Narrow your search
Listing 1 - 10 of 178 << page
of 18
>>
Sort by

Multi
Echt wel! : de aanpak van gedragsproblemen
Author:
ISBN: 9789090252711 Year: 2010 Publisher: Warmond Uitgeverij De Merel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek beschrijft een programma in zes stappen waarmee je als volwassene greep kunt krijgen op forse gedragsproblemen van jongere en oudere kinderen. Je leert om het ongewenste gedrag aan te pakken volgens een vaste systematiek. Het gaat dus om het 'trainen van de trainers'. Die trainers kunnen ouders zijn, docenten of hulpverleners. De zes stappen van het programma worden in zes hoofdstukken beschreven. Elk hoofdstuk heeft een vaste opbouw: portret (van het gedrag), introductie (van de te nemen stap), instructie en uitleg. De bijlage bevat uitleg over bepaalde begrippen en een bespreking van de gebruikte metaforen. Tien portretten van jongere en oudere kinderen geven een beeld van complexe situaties die voorkomen, plus aanwijzingen voor de aanpak. Op de bij het boek gevoegde kaart vind je een korte samenvatting van het programma. Op de andere kant van de kaart staat het hele programma als Mind Map. Na langer gebruik kan het boek gebruikt worden als handig naslagwerk. Het is ook goed bruikbaar in opleidingssituaties.


Book
Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam
Authors: --- ---
ISBN: 9789033475993 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is veel belangstelling voor Handelingsgericht werken (HGW). Maar wat is het precies? Hoe kunnen we handelingsgericht werken? Wat betekent het concreet voor het onderwijs en de begeleiding van leerlingen en de samenwerking met elkaar? HGW gaat over omgaan met verschillen. Het is een werkwijze die de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding voor alle leerlingen beoogt te verbeteren. Het maakt adaptief onderwijs en doeltreffende leerlingbegeleiding concreet. De volgende uitgangspunten zijn daarbij essentieel: (1) De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: Wat hebben zij nodig om bepaalde onderwijsdoelen te behalen? Het gaat om afstemming en wisselwerking tussen deze leerling, deze groep, deze leerkracht, deze school en deze ouders. (2) Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleiders is noodzakelijk om passend onderwijs te kunnen realiseren. (3) Het schoolteam formuleert lange- en kortetermijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen en evalueert deze in een cyclus van planmatig handelen. Het groepsplan staat hierbij centraal. (4) De onderwijs- en begeleidingsroute verloopt systematisch, in stappen en transparant. Het is eenieder duidelijk hoe de school wil werken en waarom. Dit boek is bedoeld voor leerkrachten, interne begeleiders en leidinggevenden in het regulier en speciaal (basis)onderwijs. Het is tevens interessant voor ambulant begeleiders, remedial teachers en andere leer- en gedragsspecialisten. (Bron: covertekst)


Book
Hallo! Ik ben een gewone leerling met AD(H)D
Authors: ---
ISBN: 9789491806087 Year: 2013 Publisher: Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Na de zomervakantie een nieuwe klas, een nieuw lokaal en een nieuwe juf of meester. Voor kinderen met AD(H)D is het soms lastig om te wennen aan de nieuwe situatie. Met goede begeleiding van een docent kom je al vaak ver. Maar hoe weet je als leerkracht hoe je een kind met AD(H)D het beste kunt begeleiden? Dat kan de leerling vaak zelf met wat hulp van de ouders het beste aangeven.&#13;&#13;In 'Hallo!' wordt op stapsgewijze manier duidelijk gemaakt wat de individuele kenmerken zijn van de leerling met AD(H)D. De leerling kan zelf in de tekstjes invullen welke eigenschappen van toepassing zijn op hem/haar. Naast de ruimte voor de ervaringen van de leerling zelf, kunnen ook ouders en eerdere leerkrachten in het boekje iets vertellen over de leerling. Het eindproduct is een overzichtelijke 'handleiding' zodat leerkracht en leerling het nieuwe schooljaar kunnen starten&#13;&#13;


Book
Check-in, check-out on positive behavior support : dagelijkse gedragsondersteuning in de school
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789491806070 Year: 2014 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Schoolwide Positive Behavoir Support (SPBS) is een gezamenlijke schoolbrede aanpak om op school een positief en veilig klimaat te scheppen waarin alle leerlingen zich prettig voelen en zich optimaal kunnen ontplooien. Hoewel het aantal leerlingen met gedragsproblemen door deze aanpak vermindert, zijn er altijd leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit boek biedt 'lichte' interventies die leerlingen nodig hebben om om zich gedragsvaardigheden eigen te maken en goed tot leren te komen. Het boek beschrijft dit doelgerichte systeem van positieve gedragsondersteuning en hoe het op school kan worden geïmplementeerd.


