Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Goede kinderopvang biedt kinderen veiligheid en ontwikkelingskansen. Hoe kun je te weten komen of je deze veiligheid en ontwikkeling als kinderopvangorganisatie realiseert? Met de NCKO-Kwaliteitsmonitor voor kinderdagverblijven uit 2009 hebben kinderdagverblijven een instrument in handen om de kwaliteit zichtbaar te maken en te meten op een wijze die wetenschappelijk gevalideerd is. Met deze Kwaliteitsmonitor BSO is nu eenzelfde kwaliteitsmeting mogelijk voor de buitenschoolse opvang. Het model onderscheidt zes interactievaardigheden gericht op kinderen van 4 tot 13 jaar: emotionele ondersteuning, respect voor autonomie, regie en leiding, praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering en begeleiden van sociale interacties. Voorbeeldfragmenten van deze vaardigheden zijn te vinden op de dvd. Er is een checklist opgenomen voor de Observatielijst kwaliteit van de leefomgeving en bij de Groepsmeter voor sociale contacten hoort een cd-rom met instructie en een Excel-programma voor het uitvoeren van de berekeningen. De dvd en de cd-rom zijn achter in dit boek te vinden. Deze Kwaliteitsmonitor BSO is het instrument waarmee BSO-organisaties of -locaties zelf een beeld kunnen krijgen van de pedagogische kwaliteit van de opvang die zij bieden.
Buitenschoolse opvang --- 458.9 --- Overige bijzondere onderwerpen --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Netherlands
Choose an application
In Pedagogisch Actief staan voor de belangrijke momenten tijdens een dag op de buitenschoolse opvang concrete pedagogische acties beschreven. Elke kinderopvangorganisatie heeft een pedagogisch beleid waarin de pedagogische visie en uitgangspunten zijn beschreven. In Pedagogisch actiefis te lezen hoe een beleid concreet wordt: wat doe je, en hoe doe je het? Ook zijn er beschrijvingen van activiteiten opgenomen die passen bij de belangrijkste competenties die kinderen ontwikkelen tijdens hun verblijf. Met deze kwaliteitsbevorderende methode wordt bereikt dat alle pedagogisch medewerkers de kinderen en hun ouders op dezelfde manier benaderen. Pedagogisch actief gaat in deze uitgave uit van senior pedagogisch medewerkers die de pedagogisch medewerkers op locatie ondersteunen. Dat maakt dit werkboek in de eerste plaats interessant voor de (senior) pedagogisch medewerkers en hun locatiemanagers en het geeft tegelijkertijd pedagogisch medewerkers in opleiding een concreet beeld van de werkzaamheden op de buitenschoolse opvang. Dit werkboek is onderdeel van de methode 'Pedagogisch Actief'. In deze methode staan de onderdelen beschreven, die bijdragen aan het versterken van het pedagogisch klimaat en hoe je dit kunt implementeren.
458.9 --- 322.4 --- Buitenschoolse opvang --- Overige bijzondere onderwerpen --- Kinderdagverblijven --- Didactic strategies --- Didactics of Kindergarten --- Educational sciences
Choose an application
In Pedagogisch Actief staan voor de belangrijke momenten tijdens een dag op het kinderdagverblijf concrete pedagogische acties beschreven. Elke kinderopvangorganisatie heeft een pedagogisch beleid waarin de pedagogische visies en uitgangspunten zijn beschreven. In Pedagogisch actief is te lezen hoe een beleid concreet wordt: wat doe je, en hoe doe je het? Ook zijn er beschrijvingen van activiteiten opgenomen die passen bij de belangrijkste competenties die kinderen ontwikkelen tijdens hun verblijf. Met deze kwaliteitsbevorderende methode wordt bereikt dat alle pedagogisch medewerkers de kinderen en hun ouders op dezelfde manier benaderen. Pedagogisch actief gaat in deze uitgave uit van senior pedagogisch medewerkers die de pedagogisch medewerkers op locatie ondersteunen. Dat maakt dit werkboek in de eerste plaats interessant voor de (senior) pedagogisch medewerkers en hun locatiemanagers en het geeft tegelijkertijd pedagogisch medewerkers in opleiding een concreet beeld van de werkzaamheden op het kinderdagverblijf. Dit werkboek is onderdeel van de methode 'Pedagogisch Actief'. In deze methode staan de onderdelen beschreven, die bijdragen aan het versterken van het pedagogisch klimaat en hoe je dit kunt implementeren. Naast de boeken is er een ondersteunende website: www.pedagogischactief.nl met verdiepingsinformatie. Daar staan formulieren, checklisten, tips en ander advies om aan de slag te gaan met de methode. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789088503917/pedagogisch-actief-cor-schuurman
