Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Praktische gids voor pedagogisch medewerkers en gastouders in de kinderopvang.Jannetta van der ZeeEen boek over communiceren met ouders in de kinderopvang, geschreven voor pedagogisch medewerkers en gastouders die effectief, respectvol en plezierig willen samenwerken met ouders. De auteur baseert zich op het communicatiemodel van Thomas Gordon. Ze beschrijft in de eerste twee hoofdstukken waarom samenwerken met ouders zo belangrijk is ? en soms lastig ? en de opbouw van het communicatiemodel. Hoofdstuk drie gaat over het voorkomen van conflicten met ouders en hoe je daarbij met 'ik-boodschappen' kunt werken. In hoofdstuk vier wordt uitgelegd hoe je ouders met een probleem betreffende hun kind of de begeleiding op het kinderdagverblijf kunt ondersteunen. Het laatste hoofdstuk geeft inzicht in hoe je kunt reageren wanneer je zelf een probleem hebt met het gedrag van ouders of wanneer je met ouders wilt spreken over in jouw ogen zorgelijk gedrag van hun kind. De theorie wordt verduidelijkt met casussen waarbij de auteur steeds aangeeft hoe je het model van Gordon kunt toepassen. De auteur is pedagoge, ze geeft Gordon-communicatietrainingen en werkt als manager Kinderopvang bij de Stichting Kinderopvang Vianen.© NBD Biblion
ouders --- kinderopvang --- communicatie --- Social policy and particular groups --- Relatie ouder - kinderopvang --- Communicatie --- Kinderopvang --- Ouders --- communicatie in de hulpverlening --- Kinderopvang ; oudercontacten --- pedagogie --- 361.2 --- 37 --- Relatie kinderopvang - ouder --- Gesprek
Choose an application
De trein van Boos naar Middel is een in de praktijk gevormd model dat succesvol wordt gebruikt door onderwijzers, psychologen, verpleegkundigen, coaches, mediators en managers. Het is een gespreksmethode voor iedereen die iemand wil helpen die klem zit in negatieve emoties. 'De trein' biedt een simpel (maar niet eenvoudig) systeem om vanuit die negatieve positie te komen tot positieve actie. Een houvast in woelige omstandigheden.De trein van Boos naar Middel is gefundeerd op de methode 'oplossingsgericht werken'. Die methode is creatief, praktisch en optimistisch. Zo ook dit boek. Het is een avontuurlijke tocht langs plekken waar de schrijvers hun ervaring hebben opgedaan: een opvang voor zwerfjongeren, een school, een psychiatrische kliniek, een gezin met een moeilijke puber, de coaching van een jonge wedstrijdzwemster.Ondertussen wordt het oplossingsgerichte gedachtengoed binnenste buiten gekeerd. De baron van Münchhausen komt langs, maar ook John Nash, wiens biografie verfilmd is als 'a beautifull mind'. Elmo uit Sesamstraat doet mee, maar ook een onderzoek naar het effect van denken in metaforen. Dat heeft allemaal iets met elkaar te maken.De trein van Boos naar Middel is een boek dat u op ideeën brengt. Het is bedoeld om associatief te lezen. Onderweg zult u denken: "wat grappig, wat een onzin, waar halen ze dat nu weer vandaan, wat interessant". Maar vooral: "hmmm, daar kan ik misschien iets mee....dit doet me denken aan....". En als u die alinea er dan nog eens bij pakt op een bewolkte dag, dan is het goed.De trein van Boos naar Middel voorkomt niet dat U gesprekken moet voeren over moeilijke onderwerpen. Het helpt U tijdens deze gesprekken wel een heel eind op weg. Bron : http://www.bol.com
Gesprekstechnieken. --- Psychiatry --- gesprekstherapie --- 467 --- communicatie --- gesprekstechnieken --- jeugdhulpverlening --- oplossingsgericht handelen --- optimisme --- positivisme --- 364.044 --- Gesprekstechnieken --- Methodiek --- Oplossingsgericht werken --- Gesprekstechnieken ; maatschappelijk werk --- communicatie in de hulpverlening --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 361.2 --- Gesprekstherapie --- Conflicten --- Communicatie --- Verbale communicatie --- Conflicthantering --- Gesprekstechniek --- Conflict
Choose an application
In de jeugdhulpverlening staat samenwerking met het gezin centraal. In dit Nederlands handboek wordt een model aangereikt om zich te bekwamen in de professionele ouderbegeleiding. Fundamentele basisattitudes voor hulpverleners worden besproken evenals andere belangrijke vaardigheden die hulpverleners zich eigen moeten maken. Specifieke aandacht wordt geschonken aan oudergesprekken met allochtone gezinnen.
