kinderen en volwassenen met autisme (kunnen) zijn. Ze gaat in op de algemene kenmerken die voorkomen bij mensen met autisme, zoals: • Moeite met sociale situaties • Moeite met het begrijpen van non-verbale communicatie • Een grote loyaliteit • Over- of ondergevoeligheid van de zintuigen • Behoefte aan routines, voorspelbaarheid en structuur • Het vermogen om heel veel kennis over één onderwerp te vergaren • Een unieke kijk op de wereld. Natuurlijk heeft niet iedere persoon met autisme alle kenmerken die in dit boek worden genoemd, en hebben ze ook eigenschappen die hier helemaal niet aan de orde komen. Zowel in hun persoonlijkheid als hun gedrag kunnen twee mensen met autisme totaal verschillend zijn. Kathy Hoopmann wil vooral meegeven dat je, door je te verdiepen in hun sterke en minder sterke kanten, hen kunt helpen om het beste uit zichzelf naar boven te halen.
Orthopedagogics --- autisme --- Autisme --- 462.4 --- Autismespectrumstoornis --- ASS --- Ontwikkelingsstoornissen --- Psycho-educatie --- Autistische kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornissen
Choose an application
Vrij omvangrijke (her)uitgave waarin op uitgebreide wijze wordt ingegaan op het fenomeen hoogbegaafdheid. De auteur (ervaringsdeskundige) spreekt in haar boek het hoogbegaafde kind rechtstreeks aan. Zij doet dat in meestal begrijpelijke taal, kernachtig, met aandacht voor inhoud, gevoelens, zelfonderzoek, reflectievragen en biedt tal van handreikingen om te leren dealen met de eigen, specifieke vorm van hoogbegaafdheid. Hoewel specialistisch is het ook een lees-, kijk- en doeboek. Bij de tekst (in grote letters) staat meestal een paginagrote digitale kleurenprent die veelal een knipoog bevat. De uitkomst van haar aanpak is dat hoogbegaafden oefenen en leren om over hun vermogen te praten met (begeleidende) anderen, voor zichzelf op te komen en zichzelf, door middel van het in coöperatie maken van gepaste aanpassingen, in leer- en ontwikkelingsprocessen beter kunnen redden. Seperaat verscheen een werkboek*. Voor veel kinderen is de tekst wel erg omvangrijk om door te nemen. Aangezien inzichten veranderen, onderzoeken worden gereviseerd enz. is deze heruitgave qua inhoud geheel herzien en aangepast. Krachtig boek, met signaallijsten en overzicht van organisaties. Te gebruiken op o.a. school met/door kinderen vanaf ca. 6 jaar, zelfstandig vanaf ca. 10 jaar. bron: NBD Biblion - Mart Seerden
462.1 --- Hoogbegaafde kinderen --- Didactics --- Developmental psychology --- Educational psychology --- Primary education --- kinderen --- hoogbegaafdheid
Choose an application
Gewoon Buitengewoon gaat over Ward, een jongen met autisme. Hij reageert een beetje vreemd en zijn klasgenootjes stellen zich dan ook heel wat vragen. Ze lijken zich ook wel eens te ergeren aan het feit dat er voor Ward andere regels gelden. Alleen Noor neemt Ward gewoon zoals hij is en past zich een stukje aan aan hem zodat ze toch samen plezier kunnen beleven. Met een pedagogische leidraad door Autisme Centraal.
433.7 --- 462.4 --- Autisme --- Prentenboeken --- autisme --- jeugdliteratuur --- kinderboeken --- Personen met autisme (autisme) --- Autistische kinderen --- Leesopvoeding --- Vriendschap --- Schoolleven --- Orthopedagogics --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Ben is anders. Op school wordt hij gepest. Enkel tijdens het gamen is Ben een onverwinnelijke held. Wanneer zijn pesters hem ook online achtervolgen, is het tijd voor actie. Gebaseerd op het gelijknamige boek en de film van Nic Balthazar.
