Listing 1 - 10 of 36 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ze zijn de pioniers van de Marokkaanse en Turkse immigratie in Brussel: mannen en vrouwen die in de jaren 60 en begin jaren 70 overgekomen zijn, nu eens helemaal alleen, ingaande op de vraag van België naar buitenlandse arbeidskrachten, dan weer om een familielid te vervoegen dat al vertrokken was. Ze hebben een nieuw universum ontdekt, een stad die niets te maken had met wat ze voordien gekend hadden en die eigenlijk ook niet meer lijkt op wat ze vandaag is. Ter gelegenheid van 50 jaar Marokkaanse en Turkse migratie, heeft de Foyer het historisch onderzoeksbureau Geheugen Collectief gevraagd om deze periode opnieuw tot leven te brengen door de mensen te beluisteren die het toen allemaal van heel dichtbij meegemaakt hebben: een dertigtal Brusselaars van Turkse en Marokkaanse herkomst, en enkele andere getuigen die, vaak beroepshalve, met hen in nauw contact gestaan hebben. Hun verhalen zijn ontroerend, amusant, ze wekken verwondering en vertedering, en altijd zijn ze eerlijk en leerzaam. De getuigen roepen de risico’s en wisselvalligheden op tijdens hun eerste reis, de aankomst in een voor hen totaal onbekende stad, de zoektocht naar een eerste job en behuizing, de sociale weefsels en ontmoetingsplaatsen die ontstonden en de soms dubbelzinnige relatie die groeide met het land van herkomst. Naast een relaas van de feiten, brengen ze ook hun gevoelens en emoties over. Dit boek geeft het woord aan deze migranten van de eerste generatie, op een wijze die ook een historisch kader brengt. Maar het is ook en vooral een fascinerend verhaal. (Bron: covertekst)
Migration. Refugees --- Turken --- Marokkanen --- migranten --- sociale geschiedenis --- anno 1960-1969 --- anno 1970-1979 --- Brussels --- Marokkaanse migranten ; Brussel --- Turkse migranten ; Brussel --- Migranten ; Brussel --- migratie --- Marokkaanse migranten ; België --- Turkse migranten ; Belgie --- integratie --- 314.7 --- Migratie --- Brussel --- Integratie --- C5 --- 325 --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven
Choose an application
Kerkwerk Multicultureel Samenleven heeft een boek uitgebracht "Het gebeurt in Brussel. Interreligieuze belevingen." In drieëntwintig interviews worden projecten beschreven die de interrelgieuze ontmoeting en dialoog in Brussel stimuleren. Ze situeren zich zowel in de Nederlandstalige als Franstalige gemeenschap. De teksten peilen eveneens naar de visie en de verwachtingen van de gesprekspartners. Onze multiculturele samenleving veronderstelt dat iedereen leert samenleven met mensen van andere levensbeschouwingen en culturen. In drieëntwintig interviews worden projecten beschreven die de interreligieuze ontmoeting en dialoog in Brussel stimuleren. Ze situeren zich zowel in de Nederlandstalige als in de Franstalige gemeenschap. De teksten peilen eveneens naar de visie en de verwachtingen van de gesprekspartners. De actuele ervaringen worden aangevuld met enkele historische voorbeelden van personen die hun leven lieten verrijken door de omgang met andersgelovigen. Het boek voorziet eveneens in een duidend artikel van een theoloog uit Brussel en in een korte duiding van enkele bekende religieuze symbolen.
