Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Klaskit : tools voor topleraren
Author:
ISBN: 9789082542264 Year: 2017 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

WAAROM MOETEN KINDEREN NOG UIT HET HOOFD LEREN? WORD JE DOOR MEER VAKKENNIS AUTOMATISCH EEN BETERE LERAAR? HOE ZET JE EEN HELE KLAS OPTIMAAL AAN HET DENKEN? Lesgeven kun je niet aan de hand van een checklist. Er is geen lijst van recepten die ervoor zorgt dat leerlingen dag na dag een geijkt stappenplan doorlopen en aan het eind van het schooljaar de juiste leerstof kunnen opdreunen. Niet alles werkt bij iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context. Maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen zijn die impact hebben. In dit boek gaat pedagoog Pedro De Bruyckere vanuit die gedachte op zoek naar methoden die écht werken, en onderzoekt hij in welke omstandigheden ze werken, voor welke doelgroep, en waarom. Klaskit levert een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie onder meer weet hoe je effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden.


Book
Maakt religie een verschil? : islamitische pedagogie beter begrijpen
Author:
ISBN: 9789463442213 Year: 2017 Publisher: Leuven Uitgeverij Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De islam is niet meer weg te denken uit onze samenleving. België en Nederland sloten in de jaren 60 een overeenkomst met Turkije en Marokko, waardoor gastarbeiders met een islamitische achtergrond naar onze contreien migreerden. Sindsdien is onze leefwereld alleen maar meer divers geworden. Deze diversiteit weerspiegelt zich uiteraard ook in het onderwijs. Dit boek is een ondersteunend instrument voor iedereen die in deze superdiverse context werkt met kinderen en jongeren. De lezer krijgt een inzicht in de pedagogie van het kind en de jongere, in het algemeen en specifiek vanuit een levensbeschouwelijke benadering.Wat is een islamitische opvoeding precies? En in hoeverre verschilt ze van de westerse opvoeding? Maakt religie een verschil? geeft een antwoord op deze vragen. Het eerste deel van het boek schetst pedagogische en psychologische kaders voor levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling en -beleving. Het tweede deel reikt voorbeelden, casussen en methodieken aan die elke professional ondersteuning kunnen bieden bij zijn of haar werk. Daarbij gaat bijzondere aandacht naar (inter)levensbeschouwelijke competenties en levensbeschouwelijk-sensitieve begeleiding.Dit boek is bedoeld voor iedereen die de islamitische opvoeding beter wil begrijpen. Niet alleen onderwijsprofessionals, pedagogen, psychologen, hulpverleners en sociaal werkers, maar ook studenten lerarenopleiding, sociaal werk, pedagogie, psychologie en sociologie zullen in dit boek een houvast vinden om te werken in een multireligieuze en -levensbeschouwelijke omgeving.(www.acco.be)

Keywords

217 --- Islam --- religieuze opvoeding --- opvoeding --- Islam ; onderwijs --- Islam ; opvoeding --- godsdienstonderwijs --- 217.6 --- islam --- godsdienst --- religies --- pedagogie --- diversiteit --- islam in het westen --- migratie (mensen) --- pedagogiek --- Sociology of religion --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Diversiteit --- #PBIB:+107.31 --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Islamitisch onderwijs --- Islamitische opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- 720 Onderwijs --- 297 --- 268 --- 371.058 <493> --- 371.058 <493> Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- 297 Islamisme. Mahométisme --- 297 Islam. Mohammedanisme --- Islamisme. Mahométisme --- Islam. Mohammedanisme --- Islamitisch onderwijs ; België --- Islamitisch onderwijs ; Nederland --- Godsdienstige opvoeding --- Pedagogie --- Multicultural education --- Islamic education --- Religion and sociology --- 297 Islam --- Interculturele competenties --- Islam ; godsdienst --- Islam (jeugd) --- Methodiek --- Migratie --- Islamitisch onderwijs ; Belgi&#235 --- Islam. --- Pedagogiek. --- godsdienstige opvoeding. --- islam. --- islamitische pedagogiek. --- pedagogiek.


