Narrow your search

Library

DocAtlas (118)

UCLL (110)

Arteveldehogeschool (107)

VIVES (98)

Odisee (90)

KDG (87)

Hogeschool Gent (69)

Thomas More Kempen (69)

AP (61)

Thomas More Mechelen (60)

More...

Resource type

book (116)

object (10)

audio (1)

digital (1)


Language

Dutch (116)

Undetermined (2)


Year
From To Submit

2023 (1)

2021 (2)

2020 (2)

2019 (5)

2018 (3)

More...
Listing 1 - 10 of 118 << page
of 12
>>
Sort by

Book
De gave van leren : nieuwe methoden om leerstoornissen te overwinnen : ADD, rekenproblemen, ADHD, schrijfproblemen
Authors: ---
ISBN: 9789038921297 Year: 2011 Publisher: Rijswijk Elmar

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In zijn baanbrekende boek **De gave van dyslexie** beschreef Ronald D. Davis zijn ervaringen met dyslexie tijdens zijn loopbaan als technicus, zakenman en beeldhouwer én hoe hij zijn moeilijkheden overwon met behulp van methoden die hij zelf ontwikkelde op basis van zijn vermogen in beelden in plaats van in woorden te denken. Zijn revolutionaire technieken worden inmiddels wereldwijd door professionele hulpverleners toegepast en hebben tienduizenden geholpen vergelijkbare problemen te overwinnen. &#13;&#13;In dit nieuwe boek past Davis zijn beproefde technieken toe op vier leerproblemen die na dyslexie het algemeenst zijn: &#13;- aandachtstekortstoornis (ADD) &#13;- ADD met hyperactiviteit (ADHD) &#13;- problemen met rekenen (dyscalculie en acalculie) &#13;- problemen met schrijven (dysgrafie en agrafie) &#13;&#13;Met zijn unieke kijk op leerproblemen laat Davis zien hoe mensen met dergelijke problemen met behulp van mentale en fysieke oefeningen en een verzameling speciaal 'leergereedschap' in staat zijn hun problemen te corrigeren, hun gave te erkennen én vreugde te vinden in leren. &#13;&#13;**Ronald D. Davis** was tot zijn 38e functioneel analfabeet. Toen ontdekte hij hoe hij zijn waarnemingen mentaal kon oriënteren, waarna hij binnen korte tijd leerde lezen, schrijven en spellen. Sindsdien heeft hij zijn leven gewijd aan het helpen van mensen met dyslexie en andere leerproblemen. Zijn programma's zijn in 22 landen en 15 talen beschikbaar. De technieken en methodieken die Ron Davis ontwikkelde op basis van zijn vermogen in beelden in plaats van in woorden te denken en die hij beschreef in het boek De gave van dyslexie past hij in dit boek toe op vier (andere) leerproblemen: aandachtstekortstoornis (ADD), ADD met hyperactiviteit (ADHD), problemen met rekenen (dyscalculie en acalculie) en problemen met schrijven (dysgrafie en agrafie).


Book
Normale kinderen : ze bestaan nog
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401412438 Year: 2013 Publisher: Houten LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze kinderen krijgen steeds vaker etiketten opgeplakt: rekenstoornis, leesstoornis, leerstoornis, ontwikkelingsstoornis... Maar is dat wel terecht? Kinderen zijn niet anders dan pakweg 30 jaar geleden, toch krijgen ze steeds sneller een stoornis toegeschreven. Waarom? De overdiagnosticering dreigt uit de hand te lopen. Steeds vaker krijgen kinderen een etiket zonder dat aan alle diagnostische criteria is voldaan of zelfs zonder een consultatie bij gespecialiseerde hulpverlening. Regelmatig komt deze overetikettering voort uit de drang om elk kind het beste te gunnen. Voorzichtigheid is echter geboden, want etiketten zijn moeilijk te verwijderen: ze laten sporen na, bij de ouders, bij de leerkrachten en vooral bij de kinderen zelf. En ook voor kinderen met echte stoornissen is overdiagnosticering lastig, omdat hun behoeftes en kansen hierdoor verloren dreigen te gaan in de grote massa. Normale kinderen roept op tot een maatschappelijk debat over overdiagnosticering en tot voorzichtigheid. Het is tevens een warme oproep aan volwassenen om meer vertrouwen te hebben in de kracht van kinderen om het beste in zich naar boven te halen en hen de tijd te gunnen om zichzelf waar te maken.


