Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sages zijn Afrikaanse filosofen, geïnspireerd door diepgaande kennis van mondeling overgeleverde cultuur. Zij gebruiken hun kennis en inzicht voor advies bij belangrijke beslissingen en veranderingen. Sagefilosofie is oorspronkelijk Afrikaans. In pakkende beelden en bewoordingen begrijpt zij de mens en zijn wereld als een veld van krachten. Zo interpreteert Tierno Bokar de Koran verfrissend en toont Oginga Odinga zich als Keniaans sage-staatsman strijdbaar en kritisch. De Ghanese filosoof Kwasi Wiredu bepleit het creatief inzetten van Afrikaanse democratische tradities voor moderne democratie terwijl Kwame Gyekye een werkzaam medicijn tegen corruptie aangeeft. Henk Haenen levert met zijn studie een bijdrage aan de interculturele filosofie, die in Nederland door prof. Heinz Kimmerle is vormgegeven. De dialoog met filosofieën van andere culturen staat hierbij voorop. In Sagefilosofie wordt met name de wijsbegeerte van Maurice Merleau-Ponty in dialoog met Afrikaanse denkers gebracht. Onvermoede en vergeten kanten ook van de eigen filosofie komen zo voor het voetlicht.
Philosophy [African ] --- PHL-Central Office 12 --- cultuurfilosofie --- Sociology of minorities --- Africa
Choose an application
Een verrassende kijk op cultuur, politiek, media, onderwijs, kunst... Antwoorden op actuele, maatschappelijke vragen. Welke invloed heeft cultuureducatie op school op cultuurparticipatie? Waarom presteren autochtone leerlingen beter in bepaalde scholen? Is er nog een relatie tussen stemgedrag en kerkbetrokkenheid? In welke mate wordt de beoordeling van beeldende kunst beïnvloed door de manier waarop werken worden voorgesteld? Schaadt de groeiende aandacht voor de privépersoon van politici het vertrouwen in de politiek? Welke rol kan een publieke omroep spelen in een emancipatorisch media- en televisiebeleid? Aan de hand van kritische en onderbouwde cultuursociologische analyses wordt gezocht naar antwoorden
Mark Elchardus. --- Cultuursociologie. --- cultuursociologie --- Sociology of culture --- PHL-Central Office 12 --- sociologie --- cultuur --- kunst --- media --- onderwijs --- politiek --- solidariteit --- #SBIB:316.7C120 --- 316.7 --- 316.7 Cultuursociologie --(algemeen) --- Cultuursociologie --(algemeen) --- Cultuursociologie: algemene en theoretische werken --- Cultuursociologie --- Cultuur --- Kunsten --- Media --- Onderwijs --- Politiek --- Solidariteit --- Elchardus, Mark --- Kunst --- Toerisme --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Maatschappij --- Film --- Sport
Choose an application
Het boek biedt een toegankelijke en praktische vertaling van recente inzichten over het beïnvloeden van motivatie en gedrag naar de praktijk van het sociaalagogisch werkveld. 'Motivational Interviewing' (Miller & Rollnick) vormt daarbij de belangrijkste leidraad. Dit boek biedt een gedegen theoretisch begrip van de diverse concepten die aan de gespreksmethode ten grondslag liggen, maar is vooral praktijkgericht. De verschillende stappen in de motiverende benadering worden duidelijk uiteengezet en toegelicht. Er zijn cases en voorbeelddialogen met een toelichting. Komen aan bod: Hoe bouw je een werkbare relatie op? Hoe breng je cliënten zover dat ze er zelf voor kiezen hun gedrag te veranderen? Hoe zorg je ervoor dat ze het gevoel hebben stappen te kunnen zetten op weg naar kansrijker gedrag dat (uiteindelijk) hun eigen welzijn ten goede komt? Hoe bereik je dat het niet alleen bij plannen blijft, maar dat ze de ingezette verandering ook volhouden?
