Listing 1 - 10 of 140 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In een wereld die razendsnel verandert, moet ook het onderwijs zich voortdurend en steeds sneller aanpassen. In veel situaties moet er echter eerst voor een goede voedingsbodem gezorgd worden, moet er ruimte geschapen worden voor innovatie, vooraleer leerkrachten/docenten, directies, bestuurders... effectief op zoek kunnen gaan naar vernieuwende invalshoeken. Dit boek wil rake vragen stellen, nieuwe impulsen geven, de geest uitdagen om nieuwe paden te betreden.
Didactiek ; algemeen --- innovatie --- Onderwijsmanagement --- onderwijsmethoden --- Onderwijsstrategieën --- communicatiebeleid --- innovatiebeleid --- kwaliteitszorg --- onderwijsstrategieën --- personeelsbeleid --- School management --- onderwijsmanagement --- onderwijsvernieuwing
Choose an application
Ken Robinson is een van de meest invloedrijke personen op het gebied van onderwijs. Met Creatieve scholen richt Robinson zich op een van de belangrijkste problemen van onze tijd: hoe transformeer je het problematische schoolsysteem tot een succesvol schoolsysteem? Robinson stelt een zeer persoonlijke en organische aanpak voor om zo alle jongeren te betrekken bij de uitdagingen die de 21e eeuw heeft te bieden.Een boek vol anekdotes, praktijkvoorbeelden en grensverleggend onderzoek - geschreven in de zo bekende humoristische en vermakelijke stijl van Robinson - dat docenten, ouders en politici zal inspireren om opnieuw te kijken naar het werkelijke doel van onderwijs. Ken Robinson is een internationaal erkend opinieleider op het gebied van onderwijsontwikkeling, creativiteit en innovatie. Zijn lezingen hebben een grote impact op zijn publiek, waar ook ter wereld. De video's van zijn beroemde TED-lezingen werden bekeken door zo'n 200 miljoen mensen in meer dan 150 landen.
onderwijsbeleid --- School management --- creativiteit --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing ; Verenigde Staten --- Creativiteit --- onderwijskunde --- 454.22 --- onderwijs --- didactiek --- lesgeven --- Onderwijsvernieuwing --- 451.3 --- Lesgeven --- Schoolsystemen --- Onderwijssystemen --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijsvernieuwing.
Choose an application
Leerlingen, ouders, leerkrachten, het schoolbestuur, de participatieraad, de collega-directeurs in de scholengemeenschap, de inspectie … Als directeur ben je het aanspreekpunt en de informatiebron voor veel partijen, ook als er moeilijke knopen moeten doorgehakt worden. Iedereen altijd z’n zin geven is onmogelijk, maar je kunt wel controleren hoe je beslissingen doorpraat en erover communiceert. Een directeur die erin slaagt een boodschap open en duidelijk over te brengen, oogst niet altijd instemming, maar wel begrip en respect.Hoe je een gerespecteerd schoolhoofd wordt, legt de auteur uit in De duidelijke directeur. Aan de hand van casussen, stappenplannen, checklists en voorbeelden uit het secundair en basisonderwijs, toont de auteur hoe je op een constructieve manier omgaat met uiteenlopende situaties. Of het nu gaat om het wegsturen van een leerling, het evalueren van een leerkracht of het verantwoorden van een budgettaire maatregel, altijd is er een manier om positief uit het gesprek te komen.In dit boek besteedt de auteur ook aandacht aan de samenwerking binnen het schooldirectieteam, een brandend actueel thema. Schaalvergroting (of schoolvergroting), bijna elke directeur krijgt hiermee te maken. Veel directeurs communiceerden voordien als leerkracht met collega’s, leerlingen, ouders … Directeurs moeten nu ook specifiek gaan communiceren in een team, om samen positieve resultaten voor de school en/of de scholengroep te behalen. Dit boek maakt duidelijk hoe een directeur door zijn communicatie een duidelijke directeur kan worden.
