Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt een systematisch overzicht van de basisbegrippen fonetiek en fonologie die de taalkunde hanteert om het domein van de klankstructuur wetenschappelijk te beschrijven. Het behandelt de twee niveaus waarop we het spraakgeluid in mondelinge communicatie kunnen bestuderen: enerzijds het concrete niveau van de fonetiek, waarbij de taalonafhankelijke analyse van de materiële vorm op zich centraal staat, en anderzijds het abstracte niveau van de fonologie, waar we de bijdrage bestuderen van die klankmatige vorm tot de betekeniscode van een specifieke taal.In het eerste deel komen de drie perspectieven op het concrete spraakgeluid aan bod, met name de productie (in de articulatorische fonetiek), de transmissie (in de akoestische fonetiek) en de perceptie (in de auditorische fonetiek), en dat zowel van de vocalen (klinkers) als van de consonanten (medeklinkers). In het tweede deel bespreken de auteurs binnen de segmentale fonologie de verschillende fonologische regels en het fenomeen van Connected Speech, en binnen de suprasegmentale fonologie de fonotaxis, syllabestructuur en prosodie.Het boek veronderstelt geen taalkundige voorkennis en is bedoeld voor al wie grondig kennis wil maken met de verschillende aspecten van het gesproken Nederlands. Voor studenten Taalkunde of Logopedische en Audiologische Wetenschappen kan het fungeren als studie-materiaal bij een inleidende module Fonetiek en Fonologie.
Academic collection --- fonetiek --- fonologie --- Fonetiek --- Fonologie --- Dutch language --- Phonetics --- Phonology --- 801.4 --- 801.4 Fonetiek. Fonologie --- Fonetiek. Fonologie --- Speech Sounds --- Sound, Speech --- Sounds, Speech --- Speech Sound --- Klankleer --- Linguistics
Choose an application
HANDBOEK
Nederlandse taal --- Fonetiek. --- mondelinge communicatie --- Didactics of Dutch --- spreken in het openbaar --- fonetiek --- Didactics of primary education --- 803.93-4 --- #KVHB:Fonetiek --- #KVHB:Fonologie --- #KVHB:Uitspraak --- * 841 --- Nederlands --- uitspraak --- 841 --- Spreken --- Uitspraak --- 801.4 )* NEDERLANDSE FONETIEK --- fonetica --- uitspraak (ler) --- Nederlands: uitspraak --- 803.93-4 Nederlands: fonetiek; fonologie --- Nederlands: fonetiek; fonologie --- Nederlands - uitspraak --- Uitspraak * --- Didactiek van het Nederlands --- Didactiek van het lager onderwijs --- fonologie --- 808.5 --- 81'34 --- Nederlands 841 --- Kunst of techniek van mondelinge expressie --- Taalverwerving --- Logopedie --- Fonetiek --- #A9401A --- communicatie, mondeling --- D51217.jpg --- Dialect --- Etymologie --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Oefening --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Jonge kinderen leren verstaanbaar spreken in hun vroege ontwikkeling. Kinderen met problemen in deze ontwikkeling kunnen met behulp van logopedische begeleiding geholpen worden. Doel van dit boek met dvd is om een overzicht te geven van ideeën over articulatie, fonologie en logopedische therapie (deel 1). In deel 2 zijn ideeën voor speelse werkvormen bij elkaar gezet. Op de dvd zijn filmpjes te vinden die zowel als ondersteuning van de theorie als van de verschillende werkvormen gezien kunnen worden. Daarnaast staan veschillende oefenbladen op de dvd.
Articulatie-onderzoek --- Spraakverstaanbaarheid --- Developmental Coordination Disorder --- Dysartrie --- #KVHB:Articulatie --- #KVHB:Articulatiestoornissen --- #KVHB:Fonologie --- #KVHB:Fonetiek --- #KVHB:Dysartrie --- #KVHB:Dyspraxie --- #KVHB:DVD --- articulatie --- articulatiestoornissen --- fonologie --- dysartrie --- dyspraxie --- Contains audio-visual material --- Cursus bachelor in de Logopedie --- Cursus bachelor in de Audiologie --- Articulatie --- Onderzoek --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education --- Phonetics
Choose an application
"Werken aan taalbewustzijn" is een praktijkgericht boek voor leerkrachten van groep 1 tot en met 3 van het basisonderwijs. Het boek geeft handreikingen en suggesties om het taalbewustzijn in het algemeen en het fonologisch bewustzijn in het bijzonder te stimuleren. Het biedt hiervoor aan leerkrachten een aantal nieuwe werkwijzen, voorzien van allerlei praktijkvoorbeelden en suggesties voor taalspelactiviteiten. Leerkrachten leren onder meer hoe zij taalpoppen, boeken en teksten, een ABC-muur en spelhoeken kunnen inzetten bij het stimuleren van het fonologisch bewustzijn. Met deze werkwijzen kunnen leerkrachten taalspelactiviteiten uitvoeren binnen een betekenisvolle context. Naast de praktische handreikingen en suggesties biedt het boek inzicht in de ontwikkelingsaspecten van het fonologisch bewustzijn, een wetenschappelijke onderbouwing van de beschreven werkwijzen en aanwijzingen voor implementatie.
