Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Uit literatuur en interviews werden 7 categorieën van maatregelen gedistilleerd: registratie van verzuim, leerlingbegeleiding, effectieve schoolkenmerken, straffen, roostertechnische maatregelen, enz.
#SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:022.TOND --- spijbelen --- Spijbelen, schoolmoeheid (in het algemeen) --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Spijbelen --- gezinspedagogiek --- Spijbelen. --- gezinspedagogiek. --- Gezinspedagogiek. --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Educational psychology
Choose an application
Ouders van nu zijn méér dan alleen opvoeders. Ouders ontwikkelen zich onder andere ook in hun relatie, werk, vrije tijd, en in hun sociale contacten. Soms hebben ouders behoefte aan een klankbord of hulp of zijn ze even de regie over hun leven kwijt. In Meer dan opvoeden staat beschreven vanuit welke grondslagen, perspectieven en werkwijzen sociaal werkers en pedagogen hierbij ondersteuning kunnen bieden. Door aan te sluiten bij de eigen kracht van ouders en gebruik te maken van hun sociale netwerk, kunnen sociaal werkers en pedagogen (preventief) handelen, waarbij ingestoken wordt op de diverse rollen van ouders. Uiteenlopende opvoed- en ontwikkelingsdeskundigen beschrijven recente ontwikkelingen en bewezen praktijkvoorbeelden in hun vakgebied. Het boek biedt kennis en inzicht in de vraag hoe de sociaal werker en pedagoog zich kunnen verbinden en verhouden tot ouders
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of social care --- ouders-kind relatie --- ouderschap --- gezinspedagogiek
Choose an application
Ouderschap is meer dan alleen opvoeden; het is een complex proces van continue interactie tussen ouder, kind en omgeving. In de huidige tijd wordt vanuit de omgeving steeds meer van ouders verwacht. Dit vraagt aandacht voor positief ouderschap. Immers, positief ouderschap vormt de basis voor positief opvoeden en voor een gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren. Opvallend is dat er nog weinig onderzoek is gedaan naar factoren die van invloed zijn op positief ouderschap en de manier waarop ouders hun ouderschap beleven.Er is in de media, politiek en wetenschap wel regelmatig aandacht voor opvoeden. De vraag is of deze aandacht ouders helpt of dat het hen juist in de weg zit: worden ouders daadwerkelijk gesteund door de voortdurende aandacht voor het onderwerp ‘opvoeden’, of maken we ouders hiermee alleen maar onzeker? Is het überhaupt mogelijk om te spreken over effectieve opvoedtips of is de werkelijkheid hiervoor te complex? Wat betekent aandacht voor ouderschap voor professionals, media en politiek? (Bron: website swpbook.com)
Ouderschap --- Opvoeding --- 432 --- opvoeding --- Theorethische opvoedkunde --- 37 --- ouders-kind relatie --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- gezinspedagogiek --- ouderschap
Choose an application
'Ik heb geen idee wat mijn dochter allemaal op internet uitspookt!'Hoe meer ik wil weten, hoe meer mijn zoon voor mij verbergt!''Ik wil niet steeds de boeman zijn!'Natuurlijk wil je als ouder je kind beschermen tegen gevaren zoals drugs, verkeerde vrienden of roekeloos gedrag. Aan de andere kant wil en kun je je kind niet voortdurend in de gaten houden. Of te streng zijn en daardoor de band met je kind op het spel zetten. Met als gevolg dat je jezelf steeds afvraagt: waar trek ik de grens, wanneer grijp ik in?Waakzame zorg biedt een antwoord op dit soort vragen en twijfels. Het is een houding waarmee je als ouder op een actieve en respectvolle manier deel