Book
Beelddenker in het voortgezet onderwijs
Author:
ISBN: 9789088507007 Year: 2019 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Beelddenker in het voortgezet onderwijs, geeft Tineke Verdoes pubers in de onderbouw van het voortgezet onderwijs inzicht in hun beelddenkende puberbrein. Ze gaat in op sterke en zwakke kanten van een beelddenker, informatie- en prikkelverwerking bij het leren en hoe je weet of je een beelddenker bent. Het boek staat vol informatie afgewisseld met herkenbare, uit het puberleven gegrepen voorbeelden. En natuurlijk tal van praktische oplossingen voor plannen en tijd maken voor je huiswerk, ontspanningsoefeningen, grote en kleine studietips voor beelddenkers en wie er verder baat bij kan hebben.De inhoud van dit boek biedt beelddenkende pubers, hun leerkrachten en ouders een handvat, inzicht en een strategie voor het overwinnen van leerproblemen en het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten. Ook schoolpsychologen, mentoren, coaches en therapeuten vinden aanknopingspunten voor het begeleiden van jongeren die hun weg niet vanzelf vinden in het onderwijs.(Bron: https://www.swpbook.com/boeken/132/voortgezet-onderwijs/1931/beelddenker-in-het-voortgezet-onderwijs)


Book
Kinderen met geheugen- en inprentingsproblemen : tekstboek en oefenboek
Authors: ---
ISBN: 9789033477676 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze uitgave is het vervolg op Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen (Acco, 1998). Daarin gaat het over visueel waarnemen en kopiëren. Nu volgt een deel met inprentingsstrategieën om het geheugen te ondersteunen en met denkoefeningen om het mentaal manipuleren te ontwikkelen.Kinderen met een gebrek aan voorstellingsvermogen kunnen minder een beroep doen op het visuele kanaal om informatie op te slaan en hebben moeite met abstract denken. Het Tekstboek wordt aangeboden samen met een ruim pakket aan oefenmateriaal, samengebracht op de Acco-website. Deze uitgave is bedoeld voor kinderen die sterker zijn in taalvaardigheden maar niet altijd spontaan gebruikmaken van het leggen van inhoudelijke verbanden om gegevens te verwerken, en voor kinderen die wel beschikken over voldoende geheugencapaciteit maar te weinig actief strategieën hanteren om de informatie vanuit het werkgeheugen voor langere tijd in te prenten in het langetermijngeheugen. Ook kinderen met een onderliggende leer- en ontwikkelingsstoornis zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD en NLD hebben nood aan gerichte begeleiding in dat inprentingsproces. Het oefenmateriaal wordt langs het visuele kanaal aangeboden en wordt geleidelijk aan meer en meer mentaal op voorstellingsniveau verwerkt. Pas dan kunnen we spreken over de abstracte activiteit van het denken.Net als in Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen blijft de stijl van de begeleider op de voorgrond staan. Die stijl is een verwerking van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum die zorgt voor de structuur in het denkproces en de denkstimulerende mediatieleer van Feuerstein. Dit geeft de nodige ruggensteun aan de begeleider om het denkvermogen van het kind zo ruim mogelijk te helpen ontwikkelen.


Book
Werkboek ADHD-groep
Authors: ---
ISBN: 9789085606154 9789088503146 9789088503962 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werkboek hoort bij de training ADHD psycho-educatie voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Door te werken aan de opdrachten uit dit vrolijk uitgevoerde werkboek krijgen kinderen meer kennis over hun eigen ADHD, kunnen zij hun ervaringen delen met andere kinderen en oefenen ze met positief denken.Bij de training hoort het verhalende kinderboek Zo snel als een... .Deelnemers aan de groep horen dit boek aan te schaffen en mee te nemen naar elke bijeenkomst.De training bestaat uit vijf bijeenkomsten van elke 1,5 uur voor maximaal 6 kinderen, van 9 tot 12 jaar en wordt gegeven door twee hulpverleners/trainers.


Book
Mijn kind is onhandig : omgaan met visuomotorische problemen
Author:
ISBN: 9789020974218 Year: 2007 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarom maken sommige kinderen niets dan hanenpoten of hebben ze problemen met puzzelen en tekenen? En waarom kunnen ze nooit eens netjes eten met mes en vork? Gedrag dat vroeger 'onhandig' werd genoemd, wijst vaak op een dieper liggende en ernstigere oorzaak: het zijn in vele gevallen deze kinderen die ook kampen met leerproblemen. In Mijn kind is onhandig gaat Wendy Peerlings in op de vraag hoe ouders en begeleiders kinderen kunnen helpen dit soort van visuomotorische problemen te lijf te gaan. Met een uitgebreid praktisch deel vol spelletjes, oefenmateriaal, tips en werkbladen, dat ouders helpt de vaardigheden van hun kinderen beter te ontwikkelen. (Bron: coverteskst)


Book
De LeertASS : een methode voor leren leren met autisme
Authors: ---
ISBN: 9789044138948 Year: 2023 Publisher: Antwerpen - Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij het 'leren' en 'naar school gaan' spelen waarnemen en denken voortdurend een rol. Je moet kennis kunnen verwerken, het leren kunnen organiseren en je moet heel wat sociale en communicatievaardigheden kunnen inzetten. Mensen met ASS hebben een typische manier van waarnemen en denken, die hen bijzondere kwaliteiten, maar ook veel onduidelijkheid en stress kan geven. Bovendien vragen de verwachtingen van de omgeving en de vele prikkels bij het ?naar school gaan? heel veel van deze jongeren. Zo kan ook het 'aankunnen' onder druk komen te staan. En zonder áánkunnen is er geen kunnen. Dit boek wil daarom inzicht geven in de complexiteit van 'leren leren' met autisme.De leertASS -methode is als een 'tas' vol leerpakketjes om efficiënter te 'leren leren' in balans met 'leren leven'. Het is een proces om - samen en op maat - met de jongere beweging te krijgen in wat vastzit en een evenwicht te vinden in uitdagingen en mogelijkheden. De omgeving en het netwerk van de jongere zijn hierbij van essentieel belang. Enkel dan krijgen deze jongeren dezelfde kansen als hun medeleerlingen.Deze methode is in de eerste plaats geschreven voor normaal- tot hoogbegaafde jongeren met autisme vanaf 12 jaar, maar kan ook andere jongeren een gestructureerde methode voor 'leren leren' bieden.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044138948