Book
Het geheim van de rivier : leesboek hindoeïsme (groep 4/5)
Authors: ---
ISBN: 9055736139 905573621X Year: 2005 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het leesboek is gebaseerd op een deel van het verhaal rond Ganga, een godin die de gave bezat om alles wat zij aanraakte te zuiveren en te genezen. Het boek legt de nadruk op zowel het 'geheim' van het water (de natuur, de kringloop) als de manier waarop we met het geheim omgaan. Een hindoe weet zich verbonden met de kosmos. Die verbondenheid uit zich in rituelen, levenshouding en filosofie. In deze lessenserie is zowel aandacht voor cognitieve als voor sociaal-emotionele doelen. De leerlingen leren over de ontstaansgeschiedenis van het Hindoeïsme, over de goden, de feesten, de kringloop, het karma en over een aantal belangrijke momenten in het leven. De verworven kennis wordt gelegd naast de eigen situatie van de leerlingen en de keuze die ze maken. Ze krijgen inzichten in hun eigen functioneren en hun keuzemogelijkheden.


Book
Religieus opvoeden in een multiculturele samenleving
Author:
ISBN: 9058260259 Year: 2000 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bedoeld voor onderwijsgevenden in het vak godsdienst/levensbeschouwing, voor docenten maatschappelijke en levensbeschouwelijke vakken in (pedagogische) hogescholen, voor adviseurs en hulpverleners in de wereld van de interculturele vorming en voor ieder die belangstelling heeft voor de interreligieuze problematiek. De bundel bevat twee delen: 'Verkenning' en 'Perspectief'. Het eerste deel bestaat uit verkenningen en uit het beschrijven van de vragen die verbonden zijn aan het leren in, over en van tradities. Het tweede deel geeft concrete aanzetten voor interreligieus leren en gaat na welke implicaties het heeft voor de theologie als 'leergevoelig' bedrijf.


Book
Relationele & seksuele vorming : handboek voor secundair onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044126891 Year: 2011 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met dit handboek reikt Sensoa inhoudelijke en didactische handgrepen aan leraars aan die rond seksualiteit en relaties wensen te werken. Het Handboek Relationele en Seksuele Vorming (RSV) vormt het praktische werkinstrument voor leraars ASO, TSO, KSO en BSO uit het Secundair Onderwijs om het thema te behandelen in hun lessen. Ook de opbouw van een spiraalcurriculum komt aan bod. Dit boek bevat de basisinformatie voor de inhouden van de lessen RSV voor eerste, tweede en derde graad. 9 kernthema's worden besproken: seks en maatschappij, puberteit, relaties, seks en lichaam, geboorteregeling, gender, seksuele oriëntatie, soa's en hiv, en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Verder vind je in dit boek een uitgebreide didactische leidraad om deze inhouden toe te passen in de praktijk. Met vele tips uit het werkveld, lesschema's en een stappenplan kan je meteen aan de slag gaan. (Bron: covertekst)


Book
Een wereld van religies
Author:
ISBN: 9020935607 9043500569 Year: 1999 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aan de hand van originele teksten, kunstvoorwerpen en architectuur neemt dit boek u mee door de fascinerende wereld van het religieuze denken. De wereldreligies : hun oorsprong, hun leer, hun invloed ; u krijgt van elke religie een totaalbeeld waarin de belangrijkste gebeurtenissen en principes geanalyseerd en toegelicht worden. Geloofsovertuigingen van vroeger en nu : gelijkenissen en verschillen ; u maakt uitgebreid kennis met de leer, de rituelen en de stichters van elke religie. Achter ieder geloof staat een overtuiging : symbolen en illustraties brengen de spiritualiteit en de betekenis van de verschillende vereringswijzen in beeld.