kunt uitmaken van het leven van je kind. Waakzame zorg is vooral flexibel. Je geeft je kind allereerst ruimte en eigen verantwoordelijkheid. Pas als het nodig is, houd je je kind strenger in de gaten. Dreigt er werkelijk gevaar, dan kun je vastberaden ingrijpen. Hoe je dat doet, lees je in dit boek.De Israëlische psycholoog Haim Omer heeft tientallen jaren ervaring met het begeleiden van ouders, leerkrachten en begeleiders. De vele voorbeelden uit zijn spreekkamer zullen ouders bekend in de oren klinken. Ze laten overtuigend zien hoe waakzame zorg in de praktijk kan worden toegepast.'Waakzame zorg is niet alleen voor ouders, het geeft ook hulpverleners de woorden om ouders de liefdevolle leiding in het gezin in gang te laten zetten en vol te houden. Het is een boek waar ik vrolijk van word, en ik hoop vele ouders en collega's met mij.'Henk Breugem, Centrum Nieuwe AutoriteitHaim Omer is hoogleraar Psychologie in Tel Aviv en oprichter van de School of Non Violent Resistance. Hij wordt gezien als de vader van het gedachtegoed van de nieuwe autoriteit. 'Ik heb geen idee wat mijn dochter allemaal op internet uitspookt!(Bron: https://www.hogrefe.nl/shop/waakzame-zorg-86404.html)
371.4 --- Onderwijssystemen --- 371.4 Onderwijssystemen --- gezinspedagogiek --- Educational sciences --- ouder-kind relatie --- Begeleiden --- 433 --- Ouder-kind relatie --- Begeleiding --- Ouder-kindrelatie --- Opvoeding --- Relatie ouder - kind --- Geweldloos verzet --- Onderwijs
Choose an application
Kinderen? Stop met ze op te voeden. Het is vastdenken: kijken naar wat er niet is en wel zou-moeten-zijn. Van een probleem een ramp maken. Een van de grootste tragedies in het leven is om dé perfecte ouder te willen zijn. Denk het dus om en maak van een probleem een mogelijkheid.Hoe je dit doet? Het is simpel. Door te kijken naar wat er is en wat er zou kunnen zijn, en van een gebrek een talent te maken.Dit boek is voor alle ouders, onderwijzers, jeugdleiders, trainers, verzorgers, ooms, oma’s, peuterleiders, docenten, oppassers, opa’s, badmeesters, hopmannen, kinderartsen, mentoren, gezinsvoogden, peetooms en -tantes, akela’s, gidsen, kinderrechters, huisartsen, orthopedagogen, gezinsbegeleiders, tantes, jeugdzorgmedewerkers, pleegouders en alle anderen die kinderen en pubers een warm hart toedragen.
Educational sciences --- opvoedingstips --- opvoeding --- 37 --- Pedagogiek --- 433 --- Talenten --- Straffen --- Probleemgedrag --- Basisonderwijs --- onderwijs --- Opvoeding in de praktijk --- Opvoeding --- Onderwijs --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- toegepaste filosofie --- gedragsstoornissen --- gezinspedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Omdenken --- opvoeden --- kinderen
Choose an application
De diversiteit van gezinsvorming en -samenstelling in de hedendaagse samenleving maakt dat het opvoeden van kinderen complexer is geworden. Opgroeiende kinderen worden beïnvloed door zeer veel factoren van binnen en buiten het gezin. Dit boek beoogt (toekomstige) professionals en beleidsmakers op een heldere wijze inzicht te geven in de meest recente wetenschappelijke bevindingen op het gebied van opvoeden en opgroeien in het hedendaagse gezin.Thema's die aan bod komen zijn: adoptie en pleegzorg, opvoeding door homo-ouders, kunstmatige bevruchting (bijvoorbeeld IVF en draagmoederschap), (v)echtscheidingen en conflicten in het gezin, samengestelde gezinnen, tienermoeders, eenoudergezinnen, kinderopvang, opvoedingsvaardigheden, rol van vaders, invloed van (sociale) media, broertjes/zusjes en peers en de rol van grootouders in de opvoeding.
