Listing 1 - 10 of 382 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Buurtsport is een fenomeen dat steeds meer bekendheid krijgt zowel binnen de praktijk als op diverse beleidsniveaus in Vlaanderen. Hoewel het algemeen kan worden omschreven als 'laagdrempelig sporten op buurtniveau', wordt het vaak beschouwd als een fenomeen dat zich vooral situeert binnen grotere steden en waarbij men in hoofdzaak sport aanwendt als een middel tot sociale integratie van maatschappelijk kwetsbare jeugd. Uit recent inventariserend onderzoek blijkt nu dat buurtsport in Vlaanderen in elke soort gemeente kan voorkomen en dat er een grote variatie bestaat met betrekking tot de soort en het niveau van de activiteiten die onder de noemer van buurtsport kunnen worden gerekend. Er is bijgevolg een nood aan begripsverheldering en -afbakening van dit fenomeen. Met dit boek willen de auteurs dan ook meer inzicht verschaffen in het fenomeen buurtsport in Vlaanderen. Er wordt beschreven hoe buurtsport georganiseerd is, hoe het zich verhoudt ten overstaan van de informele (niet-georganiseerde) en de georganiseerde sport en welke plaats het kan innemen ten overstaan van andere sportaanbieders. Daarnaast worden 10 goede praktijkvoorbeelden van buurtsport in detail beschreven.
Sociology of sport --- sportbeleid --- sporthallen --- buurtwerk --- sportclubs --- Social policy --- Sociology of leisure --- Flanders --- Sport en integratie --- Sport en jeugdzorg --- 617.19 --- Buurtsport --- Sport --- Vlaanderen --- S2007282.JPG --- buurt --- gemeentebeleid --- participatie, maatschappelijke --- sport --- Sport algemeen; overige onderwerpen --- 711 --- 35 --- 301.17 --- 379 --- Buurtsport. --- Sport en integratie. --- Sport en jeugdzorg.
Choose an application
Met deze campagne wil de Stichting sportclubs stimuleren om in hun beleid en werking aandacht te hebben voor migrantenjongeren. Dit magazine geeft praktijkvoorbeelden en getuigenissen van sportstimuleringsinitiatieven voor migrantenjongeren.
316.7:796 --- #SMV:000001 --- #SMV:algemeen sport --- #SMV:beleid --- #SMV:sociologie --- 616.5 --- België --- Discriminatie --- Integratie --- Migranten --- Racisme --- Sport --- Sport en integratie --- jeugdzorg --- kwetsbare jongeren --- migrantenjongeren --- Brochure --- Meisjes --- Sportclubs --- VBS-Brochure --- etnisch-culturele minderheden --- gelijke kansenbeleid --- integratie --- multiculturele samenleving --- racisme --- sport --- vrijetijdsbesteding --- migranten: sport --- 316.7:796 Sociologie van de sport --- Sociologie van de sport --- Gymnastiek naar doelgroepen --- integratiebeleid --- Sociology of sport --- sportbeleid --- sportclubs --- allochtone jongeren --- Sociology of minorities --- sociale integratie --- Jeugdsport --- Allochtonen --- Jeugd --- Sportclub --- Allochtoon --- Autochtoon --- Jongere --- Persoon met een migratieachtergrond --- #SMV:000001. --- #SMV:algemeen sport. --- #SMV:beleid. --- #SMV:sociologie. --- België. --- Discriminatie. --- Integratie. --- Migranten. --- Racisme. --- Sport en integratie. --- Sport. --- jeugdzorg. --- kwetsbare jongeren. --- migrantenjongeren. --- Sociologie van de sport. --- Gymnastiek naar doelgroepen.
