Narrow your search
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Emoties aan het woord : een gids voor brede psychische zorg
Author:
ISBN: 9789464015744 Year: 2022 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze wetenschappelijke kennis over emoties bewijst de cruciale rol die ze vervullen in ons psychisch welzijn. Dit boek wil aantonen dat psychische zorg met aandacht voor emoties niet enkel thuishoort bij de psycholoog of psychiater, maar een brede inzet verdient in het veld van hulpverlening en preventie.Emoties aan het woord hanteert een emotiegericht denkkader dat de basis vormt voor een doordachte inzet van gespreksinterventies in de psychische hulpverlening. Verder wordt getoond hoe deze kennis ook een toepassing kent op meer preventieve terreinen als opvoeding en onderwijs. De kunst om met emoties om te gaan vindt immers zijn oorsprong in onze jongste levensjaren. Kristof Stappers reikt concrete handvatten aan voor zorgfiguren om te kunnen bijdragen aan een gezonde emotionele ontwikkeling.Dit boek richt zich in eerste instantie tot professionals in het brede veld van psychische zorg. Naast psychologen en psychiaters is het onder meer ook bruikbaar voor coaches, gezinsbegeleiders, leerlingenbegeleiders of verpleegkundigen. Het richt zich ook op professionals in een meer pedagogische rol, zoals opvoeders en leerkrachten.https://www.pelckmansuitgevers.be/emoties-aan-het-woord.html


Book
Emotionele intelligentie voor jongeren
Author:
ISBN: 9789401478120 Year: 2021 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een praktische gids om de veerkracht van je tiener te versterken. Er is meer nodig in het leven dan wat we op school leren. Helaas vernauwen we intelligentie te vaak tot het puur cognitieve: goed kunnen onthouden, verbanden kunnen leggen, een scherp wiskundig inzicht... Allemaal belangrijke vaardigheden, maar als je gelukkig én succesvol in het leven wilt staan, heb je meer nodig dan dat. Denk aan goed kunnen omgaan met je emoties, empathisch communiceren of optimistisch en hoopvol ingesteld zijn. Als je emotioneel intelligent bent, beschik je over heel wat life skills die je helpen om vlot de vele uitdagingen te trotseren die het leven onvermijdelijk met zich meebrengt. In dit inspirerende boek zet Elke Keersmaekers de verschillende bouwstenen van emotionele intelligentie op een rij en koppelt deze aan concrete tips en oefeningen. Zo kun je samen met je tiener aan de slag om zijn of haar veerkracht te versterken.https://www.lannoo.be/nl/emotionele-intelligentie-voor-jongeren?utm_campaign=lannoo-veerkracht-kind&utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&mpid=eq6uTcXvS6Km9mq-p3zYx6yvqISZNTa-Pt3yfnQfMuHG9GK


Book
Non-verbale communicatie : dat spreekt
Author:
ISBN: 9789048604609 Year: 2009 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek worden zowel lichaamstaal als verbale communicatie grondig geanaliseerd. De auteur biedt een waaier aan tips en tricks in functie van een optimale info-overdracht én ontvangst. Eén hoofdstuk is volledig gewijd aan efficiënt communiceren in verkoopssituaties.


Book
De begeleiding van hoogbegaafde kinderen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789023251262 Year: 2013 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De begeleiding van hoogbegaafde kinderen is het meest complete boek over het opvoeden van hoogbegaafde kinderen. Het zet de lezer aan tot nadenken en vermijdt de valkuil van ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen die hooguit voor korte tijd werken. Omdat het om een zeer heterogene groep kinderen gaat, zullen hun opvoeding en begeleiding altijd maatwerk vragen. Daarvoor geeft dit boek een schat aan praktische tips en adviezen.


Book
Kinderen en... de ontwikkeling van emotionele vaardigheden : activiteitenboek voor werken aan emotionele intelligentie met kinderen van 8 tot 12 jaar
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789057883033 Year: 2011 Publisher: Amersfoort Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt een groot aantal activiteiten die de emotionele intelligentie van kinderen tussen 8 en 12 jaar helpen opbouwen. Emotionele intelligentie wordt gevormd door een combinatie van kennis, vermogens, vaardigheden en houdingen die nodig zijn om onze emoties te begrijpen, uit te drukken en te reguleren. Wie emotioneel intelligent is, kan gemakkelijker leren, problemen oplossen en voelt zich beter op persoonlijk en sociaal vlak. Ouders en professionele begeleiders kunnen bijdragen aan de emotionele competenties van kinderen als ze zich realiseren dat het ontwikkelen ervan veel tijd en oefening vergt. Kinderen en... de ontwikkeling van emotionele vaardigheden richt zich tot verschillende soorten gebruikers en lezers. De activiteiten zijn duidelijk en makkelijk leesbaar, waardoor kinderen ze zelf kunnen lezen en uitvoeren. Ouders kunnen hen helpen erover na te denken. Voor leraren biedt het boek veel voorbeelden van hoe de emotionele educatie van kinderen tussen acht en twaalf jaar ontwikkeld kan worden. In het boek komen vijf blokken van emotionele competenties aan bod: emotioneel bewustzijn, emotionele sturing, emotionele autonomie, sociaal-emotionele vaardigheden en vaardigheden voor het leven en het emotionele welzijn.