Opvoeding. --- gezinspedagogiek --- Educational sciences --- Opvoeding --- Gezin --- Family --- Sociology --- 433 --- 433.1 --- Gezin (Ouders) --- Opvoeding in het gezin --- Opvoedingsstijlen --- Opvoeding (Pedagogie) --- pedagogie --- opvoeding --- gezin --- diversiteit --- opvoeding in de praktijk --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- PXL-Education 2016 --- opvoedkunde --- opvoedingsondersteuning --- gezinsondersteuning --- Age group sociology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Gezinnen --- Gezinspedagogiek --- Gezinsvormen --- Sociologie --- Cultuurverschillen --- Multiculturele samenleving --- Gezinsvorm --- Opvoedingsstijl --- Cultuurverschil --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Onderwijs --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Ouderenzorg --- Verpleegkunde --- Sociology of minorities
Choose an application
Dit boek geeft ouders stap-voor-stap richtlijnen om sociaalcommunicatieve vaardigheden aan te leren aan jonge kinderen met autisme (tot zes jaar). De technieken worden in eenvoudige maar effectieve stappen uitgelegd, zodat ouders ze gemakkelijk kunnen toepassen. De auteurs illustreren zeer helder hoe de technieken thuis kunnen worden gebruikt en geïntegreerd in de dagdagelijkse familieroutines en -activiteiten. Alle technieken in het boek zijn gestoeld op de ontwikkelings- en gedragswetenschap en zijn toegankelijk, empirisch onderbouwd en zeer gebruiksvriendelijk.
Autisme. --- gezinspedagogiek --- autisme --- communicatievaardigheden --- Orthopedagogics --- sociale vaardigheden --- Social policy and particular groups --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- 462.4 --- 376.44 --- Autisme --- Communicatie --- Sociale vaardigheden --- Training --- Autistische kinderen --- Ouders --- communicatie --- Autisme ; kinderen --- Children with autism spectrum disorders --- Language --- Autistic children --- Social skills in children --- Study and teaching --- Kinderen --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Communicatieve vaardigheden --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Kind --- Sociale vaardigheidstraining --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Educational sciences --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
'Straatwijs Opvoeden' is een project dat kennis bezorgt aan de lokale netwerken opvoedingsondersteuning, zodat ze beter tegemoet kunnen komen aan de vraag van de zwakste groepen in de samenleving. Hiervoor verzamelden straathoekwerkers ervaringen van gezinnen in armoedesituaties, resulterend in zogenaamde straatverhalen. De straatverhalen weerspiegelen vooral ervaringen van succes en falen, onvermogen en krachten, engagement maar ook machteloosheid en onbegrip vanuit de hulp- en dienstverlening. Deze straatverhalen, als bronnen van levenswijsheid, worden in deze publicatie uitvoerig geanalyseerd en beschreven. Het zorgvuldig organiseren van een dialoog met ouders uit gezinnen in armoedesituaties levert inzichten op over de verwevenheid van hun leven met structurele moeilijkheden, waarbij ondersteuning bij de opvoeding niet altijd als ondersteunend wordt ervaren.Straatwijs Opvoeden' is echter veel meer dan dat. Op basis van de straatverhalen werd het perspectief van lokale actoren in de hulp- en dienstverlening in Oostende en Aalst geëxploreerd. Dit levert vooral inzichten op over de grenzen van de ondersteuningsmogelijkheden voor gezinnen. Het toont dat er discrepanties zijn in de manier waarop opvoedingsondersteuning door welzijnsdiensten wordt aangeboden en de manier waarop deze ondersteuning door de ouders wordt ervaren. Tegelijk zien we lokale actoren ondergronds gaan in de zoektocht naar gedeeld engagement ten aanzien van deze gezinnen, die in complexe situaties hun kinderen opvoeden.Een aantal critical friends' leveren diverse kritische bijdragen over deze bevindingen én formuleren nieuwe vragen en uitdagingen voor het beleid en de praktijk van opvoedingsondersteuning.In een notendop levert Straatwijs Opvoeden' een inspirerende kijk op de manier waarop op lokaal niveau aan opvoedingsondersteuning vorm gegeven kan worden