Opvoedingsondersteuning --- 433 --- gezinsondersteuning --- hulpverlening --- jeugdhulpverlening --- opvoedingsondersteuning --- ouderbegeleiding --- S2006132.JPG --- communicatie in de hulpverlening --- gezinsbegeleiding --- jeugdzorg --- systeemtheorie --- Opvoeding in de praktijk --- 361.2 --- 392.5 --- 362.7 --- 301 --- Opvoedingsondersteuning. --- gezin --- Social policy and particular groups
Choose an application
Literatuur over gespreksvoering met kinderen bestaat nauwelijks. Spreken met kinderen is echter voor bijna iedereen een dagelijkse bezigheid en voor professionals een kernactiviteit. Desondanks is er tijdens opleidingen nauwelijks aandacht voor. Naast het voeren van vraaggesprekken met kinderen wordt in deze uitgave gespreksvoering in het algemeen beschreven en behandelt het in het bijzonder hulpverleningsgesprekken en gesprekken in de schoolsituatie.In Luister je wel naar mij? beschrijft Martine Delfos hoe een gesprek met vierjarigen, achtjarigen of twaalfjarigen gevoerd kan worden. Moet je praten en spelen tegelijk? Welke vraagtechnieken zijn op welke leeftijd geschikt? Hoe schat ik de mentale leeftijd van een kind in? Hoe zorg je dat het kind een optimale getuige is?Luister je wel naar mij? dat Martine Delfos schreef met medewerking van Jorien Meerdink en Fiet van Beek van bureau WESP, is een boek over gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf waarin het meest recente onderzoek verwerkt is tot een model van leeftijdgewijze vormen van gespreksvoering. Het is geschikt als leerboek voor mensen die met kinderen in de basisschoolleeftijd werken, van leerkracht of politieagent tot therapeut. (Bron: covertekst)
gesprekstechnieken --- psychosociale ontwikkeling --- communicatie --- kinderen --- Communicatie ; kinderen (0-12 jaar) --- Gesprekstechnieken --- communicatie in de hulpverlening --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Jeugdzorg --- 361.2 --- 007 --- Communicatie --- Kinderen --- Psychotherapie --- Luisteren --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gedrag --- Age group sociology --- Orthopedagogics
Choose an application
Hulpverlening via internet is laagdrempelig, effectief en bereikt bovendien nieuwe doelgroepen. Steeds meer instellingen uit het maatschappelijk werk, de ggz, jeugdzorg enz. bieden dan ook online hulp bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen. In 10 jaar tijd is het aantal initiatieven gegroeid van een handvol naar meer dan honderd. Wat maakt hulpverlening via internet zo bijzonder en wat is nodig voordat een instelling online hulp kan aanbieden? Dit handboek is geschreven op basis van tien jaar ervaring met hulpverlening via internet en bevat alle relevante aspecten van dit vakgebied. Naast een uitgebreide beschrijving van de methodiek van online hulpverlening komen de kenmerken, voor- en nadelen en verschillende vormen aan bod. Verder worden organisatorische implicaties behandeld, waaronder techniek, veiligheid, recht & ethiek, PR en de rol van de medewerkers. Door het hele boek heen worden voorbeelden van bestaande online initiatieven beschreven
Online hulpverlening. --- e-health --- e-mail --- psychosociale hulpverlening --- chatten --- Hygiene. Public health. Protection --- psychotherapie --- hulpverlening --- online hulpverlening --- 321 --- 433.5 --- 460.9 --- communicatie --- methodiek --- Communicatie in de hulpverlening --- Online hulpverlening --- 364.044 --- Communicatie --- Methodiek --- Organisatie --- 364.0 --- Hulpverlening --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- internet --- online-hulpverlening --- tele-onthaal --- telecommunicatieve hulpverlening --- communicatie in de hulpverlening --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Audiovisuele opvoeding --- Overige onderwerpen orthopedagogiek --- 361.2 --- Sociology of social welfare --- Problemen --- Elektronische informatievoorziening --- Internet --- Eerstelijnshulpverlening --- Probleem --- Digitale informatievoorziening --- Onlinehulpverlening
Choose an application
Dit boekje biedt handvatten aan leraren, opvoeders, ouders... om efficiënt en effectief hulp te kunnen bieden aan een kind in nood, om hun communicatie met kinderen die gepest worden, pesten, verdriet hebben of boos zijn te verbeteren. Stap voor stap wordt uitgelegd hoe er op een juiste manier gecommuniceerd kan worden met de kinderen om zo tot een duurzaam resultaat te komen. Het hulpverlenend gesprek wordt vergeleken met een spel van woorden, het heen-en-weer-gooien van een bal. De spelregels worden uitgelegd aan de hand van praktijkvoorbeelden zodat je concreet weet wat te doen. Vragen en opdrachten dwingen de lezer om na te denken over zijn/haar eigen gevoelens, opvattingen en gedrag.