Comparative religion --- Brussels --- Brussel --- Bruxelles --- Multiculturalisme --- Multiculturele samenleving --- 291.16 --- C1 --- dialoog --- religie --- interculturaliteit (x) --- multiculturele samenleving --- Brussel - stad [gemeente in arrondissement Brussel - Hoofdstad - BE] --- interview --- christendom --- islam --- boeddhisme --- godsdienst --- Verhouding tussen de godsdiensten. Verdraagzaamheid. Interreligieuze dialoog --- Kerken en religie --- 291.16 Verhouding tussen de godsdiensten. Verdraagzaamheid. Interreligieuze dialoog --- #gsdb6
Choose an application
In 1997, vijftig jaar na de laatste talentelling, startte het toenmalige Centrum voor de Interdisciplinaire Studie van Brussel (de voorloper van het huidige BRIO), met de voorbereidingen van het eerste taalbarometeronderzoek. Het trachtte een representatief beeld te schetsen van de Brusselse taalsituatie. Er werd gepeild naar taalkennis, taalgebruik binnen verschillende contexten en naar de impact van taal op de attitudes van de Brusselaars. Inmiddels zijn we aan de derde taalbarometer toe. In een steeds kleurrijker en internationaler Brussel komt de relatie tussen taal en identiteit en de vraag naar een 'sense of belonging' meer en meer centraal te staan, zowel in het wetenschappelijke als in het politieke discours. Over welk aspect men het in Brussel ook heeft, men kan niet om de taaldiversiteit als basis voor de sociale verwevenheid van de Brusselse samenleving heen. De uitdaging op zowel politiek als maatschappelijk gebied is leren omgaan met deze diversiteit. Dit boek gaat dieper in op deze complexe (taal)relaties en de dynamiek van een meertalige en multiculturele stedelijke omgeving
Sociolinguistique --- Sociolinguistics --- Brussels --- Belgium --- Brussels (Belgium) --- Multilingualism --- Social aspects --- Sociolinguistique. --- Steden --- Stadssamenleving --- Meertaligheid --- Brussel --- Wetenschappelijk onderzoek --- 645 Sociolinguistiek --- 360 Brussels Hoofdstedelijk Gewest --- Stad --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap) --- Multilingualism - Social aspects - Belgium - Brussels
Choose an application
'Dit ben ik in Brussel' is een intercultureel educatief pakket dat aansluit bij de concrete leefwereld van kinderen in een (groot)stedelijke context. Dit materiaal is bedoeld voor kinderen en leerkrachten van de tweede en de derde kleuterklas en de eerste graad van het lager onderwijs. 'Dit ben ik in Brussel' wil de diversiteit van jonge kinderen in de klas zichtbaar en bespreekbaar maken. Door meer erkenning te geven aan de sociaal-culturele bagage van de kinderen in de grootstad, kan men hun meervoudige identiteitsontwikkeling en groei naar een positief zelfbeeld meer kansen geven.
Intercultureel onderwijs --- Diversiteit. --- Basisonderwijs. --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep) --- Didactics of social education --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- kleuteronderwijs vierjarigen (doelgroep) --- diversiteit --- multiculturele samenleving --- socio-emotionele opvoeding --- Brussels --- Diversiteit --- Kinderen ; steden --- Brussel --- Multiculturele samenleving --- Multiculturele samenleving ; Brussel --- 37.035 --- 474.6 --- interculturele opvoeding --- Interculturele opvoeding ; Brussel --- vluchtelingen --- multicultureel onderwijs --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Contains audio-visual material --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- 4-jarigen --- 5-jarigen --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Culturele vorming --- Mondiale vorming --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Identiteitsontwikkeling --- Basisonderwijs --- Roemenië --- India --- 4-jarige --- 5-jarige --- Inclusie --- Maatwerk --- Godsdienst --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Didactiek van de maatschappelijke vorming. --- diversiteit. --- kleuteronderwijs vierjarigen (doelgroep). --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep). --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep). --- multiculturele samenleving. --- socio-emotionele opvoeding. --- Brussel.
Choose an application
Dit boek portretteert jonge mensen en jongeren van geest die met jeugdhulp te maken kregen. De gebeurtenissen in hun jeugd bepaalden mee wie ze nu zijn. Toch zijn ze ook veel meer dan de moeilijkheden die ze kenden. Daarom delen ze hun verhaal. Niet het verhaal van hun instelling, maar het verhaal van hun keuze voor een positieve ingesteldheid.
Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- bijzondere jeugdzorg --- jeugdhulp --- jeugdzorg --- 362.7 --- Residentiële zorg --- Residentiële jeugdzorg --- Brussel --- Verhalen --- Jeugd --- sociale problemen --- residentiële hulp --- Social problems --- empowerment --- Social policy and particular groups --- #gsdbP --- Verhaal --- 186.2 Kinderopvang --- Jongere
Choose an application
Aan de hand van talrijke voorbeelden uit haar lange praktijk als nascholer licht de auteur stapsgewijs toe hoe jouw school het 4 lademodel op school kan introduceren en implementeren om gedifferentieerd (en rechtvaardig) op te treden bij overtredingen, zonder arbitrair te zijn. Sinds het verschijnen van de eerste editie is het 4 lademodel al door veel scholen toegepast. Dat heeft geleid tot nieuwe inzichten. De auteur heeft ze verwerkt in deze tweede druk. Er is vooral gesleuteld aan de terminologie. Onder meer de termen ?ernstig?, ?niet ernstig?, ?incidenteel en ?frequent? zijn gewijzigd. Nieuw is ook dat scholen via het boek zelf een poster kunnen maken om in de lokalen en de gemeenschappelijke ruimtes op te hangen.(bron: http://www.politeia.be)
Secondary education --- sancties --- jeugd --- onderwijsbeleid --- GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap [Brussel] --- Gedragsproblemen --- Onderwijs --- Straffen --- Differentiatie --- Secundair onderwijs --- Klasmanagement --- 370 --- Apprenticeship programs --- Gedragsprobleem --- Straf --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Inspraak zonder inzicht, leidt tot uitspraak zonder uitzicht.Oiheba Bensaâd groeide op in Brugge tussen twee werelden: die van een Algerijnse vader en een Belgische moeder, van een moslim en een katholieke vrouw, van een vluchteling en een honkvaste West-Vlaamse.Bij de aanslagen in Parijs en Brussel was ze schooldirecteur in wat volgens Trump een ?hellhole? is, tussen nog veel meer werelden om te overbruggen. Haar Brusselse jaren en haar dagboekfragmenten spelen zich af tegen een achtergrond van radicalisering, verschillende dreigingsniveaus en angst voor nieuwe aanslagen. Opgegroeid op een culturele breuklijn vertelt ze hoe ze die wereld ziet, proeft, voelt, hoort en ruikt.Als transformatiecoach deelt ze vandaag haar ervaringen en versterkt ze jongeren, onderwijsmensen en ondernemers als leiders van hun leven.In dit boek bundelt ze ook de lessen die ze zelf leerde als leidinggevende over angst, zelfvertrouwen en leiderschap. Met praktijkvoorbeelden uit haar eigen leven.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/168603-leer+kracht+leiding+geven+vanuit+angst+naar+zelfvertrouwen
Onderwijs --- Brussel --- Diversiteit --- Intercultureel onderwijs --- Schoolmanagement --- Schoolleiders --- Grootstad --- Teacher education. Teacher's profession --- identiteit --- intercultureel onderwijs --- terrorisme --- Schooldirectie --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Schoolleider --- radicalisering --- persoonlijk leiderschap
Choose an application
De stad Brussel kent de laatste twee decennia een sterke verjonging en heeft een gemiddelde leeftijd onder die van de andere gewesten. Jongeren vormen er een belangrijk onderdeel van het sociaal weefsel. De diversiteit binnen die Brusselse jeugd biedt echter zowel uitdagingen als kansen.Het merendeel van de jongeren identificeren zich heel sterk met de stad en zien in Brussel het symbool van eenheid in diversiteit. De verschillende breuklijnen die doorheen de stad lopen vormen echter een risico voor de cohesie ervan. Daartegenover