Multi
School en echtscheiding : alledaagse begeleiding binnen een schoolbreed beleid
Authors: ---
ISBN: 9789088503269 Year: 2012 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een echtscheiding is een heftige gebeurtenis in het leven van een kind. In deze periode vol onzekerheden en onrust is de leerkracht vaak de eerste die merkt dat het gedrag of de leerprestaties veranderen. En dat is niet voor niets. School speelt een belangrijke rol in het leven van een kind en is ten tijde van een echtscheiding vaak de meest constante factor. Maar: Hoe gaat u een leerkracht, IB of directie op een professionele manier met echtscheidingssituaties op school om? Wat is precies het beleid van de school als het om echtscheiding gaat? Is er wel een beleid? Waar heeft een kind ten tijde van scheiding behoefte aan? Waar heeft de leerkracht zelf behoefte aan en wat verwacht die van de ouders? Hoe problemen of gedragsveranderingen bij het kind signaleren? Hoe zorgen voor een stabiele, optimale leersituatie voor het kind? Hoe een positief contact met beide ouders onderhouden? Hoe ervoor zorgen dat de leerkracht geen ‘hulpverlener’ wordt?


Book
Positive behaviour support in het voortgezet onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789088504051 9088504059 Year: 2014 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) is een schoolbrede aanpak gericht op het bevorderen van positief gedrag binnen school. Met dit model kunnen scholen een positieve, sociale omgeving creëren die het leren stimuleert en gedragsproblemen voorkomt of doet afnemen. Dit boek is een handleiding voor teams in het voortgezet (secundair) onderwijs die denken aan de invoering van of bezig zijn met de implementatie van de aanpak van SWPBS. Naast richtlijnen bevat deze uitgave praktijkvoorbeelden.


Book
Het onzekere voor het zekere : kwetsbaarheid als kracht in loopbaandialogen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044131963 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meestal wordt als vanzelfsprekend aangenomen dat in goede loopbaangesprekken alles draait om cognitieve reflectie. In de gesprekken die in het onderwijs met leerlingen worden gevoerd, is van een dergelijke reflectie meestal geen sprake. Studenten en loopbaanbegeleiders zijn veelal gefocust op 'reflectie doen' en niet op 'reflectief zijn'. Reflectief zijn is het vermogen om open te staan voor nieuwe inzichten en ervaringen. Dit betekent eerst en vooral stil staan bij concrete ervaringen die ons raken en ruimte maken voor de ideeën en intuïties die daaruit kunnen groeien. Studenten noch loopbaanbegeleiders hebben de ervaring dat ze reflectie stoelen op - in de woorden van Norman E. Amundson - "embeddedness in being". Paradoxaal genoeg zijn het vaak onzeker makende gebeurtenissen in het leven, zogenoemde grenservaringen, die ons kunnen verleiden tot openheid en receptiviteit. Grenservaringen maken ons kwetsbaar. Het is een natuurlijke reactie om deze kwetsbaarheid zowel voor onszelf als voor anderen te verbergen, maar het is ook een potentiële bron van kracht. Kwetsbaarheid wordt kracht wanneer men de moed heeft om niet meteen te vluchten voor de onzekerheid dan wel ze te overschreeuwen. Deze moed wordt ontwikkeld in een dialoog met begeleiders die de negatieve gevoelens durven te accepteren die onzekerheid veroorzaakt, en die nieuwe en creatieve manieren kunnen aanbieden om de kwetsbaarheid te laten uitgroeien tot een nieuw inzicht, tot inspiratie en tot daadkracht. Om te zorgen dat reflectie niet slechts een activiteit is die met wilskracht moet worden uitgevoerd, is het belangrijk om ruimte en tijd te scheppen voor een meer contemplatieve vorm van reflectie. Daarvoor is openheid en receptiviteit nodig, zowel aan de kant van de leerling als aan de kant van de begeleider of coach. Er moet letterlijk en op een intentionele manier tijd en ruimte zijn voor angst en pijn en het 'nog niet weten'.


