Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Pesten kan een grote rol spelen bij jongeren tussen elf en vijftien jaar. Dit prentenboek wil jongeren uit deze leeftijdsgroep weerbaar maken tegen pesten met de gevoelsomdraaitechniek. Een negatief zelfbeeld wordt vervangen door een positief zelfbeeld. Nare pestervaringen uit het verleden worden geneutraliseerd. Een negatieve toekomstverwachting wordt omgezet in een positieve toekomstverwachting. Stomme dingen die gezegd of gedaan worden, worden makkelijk onschadelijk gemaakt. De techniek is ook geschikt om op andere situaties toe te passen.
Pesten --- Assertiviteit --- Positief denken --- Zelfbeeld --- Jeugd --- Didactics --- Secondary education --- Jongere
Choose an application
De klas van juf Sylvia gaat een middag naar het bos. Ze moeten zich aan de samen op stap regels houden. Maar Jasper wil Lieke geen hand geven. En even later dringt een meisje voor. Hoe kan Jasper dit oplossen?
genre-thema"">
Choose an application
Als ouder, leerkracht of coach kun je een kind wel vertellen dat je vertrouwen hebt in hem of haar, maar pas als het kind zelfvertrouwen voelt, gebeurt er iets. Je kunt zelfbewustzijn nu eenmaal niet geven met een mooi strikje eromheen. Wat je wel kunt doen, is kinderen diverse situaties aanbieden waarin ze zelf zien en ervaren dat ze iets kunnen. Dan leren ze dat dingen die eng lijken, helemaal zo eng niet zijn. Dat als je duidelijk nee zegt, de pesterijen zullen ophouden. Dat als je anders tegen een situatie aankijkt, het veel gemakkelijker wordt om je doel te bereiken...
416.5 --- zelfvertrouwen --- opvoeding --- assertiviteit --- weerbaarheid --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Educational sciences
Choose an application
Zou jij ook graag een beetje stoerder willen zijn? Niet meer bij iedere situatie denken dat je het toch niet kan, of dat dingen toch weer gaan mislukken? Dan is dit een boek voor jou! Je leest hier hoe je positiever over jezelf en spannende situaties kunt denken en hoe je ontspannen en relaxed kunt blijven. Je leert ‘nee’ te zeggen en om te gaan met tegenslagen. Na het lezen van dit boek zul je anders over dingen gaan nadenken en met opgeheven hoofd nieuwe uitdagingen aangaan. Een echte Bikkel! Bikkels in de dop is een boek voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar, dat gericht is op het vergroten van de sociaal-emotionele weerbaarheid. Om zelf te lezen of samen met een ouder of begeleider. Met behulp van de principes uit de cognitieve gedragstherapie wordt het anders kijken naar gebeurtenissen stap voor stap uit de doeken gedaan. De handige stappenplannen en werkbladen kun je ook downloaden met een persoonlijke code. (Bron: covertekst)
Sociaal-emotionele opvoeding --- Emoties: kinderen --- opvoeding --- Assertiviteit (Weerbaarheid) --- Kinderen --- weerbaarheid --- sociaal-emotionele vaardigheden --- 433.4 --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- 37 --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- zelfbewustzijn --- ontwikkelingspsychologie --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- sociale weerbaarheid --- Ontwikkelingspsychologie
Choose an application
Je groep doet actieve opdrachten, denkt samen na en discussieert over stellingen, om op die manier vriendschapsverzoeken te verdienen. Dat zijn geen gewone verzoeken: jongeren sturen een vriendschapsverzoek naar het talent van een ander. Door stil te staan bij de talenten die ze belangrijk vinden in een vriend of vriendin en die vervolgens zichtbaar te maken wordt 'die andere' wat minder anders. Bovendien sluit je minder snel iemand uit in wie je kwaliteiten herkent die je belangrijk vindt! We werken met een vriendenweb en een 'digitaal' virus. Het web moet sterk genoeg worden om het virus te weerstaan. Omdat pesten vaak plaatsvindt op het internet besteden we ook aandacht aan dat digitale aspect. Sommige opdrachten gaan over het internet of mediawijsheid, en ze maken je groep bewust van de impact die sociale media kunnen hebben. Bron: https://shop.aanstokerij.be/koopspel/432-schwung-het-spel.html