staat dat jongeren die opgroeien in een van de meest diverse steden ter wereld een hoge mate van openheid en vooral mededogen vertonen.Zinnekes zijn De Best vormt de eerste weergave van de werkzaamheden van het DEBEST-programma (Democratic Empowerment of Brussels Education, Students and Teachers), een samenwerkingsverband van de Universitaire Associatie Brussel. DEBEST verrichte onderzoek bij 1880 jongeren van 15 à 16 jaar oud om een inkijk te krijgen op hun attitudes en besteedde aandacht aan initiatieven om jongeren te verbinden. https://www.aspeditions.be/nl-be/book/zinnekes-zijn-debest/18597.htm
668.6 Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Sociology of minorities --- Age group sociology --- klassfeer --- onderwijsbeleid --- discriminatie --- jongerencultuur --- multiculturele samenleving --- stedelijk beleid --- culturele diversiteit --- Brussels --- Brussel --- Jeugdwerk --- Jeugdwerkbeleid --- Discriminatie --- Mededogen --- Burgerschap --- Onderwijs --- Meningsvorming --- Jeugdcultuur --- Grootstad --- Demografie
Choose an application
Op basis van een representatieve steekproef, uitgevoerd door het NIS, werden zo'n 2500 Brusselaars tussen 18 en 70 jaar face-to-face bevraagd naar hun taalkennis, taalgebruik en taalattitudes. De belangrijkste bedoeling van dit werk is het Brusselse taalbeeld in kaart te brengen. In een inleidend gedeelte wordt een algemeen taalbeeld geschetst en wordt de manier waarop dit werd verkregen nader toegelicht. In een tweede deel worden een aantal taalgroepen besproken. Een derde deel neemt de taal zelf als invalshoek om de Brusselse realiteit te beschrijven. In een vierde deel wordt de aanzet gegeven voor een analyse van de relatie tussen taal en identiteit. In een laatste deel worden na een algemeen overzicht van het taalbeeld de toekomstige taalverhoudingen en politieke uitdagingen beknopt toegelicht.
Dutch language --- French language --- Language policy --- Political aspects --- History --- Sociolinguistics --- Dialectology --- Brussels --- Brussel - stad [gemeente in arrondissement Brussel - Hoofdstad - BE] --- multiculturele samenleving --- taalgebruik --- 315 Taalkwestie en communautaire problemen --- 360 Brussels Hoofdstedelijk Gewest --- #A0204A --- Glottopolitics --- Institutional linguistics --- Language and languages --- Language and state --- Languages, National --- Languages, Official --- National languages --- Official languages --- State and language --- Communication policy --- Language planning --- Langue d'oïl --- Romance languages --- Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Government policy --- Brussels (Belgium) --- Bruxelles (Belgium) --- Brussel (Belgium) --- Bruxella (Belgium) --- Brocela (Belgium) --- Brocsela (Belgium) --- Brohsela (Belgium) --- Brosella (Belgium) --- Brucellae (Belgium) --- Brucsella (Belgium) --- Bruesella (Belgium) --- Bruocsella (Belgium) --- Bruolisela (Belgium) --- Brusella (Belgium) --- Brussella (Belgium) --- Bruxelae (Belgium) --- Bruxellae (Belgium) --- Bruxsella (Belgium) --- Proxola (Belgium) --- Bruxelas (Belgium) --- Bruselj (Belgium) --- Bryssel (Belgium) --- Haren (Belgium) --- Languages --- Political aspects. --- Politics and government. --- Brussel. --- Taalproblematiek ; Brussel --- Politics and government --- 332.2 --- Taalproblematiek--Brussel --- Language policy - Belgium - Brussels - History - 20th century. --- Dutch language - Political aspects - Belgium - Brussels. --- French language - Political aspects - Belgium - Brussels. --- Brussels (Belgium) - Politics and government --- Brussels (Belgium) - Languages - Political aspects --- Identité collective --- Emploi des langues --- Bruxelles, Belgique --- Langues