159.922.7 --- 37.015.3 --- 37.018.2 --- 371.03 --- C6 --- pedagogiek --- pesterij --- S20100646.JPG --- communicatie in de hulpverlening --- pesten --- verdriet --- angst --- woede --- 371.03 Vorming van persoonlijkheid. Algemene ontwikkeling. Karaktervorming --- Vorming van persoonlijkheid. Algemene ontwikkeling. Karaktervorming --- 37.018.2 Schoolopvoeding --- Schoolopvoeding --- 37.015.3 Pedagogische psychologie --- Pedagogische psychologie --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- 361.2 --- 301.15 --- 159.94 --- leerlingenbegeleiding --- communicatie --- Age group sociology --- Pupil counseling. Pupil guidance
Choose an application
Onderzoekers ontwikkelden een toolkit van 7 boekjes, inclusief een herkenningswijzer lage gezondheidsvaardigheden en handige doorverwijskaartjes naar lees-en schrijfcursussen om uw hierbij te helpen.Deze toolkit is bedoeld om bewustwording over de problematiek van gezondheidsvaardigheden te creëren bij medewerkers van allemogelijke zorgomgevingen.(http://www.memori.be/heerlijkheldertoolkit.html)
communicatie --- gezondheidsvaardigheden --- Health literacy --- communicatie in de hulpverlening --- schriftelijke communicatie --- mondelinge communicatie --- 361.2 --- 007.2 --- 007.1 --- laaggeletterdheid --- health literacy --- 601.3 --- gezondheidszorg --- geneeskunde, gezondheidszorg - filosofie en kritiek --- zorg --- patiëntenbegeleiding --- interpersonele communicatie --- zorgsector --- Mass communications --- Aged --- Aged, 80 and over --- Belgium --- Health Communication --- W 62 Physicians' social relations. Attitude --- Gezondheidsvaardigheden --- Inclusieve communicatie --- Inclusie --- Communicatie --- Alfabetisering --- Beeldcommunicatie --- Pictogrammen --- Gesprekken --- Telefoneren --- Consultaties --- Schrijven --- Medisch taalgebruik --- Terminologie --- Gezondheidsgeletterdheid --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Pictogram --- Gesprek --- Consultatie
Choose an application
De samenleving is voortdurend in beweging: ook de hulp- en dienstverlening is aan het veranderen. Burgers worden mondiger, sociale beroepen zijn geprofessionaliseerd en bij professionals in dit veld verschuift de aandacht van het individu naar de bredere context van sociale netwerken en actief burgerschap. Kerngedachte daarbij is dat mensen vooral zelf verantwoordelijk (willen) zijn voor de oplossing van hun problemen. Sociale professionals reiken geen pasklare oplossingen meer aan, maar zijn vooral ondersteunend bij dit proces. Het boek presenteert een aantal nieuwe benaderingen die aansluiten bij deze ontwikkelingen. Rode draad is de betekenis die mensen toekennen aan hun situatie en de vragen waarvoor zij zich gesteld zien. Binnen deze werkwijzen is de dialoog van groot belang. Daarnaast wordt vooral gekeken naar de eigen mogelijkheden (of krachten) die mensen hebben om oplossingen te vinden voor hun problemen.In het boek komen de volgende benaderingen aan de orde: Eigen Kracht-conferentie - Whanau Hui; Echt Recht - verdere escalatie op school voorkomen door inzet van Echt Recht; Presentie - aansluiten bij de leefwereld van kwetsbare mensen; Mediation - conflictoplossing via bemiddeling door een mediator; Rehabilitatie - betekenisgevend handelen in de langdurige zorg vanuit de rahabilitatie- en supportbenadering; Oplossingsgericht werken - ontdek de kracht van je cliënt; Cliëntperspectief - wie zegt dat je onder leed moet lijden? het recht op eigen betekenisgeving; Reflectie - aansluiten bij het perspectief van de cliënt. Betekenisgeving en ervaringsleren als professionele kernwaarden; literatuur + websites. De auteurs zetten van elk van deze benaderingen de belangrijkste kenmerken op een rij en geven inzicht in de praktische werking aan de hand van casuïstiek
rehabilitatie --- empowerment --- conflictbemiddeling --- presentie --- maatschappelijke hulpverlening --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- hulpverlening --- 321.1 --- conflicthantering --- netwerken --- oplossingsgericht handelen --- sociale netwerken --- Conflicthantering --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Methodieken in de hulpverlening --- Presentie --- 364.4 --- Hulpverlening : communicatie --- Hulpverlening : methodiek --- Hulpverlening : sociologie --- Sociaal werk --- S20090792.JPG --- bemiddeling --- communicatie in de hulpverlening --- revalidatie --- welzijnswerk, methoden --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- 007 --- 361.2 --- 365 --- 361.1 --- Hulpverlening --- Sociale zorg --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Dienstverlening --- Cliënt --- Empowerment --- Methodologie --- Dialooggestuurd werken --- 007. --- 361.2. --- 365. --- 361.1.