Assertiviteit --- Talenten --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Pesten --- Groepsdynamiek --- Secundair onderwijs --- Pedagogisch klimaat --- Vriendschap --- Sociale media --- Mediawijsheid --- Talent --- Didactics --- Secondary education
Choose an application
Dit praktijkgerichte leermateriaal helpt studenten om hun alledaagse omgangsvaardigheden kritisch te beschouwen en zo nodig te verbeteren als voorbereiding op het aanleren van beroepsspecifieke sociale en communicatieve vaardigheden. De auteurs besteden op oriënterend niveau ook aandacht aan de toepassing van de basisvaardigheden in verschillende hulpverleningssituaties binnen welzijn en gezondheidszorg. Aan deze herziene druk zijn twee nieuwe hoofdstukken toegevoegd: Argumenteren en Digitaal communiceren. Elementaire sociale vaardigheden is bruikbaar voor opleidingen in zowel middelbaar als hoger beroepsonderwijs. Het leermateriaal bestaat uit dit boek en een website met daarop een serie filmfragmenten waarin de besproken vaardigheden worden gedemonstreerd. Op de website zijn ook toetsvragen, studieopdrachten en oefeningen opgenomen, die een actieve wijze van kennismaken met en oefenen van de beoogde vaardigheden mogelijk maken.
Social psychology --- Didactics of social education --- Mass communications --- lichaamstaal --- argumenteren --- communicatie --- feedback --- gezondheidszorg --- luisteren --- sociale vaardigheden --- gesprekstechnieken --- assertiviteit --- communicatievaardigheden
Choose an application
Assertiviteit in communicatie en presentatie zijn belangrijke eigenschappen in een maatschappij waar de banen niet voor het oprapen liggen en excelleren de norm is. Je moet je kunnen onderscheiden en je eigen grenzen kunnen aangeven. Weten wanneer je assertief moet zijn met oog voor het belang van anderen en kunnen bepalen wanneer ander gedrag gewenst is. Maar, hoe doe je dat: passend gedrag kiezen en laten zien? Net zoals een winkeleigenaar zijn producten onderhoudt en presenteert, heb je de beschikking over verschillende manieren om jezelf te presenteren. Je zorgt voor je eigen producten en het onderhoud hiervan: werk aan je winkel. De thema's die aan de orde komen zijn: communiceren, complimenten en feedback, gevoelens uiten, voor jezelf opkomen en jezelf presenteren.De verschillende creatieve werkvormen in dit boek gaan uit van het principe dat je leert door ervaring: real life learning. Door te oefenen en zo ervaring op te doen maak je je gedrag eigen waarmee je situaties en gebeurtenissen op je eigen manier kunt beïnvloeden. De werkvormen Werk aan je winkel zijn bedoeld voor leerkrachten in het voortgezet onderwijs en professionals die werken met jongeren uit alle onderwijssettingen. De werkvormen zijn geschikt voor alle typen opleidingen en zo beschreven dat ze met een minimale voorbereiding zijn uit te voeren.www.epo.be
presenteren --- assertiviteitstraining --- communicatie --- Mass communications --- 316.77 --- Werkvormen --- Communicatie --- Feedback --- werkvormen --- Assertiviteit --- Communicatieve vaardigheden --- Sociale vaardigheden --- Jeugd --- Didactische werkvormen --- Didactische werkvorm --- Werkvorm --- Jongere
Choose an application
Dit kaartspel kan bij het Ik ben een topper - boek gebruikt worden, maar ook onafhankelijk.Het bevat 50 kaarten waarop belangrijke levenslessen of spreuken staan. Op de achterkant staan een vraag en een opdracht. Iedere opdracht leert het kind iets over zichzelf en over het leven. Er zijn knutselopdrachten, doe-opdrachten en interactieve opdrachten.De opdrachten zullen het kind helpen een positief zelfbeeld te krijgen en zich sterker te voelen.Via dit spel leer je met verschillende emoties om te gaan. Waarom? Omdat sommige gevoelens heel lastig kunnen zijn. Je leert ook hoe je je talenten kunt ontdekken.Er zijn 10 toppers die allemaal een eigen geheim en een eigen kleur hebben. Je kunt een kaart trekken die past bij hoe jij je voelt die dag. Bijvoorbeeld; je kunt vandaag wel een oppepper gebruiken. Kies dan de kleur lila uit van de positieve Topper. De oefening zorgt dat je je wat blijer zult gaan voelen.Bron: https://www.semmie.net/Ik-ben-een-topper-kaartspel
