Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het boek der waarden biedt de lezer een multiculturele kijk op een waardegedreven werkelijkheid. Alle 384 essays van 254 coauteurs tonen hoe waarden aanwezig en onmisbaar zijn in bepaalde situaties, telkens weer. Onze werkelijke wereld is wat we er zelf van maken, de toekomstige wereld is wat we verkiezen te creëren. Dit is niet zomaar een boek: elke letter, elk woord maakt deel uit van de gedeelde droom van mensen die blijven dromen. Het is de stem van honderden deenemers die geloven in een betere wereld en waardevolle ideeën aanreiken voor de toekomst van onze planeet. Dit boek is een internationaal project dat de wereldwijde transformatiebeweging ondersteunt in dit 'tijdperk van bewustzijn'. Een instrument van inspiratie voor ons dagelijks leven: waar waarden worden beleefd, duikt geluk op en kan je alles bereiken wat je maar wilt. Wanneer je ergens in gelooft , kan je het zien en creëren.
liefde --- Philosophical anthropology --- General ethics --- Philosophy and psychology of culture --- geluk --- culturele waarden --- multiculturele samenleving --- Waarden (normen) --- 172 --- waarden --- normen --- multiculturaliteit --- Values --- toegepaste filosofie --- Community organization --- Sociology
Choose an application
Pesten bespreekbaar maken is niet altijd makkelijk. Het vraagt onder andere om kennis over pestdynamieken en een goede kijk op individuele factoren. Daarnaast blijkt dat volwassenen pestsituaties lang niet altijd (op tijd) signaleren. Dit leidt ertoe dikwijls toe dat er helemaal geen gesprek wordt gevoerd over pesten. Speciaal daarom is Respect, hoe zie jij het? ontwikkeld: een praktische tool om met jongeren (11-18 jaar) in gesprek te gaan over sociale veiligheid om zo pesten tegen te gaan. Het spel richt zich met name op de omstanders en meelopers, want zij dragen soms onbewust bij aan het pestgedrag. De achterliggende visie van dit spel is dat veiligheid in groepen wordt gecreëerd door de pselers actief te betrekken bij constructieve gesprekken over normen en waarden, pesten gevoelens en vriendschap, sexting/online pesten en eigenwaarde.Bron: https://www.semmie.net/Respect,-hoe-zie-jij-het
Waardevorming --- Respect --- Normen --- Pesten --- Sociale vaardigheden --- Zelfbeeld --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Coaching --- Norm (standaard) --- Didactics of social education --- Secondary education --- Norm (gedragsregel) --- Secundair onderwijs --- Jongeren --- Adolescenten --- Sociale veiligheid
Choose an application
Dit boek is gewijd aan waarden en normen en de wijze waarop kinderen daarmee leren omgaan. Het verbindt inzichten uit de ethiek met de ontwikkelingspsychologie en plaatst deze in een pedagogisch kader. Belangrijke waarden als fatsoen en betrouwbaarheid komen aan bod, maar ook burgerschapswaarden als vrijheid en tolerantie. De auteur laat zien dat het nastreven van een bepaalde waarde, ten koste kan gaan van een andere waarde en dat moreel gedrag een kwestie is van wikken en wegen en het zoeken van evenwicht. Waar de nadruk lang gelegen heeft op inzicht, onderhandelen en overleg met kinderen, benadrukt dit boek het belang van een opvoeding die zich in eerste instantie richt op het aanleren van goede gewoontes. Er wordt gewezen op de betekenis van morele emoties als verontwaardiging, schaamte en schuld en op de onmisbaarheid en de functie van het geweten voor de vrije en verantwoordelijke mens. In het slothoofdstuk komen in vogelvlucht enkele grenzen aan de orde waar opvoeders door de moderne samenleving en door de aanleg van sommige kinderen op stuiten. Dit boek geeft handvatten voor ouders en met name voor studenten die zich voorbereiden op een functie in het basisonderwijs, zodat het goed samenleven van kinderen en burgers met een verschillende achtergrond wordt bevorderd.