Choose an application
Sport wordt in toenemende mate gebruikt als middel om maatschappelijke doelstellingen te helpen realiseren. Steeds meer praktijken en interventies zetten sport in om tegemoet te komen aan behoeften van personen of groepen waarvoor de markt of de welvaartsstaat geen passende oplossingen bieden. Dergelijke praktijken noemen we sociaal innovatief. Zo wordt sport onder meer gebruikt om de tewerkstellingskansen van kortgeschoolde jongeren te vergroten, de sociale re-integratie van gedetineerden na hun invrijheidstelling te verbeteren of als een context waar mensen met een verschillende etnisch- en/of sociaalculturele achtergrond elkaar kunnen ontmoeten. Tot op heden bleven heel wat van deze initiatieven evenwel onder de radar. Dit boek biedt voor het eerst meer inzicht in de manier waarop sport op een sociaal innovatieve wijze kan worden ingezet. Het boek beschrijft een grote verscheidenheid aan thema's (jeugdzorg, tewerkstelling, maatschappelijk verantwoord ondernemen, vrijwilligerswerk, verenigingsondersteuning), doelgroepen (jongeren in armoede, gedetineerden, meisjes, topsporters) en sportcontexten (sportclubs, buurtsport, schoolsport). Uniek is eveneens dat zowel praktijkmensen als onderzoekers hieraan hebben meegewerkt. Het boek richt zich naar al wie interesse heeft in de individuele en maatschappelijke waarde van sport: studenten, afgestudeerden en onderzoekers binnen het domein van de sport- en bewegingswetenschappen, agogische wetenschappen en sociaal werk; beleidsmakers; jeugdwerkers; sportfunctionarissen; jeugdconsulenten; vertegenwoordigers van sportclubs; federaties en organisaties van sportieve vrijetijdsbesteding; alsook professionals en vrijwilligers die sport hanteren in hun eigen praktijk. En daarnaast al diegenen die sport eveneens een warm hart toedragen.
sportbeleid --- Sociology of sport --- tewerkstelling --- jeugdzorg --- Social policy and particular groups --- 316.7:796 --- 617.1 --- Armoede --- Vechtsporten --- Gevangenissen --- Topsport --- Hoger onderwijs --- Meisjes --- Jeugdzorg --- Schoolsport --- Buurtsport --- sport --- sociologie --- sociale innovatie --- 617.11 --- maatschappij --- 680 Sport --- 316.7:796 Sociologie van de sport --- Sociologie van de sport --- Sport; algemeen --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- PXL-Education 2015 --- didactiek van sport en spel --- maatschappelijke gezondheidszorg --- Welvaartsstaat --- Vrijetijdsbesteding --- Participatie --- Sport --- Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen --- Vrijwilligerswerk --- Innovatie --- Jeugd --- Sportsociologie --- Recreatie --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid --- Jongere
Choose an application
Sport staat hoog op de persoonlijke maar ook maatschappelijke agenda. Voor het individu is sport emotie en vaak ook een belangrijke leidraad in het leven. Sport weerspiegelt maatschappelijke verhoudingen maar geeft ook mogelijkheden om in die maatschappij de weg te vinden. Paul Verweel vertelt over de sociale kracht van de sport vanuit ervaringen in zijn eigen jeugd, vanuit onderzoek naar de sportwens van allochtone jongens en meisjes alsmede de invloed op hun identiteitsbeleving en kijkt vervolgens naar de betekenis van sporten voor jongeren en het belang van begeleiding op de Krajicek Playgrounds. (Bron: covertekst)
sportsociologie --- Sociology of sport --- sociale opvoeding --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- jeugd --- voetbal --- Sport --- Maatschappij --- Maatschappelijke verhoudingen --- Respect --- 796 --- Organisatie --- Belevingswereld --- 110707.jpg --- Sport ; ethiek --- Maatschappelijke verhouding --- Technologie --- Voeding --- Drank --- Gezondheid
Choose an application
Er zijn sportclubs die er bijzonder goed in slagen om jongeren te bereiken die zich in een maatschappelijk kwetsbare situatie bevinden. De vraag is dan: hoe doen ze dat? Wat zijn de kritische succesfactoren die maken dat jongeren er zich thuis voelen en wat heeft een club nodig om zich duurzaam te kunnen engageren? Dit praktijkonderzoek gaat in op de concrete vragen hoe het sportaanbod vandaag bruikbaar, bereikbaar, beschikbaar, betaalbaar en begrijpelijk wordt gemaakt voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren, en wat we daaruit kunnen leren. Verschillende perspectieven komen aan bod: dat van de jongeren, van de trainers en van de experts.
