Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
De bloemlezing 'Kif Kif. Nieuwe stemmen uit Vlaanderen' bundelt niet eerder gepubliceerde teksten van jonge Vlaamse schrijvers. Een aantal van hen heeft deeelgenomen aan de literaire wedstrijd 'Kleur de Kunst!' van het interculturele platform Kif Kif of aan de workshop 'Vreemd in het schrijven' van de Brusselse literaire vereniging Het Beschrijf. Het boek bevat verhalen van Naima Albdiouni, Jamila Amadou, Jamal Boukhriss, Malika Chaara, Saddie Choua, Paul Govaerts, Mustafa Kör, Rachida Lamrabet en Kenan Serbest, en gedichten van Ali Wauters.
Dutch literature --- 82 <493> --- BPB0702 --- 328.7 --- allochtonen --- interculturalisatie --- literatuur --- roman --- Literatuur--België --- Allochtone groepen --- Flemish fiction --- Short stories, Flemish --- Flemish short stories --- Flemish literature --- Short stories, Flemish. --- bloemlezingen --- Flemish fiction - 21st century
Choose an application
In de gezondheidszorg bestaat steeds meer aandacht voor de eigen visie op leven en gezondheid van moslimpatiënten. In dit boek wordt een aantal van de belangrijkste facetten besproken, waarbij de aandacht vooral uitgaat naar de religieuze en ethische aspecten. het bevat algemene informatie over moslims in Nederland, ervaringen in een huisartsenpraktijk, islamitische alternatieve genezers en een hoofdstuk over islamitsiche medische ethiek, vervolgens bezinning over de vraag hoe Nederlanders en moslim-medelanders tot een dialoog kunnen komen. Tolerantie dient uit te groeien tot respect, werkelijke communicatie is van levensbelang, de resultaten van de reeds gevoerde dialoog, de vooroordelen die uitgebannen moeten worden en de gemeenschappelijke geloofswaarheden die christendom en islam delen.1. Islam en gezondheidszorg2. Islam in Nederland. Enkele factoren die relevant zijn voor contacten tussen christenen en moslims3. De medische praktijk en de islam4. Islamitisch volksgeloof en gezondheidszorg5. Islam, ethiek en gezondheidszorg6. Dit is mijn lichaam. Een vergelijking van de islamitische en de christelijke uitleg van postmortale lichamelijke integriteit in verband met het vraagstuk van orgaandonatie en in het licht van de verrijzenis7. Gezondheidszorg en tolerantie8. Dialoog ten behoeve van de patiënt9. Dialoog tussen verschillend-gelovige personen10. Bevrijd tot ontmoeting en dialoog. Kansen voor christenen en moslims11. Geneeskunde in de islamitische traditie. Suggesties voor verdere studie
#GGSB: Islam --- 219 --- 613.7 --- allochtonen --- gezondheidszorg --- interculturalisatie --- multiculturaliteit --- multiculturele samenleving --- transculturele geneeskunde --- transculturele verpleegkunde --- 328.7 --- interculturele hulpverlening --- islam --- Islam --- Hygiene. Public health. Protection --- C1 --- gezondheidszorg [verplegend] --- Kerken en religie
Choose an application
Deze publicatie laat u toe om de mogelijkheden en toepassingen van het concept interculturele competentie te verkennen. Dit concept is ontwikkeld op basis van inzichten uit de literatuur, maar is tegelijk het resultaat van een handelingskader waarvan de bouwstenen voortkomen uit vragen en de dagelijkse praktijk van concrete organisaties en individuen. Het uitgangspunt bij het kader voor interculturele competentie is de vaststelling dat culturele diversiteit een kracht en meerwaarde kan bieden voor ons werk en voor ons dagelijks leven.Via het handelingskader komen we tot een definitie en invulling van interculturele competentie. De vaardigheden, attitudes, kennis en bewustzijn erin vervat, geven duidelijk weer wat er nodig is om een effectiever, en meer mensgericht intercultureelonderwijzen mogelijk te maken.