Educational sciences --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Social ethics --- sociale pedagogiek --- morele ontwikkeling --- intuïtie --- verantwoordelijkheid --- #PBIB:+108.31 --- 180 --- 416.23 --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- 433.2 --- Emoties(Gevoelens) --- Morele opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Verantwoordelijkheid --- Waardevorming --- ethiek --- geweten --- levenskunst --- respect --- waarden --- Gewetensvorming --- Grenzen stellen --- Kinderen --- Kleuters --- Morele ontwikkeling --- Ontwikkeling van kinderen --- Waardeontwikkeling --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Waarden (normen) --- 416 --- morele intuïtie --- waarden en normen:kinderen --- Geweten --- Normen --- Waarden --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Morele- en religieuze opvoeding --- Morele en religieuze opvoeding --- Vrijheid --- Opvoeding en onderwijs --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Opvoeding --- Onderwijs --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
Het boek is een handleiding om op een speelse en integere wijze met kinderen het gebied van normen en waarden te verkennen. Aan de hand van uitgewerkte thema's kan de docente middels kringgesprekken en bezinningsoefeningen kinderen bewust maken van hun eigen normen en waarden. De multiculturele samenstelling van groepen in het onderwijs vraagt ook om het verkennen van waarden en normen uit diverse culturen. (Bron: covertekst)
Didactics of secundary education --- ethiek --- normen (technologie) --- kringgesprekken --- Didactics of social education --- waardenopvoeding --- waardenbeleving --- Didactics of primary education --- waarden --- 474.9 --- 484.9 --- Ethiek --- Klassengesprekken --- Sociale opvoeding --- 478.9 --- Bang --- Barmhartigheid --- Basisonderwijs --- Bezinnen --- Boos --- Islam --- Kinderen --- Kringgesprek --- Kringgesprekken --- Multiculturele samenleving --- Niyama's --- Normen --- Pesten --- Rechten van het kind --- Rechten-kind --- Rouw --- Secundair onderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Tien geboden --- Tieners --- Verdriet --- Waarden --- Waardeontwikkeling --- Yama's --- 433.2 --- normen en waarden --- 478.1 --- Emotionele opvoeding; ba.o. --- Kinderen : normen en waarden --- Sociale opvoeding; ba.o. --- 051525.jpg --- Intercultureel onderwijs --- Overige onderwerpen --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- Lager onderwijs --- Kringactiviteiten --- Waardevorming --- Morele opvoeding --- Didactische werkvormen --- Waardenopvoeding --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Sociale opvoeding; ba.o --- Klassengesprek --- Kringactiviteit --- Norm (standaard) --- Didactische werkvorm --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
In dit boek wordt uitgebreid ingegaan op het groepsproces in de klas. Centraal staat hoe je als leerkracht via allerlei oefeningen een positieve groep kunt creëren en wat het effect hiervan is op het leef- en leerklimaat in de klas. In een positieve groep is de ordeproblematiek niet of nauwelijks aanwezig. De ordeprobelematiek wordt in 'Grip op de groep' specifiek benaderd vanuit het perspectief van de groepsdynamica.
gezag --- groepen --- waardenopvoeding --- 474.23 --- basisonderwijs --- didactiek --- groepsdynamica --- groepsgedrag --- groepspsychologie --- groepswerk --- normen --- waarden --- 305.2 --- 454.23 --- Conflicten --- Gezag --- Groepsdynamica --- Groepsdynamiek --- Normen --- Relaties --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Waarden --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Gedragsregels --- Groepering van leerlingen --- Groepsgedrag --- Groep --- Groepspyschologie --- Intergroepsrelaties --- Leerkrachten --- Leren --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Didactische principes --- Groepspsychologie --- Leerkracht-leerling --- Onderwijsstijlen --- Onderwijzend personeel --- 474.2 --- Groepen --- 071873.jpg --- Klassenmanagement --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Psychologie van groepen --- (zie ook: interactief leren) --- Primary groups --- Social problems --- ordeproblemen (onderwijs) --- communicatie --- Didactics of Dutch --- Social psychology --- 431.6 --- Groepspsychologie. --- Onderwijs --- Nederland.