Book
Hoe kom ik van die angsten af? : vaardigheden en technieken om je te helpen omgaan met angst en zorgen : een hulpboek voor jongeren
Authors: ---
ISBN: 9789085606079 Year: 2011 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel jonge mensen hebben last van angst- en paniek gevoelens en lopen soms vast in zorgelijke gedachten. Dat is niet zo vreemd omdat er op een bepaalde leeftijd heel veel in je lijf verandert, zowel lichamelijk als geestelijk. Als je het idee hebt dat deze gevoelens de overhand krijgen en je de controle erover gaat verliezen wordt het tijd iets te ondernemen. Je kunt zelf aan de slag gaan en je kunt hulp zoeken bij je ouders, leerkrachten of een counseler. Met dit werkboek kun je door middel van eenvoudige, maar doeltreffende activiteiten voorkomen dat angst en verwarring je leven gaan beheersen. Het leert je omgaan met de dagelijks terugkerende onzekerheden en helpt je met het opbouwen van een positief zelfbeeld. Ook vind je tips voor aanvullende hulp en steun als je dat nodig hebt. Ga aan de slag en laat je niet langer verlammen door dwanggedachten. (Bron: covertekst)


Book
Teken je gesprek over werkhouding : met handige sjablonen om leerlingen te betrekken bij hun leerproces
Author:
ISBN: 9789492525338 949252533X Year: 2018 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit derde deel van de succesvolle serie Teken je gesprek gaat over de werkhouding van leerlingen, vanaf ongeveer 9 jaar.Met de specifieke sjablonen voor het thema werkhouding beschik je over een doeltreffend hulpmiddel om de leerling inzicht te geven in wat er wel goed gaat en wat niet. Er ontstaat overzicht en vervolgens bewustwording bij de leerling. De sjablonen helpen de leerling te reflecteren op zijn of haar situatie en doelen. Er groeit van binnenuit een wens om dingen anders te doen en aan te pakken. De leerling voelt zich eigenaar van dit proces en gaat zelf, of samen met de begeleider, acties bedenken en uitvoeren.De verschillende sjablonen bieden een structuur waarmee je met de leerling onder andere zijn concentratie, motivatie en leerhouding kunt onderzoeken. Ook de invloed van gamen en mobielgebruik op het schoolwerk kan door de leerling zelf onderzocht worden.In Teken je gesprek over werkhouding komt uitgebreid aan bod hoe je een leerling in dit proces precies kunt helpen om eerst tot inzicht en vervolgens tot een succesvolle uitvoering van zijn zelfbedachte acties en plannen te komen. De begeleiding komt het best tot zijn recht in een een-op-eensituatie; je kunt dan goed aansluiten bij de behoefte van de leerling.Alle sjablonen zijn echter ook in een groep te gebruiken. Zo staat in deze uitgave beschreven hoe je een groep leerlingen kunt stimuleren en begeleiden om ieder zijn eigen werkhouding te onderzoeken en tot acties te komen.Net als de vorige uitgaven van Teken je gesprek is ook dit boek weer een handige tool, waarmee je de leerling 'op maat' kunt helpen, motiveren en stimuleren.Geschikt voor primair onderwijs (vanaf ongeveer 9 jaar), voortgezet onderwijs en mbo.(Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/teken-je-gesprek-over-werkhouding-pica)


Book
Hulpwaaier TOS : tips en strategieën bij de hand
Author:
ISBN: 9789000027293 Year: 2016 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ongeveer 5 procent van de kinderen heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Kinderen met een TOS hebben een normale intelligentie, maar veel moeite met het uiten en begrijpen van taal. Kinderen die de taal niet goed beheersen kunnen informatie minder goed verwerken en onthouden en hebben daardoor moeite met leren.De Hulpwaaier TOS geeft overzichtelijke informatie over de kenmerken en signalen van TOS en de gevolgen ervan voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook worden tips en strategieën aangereikt voor het stimuleren van de taalontwikkeling en het vergemakkelijken van de communicatie, het leren en het sociaal functioneren.

Listing 1 - 10 of 178 << page
of 18
>>
Sort by