Agogiek --- Gedragstherapie. --- Gesprekstechnieken --- Hulpverlening --- Methodiek. --- Hulpverlening. --- gedragsverandering --- sociaal-agogisch werk --- coaching --- communicatie --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- motivatie --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Gedragsverandering --- #KVHB: Sociale agogiek --- 613.7 --- sociale verpleegkunde --- verpleegkunde --- maatschappelijk werk --- 316.77 --- Communicatie --- Gedragsveranderingen --- Gesprekstechnieken ; agogische beroepen --- sociale verpleegkunde, nazorg, kinderverpleging --- PHL-Central Office 12 --- agogiek --- gespreksvoering --- communicatievaardigheden --- Methodiek --- Gedragsverandering --- Gedragstherapie --- Gesprekstechniek
Choose an application
Basisvaardigheden Formuleren vormt samen met Basisvaardigheden Spelling en Basisvaardigheden Grammatica een handig naslagwerk voor studenten aan de lerarenopleiding. Ook bruikbaar voor zelfstudie!
Didactics of Dutch --- PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) --- stijlleer --- Higher education --- taalvaardigheid --- PHL-Central Office 12 --- Nederlands taalgebruik --- spelling --- Nederlands --- Taalgebruik --- Taalvaardigheid --- Lerarenopleiding --- taalonderwijs --- taal --- vaardigheden --- zelfstudie --- Nederlands 842 --- Schrijven --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Contains audio-visual material --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ontwikkeling bij jongeren van twaalf tot tweeëntwintig jaar. Er wordt een psychologisch kader geschetst dat houvast biedt bij het ontwikkelen van een visie op leerlingbegeleiding. Daarbij besteden de auteurs aandacht aan de rol van lichamelijke en seksuele veranderingen, maar ook aan veranderingen op het gebied van denken en leren die de identiteitsvorming beïnvloeden. De lezer wordt duidelijk door de theorie heen geleid aan de hand van overzichtsschema's en leerdoelen per hoofdstuk. Ook de praktische vaardigheden die nodig zijn bij het begeleiden van leerlingen komen aan de orde, zoals verschillende soorten gesprekken voeren, het signaleren en diagnostiseren van probleemgedrag, en het opstellen van handelingsplannen. Bovendien kan de lezer direct aan de slag met de vele toetsvragen, opdrachten en stageopdrachten. Zowel de identiteitsontwikkeling als de leerlingbegeleiding wordt steeds vanuit een intercultureel perspectief benaderd. In deze herziene druk zijn de basiscompetenties van leraren('kennisbasis' in het Nederlandse onderwijs) verwerkt en zijn nieuwe inzichten uit de psychologie en leerlingenbegeleiding opgenomen. Ook zijn recente resultaten uit hersenonderzoek verwerkt.
Teacher education. Teacher's profession --- leerlingenbegeleiding --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- persoonlijkheidsontwikkeling --- pedagogische psychologie --- identiteit --- Leerlingenbegeleiding --- Ontwikkelingspsychologie ; jeugd --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Intellectuele ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Puberteit --- Identiteitsontwikkeling --- persoonlijkheidsvorming --- 416.25 --- Adolescentie --- Intelligentie --- Leerlingbegeleiding --- Psychologie --- Seksualiteit --- 37.03 --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- PHL-Central Office 12 --- onderwijs --- cognitieve ontwikkeling --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Communicatie bestaat voor 7% uit woorden en voor 93% uit non-verbale aspecten. In dit boek ontleedt Pieter De Smet niet alleen je lichaamstaal, hij onderwerpt ook je verbale communicatie aan een grondige analyse. Het resultaat? Een waaier aan tips en tricks in functie van een optimale info-overdracht én -ontvangst.