kinderopvang --- pedagogiek --- Social policy and particular groups --- Kinderopvang ; Nederland --- Pedagogie --- Kinderopvang --- Pedagogisch project --- Competenties --- 458.9 --- 322.4 --- Buitenschoolse opvang --- Overige bijzondere onderwerpen --- Kinderdagverblijven --- Competentie
Choose an application
Met autoriteit loopt er vandaag de dag heel wat verkeerd. Politiek en religie zijn hun geloofwaardigheid kwijt en ouders hebben geen controle over het gedrag van hun kinderen. In dit boek bevraagt Paul Verhaeghe de manier waarop autoriteit functioneert, waarom er tegenwoordig zo weinig waarde aan autoriteit wordt gehecht en wat daarvoor een alternatief kan zijn.Autoriteit functioneert altijd op grond van een bron buiten haarzelf. Eeuwenlang was die bron het patriarchaat. Vandaag is het geloof daarin verdwenen, met als gevolg dat autoriteit afglijdt naar pure macht. De geschiedenis leert dat dit geen goed idee is. Verhaeghe zoekt en vindt een nieuwe invulling: in de groep, die een individu of instelling autoriteit verleent - van ouderverenigingen, burgergroepen tot aandeelhoudersvergaderingen. Deze verschuiving is volop bezig in opvoeding en onderwijs, politiek en economie en leidt tot mooie resultaten. Herstelpogingen van de vroegere autoriteit daarentegen zijn tot mislukken gedoemd en worden pure machtsuitoefeningen. Als maatschappij staan we op een wissel: richting macht of richting nieuwe autoriteit. Bron : http://www.acco.be
cultuurpsychologie --- Gezag --- 417 --- gezag --- macht --- 304 --- 307.9 --- maatschappijkritiek --- #GGSB: Psychologie --- 008 --- Overige bijzondere onderwerpen --- autoritarisme --- Sociology of culture --- Social psychology --- ouders-kind relatie --- opvoeding --- intermenselijke relaties --- social psychology --- Maatschappijkritiek --- Macht --- Samenleving --- Politiek --- Beleid --- Sociaal beleid --- Psychologie --- Sociologie --- Identiteit --- Opvoeding --- Analyse --- Evaluatie --- Man --- Onderwijs --- Maatschappij --- Film --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- 410 --- samenleving --- relaties --- psychologie
Choose an application
Welke soort klassamenstelling is de meest gunstige voor de leerprestaties, het welbevinden en het academisch zelfbeeld van leerlingen? Worden leerlingen best omringd door een brede diversiteit aan medeleerlingen (heterogene groep)? Of is het beter in de klas te zitten met gelijkaardige leerlingen (homogene groep)? Er bestaan veel wetenschappelijke studies over het groeperen van leerlingen in homogene/heterogene klassen. Deze publicatie wil vooral een overzicht geven van de vaststellingen van onderzoekers in verband met de effecten van homogeen/ heterogeen groeperen op de leerprestaties en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen. In dit literatuuroverzicht gaat de meeste aandacht uit naar de effecten van klassamenstelling op het prestatieniveau. Daarnaast worden ook andere groeperingscriteria besproken zoals leeftijd, sociaal-economische thuissituatie, cultureel-etnische achtergrond en geslacht. De hier gepresenteerde onderzoeksresultaten kunnen een inspiratiebron zijn voor directeurs Pedagogisch begeleiders en anderen die goede beslissingen willen nemen. Wat u hier leest kan een aanzet zijn om bepaalde tradities te doorbreken en om zelf te onderzoeken wat al dan niet werkt in uw school. In dit boek uit de reeks 'Praktijkgerichte literatuurstudies onderwijsonderzoek' presenteren Barbara Belfi, Bieke De Fraine en Jan Van Damme (van het Leuvense Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie) een literatuuronderzoek naar de invloed van de klassamenstelling op leerlingresultaten. Het onderzoek kadert binnen het project Praktijkgericht Onderzoek (PGO) van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor). De centrale vraag is of een heterogene dan wel homogene samenstelling het heilzaamst is voor de leerling. Eerst bespreken de auteurs het verschil tussen homogene en heterogene klassen. Vervolgens bekijken ze vanuit verschillende perspectieven - prestatieniveau, geslacht, sociaal milieu, cultureel-etnische achtergrond en leeftijd - welke invloed de klassamenstelling heeft op de resultaten van leerlingen. Een laatste hoofdstuk bevat een conclusie en snijdt enkele discussiepunten aan. Achteraan volgt een bibliografie. Overzichtelijke kleurendruk, gellustreerd met schema's en foto's. Schreefloze letter. Een beknopte, maar boeiende studie voor deskundigen en leidinggevenden in het basis- en voortgezet onderwijs.