Choose an application
Dit boek geeft een overzicht van het vakgebied interculturele communicatie. In deel 1 worden de begrippen cultuur, communicatie en interculturele communicatie behandeld, met aandacht voor het ontstaan van culturen, groepsculturen en het individu, culturen van migranten enz. Deel 2 bespreekt de culturele factoren die invloed uitoefenen op interculturele ontmoetingen: waarden en normen, verbale en non-verbale communicatie. Deel 3 gaat over de opvattingen en beelden die groepen over zichzelf en anderen hebben en de rol die de media hierin spelen. In deel 4 tenslotte, worden de thema's interculturele hulpverlening en intercultureel management besproken.
Communication and culture. --- Intercultural communication. --- Intercultureel management. --- Interculturele communicatie. --- interculturele communicatie --- Mass communications --- Sociology of culture --- Communication and culture --- Intercultural communication --- communicatie --- cultuur --- hulpverlening --- immigratie --- intercultureel management --- 305.8 --- allochtonen --- communicatie (leesbaarheid) --- culturele antropologie (antropologie) --- lichaamstaal --- multiculturele samenleving --- transculturele verpleegkunde --- communicatie in de hulpverlening --- cultuursociologie --- interculturele hulpverlening --- meningsvorming --- sociolinguïstiek --- 305.81 --- Achtergrondinformatie --- #PBIB:+107.31 --- #SBIB:309H023 --- #SBIB:AANKOOP --- Cross-cultural communication --- Communication --- Culture --- Cross-cultural orientation --- Cultural competence --- Multilingual communication --- Technical assistance --- Culture and communication --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- 361.2 --- 008 --- 007 --- 362.9 --- 301.17 --- 8 --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Interculturele en internationale communicatie --- Anthropological aspects --- Communicatie --- Cultuur --- Sociology of minorities --- Toerisme
Choose an application
Spelen is plezier en ontspanning én spelen is een serieuze bezigheid: spelen is contact met jezelf en de ander. Voor sommigen is communiceren vanzelfsprekend, voor anderen is het een kunst. Om goed te kunnen communiceren met mensen die problemen hebben in de contactname, is het belangrijk een basisattitude te verwerven die met een open blik gericht is op de hulpvrager en de bereidheid de eigen manier van communiceren onder de loep te nemen en af te stemmen op de ander. Het boek wil laten zien dat het mogelijk is veel vormen van 'kunst' in te zetten bij het werken met kinderen en volwassenen die problemen hebben met communiceren of contact maken in de breedste zin van het woord: mensen met een autisme spectrum stoornis, met traumatische ervaringen, met een verstandelijke of lichamelijke beperking, met een aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis of met hoogsensitiviteit. Door goed te observeren, aan te sluiten, in te voegen bij hun specifieke behoefte is de eerste stap tot een goede communicatie al gelegd.De lezer met een dergelijke open blik vindt in dit boek handreikingen die betrekking hebben op spelen, kunst en communiceren en de onderlinge relatie hiertussen. Uit de bijdragen in deze bundel blijkt dat je ook als 'professional in het werkveld' contact kunt maken via spel en creatieve middelen, zodat de communicatie verbetert en het individu met wie je werkt prettiger in deze wereld staat
416.4 --- 433.6 --- 607.56 --- autisme --- ASS (AutismeSpectrum Stoornissen) --- Autisme --- Communicatie --- Samenspel --- Spel/sport bij personen met een handicap (vrijetijdsbesteding bij personen met een handicap) --- Spelen --- 615.854 --- Speltherapie --- Drama --- Kunst --- 120050.jpg --- Autisme ; kinderen --- communicatie in de hulpverlening --- Psychologie van het kinderspel --- Kind, spel en speelgoed --- Spel- en culturele therapie --- 361.2 --- spelen --- dramatische expressie --- muzische vorming --- Orthopedagogics --- communicatie --- kunst --- orthodidactiek --- speltherapie --- Communicatieproblemen --- Spelbegeleiding --- Ontwikkelingspsychologie --- Kunsten --- Zorgverbreding --- Hooggevoeligheid --- ADHD --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Lichamelijk gehandicapten --- Communicatieve vaardigheden --- Hulpverlening --- Relatie cliënt --- Communicatiestoornissen --- Creativiteit --- Trauma --- Psycho-educatie --- Spel --- Communicatieprobleem --- Hoogsensitiviteit --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Communicatiestoornis --- Psychotrauma --- Musiceren --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|