Communicatie --- Lichaamstaal. --- Onderwijs. --- lichaamstaal --- Pragmatics --- onderwijsstijlen --- Semiotics --- non-verbale communicatie --- Mass communications --- lichaamshouding --- Teaching --- onderwijs --- leraren-leerling relatie --- Non-verbale communicatie --- Communicatie ; onderwijs --- Nonverbal communication --- 800.95 --- communicatie --- 415.2 --- conflicthantering --- 305.8 --- Lichaamstaal --- Verbale communicatie --- 450.49 --- Conflicthantering --- Onderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- 415.3 --- communicatie (leesbaarheid) --- 800.95 Non-verbale communicatie --- gezicht, gehoor, smaak, reuk, gevoel en lichaamstaal --- Communicatie ; algemeen --- Overige onderwerpen --- Semiotiek --- Massacommunicatie --- Pragmatiek --- PHL-Central Office 12 --- communicatievaardigheden --- Didactiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Educational sciences
Choose an application
Dit boek situeert lerende netwerken in de huidige context van organisatie- en talentontwikkeling. Diepgaand leren gebeurt tussen de oren én tussen de neuzen, in verbinding met anderen. Het boek breekt een lans voor lerende netwerken en 'communities of practice' als uitgelezen middel hiertoe. Het vormt een provocatie ten opzichte van traditionele opleidingen en 'social media' en houdt een pleidooi voor lerende netwerken als aanvulling voor individuele coaching. Naast kritische succesfactoren en hefbomen, wordt een concreet stappenplan aangereikt voor de opstart van een lerend netwerk.De kern van het boek wordt gevormd door een 50-tal praktische handvaten voor de begeleiding van lerende netwerken. Deze methodieken zijn allen 'uitgetest' en worden 'hapklaar' beschreven (in het kort, hun opbrengst, de aanpak voor de begeleider, tips en varianten). Ze zijn niet alleen van nut bij de begeleiding van lerende netwerken, maar ook bij de begeleiding van werkgroepen, projectgroepen, e.a. (in principe telkens wanneer mensen samen komen om te leren). Ook de methodieken worden 'in perspectief' geplaatst, waarbij elk type methodiek wordt gewogen ten opzichte van de groepsdynamische fase en leerfase waarin de groep zich bevindt.De beschreven methodieken horen thuis in de rugzak van elke groepsbegeleider (consultant, trainer, leerkracht,...).Bron : http://www.uitgeverijacco.be
Didactic strategies --- leren --- samenwerkend leren --- talentmanagement --- teamwork --- Leren --- Competentiemanagement --- Organisation en apprentissage Lerende organisatie --- Réseaux Netwerken --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Management --- #KVHB:Bedrijfsopleidingen --- #KVHB:Leerprocessen --- 454.21 --- Leerprocessen --- Leergroepen --- Groepsdynamica --- 366.4 --- waardering --- netwerken --- lerende organisatie --- groepsdynamica --- coaching --- 367.2 --- Didactische werkvormen --- Management --- 658.37 --- Netwerken --- Talenten --- Managementvaardigheden --- Kennismanagement --- Organisatieontwikkeling --- Talentontwikkeling --- Lerende organisaties --- Methodiek --- PHL-Central Office 12 --- projectmanagement --- coachen --- sociale netwerken --- bedrijfspsychologie --- Netwerk (ict) --- Talent --- Lerende organisatie --- Netwerk (relationeel)
Choose an application
Dit praktische boek biedt leerkrachten en begeleiders in en buiten het onderwijs handvatten over hoe pesten kan worden gesignaleerd en aangepakt, en - nog veel belangrijker - hoe het kan worden voorkomen. Het beschrijft kernachtig de theorie, en biedt een ruime selectie van oefeningen om veiligheid, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden te vergroten. De lezer kan direct zelf aan de slag met de oefeningen. Ervaringsverhalen van pubers die gepest zijn en welke gevolgen dit voor hen heeft gehad maken de urgentie van dit boek extra duidelijk. Ruim 20% van de pubers wordt regelmatig gepest. Een actieve en alerte houding van scholen, (sport)verenigingen, instellingen en ouders helpt pesten voorkomen. Samen spelen zij een sleutelrol om een sfeer van openheid en veiligheid te creëren. Daarnaast is het van belang dat het zelfvertrouwen van jongeren wordt vergroot zodat ze beter voor zichzelf kunnen opkomen. Dit boek voorziet de lezer van praktische tips om dit te realiseren.
