Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (1)

DB (1)

DocAtlas (1)

EhB (1)

KBR (1)

KDG (1)

Odisee (1)

PXL (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

More...

Resource type

book (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2015 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Book
Wij zijn gedrag : positief gedrag in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789462922884 Year: 2015 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wij Zijn Gedrag stelt dat we enerzijds gedrag 'zijn' en anderzijds 'samen gedrag bepalen', en vat dit idee samen in een schoolbreed zorgbeleid: 'Time - In'. De auteur kijkt verder dan enkel het gedrag en de psychologische eigenschappen van de leerling of de ouders. Ook het schoolteam speelt een belangrijke rol in het bepalen van positief gedrag. Door de integratieve kijk op gedrag, waarbij psychologie en pedagogie elkaar kruisen op praktisch, theoretisch en wetenschappelijk niveau en waarbij geprobeerd wordt om zoveel mogelijk mensen en perspectieven te verbinden binnen maar ook buiten de school, is Wij Zijn Gedrag een baanbrekende publicatie voor het onderwijs en de menswetenschappen in het algemeen.Het boek is geschreven voor iedereen met interesse voor wetenschap en schoolpraktijk en dient als protocol bij het opbouwen van een stevig gefundeerd zorgbeleid op school. Na een inleidend gedeelte volgt een eerste luik psychologie over mens en omgeving. Om dit pedagogisch te kunnen begeleiden en te implementeren op school heeft de auteur het over kwaliteitszorg (handelingsgericht werken) en het motiveren van het schoolteam tot 'gedragsverandering'. Hierop volgt een visie over ons 'gedrag' in het huidige onderwijs en wordt de missie Wij Zijn Gedrag vertaald in een concreet zorgbeleid: 'Time - In' op school. Naast het protocol komen praktijkvoorbeelden uit de school zelf aan bod en wordt het daaraan verbonden onderzoeksopzet besproken.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by