Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boekje in de serie 25 tips bevat een verzameling praktische ideeën, tips en adviezen voor leerkrachten waarmee ze kinderen en jongeren (van 6 tot 16 jaar) kunnen helpen om op school en thuis hun werkhouding te verbeteren. Hiervoor zijn inzichten uit de (neuro)psychologie, de ergotherapie en de theorie rond sensorische informatieverwerking gebruikt.
Orthopedagogics --- werkhoudingsproblemen --- neuropsychologie --- concentratieproblemen --- Primary education
Choose an application
Jongeren krijgen steeds meer vrijheden en verantwoordelijkheden, maar hun brein is pas rond hun 25e volgroeid. Puberbrein binnenstebuiten maakt inzichtelijk hoe jongeren zich ontwikkelen en toont aan waarom ze juist vanaf de tienerleeftijd vragen om duidelijke grenzen en goede begeleiding. In het eerste hoofdstuk wordt het proces bekeken dat jongeren tussen hun 10e en 25e individueel doormaken. Hoofdstuk twee kijkt naar de invloed van opvoeding, hoofdstuk drie naar de invloed van school, hoofdstuk vier naar de betekenis van de netwerken van jongeren onderling en in hoofdstuk vijf naar de wijze waarop ook andere partijen, zoals kerken of verenigingen, van invloed kunnen zijn op jongeren. Vervolgens laten de auteurs zien hoe vanuit verschillende achtergronden en doelstellingen geprobeerd wordt door te dringen tot het puberbrein. Hoofdstuk zes behandelt de invloed van de media en marketing, hoofdstuk zeven belicht loopbaanoriëntatie en arbeidsmarkt en hoofdstuk acht de maatschappelijke en politieke context. In hoofdstuk negen wordt specifiek ingezoomd op de multiculturele samenleving. Tot slot wordt er in het tiende hoofdstuk van de geüpdate editie extra aandacht besteed aan infobesitas: het verschijnsel dat iemand zó veel communiceert en informatie ontvangt dat hij het niet meer kan verwerken. Dit boek is geschreven voor iedereen die met jongeren te maken heeft, als ouder of als professional: leerkracht, jongerenwerker, beleidsmaker
ontwikkelingspsychologie --- puberteit --- Developmental psychology --- neuropsychologie --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Dankzij onderzoekers als Daniel Kahneman, Richard Thaler en anderen is inmiddels veel bekend over hoe mensen redeneren en keuzes maken. We blijken vaak minder rationeel te handelen dan we denken, zelfs bij grote beslissingen met vergaande consequenties. Wetenschapsjournalist en neuropsycholoog Chantal van der Leest zet aan de hand van herkenbare situaties de meest voorkomende denk- en inschattingsfouten op het werk op een rij en maakt de vertaalslag van de wetenschap naar de praktijk. Dankzij haar uitleg en praktische adviezen kun je vooroordelen (van jezelf en van anderen) herkennen en omzeilen, de relevante argumenten tegen elkaar afwegen en goed gefundeerde besluiten nemen.Bron : http://www.bol.com
Denkprocessen --- Neuropsychologie --- Bedrijfspsychologie --- Denken --- Gedrag --- Managementvaardigheden --- Besluitvorming --- Denkproces --- Cognitive psychology --- Methodology of economics
Choose an application
Hoe voed je een kind op in een samenleving waar individualisme het hoogste goed is en veranderingen op maatschappelijk en technologisch vlak elkaar razendsnel opvolgen? Met die vraag in het achterhoofd dook Marie Loop de intrigerende wereld van neurowetenschap, positieve psychologie en toekomstgerichte opvoedpraktijken in. In 'Generatie groei' toont Marie Loop hoe en waarom we de vaardigheden van de jeugd ten volle moeten benutten. Ze doet dit aan de hand van de nieuwste ontdekkingen over de werking van ons brein, onderbouwde wetenschappelijke inzichten, een scherpe psychologische analyse en met een immer kritische blik. Dit inspirerende boek is dan ook een must-read voor iedereen die gelooft in de groeikansen van onze kinderen en daar via toekomstgericht opvoeden zijn steentje aan wil bijdragen.(https://www.pelckmanspro.be/future-proof-opvoeden.html)
Developmental psychology --- kinderen --- neuropsychologie --- opvoeding --- 433 --- toekomstgericht opvoeden --- groeikansen --- opvoeding in de praktijk --- Neuropsychologie --- Positieve psychologie --- Kinderen --- Opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie --- Neurologie --- Pedagogiek --- Toekomstperspectieven --- Creativiteit --- Empathie --- Verbondenheid --- Veerkracht --- Wereldburgerschap --- Gezondheid --- Positief denken --- Wetenschappelijk onderzoek --- Neuropsychologie ; jongeren --- Educational sciences --- Kind --- Toekomstperspectief --- Veerkracht (fysica) --- Musiceren --- Voeding --- Gedrag --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Natuurwetenschappen --- Verpleegkunde --- Onderwijs --- Drank --- Veerkracht (weerbaarheid) --- NEUROPSCYHOLOGIE -- 616.8 --- Onderzoek (wetenschap) --- positieve psychologie --- Neuropsychologie jongeren. --- Neuropsychologie kinderen. --- Opvoeding.