Secondary education --- School management --- Primary education --- 458.1 --- Gesprekken --- Leiderschap --- Coach --- Vergaderingen --- Organisatie - Management --- Schoolbeleid --- Coaching --- Communicatie --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 741 Schoolorganisatie --- communicatie --- onderwijs --- directie
Choose an application
Een toekomst voor talent – dat wil zeggen: alle talenten, van alle kinderen! De centrale boodschap van dit boek is, dat het aan onderwijs, ouders, overheid en ondernemers is om gezamenlijk te werken aan die toekomst, waarin alle talenten optimaal worden ontplooid en benut. Dat is niet alleen een maatschappelijk belang, dat ieder deelbelang overstijgt, het is zelfs een morele opdracht: onze kinderen hebben er recht op, dat die 4 O’s hen prikkelen, uitdagingen en ondersteunen – want de toekomst van economie, arbeidsmarkt en samenleving is aan hún talent!
onderwijsparticipatie --- Teaching --- talentmanagement --- onderwijsstrategieën --- ontwikkeling van het kind --- onderwijsorganisatie --- talenten --- didactiek --- Talenten --- #PBIB:+110.10 --- Begaafdheid --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Talentontwikkeling --- Gelijke onderwijskansen
Choose an application
Teken jij weleens in je les? Tekeningen zijn heel nuttig om je uitleg te verhelderen. Ze helpen leerlingen om de lesstof te begrijpen, analyseren en onthouden. Ons brein kan immers beter informatie opnemen als er zowel woorden als beelden worden gebruikt. Denk je nu: ?Ja, maar ? ik kan echt niet tekenen!?, dan is dit boek geschikt voor jou! Rachel Levi laat in dit boek zien hoe je snel en simpel beeldtaal kunt gebruiken in je lessen. Haar methode is eenvoudig. Zo eenvoudig, dat ze inmiddels duizenden mensen aan het tekenen heeft gekregen.Mooi tekenen is daarbij niet het doel. Het gaat erom dat je je woorden visueel kracht bijzet. Door zelf te tekenen, creëer je bovendien een cultuur waarin leerlingen óók op een snelle manier kunnen tekenen.Teken je les is een praktijkgericht boek, met veel voorbeelden en oefeningen die je helpen om zonder al te veel moeite een visuele aanpak in je klas of op schoolniveau toe te passen. Lees het met een stift en schetsboek bij de hand en ga direct aan de slag.(https://shop.bazalt.nl/teken-je-les)
Didactic strategies --- visuele communicatie --- beeldtaal --- leren --- didactiek : algemeen (ler) --- didactische werkvormen (ler) --- activerende werkvormen --- didactiek --- tekenen --- onthouden --- Tekenen --- Leerprocessen --- Didactiek --- Onderwijs --- Leerproces --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Hoe pak ik mijn taallessen het beste aan? Heel wat leraren moderne vreemde talen en NT2 stellen zich dagelijks deze vraag. Lesgeven is dan ook een complexe opdracht met een waaier aan mogelijke benaderingen, als differentiëren, leerlingen motiveren en evalueren. Daarnaast ook feedback geven, werken met rubrics en een portfolio, leerstrategieën gebruiken, afstandsonderwijs ... Wat zet je allemaal in om leerlingen een taal adequaat te leren gebruiken in verschillende communicatieve situaties? En hoe? Deze zoektocht zal elke taalleerkracht herkennen. In dit boek gaat de auteur verder dan theoretische benaderingen en vertelt ze over good practices en haar eigen ervaringen. Ze biedt taalleraren ook inspiratie om in te spelen op de talenten van leerlingen. Hun autonomie, betrokkenheid en competentie te verhogen. In te zetten op differentiatie en variatie, en gebruik te maken van activerende werkvormen. Geregeld komen haar cursisten ook zelf aan het woord met hun kijk op deze communicatieve aanpak. (bron: covertekst)
456.2 --- didactiek --- taalonderwijs --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen --- Nt2 --- Talenonderwijs --- Didactic strategies --- Didactics of languages --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- talenonderwijs --- tweede taal --- Vreemdetalenonderwijs ; didactiek --- NT2
Choose an application
Vakbekwaam Onderwijzen gaat over de dagelijkse praktijk in het (speciaal) basisonderwijs. Het boek beschrijft het onderwijsproces van het begin tot het eind en gaat onder meer in op het inrichten van de leeromgeving, het aanbieden van leerstof, de verwerking van opdrachten, klassenmanagement en stimuleren van effectief leer- en sociaal gedrag. Er komen vragen aan bod als: wat doe je de eerste schooldag, hoe vertel je ouders slecht nieuws, hoe registreer en administreer je, hoe leg je dingen het beste uit, wat moet je doen bij ordeproblemen en hoe stimuleer je sociale vaardigheden. Zelfredzaamheid, zelfstandig werken en samen werken zijn de centrale thema's.