Choose an application
Woord vooraf Vic Anciaux Inleiding Els Witte Hoofdstuk 1: Integratie ter discussie Karen Phalet en Marc Swyngedouw Hoofdstuk 2: Culturele waarden en acculturatievormen bij Turken en Marokkanen in Brussel Karen Phalet, Lieven De Rycke en Marc Swyngedouw Hoofdstuk 3: Sociaal-politieke oriëntaties van Turken, Marokkanen en laaggeschoolde autochtonen in Brussel: economisch en cultureel conservatisme versus progressiviteit Marc Swyngedouw, Lieven De Rycke en Karen Phalet Hoofdstuk 4: De subjectieve ervaring van discriminatie: een comparatieve studie bij Turken, Marokkanen en laagopgeleide Belgen in Brussel Lieven de Rycke, Marc Swyngedouw en Karen Phalet Hoofdstuk 5: Dubbel burgerschap: een generatievergelijkende studie bij Turken en Marokkanen in Brussel Karen Phalet en Marc Swyngedouw Hoofdstuk 6: Het utilitair individualisme bij de migranten van Turkse en Marokkaanse oorsprong in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Dimokritos Kavadias Hoofdstuk 7: De relatie tussen taal en identiteit bij de Brusselse migranten Leen Ackaert en Kris Deschouwer Hoofdstuk 8: Gerapporteerd taalgebruik en gerapporteerde taalvaardig- heid van migranten in Brussel Piet Van de Craen Hoofdstuk 9: De politieke instellingen in Brussel: kennis en attitudes Kris Deschouwer
Minorities --- Moroccans --- Turks --- Brussels (Belgium) --- Ethnic relations --- Bruxelles --- Minorités --- Marocains --- Turcs --- Bruxelles (Belgique) --- Relations interethniques --- minderheden; Brussel --- allochtonen --- kansarmoede --- sociografie --- -Moroccans --- -Turks --- -#PBIB:+107.31 --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:323H521 --- Achtergrondinformatie --- #VCV monografie 1999 --- 316.8 --- 323.15 <493> --- #a9906A --- 313 --- discriminatie --- integratie --- migranten --- minderheden --- 313.1 --- Minderheden ; Brussel --- Minderheden --- Multiculturele samenleving ; Brussel --- Turkish people --- Turkic peoples --- 325 --- 339.1 --- 308 --- 405.5 --- 493.23 --- 008 --- 406.6 --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Belgische politieke participatie en socialisatie --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- -Ethnic relations --- Multiculturele samenleving --- Brussels Gewest: migranten --- Cultuurverschillen. --- Brussels Gewest: migranten. --- Minorités --- Turken --- Brussel --- cultuursociologie --- Marokkanen --- Academic collection --- politiek --- Ethnic minorities --- Foreign population --- Minority groups --- -Bruxelles (Belgium) --- Brussel (Belgium) --- Bruxella (Belgium) --- Brocela (Belgium) --- Brocsela (Belgium) --- Brohsela (Belgium) --- Brosella (Belgium) --- Brucellae (Belgium) --- Brucsella (Belgium) --- Bruesella (Belgium) --- Bruocsella (Belgium) --- Bruolisela (Belgium) --- Brusella (Belgium) --- Brussella (Belgium) --- Bruxelae (Belgium) --- Bruxellae (Belgium) --- Bruxsella (Belgium) --- Proxola (Belgium) --- Bruxelas (Belgium) --- Bruselj (Belgium) --- Brussel. --- #PBIB:+107.31 --- Ethnology --- Persons --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- Bruxelles (Belgium) --- Haren (Belgium) --- Ethnic relations. --- Bryssel (Belgium) --- Sociology of minorities --- Social problems --- Brussels --- Minorities - Belgium - Brussels --- Moroccans - Belgium --- Turks - Belgium --- Brussels (Belgium) - Ethnic relations
Listing 1 - 10 of 36 | << page >> |
Sort by
|