Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Meertaligheid spreekt voor zich : een verhaal over 30 jaar meertalig onderwijs van Foyer
Author:
ISBN: 9789033489358 903348935X Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Redactie Vlabin-VBCDit boek verscheen naar aanleiding van dertig jaar OETC-projecten (Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur). Via deze projecten konden anderstalige kinderen in Brussel een aantal uren per week les volgen in hun moedertaal. Op die manier wordt tweetaligheid gestimuleerd, waardoor ze perfect zijn voorbereid om door te stromen naar de middelbare school. Verslag van een succesverhaal in de vorm van een verzameling artikelen van verschillende auteurs die zowel over de inhoud als de vorm van de projecten schrijven. In het programma hanteert men een geïntegreerd model waarin een belangrijk deel van de lessen onderwezen wordt in de moedertaal zelf. Dit verhoogt het welbevinden van de kinderen, de motivatie en de schoolse prestaties en het zorgt voor een evenwichtige identiteitsopbouw. Bovendien gaat die meertalige opvoeding niet ten koste van de schooltaal. Dit is geen theoretisch verslag, maar een concreet en warm pleidooi voor de sociale cohesie in de maatschappij. Jammer dat aan dit succesverhaal een einde moet komen doordat de onderwijsminister de subsidies heeft geschrapt. Schreefloze letter; verlucht met zwart-witfoto?s.© NBD Biblion


Book
Moedertaalonderwijs bij allochtonen : geïntegreerd onderwijs in de eigen taal en cultuur
Author:
ISBN: 9033442795 9789033442797 Year: 1999 Volume: 6 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een eerste deel wordt nagegaan hoe allochtonen te Brussel aankijken tegen concentratiescholen, wat Turkse en Marokkaanseouders denken over lessen moedertaal voor hun kinderen en of cultuurmenging bij kinderen verwarring sticht of rechtlijnigheid bevordert. De delen twee en drie staan stil bij het onderwijs eigen taal en cultuur respectievelijk in Vlaanderen en Brussel. De auteurs, meestal praktijkmensen, vertellen over wat het OETC eigenlijk moet zijn, hoe met het Nederlands, met het interculturalisme en met de ouders wordt omgegaan. In een laatste hoofdstuk evalueert Johan Leman de toepassing van de non-discriminatieverklaring en schetst hij de positieve bijdrage van het OETC binnen dit kader.

Keywords

Minorities --- Multicultural education --- Native language --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Intercultureel onderwijs. --- Migranten --- Migrantenkinderen --- Education --- Study and teaching --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen. --- Onderwijs --- concentratiescholen --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- moedertaalonderwijs --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Concentratiescholen --- Cultuur --- Geïntegreerd onderwijs --- Integratie --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Intercultureel onderwijs ; materialen --- Taal --- 475.36 --- Allochtonen --- Brussel --- Intercultureel --- Moedertaal --- Nederlands --- Non-discriminatiebeleid --- OETC --- Taalbeschouwing --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- migranten --- onderwijs aan allochtone groepen --- Nederlands: didactiek anderstaligen --- allochtonen --- cultuur --- didactiek --- taal --- Academic collection --- #PBIB:+105.30 --- #PBIB:+107.31 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Moedertaal --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- Onderwijs eigen taal en cultuur OETC --- Mother tongue --- Vernacular language --- Language and languages --- Intercultural education --- Culturally relevant pedagogy --- Ethnic minorities --- Foreign population --- Minority groups --- Persons --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- Onderwijs in eigen taal en cultuur --- (zie ook: roldoorbrekend onderwijs) --- (zie ook: teleonderwijs) --- didactiek basisonderwijs - onderwijs in eigen taal en cultuur --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur (OETC) --- Nederlands als tweede taal --- Allochtone leerlingen --- Migrantenproblematiek --- Linguïstiek --- Taalverwerving --- Concentratieschool --- NT2 --- Allochtone leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Culturally sustaining pedagogy --- Leerling met een migratieachtergrond --- Native language - Study and teaching - Belgium --- Minorities - Education - Belgium --- Multicultural education - Belgium


Multi
Talen op een kier : talensensibilisering voor het basisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030196167 Year: 2009 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bijlage bij de gelijknamige map. Deze map laat kinderen van 5 tot 12 jaar op een leuke manier kennismaken met verschillende talen en culturen doorheen uitgebreide en volledig uitgewerkte lesmaterialen. Bijna alle lesfiches kunnen zowel in taalhomogene als in taalheterogene groepen gebruikt worden. Voor elke les worden duidelijke doelstellingen geformuleerd en staat vermeld aan welke ontwikkelingsdoelen en eindtermen gewerkt wordt. De lesfiches zijn ontwikkeld binnen verschillende leergebieden. Elk vak laat immers toe talensensibilisering te bewerken.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by