Choose an application
Je zoon van 15 is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die ongelooflijk domme dingen? En waarom vindt hij zijn smartphone en onmiddellijke bevrediging belangrijker dan het plannen van zijn activiteiten? Waarom neemt hij soms onverantwoorde risico's? En hoe kan het dat tieners zich plots heel snel ontwikkelen en een eerdere achterstand omzetten in een voorsprong? Antwoord: de tiener is 'werk in uitvoering'. Dat hangt samen met de hersenrijping: die gaat door tot ver na het twintigste jaar. De steun, sturing en inspiratie die een tiener krijgt uit zijn omgeving, zijn essentieel voor die rijping. Ouders, onderwijsgevenden, sportcoaches: ze zorgen voor de kennis en ervaringen die een tiener nodig heeft om zich een optimale plek te verwerven in onze snel veranderende samenleving.'Het tienerbrein' bespreekt de dertig neuropsychologische inzichten die iedere volwassene zou moeten hebben om een tiener te begrijpen en hem of haar zich te laten ontplooien. Aan de orde komen de hersenfuncties, cognitief functioneren, sociaal gedrag en slaap. Ook gaat het boek in op de verschillen tussen jongens en meisjes, hoe zij kiezen, plannen en beslissen. Het tienerbrein richt zich op gedrag, cognitie en ontplooiing thuis en op school, in sport en muziek. En het geeft aanbevelingen uit de neuropsychologische praktijk. Bron : https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/psychologie/9789462987470/jelle-jolles/het-tienerbrein
Adolescentie. --- Hersenen. --- Neuropsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- puberteit --- Developmental psychology --- Age group sociology --- Neuropsychologie --- Gedrag --- Jongeren --- Opvoeding --- 443 --- ontwikkelingspsychologie adolescenten --- tieners - teenagers --- ontwikkeling - development --- opvoeding - parenting --- hersenonderzoek - brain research --- tieners --- Tieners --- 159.98 --- Ontwikkelingspsychologie --- Adolescenten --- Pubers --- Opvoeding en onderwijs --- Ontwikkeling --- Adolescent --- Puber --- Onderwijs --- Primary education --- Secondary education --- Jeugd --- Educational sciences --- neuropsychologie --- opvoeding --- adolescentie --- differentiatie --- differentiëren --- differentiële opvoeding - tieners --- Ontwikkelingspsychologie : jongeren --- Adolescentie --- brein --- 159.922 --- Jongere --- Social psychology
Choose an application
Breindidactiek is didactiek op basis van het functioneren van het brein. In dit boek worden een aantal mythes over het brein ontkracht en wordt recente wetenschappelijke breinkennis voorgesteld. Het boek wil die recente breinkennis aanbieden aan docenten om hun lessen te verbeteren aan de hand van twee benaderingen. Er worden 6 breinprincipes aangereikt om lessen te verrijken. Daarnaast wordt de ASOOO (autonomie, status, overtuigingen over de ontwikkelbaarheid) voorgesteld om leerlingen en studenten te motiveren tot leren. Deze 2 benaderingen worden voorzien van werkvormen, tips en 50 praktijkvoorbeelden van docenten.