Social problems --- Sociology of sport --- verenigingsleven --- sportclubs --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- Sociology of minorities --- jeugd --- Kwetsbaarheid ; kinderen --- Jeugd ; sociaalwetenschappelijk onderzoek --- probleemjongeren --- sport --- 680 Sport --- jeugdsport --- 663 Jeugd --- 796.036 --- Jeugdsport --- Sportclubs --- Kwetsbare jongeren --- SMV:000001 --- SMV:sport --- SMV:agogiek --- SMV:categorie --- SMV:sociologie --- SMV:organisatie --- 362.7 --- 379 --- PXL-Education 2015 --- maatschappelijke gezondheidszorg --- sportbeleid --- jongerenproblematiek --- sportverenigingen
Choose an application
Kinderen hebben beweging nodig, elke dag, niet alleen in de gymles of op het schoolplein, maar ook tussendoor. Dit boek bevat 74 korte bewegingsspelletjes voor kinderen van 4-8 jaar, die men snel, eenvoudig en zonder voorbereiding kan uitvoeren. De spelletjes behoeven slechts weinig ruimte en kunnen worden uitgevoerd op school, thuis, bij de kinderopvang, kortom overal waar met kinderen wordt gewerkt .De kinderen leren met deze bewegingsspelletjes hun lichaam beter beheersen, ze oefenen om afzonderlijke lichaamsdelen doelbewust te bewegen of bepaalde lichaamshoudingen aan te nemen.De spelletjes zijn humoristisch, de begeleidende teksten rijmen en ze stillen de bewegingshonger van kinderen in niet meer dan 3 minuten.
Bewegingsopvoeding ; basisonderwijs --- Bewegingsopvoeding ; kleuteronderwijs --- 477.8 --- Bewegingsopvoeding --- sport --- bewegingsopvoeding --- Didactics of medicine --- Primary education
Choose an application
Ongeveer 5 procent van de kinderen heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Kinderen met een TOS hebben een normale intelligentie, maar veel moeite met het uiten en begrijpen van taal. Kinderen die de taal niet goed beheersen kunnen informatie minder goed verwerken en onthouden en hebben daardoor moeite met leren.De Hulpwaaier TOS geeft overzichtelijke informatie over de kenmerken en signalen van TOS en de gevolgen ervan voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook worden tips en strategieën aangereikt voor het stimuleren van de taalontwikkeling en het vergemakkelijken van de communicatie, het leren en het sociaal functioneren.
Taalontwikkelingsstoornissen --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Zorg --- Taalontwikkelingsstoornis --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Orthopedagogics
Choose an application
Is lesgeven aan hoogbegaafde kinderen nou echt zo moeilijk? Soms wel, maar meestal niet! Elke leerkracht is in staat om de meeste slimme kinderen op een haalbare, praktische, realistische en nuchtere manier te bedienen. Dat is de absolute overtuiging van Jan Kuipers, ECHA Specialist Hoogbegaafdheid. In dit boek beschrijft hij de stappen die nodig zijn om tot een goede aanpak voor excellente en hoogbegaafde leerlingen te komen. De leerkracht in de school om de hoek staat hierbij centraal. Een school voor álle kinderen, met oog voor innovaties en met de wil om de aanpak van excellente en hoogbegaafde kinderen te verbeteren. Het motto van Jan is: met kennis, ervaring en inzet (KEI) kun je goed onderwijs bieden aan hoogbegaafde kinderen!Kei in hoogbegaafdheid is een luchtig en toegankelijk geschreven boek, gelardeerd met veel praktijkvoorbeelden.(Bron: https://www.eduforce.nl)
Hoogbegaafde kinderen --- Hoogbegaafdheid --- Onderwijs --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Orthopedagogics
Choose an application
Hoe zorg je ervoor dat een kind alle prikkels die het op een dag binnenkrijgt, op een goede manier verwerkt? Met welke oefeningen staat je kind letterlijk steviger in het leven? Hoe kun je als ouder daarbij helpen? In deze handzame praktische gids geeft kinderfysiotherapeute Suzanne van Snippenberg 80 tips en oefeningen om kinderen letterlijk en figuurlijk beter in hun vel te laten zitten. Het is toepasbaar voor alle kinderen, maar vooral voor prikkelgevoelige kinderen zoals bijvoorbeeld hooggevoelige, hoogbegaafde kinderen of kinderen met autisme zullen hier baat bij hebben.Suzanne van Snippenberg is kinderfysiotherapeute en werkt veel met (hoog)gevoelige kinderen. (flaptekst)
477.8 --- bewegingsopvoeding --- sport --- Bewegingstherapie --- Prikkelverwerking --- Hoogsensitiviteit --- Hoogbegaafdheid --- Autismespectrumstoornis --- Orthopedagogics --- Bewegingstherapie.
Choose an application
Sociology of culture --- Sociology of sport --- sportsociologie --- cultuurbeleid --- sociaal-cultureel werk --- cultuursociologie --- cultuurparticipatie --- cultuurconsumptie --- sportclubs --- Flanders
Listing 1 - 10 of 382 | << page >> |
Sort by
|