Klassamenstelling. --- Leerprestaties. --- Onderwijsonderzoek. --- klassenmanagement --- onderwijsonderzoek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- diversiteitsbeleid --- Research on teaching --- Academic collection --- 371 --- 371.212 --- 37 --- Wetenschappelijk onderzoek 001.891 --- klassamenstelling --- 454.23 --- 458.9 --- Klas --- Klasinrichting --- Klasklimaat --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Leerprocessen --- Onderwijsonderzoek --- Differentiatie ; onderwijs --- Welbevinden --- 450.4 --- Groepering van leerlingen --- Klassenmanagement --- Leerproces --- klas --- klasinrichting --- klasklimaat --- klasmanagement --- klassfeer --- leerprestaties --- leerprocessen --- welbevinden --- Diversiteit --- Klassamenstelling --- Klassen ; samenstelling --- Leerprestaties --- 450.42 --- 454.2 --- Klasbeheer --- Klasgeest --- 37.043 --- 371.01 --- diversiteit --- Lerarenopleiding : CVO --- Differentiatie --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- onderwijs - school --- leerlingen --- Didactische principes --- Overige bijzondere onderwerpen --- Onderwijskunde --- Educational sociology --- PXL-Central Office 2015 --- onderwijs en onderzoek --- Klassen --- Klasdoorbrekend werken --- Jaarklassensysteem --- Heterogene klassen --- Co-educatie --- Groeperingsvormen --- 370 --- Klasoverschrijdend werken --- Heterogene klas --- Onderwijs --- School --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Buurt --- Sport --- Groeperingsvorm
Choose an application
Praktijkboek om te werken met kinderen van 5 tot 12 jaar : tips en lesuitwerkingen voor de lagere school. De lessen zijn geïllustreerd aan de hand van praktijkervaringen. In dit boek zijn negen thema's uitgewerkt.
lager onderwijs --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- filosoferen --- filosofie --- 476.8 --- basisonderwijs --- didactiek --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Geluk --- Humor --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Kunst --- Lager onderwijs --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Oorlog --- Tijd --- Waardevorming --- 458.9 --- Basisonderwijs --- Beeldbeschouwing --- Filosoferen --- Identiteit --- Kunstbeschouwing --- Regels --- Waar-onwaar --- Waar/onwaar --- 110 --- filosofie (ler) --- filosofie: kinderen --- 101 --- Geloven-Denken --- Kinderen --- Onderwijs --- 485.99 --- Filosoferen met kinderen; ba.o. --- Filosofie ; kinderen --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Overige bijzondere onderwerpen --- toegepaste filosofie --- PXL-Education 2014 --- didactiek van de filosofie --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Kleuteronderwijs --- Kind --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Niet alleen kinderen, maar ook jongeren stellen zich vragen over zichzelf, de ander en de maatschappij. Dit boek is geschikt om met die jongeren, vooral op school maar ook daarbuiten, stil te staan bij deze vragen. Filosoferen wordt hier opgevat als een werkwoord en niet als een 'vak'.
Decroos, Johan. --- Filosofie --- Niet-confessionele zedenleer --- Secundair onderwijs. --- Didactics of secundary education --- filosofie --- filosoferen met kinderen --- Didactics of philosophy --- SO (secundair onderwijs) --- didactiek --- #SBIB:1H10 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- filosoferen --- jongeren --- 476.8 --- secundair onderwijs --- 478.9 --- 485.9 --- Anders zijn --- Cultuur --- Filosoferen met kinderen --- Humor --- Natuur --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Secundair onderwijs --- Tijd --- Waarheid --- Wiskunde --- 458.9 --- Aarde --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Filosoferen --- Fouten --- Getallen --- Lachen --- Lucht --- Samenleving --- Schoonheid --- Tellen --- Vrijheid --- Vuur --- Water --- 100 )* FILOSOFIE --- antropologie --- cultuurfilosofie --- epistemologie --- esthetica --- ethiek --- filosofie van de opvoeding --- humor --- natuurfilosofie --- rechtsfilosofie --- sociale filosofie --- taalfilosofie --- tijd --- 101 --- Ethiek --- 485.99 --- Filosoferen met jongeren --- Filosoferen met kinderen; ba.o. --- Filosofie ; kinderen --- 694 --- 371.3 --- Filosofie: inleidingen en algemene overzichten --- Pedagogie --- 1 --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Overige vakken; afzonderlijk --- Overige bijzondere onderwerpen --- Esthetica en filosofie --- toegepaste filosofie --- PXL-Education 2014 --- didactiek van de filosofie --- basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Jeugd --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Jongere
Choose an application
Om in staat te zijn om te filosoferen met kinderen en/of jongeren, of om het vak filosofie te kunnen geven, moet de leerkracht over de nodige voorkennis beschikken. Dit boek wil daar een hulpmiddel bij zijn. Het richt zich tot de (toekomstige) leerkrachten en leert hen de vaardigheden voor het filosoferen aan.