intercultureel onderwijs --- Teaching --- interculturaliteit --- Interculturele communicatie ; onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Diversiteit --- Basisonderwijs --- Multicultural education --- Cross-cultural studies --- Education --- Intercultureel ondewijs. --- Interculturele communicatie. --- Onderwijs. --- PXL-Social Work 2015 --- onderwijs --- social profit --- interculturalisatie --- intercultureel management --- methodiek --- Competenties --- Didactische werkvormen --- Interculturaliteit --- Methodiek --- Interculturele communicatie --- Multiculturaliteit --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Talensensibilisering --- Mondiale vorming --- Multiculturele samenleving --- Competentie --- Didactische werkvorm --- Multiculturalisme --- Verpleegkunde --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Vanuit het werkveld en opleidingen wordt het TOPOI-model nog steeds breed erkend als vernieuwend, verfrissend en steunend in de omgang met culturele verschillen. TOPOI staat voor Taal, Ordening, Personen, Organisatie en Inzet. Het zijn de vijf gebieden waar zich in de communicatie cultuur verschillen en misverstanden kunnen voordoen. Het TOPOI-model omvat een praktisch analyse- en interventiekader om deze cultuurverschillen en misverstanden in de gespreksvoering op te sporen en aan te pakken.Het vernieuwende van het TOPOI-model is dat het vertrekpunt de interpersoonlijke communicatie is en niet de cultuur. In elke communicatie kunnen zich culturele verschillen en misverstanden voordoen; deze zijn niet alleen voorbehouden aan de communicatie met migranten. Voor de alledaagse praktijk van de gespreksvoering is het daarom van belang en géén onderscheid te maken tussen 'gewone' communicatie en interculturele communicatie.
Interculturele communicatie --- 305.8 --- 328.7 --- allochtonen --- communicatie --- diversiteit --- gesprek --- gesprekstechnieken --- interculturalisatie --- interculturele communicatie --- multiculturaliteit --- 499.4 --- Cultuurverschillen --- 316.77 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Interculturele competenties --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Cultuurverschillen --- Interculturele communicatie. --- Sociology of culture --- mondelinge communicatie --- interculturaliteit --- Social psychology --- Mass communications --- #SBIB:309H023 --- Interculturele en internationale communicatie --- Sociale psychologie --- Sociologie van de cultuur --- Massacommunicatie
Choose an application
In dit essay bespreekt de auteur waarom Europa tot in 2050-2060 een in-migratiecontinent zal zijn. Van dan af zal de werelddemografie stagneren. Bij normale groeibewegingen zal Europa binnen 40 jaar 700 miljoen inwoners tellen, onder wie ruim 8% 80-plussers, Afrika 2 miljard 800 miljoen inwoners en Azië 5 miljard 200 miljoen. In de tussenliggende decennia zullen de migraties een mengeling zijn van asiel-, globaliserings-, (laaggeschoolde) verstedelijkings- en ontwikkelingsmigraties die vooral uit Afrika en het Nabije Oosten verstandig gekanaliseerd zullen moeten worden, zodat win-winsituaties worden gerealiseerd.Voor de integratie zullen overheden moeten uitgaan van inclusie en maatwerk. Onderwijs, veiligheidsbeleid ? ook via sociale cohesie ? en promotie van ondernemerschap zullen essentieel zijn om te slagen. Het essay sluit af met concrete aanbevelingen voor toekomstig beleid.
Europa. --- Inclusie. --- Integratie. --- Migratie. --- Multiculturele samenleving. --- Migration. Refugees --- Political philosophy. Social philosophy --- demografie --- multiculturele samenleving --- 668.6 Multiculturele samenleving --- Sociaal werk --- Migratie --- Multiculturele samenleving --- #SBIB:39A6 --- migratie --- 325 --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- PXL-Central Office 2018 --- interculturalisatie --- integratie --- maatschappelijke veranderingen --- Europa --- Integratie --- Sociale cohesie --- Inclusie --- Ondernemerschap --- Verantwoord ondernemen --- Maatwerk --- Globalisering --- Interculturaliteit --- Veiligheid --- Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen --- Digitale kloof --- Crisis --- Cultuur --- Ondersteuning --- Samenleving --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sociaalwetenschappelijk essay --- Pluraliteit
Choose an application
De huidige Nederlandse samenleving bestaat uit een diversiteit aan mensen, groeperignen en organisaties. Professionals in de sociale sector hebben hier voortdurend mee te maken. Men werkt niet meer met één redelijk overzichtelijke doelgroep, maar met mensen met uiteenlopende achtergronden en gedragingen. Een belangrijke taak en opdracht voor de professional is om het accent te leggen op de winst die uit diversiteit te halen valt, ook in situaties die problematisch zijn. De kernvraag is hoe kun je de overeenkomsten en verschillen inzichtelijk en productief maken en de meerwaarde eruit lichten. Bewuster hiermee omgaan leidt tot kwalitetisverhoging van het werk. Het bestaan en erkennen van verschillende gezichtspunten en verschillende ervaringen geeft de mogelijkheid om te veranderen en te groeien. Dat gelt voor individuen, maar ook voor een organisatie en de samenleving als geheel. Een echte dialoog voeren betekent kijken naar wat mensen scheidt en wat hen bindt
culturele diversiteit --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- interculturele communicatie --- 305 --- diversiteit --- interculturalisatie --- opbouwwerk --- sociale relaties --- 316.7 --- Communicatie --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Migranten --- Samenleving --- Sociale psychologie --- 007 --- 325 --- Diversiteit --- Multiculturele samenleving --- Nederland --- Sociale relaties --- Interculturele communicatie --- Integratie --- Racisme --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 328.7 --- allochtonen --- communicatie (leesbaarheid) --- culturele antropologie (antropologie) --- minderheden --- transculturele verpleegkunde --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- Inclusie --- Maatwerk --- Sociale relatie --- Toerisme --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Literatuur
Choose an application
Culturele diversiteit is een deel van het dagelijks leven geworden. Dat heeft zijn weerslag gehad op de psychologie. Psychologen zijn gaan beseffen dat het gedrag, de emoties en het denken van individuen van cultuur tot cultuur verschillen. Een nieuw vakgebied werd geboren: de crossculturele psychologie. In deze introductie komen volgende onderwerpen ter sprake: - Cultuur, taal, waarneming, cognitie en intelligentie - Ontwikkeling in verschillende culturen - Cultuur en persoonlijkheid - Cultuur en interpersoonlijke relaties - Cultuur en psychische gezondheid - Culturele diversiteit in teams en organisaties - Nationale culturen - Intergroepsrelaties (theorieën over vooroordelen) - Adaptatiestrategieën (integratie/assimilatie) - Trainen van multiculturele effectiviteit - De crossculturele psychologie in het nieuwe millennium.