Book
Eerst bewegen, dan leren : neuromotorisch ontwikkelingsprogramma voor scholen (INPP)
Author:
ISBN: 9789048617104 Year: 2013 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij een leerprobleem is er vaak sprake van een "motorische blokkade". Het kind weet wel wat het moet doen of antwoorden, maar krijgt het niet op papier gezet. De leerling kan dus zijn volledige potentieel niet laten zien. Het INPP-bewegingsprogramma, dat je dagelijks met de hele klas kan uitvoeren, biedt voor veel kinderen een antwoord. De leerlingen die niet schoolrijp zijn of leerproblemen hebben, oefenen zo de basisvaardigheden om tot leren te komen zonder dat ze uit de klas moeten worden gehaald. Via de motorische weg worden de cognitieve functies ondersteund. Kinderen moeten immers eerst hun bewegingen leren controleren, alvorens ze kunnen stilzitten, schrijven, lezen, ...


Book
Pubers in de klas : hoe blijf je hen de baas ?
Author:
ISBN: 9033443619 Year: 1999 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'De klas in de hand' (Acco, 1996) voorzag al in een aantal hulpmiddelen en methoden om tucht en leiding te houden in de klas, ingebed in een totaalvisie op de taak van de leraar. Trainingen en gesprekken met leraren leerden de auteur dat een verdere uitdieping van deze problematiek zeer welkom was. Van Mossevelde ging daarom op zoek naar andere mogelijkheden om tucht te houden, om klas en leerlingen te leiden. In de dagelijkse lespraktijk valt immers op dat dit relationeel aspect van lesgeven meestal intuïtief wordt aangepakt en al vlug wordt afgedaan met de vraag 'hoe kan je het meest effectief straffen?'. In PUBERS IN DE KLAS wordt duidelijk dat humor brengen in de klas en verrassingseffecten inbouwen positieve stimulansen zijn om tot een goede sfeer in de klas te komen. Bovendien blijken de in dit boek behandelde topics universeel te zijn en zelfs van toepassing in levensgevaarlijke situaties. Zo erg is het met onze klassen wel niet gesteld, maar vele leraren hebben toch dagelijks het gevoel met hun leerlingen te moeten strijden om de leiding in de klas. Daarnaast ervaren ze ook dat de methoden die het vroeger goed deden, niet langer opgaan voor de leerlingen van vandaag. Dit boek handelt over relationele inzichten en een werkbare benadering ervan voor dagelijks gebruik in de klas. De verworvenheden van gedrags- en communicatietheorieën, systeemdenken, de nieuwe benaderingen van de emotionele intelligentie en neurolinguïstische programmering (NLP) bieden de leraar kansen op een nieuwe kijk én tot anders handelen. Immers, lezen en denken zijn maar zinvol als je gedrag in de klas erdoor verandert. De praktijk blijft dan ook nog steeds dé toetssteen en barometer. Dit boek gaat over de relatie leraar-leerling. Het is een pedagogisch boek dat probeert duidelijk te maken hoe naast vakkennis voor de leraar het ook noodzakelijk voor hem is de leerlingen aan te kunnen. Het gaat met name om leraren in het voortgezet onderwijs. Van groot belang is het pedagogisch kl

Keywords

Gedragsstoornissen --- Leerlingbegeleiding --- Orde houden --- Secundair onderwijs. --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- klassfeer --- puberteit --- Initial didactic situation --- Personality development --- moeilijk opvoedbare kinderen --- 159.922.736.4 --- #gsdbP --- belonen en straffen --- gezag --- klasmanagement --- pubers --- secundair onderwijs --- straffen --- tucht --- 373 --- Eddy van Mossevelde --- didactiek --- lerarenopleiding --- pedagogie --- 481.7 --- Belonen --- Communicatie --- Emotionele intelligentie --- Interactie --- Klaslokalen --- Leerkrachten --- Leerlingen --- Lichaamstaal --- Onderwijzen --- Pubers --- Schoolreglementen --- Sociale vaardigheden --- Straffen --- Tuchtproblemen --- 484.22 --- omgang leerkracht-leerling (ler) --- 443 --- 484.23 --- Pedagogie : pubers --- orde houden --- 691 --- Klassenmanagement --- leerlingen --- Pedagogie ; methodiek --- 159.922.736.4 Psychologie van de puberteit --- Psychologie van de puberteit --- De leraar en zijn opleiding --- Pedagogie en didactiek --- 371.21 --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- #PBIB:+110.61 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Pedagogie --- Klasorganisatie --- Leerlingenbegeleiding --- Lesgeven --- Orde --- Schoolreglement --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- Onderwijsstijlen --- onderwijspsychologie --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- didactiek. --- onderwijsstijlen. --- pubers. --- secundair onderwijs. --- Onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen. --- ordeproblemen (onderwijs) --- Puber --- Didactische werkvorm --- Primary education --- Secondary education

Listing 1 - 7 of 7
Sort by