454 --- 474 --- 450.7 --- Basisonderwijs --- Brede school --- Didactiek --- Leeromgeving --- Didactiek; algemeen --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Opleiding en bijscholing --- Didactics --- Primary education --- basisonderwijs --- didactiek --- lerarenopleiding --- Secondary education
Choose an application
KWIK omvat een doos met al het nodige materiaal om de diagnostische screenings uit "Kleuters met extra zorg" van Marc Boone uit te voeren bij risicokleuters. De screenings gebeuren volledig in spelvorm. Het spel bevat verschillende opdrachten en materiaal voor de zeven competenties : wiskundige initiatie, leesinitiatie, motoriek, taal- en spraakontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkelng en spel-en werkhouding.
kleuteronderwijs --- zorgverbreding --- 471.4 --- educatieve spellen --- Cognitieve ontwikkeling --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Handelingsplannen --- Kleuterbegeleiding --- Leerlingvolgsystemen(Kindvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Motorische ontwikkeling --- Ontluikende geletterdheid --- Remediëring --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Spelen met opdrachtmateriaal --- Taalontwikkeling --- Werkhoudingsproblemen --- Wiskundige initiatie --- Zorgverbreding --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Kleuteronderwijs --- Boerderijen --- didactiek --- Boerderijen. --- didactiek. --- Didactiek. --- kleuterdidactiek --- Didactics of Kindergarten --- educatieve spelen --- Didactiek; algemeen --- Ruimtevaart. --- Indianen. --- Kastelen. --- Educatieve spellen --- Kleuteronderwijs. --- Heksen. --- Remediëring
Choose an application
Leerlingen in het voortgezet onderwijs worden maar zelden betrokken bij de voorbereiding van lessen en activiteiten, de organisatie van de school of de manier van lesgeven. Toch kunnen zij goed aangeven wat zij willen. In dit boek ontwikkelt de auteur kwaliteitscriteria op basis van interviews met leerlingen op acht scholen uit het voortgezet onderwijs.
Secondary education --- Research on teaching --- brede school --- Netherlands --- #PBIB:+110.10 --- 183.2 Participatie - Methode en praktijk --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Brede school --- Nederland --- Leerlingparticipatie --- Leerlingenparticipatie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Voortgezet onderwijs. --- Brede school. --- Participatie. --- Nederland.
Choose an application
Meer dan 30.000 kinderen en jongeren worden elk jaar intens gepest op Vlaamse scholen. Hoe voorkom je dat kinderen en jongeren elkaar uitsluiten, beledigen en kleineren? Hoe pak je pestproblemen succesvol aan?De job als leerkracht is al zwaar, je moet haast een superheld zijn om het pestgedrag de baas te kunnen.Dit boek bundelt inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Hoe schrijf je een visie uit? Hoe begeleid je leerkrachten? Hoe maak je kinderen weerbaar en zelfzeker, zodat ze geen nood hebben aan pesten?Het boek is gebaseerd op goede praktijken in de schoolcontext, en richt zich op leerkrachten uit de lagere school en het secundair onderwijs.Haal alvast je heldencape uit de kast en geef je anti-pestbeleid een boost met inspiratie, praktische tips en goede voorbeelden uit de praktijk.
Pesten --- pesterijen op school --- #PBIB:+107.22 --- 454.9 --- pesten --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- leerlingen --- 371.21 --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Didactics of social education --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Preventie --- Conflicthantering --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen
Listing 1 - 10 of 140 | << page >> |
Sort by
|