Listing 1 - 10 of 670 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Werkboek waarmee kinderen uit de lagere school op een laagdrempelige en positieve manier leren omgaan met faalangst. Het werkboek bevat vragen, oefeningen en opdrachten die kinderen laten nadenken over faalangst. Het normaliseert emoties en bedenkt samen met het kind goede manieren zodat de faalangst een minder grote plaats inneemt in het dagelijks leven. Het gaat op zoek naar triggers en daagt kinderen uit om hiermee aan de slag te gaan door middel van concrete tools. Jongere kinderen kunnen gebaat zijn met ondersteuning van ouders of begeleiders bij het invullen, kinderen vanaf ongeveer 10 jaar kunnen het boek hanteren als een autonoom reflectie-instrument.
Choose an application
Dit werkboek met vragen, oefeningen en opdrachten ondersteunt kinderen uit de lagere school om om te gaan met een verlieservaring. Kinderen leren dat er geen goed of fout is in dit proces en dat emoties in verschillende vormen en op verschillende momenten naar boven komen. 'Over jou' is een groeiboekje, een bewaarplaats van kleine en grote verdrietjes, van mooie anekdotes, leuke foto's en prachtige herinneringen. Het geeft tevens een goede basis aan ouders of leraren om in gesprek te gaan over het thema.
Choose an application
Choose an application
Dit lees- en doeboek voor kinderen vanaf acht jaar is een spannend avontuur waarin de lezer(s) worden meegenomen door Filo en de wensprofessor om stap voor stap hun eigen droomwens(en) waar te maken. Onderweg moeten ze opdrachten invullen. Spelenderwijs worden gestimuleerd: contact maken met jezelf, verbeeldingskracht, je positief leren uiten, samenwerken, doorzetten, in jezelf en je dromen geloven, hulp leren vragen, maar bovenal je eigen creatiekracht en zelfvertrouwen. Het boek kan ook in de klas worden voorgelezen en de opdrachten met de hele klas worden gedaan.
Philosophical anthropology --- Psychology --- psychology --- creativity --- spiritualiteit
Choose an application
Dit boek is geschreven door Marije Gmelig Meyling, Laura Postma, Esther Tijhof en Monique van der Werf, vier geneeskundestudenten. Voor hun bachelorscriptie deden zij onderzoek naar de emoties die spelen bij kinderen na het overlijden van een klasgenoot. Het onderzoek en de ontwikkeling van het boek zijn uitgevoerd onder begeleiding van dr. Erik Loeffen. Hij is arts in opleiding tot kinderarts en epidemioloog. In 2019 is hij gepromoveerd op het verbeteren van ondersteunende en palliatieve zorg voor kinderen met kanker. Als onderdeel van het derde studiejaar geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen moeten studenten in groepen een wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en daar een toepasselijk product bij ontwerpen. De vier schrijfsters van dit boek hadden een gezamenlijke interesse voor de kindergeneeskunde en de palliatieve zorg. Het onderwerp van hun bachelorscriptie is een combinatie van deze twee vakken.Het doel van het wetenschappelijk onderzoek was het identificeren van de emoties die kinderen van vier tot acht jaar ervaren na het overlijden van een klasgenoot. Het prentenboek is gebaseerd op de resultaten.
rouw --- kinderen --- Educational psychology
Choose an application
Raar! maakt deel uit van de serie Pesten in Perspectief, een trilogie met realistische verhalen over pesten, verteld vanuit drie perspectieven: het slachtoffer, de toeschouwer/meeloper en het kind dat pest. Raar! toont het perspectief van het kind dat gepest wordt. Het verhaal wordt gevolgd door tips van het hoofdpersonage voor kinderen die zich in een gelijkaardige positie bevinden. Dan volgen enkele pagina's voor ouders, leerkrachten en andere betrokkenen met achtergrondinformatie en reflectievragen bij het verhaal. Achterin elk boek staan enkele klassikale verwerkingsactiviteiten bij de serie die bijdragen aan het bewustwordingsproces over pesten en aan het voorkomen of stoppen van pestgedrag.
Choose an application
Bang! maakt deel uit van de serie Pesten in Perspectief, een trilogie met realistische verhalen over pesten, verteld vanuit drie perspectieven: het slachtoffer, de toeschouwer/meeloper en het kind dat pest. Bang! toont het perspectief van het kind dat toekijkt of meedoet met pesten. Het verhaal wordt gevolgd door tips van het hoofdpersonage voor kinderen die zich in een gelijkaardige positie bevinden. Dan volgen enkele pagina's voor ouders, leerkrachten en andere betrokkenen met achtergrondinformatie en reflectievragen bij het verhaal. Achterin elk boek staan enkele klassikale verwerkingsactiviteiten bij de serie die bijdragen aan het bewustwordingsproces over pesten en aan het voorkomen of stoppen van pestgedrag.
Choose an application
Een wereld vol troost' is een materialenset die kinderen tussen vijf en twaalf jaar helpt om over verlieservaringen te communiceren en zo, onder begeleiding van leerkrachten of andere volwassenen, met verlieservaringen te leren omgaan. Wie in de klas, op school of elders met een concrete verliessituatie geconfronteerd wordt, vindt zeker bruikbaar materiaal in deze koffer, samen met een leidraad om met dit materiaal aan de slag te gaan. De koffer biedt materiaal aan rond 15 uiteenlopende verliessituaties, die elk nog eens vanuit verschillende hoeken benaderd kunnen worden. Er is aandacht voor verhuizen, ziekte, echtscheiding, de dood van een huisdier, verloren lopen ...
Choose an application
Deze foto- en pictogrammenset maakt deel uit van het project 'Ik mis je zo', een werkinstrument om mensen met een verstandelijke beperking te helpen bij het omgaan met de dood en bij het verwerken van het verdriet. Het project bestaat uit een losbladige map (met daarin een begeleidershandboek, werkboekgedeelte, set aanvulbladen en stickers) en een bewaardoos met foto's en pictogrammen. De begeleider van de betrokkene(n) kan met deze visuele hulpmiddelen duidelijk maken wat dood, verlies en rouw betekenen.
Choose an application
Met dit pedagogisch dossier kunnen leerkrachten in de klas aan de slag rond de thema's 'geestelijke gezondheidsbevordering' en 'beeldvorming rond geestelijke gezondheid'. Het dossier kwam tot stand in het kader van de filmweek 'Fit in ons hoofd' in 2009. In het dossier worden eerst het kader en de visie geschetst waarbinnen de thematiek en de besproken films passen. Daarna worden er vier films besproken: Freedom Writers, Akeelah and the Bee, Slumdog Millionaire, The Boy in the Striped Pyjamas. Per film zijn er basisgegevens, een korte inhoud en enkele scènes die een link vertonen met de 10 stappen van de Vlaamse campagne 'Fit in je hoofd, goed in je vel'. Tenslotte volgt er een overzicht van enkele concrete didactische werkvormen die in de klas kunnen gebruikt worden.
Listing 1 - 10 of 670 | << page >> |
Sort by
|