Keywords

John Bowker --- religie --- geschiedenis --- kunstgeschiedenis --- Oudheid --- zoroastrisme --- Egyptische religie --- Romeinse religie --- Griekse religie --- Noorse godsdiensten --- Keltische godsdiensten --- hindoeïsme --- Jainisme --- boeddhisme --- Sikhisme --- Chinese godsdiensten --- confucianisme --- taoïsme --- Japanse godsdiensten --- shintoïsme --- Jodendom --- Christendom --- Islam --- sjamanisme --- symbolen --- naslagwerk --- 2 --- 7.046 --- 268.75 --- wereldgodsdiensten (x) --- #VCV monografie 2003 --- #KVHA:Godsdienst --- #KVHA:Wereldgodsdiensten --- Jaïnisme --- Shintoïsme --- Zoroatrisme --- 210.1 --- Religies --- Chinese religies --- Japanse religies --- Kerkgeschiedenis en catechese--(algemeen) --- Godsdienst ; algemeen ; overige onderwerpen --- Wereldgodsdiensten ; algemeen --- 268.75 Kerkgeschiedenis en catechese--(algemeen) --- 291 --- #GGSB: Godsdiensten (dogmatiek) --- #gsdb3 --- Academic collection --- christendom --- iconografisch materiaal --- islam --- jodendom --- lokale cultuur --- #KVHA:Religie --- wereldgodsdiensten --- 210 --- 209 --- Boeddhisme --- Confucianisme --- Godsdiensten --- Hindoeïsme --- Taoïsme --- Wereldgodsdiensten --- wereldreligies --- atlas --- Godsdienstwetenschap: vergelijkend --- Religious studies --- Godsdienst --- Geschiedenis. --- godsdienst --- China --- Japan --- Godsdiensten (dogmatiek) --- godsdienst overige werken --- religion autres ouvrages --- kunst --- architectuur --- oorsprong van religies --- religieuze leer --- invloed van religie --- religieuze rituelen --- stichters van religies --- shinto --- jainisme


Book
Lichtjes, slingers & verhalen : praktijkboek voor vieringen in de basisschool
Authors: --- ---
ISBN: 9069862344 Year: 2000 Publisher: Hilversum NZV

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt tientallen concreet uitgewerkt, originele vieringen voor in de klas, voor de hele school of voor andere groepen kinderen. Van Allerheiligen tot Sinterklaas, van Hemelvaart tot een verjaardag en van Suikerfeest tot Valentijnsdag. Zijn opgenomen: Christelijke vieringen, feesten van andere wereldgodsdiensten, algemene vieringen zoals bevrijdingsdag en dierendag, en individuele vieringen zoals bruiloften en geboortefeesten. (Bron: covertekst)


Book
Eerste hulp bij geweld : handboek voor leerkrachten en begeleiders bij het leren omgaan met geweld bij kinderen en jongeren
Authors: ---
ISBN: 9058260275 Year: 1999 Volume: 33 Publisher: Leuven Antwerpen Davidsfonds Pax Christi Vlaanderen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het handboek brengt de oorzaken van agressie en geweld in kaart en geeft leerkrachten, jeugdbegeleiders en ouders concrete tips om de problemen in de opvoeding best aan te pakken. Met belangwekkende nieuwe ideeën voor iedereen die de spiraal van geweld wil doorbreken.