Decroos, Johan. --- Niet-confessionele zedenleer --- Basisonderwijs. --- Secundair onderwijs. --- Didactics of secundary education --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- SO (secundair onderwijs) --- #SBIB:1H10 --- #SBIB:37H0 --- didactiek --- filosoferen --- filosofie --- 476.8 --- 478.9 --- Didactische werkvormen --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Secundair onderwijs --- 456.8 --- 458.9 --- Analytische filosofie --- Basisonderwijs --- Debat --- Didactiek --- Discussie --- Filosoferen --- Filosoferen-klas --- Kringgesprek --- Levensbeschouwing --- Socrates --- 100 )* FILOSOFIE --- 110 --- filosofie (ler) --- filosofie: kinderen --- 485.99 --- Filosoferen met jongeren --- Filosoferen met kinderen; ba.o. --- Filosofie ; kinderen --- 694 --- Filosofie: inleidingen en algemene overzichten --- Pedagogie --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- Overige bijzondere onderwerpen --- Esthetica en filosofie --- toegepaste filosofie --- PXL-Education 2014 --- didactiek van de filosofie --- basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Denken --- Jeugd --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Jongere
Choose an application
Dit boek levert een eerste aanzet tot het in kaart brengen van de Vlaamse gemeenschap in Belgisch Congo na de Tweede Wereldoorlog. In het eerste deel staat vooral de invloed van Vlaamsgezindheid op Congolese culturen, etniciteiten en talen centraal. In het tweede deel van het boek wordt de aandacht verschoven naar het post-koloniale Vlaanderen. Tijdens de koloniale periode dachten Nederlandstaligen dat zij minder racistisch waren tegenover Congolezen dan Franstaligen. In het post-koloniale België hoort men vaak beweren dat Nederlandstaligen racistischer zijn dan Franstaligen, hoewel als voorwerp van dat racisme eerder moslimimmigranten en hun afstammelingen worden vernoemd dan Congolezen. Het boek analyseert racisme als een meervoudig, complex fenomeen in relatie met de verschillende politieke en economische machtsverhoudingen in het koloniale Congo en het post-koloniale Vlaanderen.
History of Congo --- History of Belgium and Luxembourg --- Colonisation. Decolonisation --- Anthropologie socio-culturelle --- Histoire coloniale --- Koloniale geschiedenis --- Socio-culturele antropologie --- Flemings --- History --- Congo (Democratic Republic) --- Race relations --- Colonial influence --- 967.5.03 --- 325.3 <493> --- 343.41-054 --- kolonisatie --- Congo [historische term land Congo -CG] --- na 1945 (x) --- racisme --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- C3 --- kolonialisme --- vreemdelingen --- #A0311A --- 948 Koloniale geschiedenis --- 668.7 Racisme --- 950 Vlaamse Beweging --- Belgisch Kongo --- geschiedenis --- België --- koloniale geschiedenis --- 939.2 --- Geschiedenis van Zaïre (Kongo): Koloniale periode; Belgisch Kongo--(1884-1960) --- Koloniale expansie. Koloniale politiek. Kolonialisme. Kolonisatie--België --- Racisme--(als delict) --- Kunst en cultuur --- geschiedenis België - koloniale geschiedenis : Oostendse Companie, kolonisatiepogingen, Belgische emigranten, overige bijzondere onderwerpen --- 343.41-054 Racisme--(als delict) --- 325.3 <493> Koloniale expansie. Koloniale politiek. Kolonialisme. Kolonisatie--België --- 967.5.03 Geschiedenis van Zaïre (Kongo): Koloniale periode; Belgisch Kongo--(1884-1960) --- 967.5 --- 967.5 Geschiedenis van Zaïre (Kongo) --- Geschiedenis van Zaïre (Kongo) --- Ethnology --- Congo (Leopoldville) --- République du Congo (Leopoldville) --- Republic of the Congo (Leopoldville) --- Republic of Congo (Leopoldville) --- République démocratique du Congo --- Democratic Republic of the Congo --- Demokraticheskai︠a︡ Respublika Kongo --- Kongo --- Congo (Kinshasa) --- RDC (République démocratique du Congo) --- DRC (Democratic Republic of the Congo) --- DRK (Demokraticheskai︠a︡ Respublika Kongo) --- Democratic Republic of Congo --- DR Congo --- RD Congo --- Belgian Congo --- Zaire --- Colonial influence. --- Race relations. --- Flemish people --- Congo DR --- R.D. Congo --- Flemings - Congo (Democratic Republic) - History - 20th century --- Congo (Democratic Republic) - Race relations --- Congo (Democratic Republic) - Colonial influence
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|