Dutch literature --- Autisme - prentenboek --- Pesten - prentenboek --- 462.4 --- Jeugdliteratuur 12+ --- Stripverhalen --- graphic novel --- Didactics --- Didactics of social education --- Secondary education
Choose an application
Dit handboek biedt praktische, op onderzoek gebaseerde strategieën om communicatieve en sociale vaardigheden te bevorderen van jonge kinderen met autisme spectrum stoornissen of problemen met sociale vaardigheden. De wetenschappelijke onderzoeksresultaten zijn vertaald naar een gebruiksvriendelijke aanpak die ouders in staat stelt om met alledaagse gesprekken en activiteiten hun kind te betrekken bij sociale interactie en communicatie. Ieder hoofdstuk bevat aanwijzingen om de strategieën toe te passen voor kinderen die nog niet praten en voor kinderen die al woorden of korte zinnen gebruiken. Hét standaardwerk voor ouders met kinderen met ASS en voor professionals die ouders en kinderen ondersteunen. Met behulp van dit handboek leren ouders om de interactie met hun kind te verbeteren, algemeen geaccepteerde manieren van communiceren te bevorderen, sociale aansluiting aan te moedigen en het taalbegrip van hun kind te verbeteren.
Autisme --- Kinderen --- woordenschat --- autisme --- taalvaardigheid --- 462.4 --- Autistische kinderen --- communicatie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Educational sciences --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Het aantal diagnoses van autisme is de laatste jaren behoorlijk toegenomen. Gelukkig komt er ook steeds meer kennis en informatie beschikbaar. Toch blijft het moeilijk om je echt een voorstelling te maken van de belevingswereld van kinderen met een autisme spectrumstoornis en de problemen waarmee ze in onze samenleving dagelijks worden geconfronteerd. Om deze kinderen een stem te geven werd dit boek geschreven. Hierin wordt met grote betrokkenheid, de nodige humor en zelfreflectie verteld hoe het leven van deze kinderen eruitziet en waarmee je als ouders, leerkracht, begeleider of andere betrokkene rekening kunt houden, en hoe je hen kunt ondersteunen en helpen.
Psychiatry --- autisme --- 462.4 --- Autismespectrumstoornissen (ASS) --- Autistische kinderen --- Autisme --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
De beschreven kenmerken en strategieën in deze gids geven inzicht en informatie over Asperger en zijn eenvoudig toe te passen. De handige, direct toepasbare tips en praktische adviezen voor zowel het jonge als iets oudere kind bieden een handvat in de dagelijkse lespraktijk. Ook een schoolbrede aanpak om leerlingen met Asperger te ondersteunen komt ter sprake.
Orthopedagogics --- autisme --- Aspergersyndroom --- #PBIB:+105.65 --- Autisme --- 462.4 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Autisme --- Autistische kinderen --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- onderwijs --- ontwikkelingsstoornissen --- psychologie --- schoolkind --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Syndroom van Asperger
Choose an application
Werken met mensen met autisme is niet evident, niet voor hen, en niet voor de begeleiders. Maar oplossingsgericht werken lukt wel. Oplossingsgerichte vragen zijn vooral toekomstgericht, en veronderstellen een zekere verbeelding om een antwoord te kunnen bedenken. Laat de verbeelding bij mensen met autisme nu net beperkt zijn. En toch& Het oplossingsgerichte gedachtegoed en de oplossingsgerichte methodieken blijken ideaal te zijn voor het werken met deze mensen. Aan de hand van het acroniem a.n.d.e.r.s. wordt duidelijk hoe de oplossingsgerichte vragen en methoden aangepast kunnen worden aan het anders denken van mensen met autisme.
Autisme. --- Orthopedagogics --- autisme --- orthopedagogiek --- oplossingsgericht werken --- 376.42 --- Autisme --- Oplossingsgericht werken --- Diagnostiek --- #KVHB:Autisme --- 606.16 --- 462.4 --- 616.2 --- Autisme Spectrum Stoornissen --- Therapie --- Begeleiding --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 79 | << page >> |
Sort by
|