Keywords

vredesopvoeding --- Social problems --- geweld --- Personality development --- jeugd --- jongerencriminaliteit --- Assistance sociale --- Criminologie --- Education --- Enfants --- Kinderen --- Maatschappelijk werk --- Maatschappij --- Opvoeding --- Société --- mondiale vorming --- conflicten --- vrede --- 316.647.3 --- 316.6 --- #GBIB:CBMER --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Jongeren --- #SBIB:327.5H23 --- #gsdbP --- #gsdbS --- 301.174 --- 37.03 --- agressie --- 186.4 Jeugdwerk --- geweldloosheid --- 433.2 --- 478.1 --- didactiek --- morele opvoeding --- 307.4 --- Geweld --- Jeugd en geweld --- agressiviteit --- interculturele opvoeding --- pesten --- 416.5 --- Agressie (geweld, woede) --- Conflicten --- Geweldloosheid --- Jeugd --- Kinderen en televisie --- Massamedia (media) --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Pesten --- 433.4 --- 478.1 ) Mondiale vorming en vredesopvoeding --- geweldloos opvoeden (ler) --- Agressie --- Geweld in de media --- Geweldloos verzet --- Geweldloze opvoeding --- Interculturele opvoeding --- Oorlog en vrede --- Weerbaarheid --- 364.4 --- conflictbeheersing --- geweldloze opvoeding --- Conflicthantering --- Vredesopvoeding --- agressiviteit (agressie) --- conflicthantering --- pedagogiek (opvoedkunde) --- vredesproblematiek --- geweld: jeugd --- 374 --- 301.15 --- 327 --- Agressie. Geweld --(sociale psychologie) --- Gedragstheorie. Sociaal gedrag. Sociale psychologie --(gedrag en zelfconcept van het individu in de groep z.o. {159.923.33}) --- Kerk en vredesproblemen --- Sociale problemen --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- morele en religieuze opvoeding --- didactiek basisonderwijs - mondiale vorming en vredesopvoeding --- Sociaal conflict --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: criminaliteit) --- (zie ook: psychologie) --- Intercultureel onderwijs --- Televisiegeweld --- Verbondenheid --- Democratie --- Participatie --- Adressen --- Kinderen en jeugd --- Onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Vorming --- Geweld door kinderen --- 316.6 Gedragstheorie. Sociaal gedrag. Sociale psychologie --(gedrag en zelfconcept van het individu in de groep z.o. {159.923.33}) --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Geweld door kinderen. --- Jeugd en geweld. --- Vredesopvoeding. --- 316.647:3 --- Developmental psychology --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Jongeren


Multi
Tot waar de beide zeeën samenkomen : Verbeelding, een sleutel tot intercultureel opvoeden
Author:
ISBN: 9789020969399 9020969390 9789020983951 Year: 2007 Publisher: Heverlee Brussel LannooCampus CANON-Cultuurcel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op de dvd worden Kader Abdolah, Durre Ahmad en Cyrille Vael uitvoerig bevraagd over de noodzaak van verbeelding, droom en symboliek. Visueel antropoloog Laurent Van Lancker brengt hen in beeld. Meer dan ooit is er nood aan interculturele dialoog. Kinderen kunnen best van jongs af in die dialoog opgevoed worden. Het onderwijs zou de grote voortrekker moeten zijn. Maar waar halen leerkrachten hiervoor de inspiratie? Marc Colpaert zet hen op weg. Vertrekkend vanuit zijn persoonlijk verhaal en rijke levenservaring betrekt hij de lezer op zijn zoektocht naar de plaats en de betekenis van de ander. De queeste voert ons weg uit de filosofische en psychologische dwalingen van de 20ste eeuw. Martin Buber, Emmanuel Levinas en Ivan Boszormenyi-Nagy worden op een ongebruikelijke manier voorgesteld en getoetst op hun betekenis voor de interculturele dialoog. Zij zijn een opstap naar nieuwe manieren van werkelijkheidsbeleving, die beeldrijk verwoord worden door schrijvers en kunstenaars als Edwin Jacobs, Karen Armstrong, Raimon Panikkar, Durre Ahmad, Kader Abdolah, Chokri ben Chikha en vele anderen. De conclusie is dat je de werkelijkheid niet alleen kunt vatten met de taal van de rede, met de logos. Elke cultuur geeft aan dat zingeving gerealiseerd wordt vanuit een ander taalgebruik, vanuit de taal van de mythos.