Cross-culturele psychologie. --- culturele diversiteit --- culturele psychologie --- Philosophy and psychology of culture --- Cross-culturele psychologie --- Ethnopsychology --- 316.7 --- Communicatie --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Persoonlijkheid --- Relaties --- Taal --- Culturele antropologie --- 159.92 --- cultuurpsychologie --- multiculturele samenleving --- 414.9 --- cross-culturele psychologie --- diversiteit --- gedrag --- interculturalisatie --- internationalisering --- psychologie --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 392 --- 392 Zeden en gebruiken in het particuliere leven --- Zeden en gebruiken in het particuliere leven --- Cross-cultural psychology --- Ethnic groups --- Ethnic psychology --- Folk-psychology --- Indigenous peoples --- National psychology --- Psychological anthropology --- Psychology, Cross-cultural --- Psychology, Ethnic --- Psychology, National --- Psychology, Racial --- Race psychology --- Psychology --- National characteristics --- 008 --- 325 --- Overige richitngen in de psychologie --- Psychologie --- Interculturele psychologie --- Tanzaniaproject --- 392 Customs, manners, usage in private life --- Customs, manners, usage in private life --- Man --- Volwassene
Choose an application
In de gezondheidszorg treden geregeld misverstanden op in de communicatie en interactie tussen professionals en patiënten. Een complicerende factor daarbij is dat de gezondheidzorg steeds 'diverser' wordt: zowel zorgprofessionals als patiënten verschillen in achtergrond, cultuur of land van herkomst. Voor professionals in de zorg zijn culturele vaardigheden daarom onmisbaar.Culturele diversiteit in de gezondheidszorg geeft inzicht in deze vaardigheden. Het boek bestaat uit drie delen. Feiten en algemene principes in relatie tot cultuur, context en gezondheid komen in het eerste deel aan de orde. In het tweede deel wordt de problematiek besproken van specifieke doelgroepen van interculturele gezondheidszorg, zoals allochtone kinderen, jongeren en ouderen. In het derde deel komen de rollen en verantwoordelijkheden van verschillende zorgprofessionals en intermediairs aan bod: onder andere de huisarts, de apotheekmedewerker, de psycholoog en de voorlichter eigen taal en cultuur. Dit deel sluit af met de stand van zaken van de interculturalisatie van de zorg.Culturele diversiteit in de gezondheidszorg is geschreven voor studenten in het hoger onderwijs die een opleiding volgen in de (gezondheids)zorg en is daarnaast zeer geschikt voor professionals in de zorg.