Emoties --- Persoonlijke ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Visualisatie --- Coaching --- Talenten --- Zelfbeeld --- Creatief denken --- Emotie --- Talent --- Affective and dynamic functions --- Primary education --- Orthopedagogics --- Positief denken --- Citaat --- Assertiviteit --- Mindset --- Probleemoplossend denken
Choose an application
Annie Beullens, 22 januari 2015Een subtiel verhaal over kindermisbruik, om je kind weerbaarder te maken, staat er op de achterflap. Het verhaal gaat over een klein vogeltje dat liefdevol opgroeit bij haar ouders in een grote boom. Op een dag waagt ze zich buiten het nest en daar wordt ze lastiggevallen door Pek, een grote zwarte vogel. Hij doet haar pijn en dreigt ermee dat ze het tegen niemand mag vertellen want dat er anders iets heel ergs zal gebeuren met haar mama. Kleintje geeft zichzelf de schuld en verminkt zichzelf, ze is heel bang. Dan leert ze vliegen en ze beseft dat ze dan weg kan vliegen van Pek. Als hij weer komt opdagen begint Kleintje heel hard te roepen en dan vertelt ze thuis wat er [lees meer] gebeurd is. Het eindigt met tips van Kleintje voor kinderen. Die tips zijn in moeilijk leesbare letters gedrukt. Er staan ook telefoonnummers in van hulpdiensten in België en Nederland. De illustraties van de auteur zijn expressief en kleurrijk.Voor wie is dit boek en wanneer geef je het? Naar aanleiding van een geval van kindermisbruik of preventief en ga je in het laatste geval geen onnodige angsten kweken? Vragen die je je best stelt voor je het boek zomaar in handen van kinderen geeft. Doordat de feiten ingekleed zijn in een verhaal over een vogel zijn ze minder expliciet, wat maakt dat angsten minder waarschijnlijk worden. Het Kleintje is een meisje en de dader is mannelijk; dat kan een bezwaar zijn. Een waardevol boek dat best samen met het kind gelezen wordt.22 januari 2015© Pluizer36http://www.pluizer.be
Dutch literature --- seksuele mishandeling (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- Seksueel misbruik --- Assertiviteit --- Vertrouwen --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Prentenboeken --- JB BERE --- prentenboeken --- kindermishandeling --- seksueel misbruik --- Fiction --- Geheimen --- Jeugdboeken --- Kindermishandeling --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- Kindermishandeling ; verhalen --- 4+ --- Didactics of social education --- Primary education --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Relationele en seksuele vorming --- Seksueel bewustzijn
Choose an application
Dit boek helpt ouders, kleuterleid(st)ers of verzorgers om kinderen te leren nee en ja te zeggen op de juiste momenten. Het is een helder en licht humoristisch prentenboek dat kinderen weerbaarder helpt te zijn zonder ze bang te maken.
Educational sciences --- socio-emotionele opvoeding --- sociale vaardigheden --- assertiviteit --- seksuele vorming --- relationele vorming --- filosoferen met kinderen --- 433.4 --- Filosoferen met kinderen --- Relationele opvoeding --- Seksuele opvoeding (Seksuele voorlichting) --- Sociale vaardigheden --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- ZIZO --- Seksuele opvoeding (seksuele voorlichting, voorlichting (seksuele)) --- Weerbaarheid --- JB VAND --- RSV basisonderwij --- prentenboeken --- sociaal-emotionele opvoeding --- grenzen stellen --- weerbaarheid --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Children's book --- Book
Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|