Pesten. --- Educational psychology --- pedagogiek --- pesten --- Bullying in schools --- Prevention --- Psychology --- Study and teaching --- #KVHB:Pesten --- #PBIB:+107.22 --- 455.1 --- Pesten --- 478.9 --- 177.8 --- Sociale vaardigheden --- Zelfvertrouwen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Overige vormingsgebieden --- PHL-Central Office 12 --- pedagogische psychologie --- Psychosociale problemen --- Assertiviteit --- Onderwijspsychologie --- Onderwijs --- Leraren --- Hulpverleners --- Ouders --- Begeleiding --- Psychosociaal probleem --- Leraar --- Hulpverlener --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gesprek --- Directie --- Sport --- Didactics --- Didactics of social education --- Secondary education
Choose an application
Nieuw instromende studenten in het hoger onderwijs beschikken niet steeds over de adequate studievaardigheden om een vlotte doorstroming te garanderen in het hoger onderwijs. Om meer inzicht te verwerven in het hoe en waarom van dit fenomeen, voerde de onderzoeksgroep EduBROn van de Universiteit Antwerpen, in samenwerking met de Plantijn Hogeschool, onderzoek uit naar leerpatronen bij de in-, door- en uitstroom van studenten in het hoger onderwijs. Dit boek rapporteert over de boeiende resultaten van het onderzoek. Zo blijken studenten op zeer uiteenlopende manieren te leren en zijn niet alle leerpatronen even succesvol om door te stromen. Leerpatronen worden beïnvloed door zowel verschillende instroomkenmerken als de aard van de onderwijsleeromgeving. Het positieve nieuws is dat leerpatronen kunnen veranderen doorheen de studie loopbaan. Het boek rondt af met enkele aanbevelingen voor wie verder wil werken aan het versterken van leren in het hoger onderwijs.
Hoger onderwijs. --- Leerpsychologie. --- Leerstrategieën. --- Leren. --- Schoolloopbaan. --- e-learning --- Research on teaching --- didactiek --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Study methods --- Higher education --- Secundair onderwijs en hoger onderwijs ; aansluiting ; Vlaanderen --- Studeren --- Education [Higher ] --- Practice --- Conseils pratiques, recettes, trucs, etc. --- hoger onderwijs --- leeromgeving --- studiebegeleiding --- studieloopbaan --- 378.1 --- 489.52 --- leerstijlen --- schoolloopbaan --- Hoger onderwijs --- Leeromgeving --- Leerstijlen --- Studieloopbaan --- Studiebegeleiding --- organisatie van het hoger onderwijs --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- 378 --- 371.21 --- PHL-Central Office 12 --- Doorstroming --- Leerstrategieën --- Aansluiting onderwijsniveaus --- Aansluiting secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Studiemethoden --- Leerstrategie --- Studiemethode --- Primary education --- Secondary education --- Flanders
Choose an application
Het boek biedt je de mogelijkheid om je de grammatica stap voor stap eigen te maken. Met de gratis instaptoets op de website kan je controleren of jouw kennis van de basisgrammatica toereikend is. Na het maken van deze instaptoets krijg je een advies op maat. Op een eenvoudige, heldere wijze worden in het boek alle regels van de grammatica uitgelegd aan de hand van een voorbeeld met oefenvragen. Elk hoofdstuk eindigt met een schema waarin de regels zijn samengevat. De methode is geschikt voor zelfstudie, maar kan ook worden ingezet bij lessen
Lerarenopleiding --- Nederlands --- Nederlandse spraakkunst. --- Nederland. --- Hoger onderwijs. --- Didactics of secundary education --- Teacher education. Teacher's profession --- PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) --- grammatica --- Didactics of Dutch --- Didactics of higher education --- basiscompetenties --- lerarenopleiding --- spraakkunst --- 837.1 --- Basiskennis (Basisvaardigheden) --- Grammatica (Spraakkunst) --- 475.24 --- Nederlands 837.1 --- 801.5 )* Nederlands - Grammatica - spraakkunst --- didactiek --- hoger onderwijs --- leraren basisonderwijs --- leraren lager onderwijs --- Nederlandse spraakkunst --- Spraakkunst; algemeen * --- Schrijven --- Spraakkunst; algemeen --- Contains audio-visual material --- PHL-Central Office 12 --- Nederlandse taal --- Grammatica --- Woorden --- Zinsontleding --- 473.7 --- Nederlandse grammatica --- Taalvaardigheid --- 092741.jpg --- 092742.jpg --- E110541.jpg --- (zie ook: zinsontleding) --- Leraren lager onderwijs --- Leraren basisonderwijs --- Didactiek --- Hoger onderwijs --- Taal --- Leraar lager onderwijs --- Leraar basisonderwijs --- Oefening --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Adult education. Lifelong learning --- Grammar --- Dutch language
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|