Keywords

Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Multicultureel onderwjs --- Lerarenopleiding --- 454.6 --- intercultureel onderwijs --- KHM --- interculturele opvoeding --- 37.017 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Pastoraal --- 734 Multicultureel onderwijs --- #KVHA:Interculturaliteit --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHA:Interculturele opvoeding --- #KVHA:Onderwijskunde --- 130 --- 371 --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- 37 --- Abdolah Kader --- Ahmad Durre --- Armstrong Karen --- Boszormenyi-Nagy Ivan --- Buber Martin --- Jacobs Edwin --- Levinas Emmanuel --- Panikkar Raimon --- ben Chikha Chokri --- creativiteit --- filosofie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- verbeelding --- 313 --- beeldvorming --- cultuurverschillen --- gelijke kansen onderwijs --- interculturalisatie --- symbolen --- 474.6 --- Creativiteit --- Godsdienst --- Koran --- Kunst --- Levinas, Emmanuel --- Mystiek --- Taoïsme --- Troje --- Volksgeloof --- Wetenschap --- intercultureel onderwijs (ler) --- 071293.jpg --- sociale opvoeding --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Onderwijskunde --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: onderwijs (wetenschap)) --- 008 --- 37.03 --- Philosophy and psychology of culture --- Teaching --- Islam --- departement Gezondheidszorg 07 --- 371.3:7 --- Onderwijs en diversiteit --- DVD's --- Interculturaliteit en beeldvorming --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Contains audio-visual material --- Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Intercultureel onderwijs. --- interculturaliteit --- islam --- Multicultural education --- Imagination --- Myth --- Study and teaching --- Opvoeding en onderwijs --- Interculturele pedagogiek --- Multiculturaliteit --- Onderwijs --- multiculturele samenleving --- Interculturaliteit --- 37.014 --- 071294.jpg --- 370 --- onderwijsfilosofie --- Sociology of culture --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Primary education --- Secondary education --- Didactics --- Opvoeding --- Multiculturalisme --- Musiceren --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Geloof --- Pastoraal --- Culture --- Philosophy --- Imagination (Philosophy) --- Intercultural communication


Multi
Sterren aan de hemel 6 : onderwerp 7 : Elia
Authors: --- ---
ISBN: 9789031735846 9789031735112 9789031735099 9789031735426 9789031735204 9789031735433 9789031736621 9789031736638 9789031736706 9789031736713 9789031736720 9789031736669 9789031736676 9789031736683 9789031736652 9789031741625 9789031741311 9789031741915 9789031735129 9789031735853 9789031735105 9789031735211 9789031738793 9789031736690 9789031736645 9789031738502 9782808101226 9782808101219 9789464451139 9789464451115 9789464451122 9789464451108 9789464451085 9789464452877 9789464452884 9789464451092 Year: 2014 Publisher: Averbode Altiora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Op verkenning in de natuur - 2. Geboorte en groei - 3. ik wil het goede doen - 4b. Dragen en gedragen worden - 5. Water - 6. Liturgisch en pastoraal jaar - 7. Het Jezusverhaal

Keywords

371.67 --- 373.3 --- C6 --- religieuze vorming --- godsdienst --- lager onderwijs --- leerboeken --- 478.6 --- schoolboeken --- Godsdienst --- 244.5 --- Godsdienst; ba.o. --- 478.61 --- Catechese ; basisonderwijs ; leermiddelen --- godsdienstonderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- religieuze oefeningen --- goedsdienstonderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- geweldloze opvoeding --- kinderpsychologie --- Didactics of social education --- Social psychology --- Didactics of primary education --- socio-emotionele opvoeding --- bijbelverhalen --- Paulus --- Godsdienst; ba.o --- Mozes --- Jozef --- Bijbelverhalen --- Elia --- Lager onderwijs --- onderwijs --- communicatie --- geweld --- KHK --- 478.8 --- basisonderwijs --- didactiek: godsdienst, levensbeschouwing --- PXL-Education 2017 --- PXL-Education 2014 --- PXL-Education 2016 --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Vuur --- Rituelen --- Gandhi, Mahatma --- Wereldgodsdiensten --- Liturgische tijden --- Bijbel --- Kerken --- Communicatie --- Geweldloze communicatie --- Gevoelens --- Geweldloze opvoeding --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Ritueel --- Wereldgodsdienst --- Liturgische kalender --- Kerk (gebouw) --- Primary education --- Kerk (geloofsgemeenschap)

Listing 1 - 10 of 10
Sort by