Fonologie. --- Interactie. --- Schreibunterricht. --- Sprachbewusstsein. --- Sprachlehrforschung. --- Sprachunterricht. --- Taalinzicht. --- Taalonderwijs. --- Taalspel. --- Niederländisch. --- ABC-muur --- Geletterdheid --- Taalbewustzijn --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- 471.41 --- 475.2 --- 1e graad lager onderwijs --- ABC-boeken (Alfabetboeken) --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Nederlands --- Poppen --- Prentenboeken --- Taalspelen --- Taal en verbale expressie --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of languages --- Phonetics --- ontluikende geletterdheid
Choose an application
Dr. M.J.I. BosDeze praktische oefengids om tot een behoorlijke uitspraak van het Nederlands te komen bestaat uit drie afdelingen. Parallel daaraan is elk van de vijftig paragrafen of tracks hoorbaar op een bijgeleverde cd. Doel is een radiofonische stem te ontwikkelen die gekenmerkt wordt door een verzorgde, niet Belgisch of Nederlands gekleurde uitspraak en die beschikt over een afwisselende intonatie. De oefeningen zijn uitgebreid, en van didactische aanwijzingen voorzien. Ze bieden voldoende materiaal. Deze eerste uitspraak- en intonatiegids voor het Nederlands is oorspronkelijk opgezet als cursus voor medewerkers van de VRT, maar is zeker ook zeer bruikbaar voor ieder die bij radio of tv of elders in het openbaar over een goede neutrale stem wenst te beschikken.© NBD Biblion
803.93-4 --- communicatie --- taal --- Communication (langue néerlandaise) Communicatie (Nederlandse taal) --- Langue néerlandaise Nederlandse taal --- #KVHA:Intonatie; Nederlands --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Uitspraak; Nederlands --- #KVHB:Fonetiek; Nederlands --- #KVHB:Intonatie --- #KVHB:Nederlands; uitspraak --- 81(035) --- CD-ROMS --- Taalkunde ; Nederlands ; uitspraak ; intonatie --- Nederlands --- fonetiek --- fonologie --- intonatie --- uitspraak --- * 841 --- 81'34 --- 841 --- Uitspraak --- Klanken --- Spreken --- Stemvorming --- stemvorming --- uitspraak (ler) --- 111503.jpg --- Nederlandse uitspraak --- 803.93-4 Nederlands: fonetiek; fonologie --- Nederlands: fonetiek; fonologie --- Taalwetenschappen ; handboeken --- Nederlands - uitspraak --- Uitspraak * --- Contains audio-visual material --- Nederlandse uitspraak. --- Nederlandse taal --- uitspraak. --- oefeningen. --- radio (technologie) --- Psycholinguistics --- Dutch language --- Phonetics --- TV (televisie) --- taalgebruik --- Stem --- Spreekkunst --- 771 --- C6 --- handleiding --- spreekvaardigheid --- #KVHA:Fonetiek; Nederlands --- #KVHB:Fonetiek --- #KVHB:Uitspraak; Nederlands --- Logopedie --- 81'355 --- Taalkunde en taalbeheersing --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Pronunciation --- Intonation --- 801.4 )* NEDERLANDSE FONETIEK --- klanken --- logopedie --- 050734.jpg --- C3 --- Kunst en cultuur --- PXL-Education 2014 --- Nederlands taalgebruik --- Taalgebruik --- Spreken in het openbaar --- Journalistiek --- Gesproken taal --- Linguïstiek --- Taalverwerving --- Taalvaardigheid --- Cursus bachelor in de Logopedie --- Cursus bachelor in de Journalistiek --- taalbeheersing --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Oefening --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Mondelinge communicatie --- Reizen --- Ziekte --- Vliegen (werkwoord) --- Bachelor in de logopedie --- Bachelor in de journalistiek --- uitspraak Nederlands --- 761.30 --- Theorie van het theater en de film - Stemtheorie
Choose an application
9 kaarten
Nederlandse taal ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 371.67 --- 373.3 --- leerboeken --- lager onderwijs --- Nederlands --- spelling --- Taal --- Spelling --- Differentiatie --- 475.2 --- Lager onderwijs --- 475.24 --- Nederlands; ba.o. --- Spelling ; basisonderwijs --- Nederlandse spelling ; basisonderwijs ; leermiddelen --- #BSCH: vak: Nederlands --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Taalonderwijs ; Nederlandse taal --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- taal --- schoolboeken --- Taalbeschouwing --- 837 --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Basisonderwijs --- basisonderwijs --- Nederlands; ba.o --- Nederlands ; basisonderwijs --- PXL-Education 2015 --- didactiek van het Nederlands --- taalmethode; Nederlandse taal --- fonologisch bewustzijn --- Ontluikende geletterdheid --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Remediëring --- Zorgverbreding --- Leerproblemen --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- Technisch lezen --- Lezen --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- 5-jarigen --- Aanvankelijk spellen --- Fonologie --- Schrijven --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- 5-jarige --- Klankleer --- Leerprobleem --- Didactics of languages --- Primary education --- Orthography
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|