Opvoedingsondersteuning --- Armoede en hulpverlening. --- Kansarmen. --- gezinspedagogiek --- jeugdhulpverlening --- Age group sociology --- armoedebestrijding --- opvoedingsondersteuning --- Social problems --- LSB (lokaal sociaal beleid) --- Sociology of social care --- straathoekwerk --- Kansarmen --- Armoede --- Gezinnen --- Kwetsbaarheid --- Opvoeding en onderwijs --- Dienstverlening --- Hulpverlening --- 364.2 --- Kansarme --- Gezin --- Opvoeding --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Onderwijs --- Ouderenzorg
Choose an application
De pedagogische civil society is een belangrijk concept geworden bij de vormgeving van de transitie van het jeugdzorgstelsel in Nederland. Het benadrukt dat problemen van ouders en kinderen doorgaans beter opgelost kunnen worden in de sociale netwerken rondom het gezin dan in de spreekkamer van de gedragswetenschapper of de psychiater.Lokale overheden vertalen dit doorgaans in: terugdringen van de tweede lijn en versterken van de nulde en eerste lijn. Maar waar liggen de grenzen van de pedagogische civil society? Wat kan de pedagogische civil society betekenen voor kinderen en jongeren waar de directe omgeving, ouders en/of hun sociale netwerk beschadigend zijn? Voor veel van deze kinderen geldt dat wat hun ouders hen niet konden bieden ook niet geboden kon worden door de voorzieningen waar zij terecht zijn gekomen. Lokale overheden staan voor de uitdagende taak om in alle opzichten een verbeterslag te realiseren. Dus behalve de pedagogische civil society vorm te geven ook de specialistische zorg hieraan te verbinden. Lokale overheden moeten de gespecialiseerde zorg niet slechts terugdringen maar juist op haar waarde inschatten en waar nodig adequaat inzetten.Een stelselwijziging is een uitgelezen moment om een analyse te maken van verworvenheden en knelpunten; om na te gaan op welke punten verbeteringen noodzakelijk zijn. Niet alleen de civil society is aan revisie toe maar ook de gespecialiseerde zorg. Het wordt tijd dat de lokale overheden zich ook gaan bezighouden met de betekenis van de gespecialiseerde zorg
Jeugdzorg --- Nederland. --- gezinspedagogiek --- Educational sciences --- sociale netwerken --- pedagogiek --- jeugdzorg --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- kindermishandeling --- Social policy and particular groups --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Kindermishandeling --- 323.4 --- 364.4 --- Civil society --- Kindermishandeling --- Jeugdbeleid --- Civiele samenleving --- Jeugdzorg ; Nederland --- Jeugdbescherming --- 362.7 --- Nederland --- Sociale welzijnszorg --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Voor ouders van een zorgenkind is het vinden van een goed evenwicht tussen zorg, werk en leven een zoektocht, met vallen en opstaan. Velen ervaren het als een eenzame weg. In Vlaanderen stapten 160 ouders met een zorgenkind tussen 0 en 14 jaar mee in het Magentaproject. Zij volgden workshops en experimenteerden met een aantal managementideeën in hun gezin en in de organisatie van de zorg voor hun kind. In dit boek vind je ideeën, informatie, oefeningen en getuigenissen van en voor ouders. Geen pasklare antwoorden, dat niet. Wel een mix van managementinzichten en ervaringskennis, waarin ouders van een zorgenkind inspiratie kunnen vinden voor hun persoonlijke zoektocht naar een goede zorg-werk-leven-balans.
gezinspedagogiek --- gezinsproblematiek --- ouders-kind relatie --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- 325 --- time-management --- netwerken --- brussen --- hulpverlening --- Gehandicapte kinderen --- zorgverlening --- opvoeding --- Tijdsbesteding --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- 37 --- Chronische ziekten --- Autisme --- Ouders --- Kind met een handicap --- Chronische aandoening --- Gesprek --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|