Choose an application
Als leerkracht heb je dagelijks te maken met groepsprocessen. Bouwen aan je groep geeft antwoord op vragen als 'Hoe bouw je aan positieve, goed functionerende groepen?' En 'Wat is je rol als leerkracht?' (Bron: www.thiememeulenhoff.nl)
groepsprocessen --- Didactics --- didactiek --- onderwijspraktijk --- 305.2 --- Groepsdynamica --- Teamontwikkeling --- Waardevorming --- 454.23 --- 454.22 --- 474.22 --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Bewegingsonderwijs --- Gedragsregels --- Groepering van leerlingen --- Groepsgedrag --- Normen --- Waarden --- Onderwijsstijlen --- 454.2 --- Groepspsychologie ; onderwijs --- onderwijsstijlen --- methodiek --- groepsdynamiek --- Psychologie van groepen --- Didactische principes --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Secundair onderwijs --- Lerarenopleiding --- Groepsdynamiek --- Klassenmanagement --- Klasklimaat --- Relatie leraar - leerling --- Educational psychology --- School management --- Klassfeer
Choose an application
Deugdenvriendjes zijn 52 kaartjes met korte beschrijvingen van deugden. Denk aan positieve eigenschappen, zoals eerlijkheid, moed en zelfvertrouwen. Je kunt de kaartjes thuis, op school en bij coaching gebruiken. Deugden bieden ouders en andere opvoeders praktische handvatten om met peuters en kleuters over belangrijke levensvaardigheden te praten.Bron: http://actonvirtues.nl/product/deugdenvriendjes
waardenopvoeding --- waarden --- #PBIB:+108.21 --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Algemeen --- Kinderen --- Sociale vaardigheden --- Coaching --- Deugden --- Normen --- Waardenopvoeding --- Persoonlijkheidsleer --- Zelfbeeld --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Karakter --- Kind --- Deugd --- Norm (standaard) --- Morele opvoeding --- Karakter (aard) --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactic strategies --- Primary education --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
Een methode voor sociaal gedrag, waarden en normen, emotionele ontwikkeling. Vanaf de tweede kleuterklas! De lessen beginnen steeds met een vervolgverhal dat zorgt voor een introductie van de diverse thema's. De methode wil het sociaal gedrag in positieve zin te sturen, door in te gaan op de oorzaken en gevolgen van onder meer pestgedrag. Zorg en respect voor elkaar, tolerantie, samenwerken, conflicten oplossen zijn de belangrijkste leerdoelen in 'Jij en Ik'. Normen en waarden worden expliciet benoemd om het moreel besef bij de leerlingen te ontwikkelen.
478.9 --- 5e leerjaar l.o --- Boos --- Discriminatie --- Eerlijkheid --- Egoïsme --- Emotionele ontwikkeling --- Groep --- Handboek --- Liegen --- Normen --- Samenwerken --- Sociaal gedrag --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociale ontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- Verantwoordelijkheid --- Verdriet --- Verontschuldigen --- Vooroordelen --- Waarden --- 062671.jpg --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Overige vormingsgebieden --- Schoolbooks - Didactic material --- Educational sciences --- sociale opvoeding --- emotionele opvoeding
Choose an application
De AVI-toets wordt in Vlaanderen veelvuldig gebruikt. De Nederlandse normering is echter niet van toepassing bij Vlaamse kinderen. Daarom is een normering uitgewerkt die op Vlaamse lezers is gericht en in Vlaanderen toepasbaar is. Deze normering voor het voortgezet technisch lezen op tekstniveau helpt om kinderen met leesstoornissen te identificeren. Dank zij de niveaubepaling is de basisinformatie aanwezig voor een diepgaandere procesanalyse.
Didactics of Dutch --- technisch lezen --- Didactics of primary education --- niveaulezen --- Logopedie --- #KVHB:Test; lezen --- AVI --- normen --- Nederlands --- didactiek --- Vlaanderen --- lezen --- 475.26 --- 464 --- Basisonderwijs --- Leesproblemen --- Lezen --- Technisch lezen --- Teksten --- Voortgezet technisch lezen --- AVI ; Vlaanderen --- Niveau-technisch lezen ; basisonderwijs --- Technisch lezen ; basisonderwijs --- lezen: lagere school --- Orthophonie --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Toetsen --- Tests (geneeskunde) --- AVI-leesniveau --- Toets --- Tekst --- Leesprobleem --- Schrijven --- Spel --- Emigratie --- Test (geneeskunde)
Choose an application
Het deugdenspel maakt je op een speelse en motiverende wijze bewust van de bouwstenen van je karakter. Eigenschappen zoals eerlijkheid, concentratie, moed en respect, worden helder en bondig uitgelegd. Je kunt de kaarten overal gebruiken: thuis, op school en daarbuiten. Bron: http://www.deugdenkaarten.nl(voor handige tips en achtergrondinformatie)
305 --- communicatie --- talenten --- persoonlijkheid --- reflectie --- sociale psychologie --- Gedrag --- Deugden --- Kinderen --- Persoonlijkheidsleer --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Zelfvertrouwen --- Zelfbeeld --- Karakter --- Coaching --- Waardevorming --- Morele opvoeding --- Waarden --- Normen --- Social ethics --- Didactic strategies --- Didactics of social education --- Secondary education --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- toegepaste filosofie --- leefklimaat --- karakterkunde --- relationele vorming --- sociale opvoeding --- Deugd --- Kind --- Karakter (aard) --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Spellen --- Kwaliteiten --- Talenten --- Games --- Norm (gedragsregel) --- Personality development
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|