allochtonen --- gerontagogie --- Sociology of culture --- culturele diversiteit --- Social psychology --- migranten --- allochtone jongeren --- gezondheidszorg --- religie --- gezondheidsbevordering --- interculturele communicatie --- Sociology of health --- seksuele vorming --- Nursing --- verpleegkunde --- Primary groups --- communicatievaardigheden --- cliënt-hulpverlener relatie --- Gezondheidszorg ; migranten --- Geneeskunde en cultuurverschillen --- 392 --- 328.7 --- 613.6 --- interculturele verpleegkunde --- migrantenzorg --- Transculturele geneeskunde (migrantengezondheidsproblemen, interculturele geneeskunde) --- Transculturele verpleegkunde (interculturele verpleegkunde) --- Allochtone groepen --- Interculturele zorg --- Diversiteit --- Interculturele verpleegkunde --- diversiteit --- interculturaliteit --- multiculturaliteit --- 392 Zeden en gebruiken in het particuliere leven --- Zeden en gebruiken in het particuliere leven --- Verpleging van afzonderlijke groepen en ziekten --- 362.1 --- 007 --- verpleging van afzonderlijke groepen en ziekten, kinderverpleging --- PXL-Healthcare 2014 --- interculturalisatie --- Cultuur --- Gezondheidszorg --- Diversiteitsbeleid --- Allochtonen --- Interculturele communicatie --- Interculturele verhoudingen --- Geneeskunde en cultuurverschillen$$ vtr --- Provincie West-Vlaanderen --- 392 Customs, manners, usage in private life --- Customs, manners, usage in private life --- Allochtoon --- Interculturaliteit --- Toerisme --- Verpleegkunde --- Autochtoon --- Sociology of minorities --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Op de dvd worden Kader Abdolah, Durre Ahmad en Cyrille Vael uitvoerig bevraagd over de noodzaak van verbeelding, droom en symboliek. Visueel antropoloog Laurent Van Lancker brengt hen in beeld. Meer dan ooit is er nood aan interculturele dialoog. Kinderen kunnen best van jongs af in die dialoog opgevoed worden. Het onderwijs zou de grote voortrekker moeten zijn. Maar waar halen leerkrachten hiervoor de inspiratie? Marc Colpaert zet hen op weg. Vertrekkend vanuit zijn persoonlijk verhaal en rijke levenservaring betrekt hij de lezer op zijn zoektocht naar de plaats en de betekenis van de ander. De queeste voert ons weg uit de filosofische en psychologische dwalingen van de 20ste eeuw. Martin Buber, Emmanuel Levinas en Ivan Boszormenyi-Nagy worden op een ongebruikelijke manier voorgesteld en getoetst op hun betekenis voor de interculturele dialoog. Zij zijn een opstap naar nieuwe manieren van werkelijkheidsbeleving, die beeldrijk verwoord worden door schrijvers en kunstenaars als Edwin Jacobs, Karen Armstrong, Raimon Panikkar, Durre Ahmad, Kader Abdolah, Chokri ben Chikha en vele anderen. De conclusie is dat je de werkelijkheid niet alleen kunt vatten met de taal van de rede, met de logos. Elke cultuur geeft aan dat zingeving gerealiseerd wordt vanuit een ander taalgebruik, vanuit de taal van de mythos.
Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Multicultureel onderwjs --- Lerarenopleiding --- 454.6 --- intercultureel onderwijs --- KHM --- interculturele opvoeding --- 37.017 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Pastoraal --- 734 Multicultureel onderwijs --- #KVHA:Interculturaliteit --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHA:Interculturele opvoeding --- #KVHA:Onderwijskunde --- 130 --- 371 --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- 37 --- Abdolah Kader --- Ahmad Durre --- Armstrong Karen --- Boszormenyi-Nagy Ivan --- Buber Martin --- Jacobs Edwin --- Levinas Emmanuel --- Panikkar Raimon --- ben Chikha Chokri --- creativiteit --- filosofie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- verbeelding --- 313 --- beeldvorming --- cultuurverschillen --- gelijke kansen onderwijs --- interculturalisatie --- symbolen --- 474.6 --- Creativiteit --- Godsdienst --- Koran --- Kunst --- Levinas, Emmanuel --- Mystiek --- Taoïsme --- Troje --- Volksgeloof --- Wetenschap --- intercultureel onderwijs (ler) --- 071293.jpg --- sociale opvoeding --- 37.017 Opvoedingsidealen --- Opvoedingsidealen --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Onderwijskunde --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- (zie ook: Mondiale vorming) --- (zie ook: onderwijs (wetenschap)) --- 008 --- 37.03 --- Philosophy and psychology of culture --- Teaching --- Islam --- departement Gezondheidszorg 07 --- 371.3:7 --- Onderwijs en diversiteit --- DVD's --- Interculturaliteit en beeldvorming --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Contains audio-visual material --- Sociale agogiek --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Intercultureel onderwijs. --- interculturaliteit --- islam --- Multicultural education --- Imagination --- Myth --- Study and teaching --- Opvoeding en onderwijs --- Interculturele pedagogiek --- Multiculturaliteit --- Onderwijs --- multiculturele samenleving --- Interculturaliteit --- 37.014 --- 071294.jpg --- 370 --- onderwijsfilosofie --- Sociology of culture --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Primary education --- Secondary education --- Didactics --- Opvoeding --- Multiculturalisme --- Musiceren --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Geloof --- Pastoraal --- Culture --- Philosophy --- Imagination (Philosophy) --- Intercultural communication
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|