pedagogische psychologie --- KHCA --- leren leren --- Pedagogische psychologie --- 450.8 --- Leren leren --- Methodiek van het studeren --- hersenfysiologie --- Educational psychology --- hersenen --- geheugen --- Hersenontwikkeling --- Didactiek --- Leren --- PXL-Central Office 2016 --- onderwijsdoelstellingen --- neuropsychologie --- cognitieve didactiek --- werkvormen --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Opvoeden doe je met je brein is geen boek over opvoeden in de traditionele zin. De auteurs Daniel Hughes en Jonathan Baylin geven geen adviezen over alle uitdagingen en problemen die met opvoeden samenhangen. Toch kan hun boek vele ouders én therapeuten helpen. Aan de hand van innovatief onderzoek laten Hughes en Baylin zien wat er in de hersenen gebeurt wanneer opvoeden niet vanzelf gaat. Als we als opvoeders weten hoe onze eigen hersenen werken, beschikken we over krachtige kennis die bewust en effectief opvoeden mogelijk maakt. Door dit fundamenteel andere perspectief kunnen ouders hun band met hun kinderen versterken en het helpt therapeuten om hun werk met gestreste ouders te verdiepen. In Opvoeden doe je met je brein beschrijven de ervaren therapeuten en neurowetenschappers Hughes en Baylin de vijf hoofdgebieden van opvoeden. Met behulp van speelsheid, acceptatie, nieuwsgierigheid en empathie (SANE) kan het ouderlijk hersenvermogen worden vergroot, geblokkeerd ouderschap worden tegengegaan en de band met tussen kind en kind worden versterkt. Dit boek leidt opvoeders en therapeuten met praktische adviezen en heldere uitleg door het ingewikkelde landschap van breincircuits en nuttige opvoedingsstrategieën. Een onmisbaar boek voor: *ouders die willen weten hoe het werkt in theorie en praktijk *pleeg- en adoptieouders waar een hechte band met je kind niet vanzelf spreekt *professionals die met gezinnen werken waarin hechting een probleem is Met een voorwoord van Daniel Siegel en Anneke Vinke (flaptekst)Drs. A. Schipper MAVertaling van het baanbrekende boek van de Amerikaanse klinisch psychologen, die innovatief hersenonderzoek gebruiken om een opvoedingsrelatie vlot te trekken. De basisprincipes van de methodiek van Hughes: Dyadic Developmental Psychotherapie (DDP), namelijk: Speelsheid, Acceptatie, Nieuwsgierigheid en Empathie (SANE), worden door de auteurs gehanteerd om geblokkeerd ouderschap en de onderliggende neurobiologische processen te beschrijven. Naast inzicht in hoe het ouderlijk brein werkt, biedt het boek ook praktische handvatten om een hechte band met het eigen kind te krijgen, mede door het inzicht in de werking van het eigen ouderlijk brein in relatie tot het kind. De SANE-methode blijkt uiterst effectief voor hulpverleners en cliënten. Dit boek is met name bestemd voor adoptieouders, pleegouders en alle andere ouders, waarbij de relatie met hun kind een nieuwe betekenis, afstemming en plezier behoeft. Duidelijke vertaling en toegankelijk geschreven. Met literatuuroverzicht.© NBD Biblion
opvoeding --- Ouder-kindrelatie --- Neurowetenschappen --- 37 --- opvoedingsstijlen --- Neuropathology --- Educational sciences --- neurologie --- pedagogiek --- hersenen --- Ouder-kindrelatie. --- Opvoeding. --- Neuropsychologie --- Kinderen. --- Relatie ouder - kind --- Opvoeding --- Kind --- Opgroeien --- Hechting (psychologie) --- Hechtingsprobleem --- Adoptie --- Adoptiegezin --- Pleegouder --- Pleeggezin --- Emotieregulatie --- Reflectie (onderdeel leerproces)
Choose an application
Dit boek laat zien dat een goede werkhouding méér is dan alleen een goede concentratie. Ook lichamelijke factoren, alertheid en motivatie hebben invloed op de werkhouding.
Cognitive psychology --- werkhoudingsproblemen --- neuropsychologie --- concentratieproblemen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- cognitieve psychologie --- brein --- #PBIB:+105.64 --- motivatie (ler) --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- 464.3 --- Concentratie (Aandacht) --- Concentratieproblemen --- Werkhoudingsproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Didactische werkvormen --- Executieve functies --- Didactische werkvorm --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Executieve functie
Choose an application
Neurospeciale kinderen leren en reageren anders, omdat hun hersenen zich anders ontwikkelen, zoals bij ASS, AD(H)D, DCD en soms ook bij VB, TOS en dyslexie. Ze aanspreken op hun gedrag werkt dan ook vaak niet. Dit boek geeft nieuwe inzichten in hoe hun gedrag een weerspiegeling is van onderliggende problemen.Neurospeciale kinderen hebben een aantal opvallende overeenkomsten. Ze hebben moeite om zichzelf te ervaren door hun prikkelverwerking. Dat heeft invloed op hun eigen lichaamsbesef, motorische coördinatie (dyspraxie) en executieve functies en gevolgen voor hun sociale, emotionele, communicatieve en cognitieve ontwikkeling.Het boek geeft stap voor stap meer inzicht in prikkelverwerking, je eigen attitude, dyspraxie en executieve functies en biedt oplossingen om neurospeciale kinderen te begeleiden in zorg, onderwijs en opvoeding.Dit is een belangrijk boek voor iedereen die met deze kinderen en jongeren werkt, zoals jeugd- en gezinsprofessionals, (ortho)pedagogen, (gz-)psychologen, fysiotherapeuten, PMT?ers, logopedisten, revalidatieteams, sensorische informatieverwerkingstherapeuten, ib?ers en leerkrachten (speciaal) onderwijs, begeleiders verstandelijk gehandicaptenzorg en natuurlijk ouders.https://www.swpbook.com/boeken/5/opvoeding-en-jeugdzorg/2295/neurospeciale-kinderen-begrijpen-en-begeleiden