Book
Leerlingen met een specifieke hulpvraag : achtergronden en tips
Authors: --- ---
ISBN: 9789059329997 Year: 2013 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten en leerlingbegeleiders ervaren dat de hulpvragen van leerlingen in aantal en complexiteit toenemen. Dat houdt in dat er ook op dit vlak een steeds sterker appèl wordt gedaan op de deskundigheid en de begeleiding door onderwijsgevenden. Omdat de diagnostiek rond leer- en gedragsproblematiek steeds fijnmaziger wordt, is het voor de leerkracht vaak lastig te beoordelen wat hij of zij met de hulpvraag van de leerling kan en moet doen. Deze uitgave is een handig bij-de-handboek voor alle mensen die werken in het onderwijs. In 26 overzichtelijk gestructureerde hoofdstukken worden de meest voorkomende specifieke hulpvragen van leerlingen kort en helder beschreven. Er worden ook praktische handelingsadviezen voorzien.

Keywords

Leerstoornissen. --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs. --- eetstoornissen --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- persoonlijkheidsstoornissen --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Gedragstherapie ; kinderen --- Psychische stoornissen ; kinderen --- 464 --- leerproblemen --- psychosociale problemen --- gezondheidsproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Kwaliteitszorg --- Leerstoornissen ; kinderen --- Leerproblemen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Eetstoornissen --- Leerstoornissen; kinderen --- Gezondheid --- Orthopedagogie --- 376 --- Leerstoornissen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Behavior disorders in children --- Behavior therapy for children --- Apprenticeship programs --- PXL-Education 2013 --- ontwikkelingsstoornissen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Concentratieproblemen --- ADHD --- Autisme --- MCDD --- PDD-NOS --- Epilepsie --- Hemiplegie --- Developmental Coordination Disorder --- Gilles de la Tourettesyndroom --- Dyslexie --- Faalangst --- Hoogbegaafdheid --- Angsten --- Zelfverminking --- Borderlinestoornis --- Depressie --- Hechtingsproblemen --- ODD --- Schizofrenie --- Dyscalculie --- Angst --- Concentratieprobleem --- Eetstoornis --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Hechtingsprobleem --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis


Book
Aap, zee, koe : een schrijfprogramma voor kinderen met autisme
Authors: ---
ISBN: 9789462670112 Year: 2014 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren schrijven is niet altijd vanzelfsprekend voor een kind met autisme. Verschillende motorische vaardigheden worden immers gecombineerd met cognitieve uitdagingen. Dit programma, gebaseerd op de Autisme Centraal - Methodiek, wil een hulp zijn in het optimaliseren van het schrijfproces om kinderen met autisme meer kansen te bieden. Dit boek biedt een pak aan ideeën en tips die rekening houden met het uniek autistisch denken. Aan welke voorwaarden moet een kind met autisme voldoen om te leren schrijven? Hoe verhelder je de zithouding of de pengreep? Wat met kinderen die het moeilijk hebben om hun blad juist te positioneren? Hoe visualiseer je een beweging? Wat kan je doen om de transfer te bevorderen? Het zijn maar enkele van de vragen waarop dit schrijfprogramma een autismevriendelijk antwoord aanreikt om het schrijvende kind te ondersteunen. Daarnaast gaat dit boek dieper in op fundamentele aandachtspunten en keuzes waar schrijfbegeleiders mee geconfronteerd worden. Door meer dan honderd visualisaties, oefeningen en werkbladen (downloaden via www.autismecentraal.com) inspireert dit programma om na te denken over concreet taalgebruik, schrijfgrootte, materiaalkeuze, lettersoort en -vorm... Dit schrijfprogramma ontstond als aanvulling op het leesprogramma aap-zee-koe, maar is ook los daarvan te gebruiken door iedereen die samen met een kind met autisme de eerste stappen in het schrijfproces zet!


Book
Samen tot aan de meet : alternatieven voor zittenblijven : inspiratieboek.
Authors: --- ---
ISBN: 9789044129342 9044129341 Year: 2012 Publisher: Antwerpen : Garant,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zittenblijven blijkt volgens onderzoek minder effectief dan verondersteld. De praktijk van het zittenblijven moet dan ook op elke school in vraag gesteld worden. Doel is zittenblijven op termijn te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken. Het boek biedt daartoe een mix van wetenschappelijke kadering, ondersteunende fiches, instrumenten en inspîrerende praktijkverhalen.

Listing 1 - 10 of 118 << page
of 12
>>
Sort by