dyspraxie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- neuropsychologie --- leerproblemen --- didactische werkvormen --- Kinderen --- Leerproblemen --- Autisme --- ADHD --- Developmental Coordination Disorder --- Executieve functies --- Concentratieproblemen --- Prikkelverwerking --- Kind --- Leerprobleem --- Concentratieprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Executieve functie --- Autismespectrumstoornis --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk
Choose an application
Hoe leren kinderen en jongeren? En hoe kunnen leraren zorgen voor krachtige onderwijsleeromgevingen, die leerlingen en studenten zo optimaal en efficiënt mogelijk tot leren brengen?Experts uit verschillende lerarenopleidingen gingen na of en hoe de cognitieve neurowetenschappen een antwoord kunnen geven op deze vragen. Zij konden daarvoor rekenen op de inbreng van enkele cognitieve neurowetenschappersen lieten zich inspireren door de inzichten uit de wetenschappelijke literatuur. Tegelijk peilden ze naar verwachtingen en vragen die leven in de onderwijspraktijk.Krachtig leren ontkracht enkele hardnekkige neuromythes, maar geeft ook een kader om neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten te begrijpen, waardoor ze betekenisvol worden voor het onderwijs. Zo wordt dit boek een handig instrument voor leraren om neurowetenschappelijke literatuur te lezen en te interpreteren.Onderwijspractici vinden in dit boek ook nieuwe handvatten voor de uitbouw van een krachtige leeromgeving, aansluitend bij de uitdagingen waarmee leraren dagelijks te maken krijgen in de onderwijspraktijk. De auteurs richten zich daarbij op drie kenmerken van effectief leren volgens de sociaal-constructivistische visie: zelfregulerend leren, leren op maat (differentiatie) en (inter)actief leren. Het boek sluit af met vragen, waarmee de lezer aan de slag kan om ander neurowetenschappelijk onderzoek te beoordelen op zijn waarde.Hoe leren kinderen en jongeren? En hoe kunnen leraren zorgen voor krachtige onderwijsleeromgevingen, die leerlingen en studenten zo optimaal en efficiënt mogelijk tot leren brengen?Experts uit verschillende lerarenopleidingen gingen na of en hoe de cognitieve neurowetenschappen een antwoord kunnen geven op deze vragen. Zij konden daarvoor rekenen op de inbreng van enkele cognitieve neurowetenschappersen lieten zich inspireren door de inzichten uit de wetenschappelijke literatuur. Tegelijk peilden ze naar verwachtingen en vragen die leven in de onderwijspraktijk.Krachtig leren ontkracht enkele hardnekkige neuromythes, maar geeft ook een kader om neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten te begrijpen, waardoor ze betekenisvol worden voor het onderwijs. Zo wordt dit boek een handig instrument voor leraren om neurowetenschappelijke literatuur te lezen en te interpreteren.Onderwijspractici vinden in dit boek ook nieuwe handvatten voor de uitbouw van een krachtige leeromgeving, aansluitend bij de uitdagingen waarmee leraren dagelijks te maken krijgen in de onderwijspraktijk. De auteurs richten zich daarbij op drie kenmerken van effectief leren volgens de sociaal-constructivistische visie: zelfregulerend leren, leren op maat (differentiatie) en (inter)actief leren. Het boek sluit af met vragen, waarmee de lezer aan de slag kan om ander neurowetenschappelijk onderzoek te beoordelen op zijn waarde.
Studievaardigheden. --- leren leren --- Didactics --- actief leren --- onderwijspraktijk --- Research on teaching --- didactiek --- cognitieve wetenschappen --- 720 Onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Leren --- 450.8 --- hersenen --- Didactiek --- Leren leren --- Actief leren --- zelfregulatie --- methodiek van het studeren --- brein --- leren --- #PBIB:+110.10 --- onderwijs --- #KVHB:Cognitieve psychologie --- #KVHB:Neuropsychologie --- #KVHB:Leerpsychologie --- #KVHB:Didactiek --- formation --- enseignement --- Methodiek van het studeren --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- opleiding --- Teaching methods --- Education --- Research --- Methodology --- PXL-Education 2015 --- onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- leeromgevingen --- Krachtige leeromgeving --- Neurologie --- Verpleegkunde
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|