Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Elk kind verdient het om goed te leren lezen. Als je niet geletterd bent, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Uiteraard heb je kennis van de wereld en woordenschat nodig om teksten te begrijpen, maar met kennis en woorden alleen kun je geen tekens van papier aflezen.Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan kan worden gegeven in de klas.In het Nederlandse onderwijs kan nog veel winst worden behaald door méér leerlingen een goede leesstart te geven. In de groepen 1/2 is aandacht nodig voor mondelinge taalvaardigheid, fonemisch bewustzijn en letterkennis. In groep 3 leren leerlingen 'de code kraken': ze leren om de tekens op papier te vertalen naar woorden en zinnen. Dat proces gaat door in de groepen 4, 5 en 6: het voortgezet technisch lezen. Het is een misvatting om te denken dat het technische leesonderwijs daarmee is afgerond: ook nadat tot en met groep 6 is gewerkt aan (voortgezet) technisch lezen, is in de groepen 7 en 8 onderhoud en herhaling nodig om te voorkomen dat het leesniveau terugzakt. Cruciaal zijn een doorlopende lijn en professionele samenwerking binnen de school.Technisch kunnen lezen is de sleutel tot leesbegripIn dit boek lees je hoe het onderwijs in technisch lezen er in de dagelijkse lessen uit kan zien en hoe binnen de school op professionele wijze kan worden samengewerkt. Hierbij wordt uitgegaan van wat onderzoek ons al jarenlang leert over effectief leesonderwijs. Het is bedoeld voor alle betrokkenen in het basisonderwijs: leerkrachten, intern begeleiders, taal-/leescoördinatoren en schoolleiders.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/technisch-lezen-in-een-doorlopende-lijn-pica
Technisch lezen --- Basisonderwijs --- Leesvaardigheid --- 475.26 --- technisch lezen --- leesvaardigheid --- basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- ontluikende geletterdheid --- leesprocessen --- kleuteronderwijs --- leesvaardigheden --- didactische werkvormen --- leesmethoden --- lager onderwijs --- lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Lager onderwijs --- Leesontwikkeling --- Leerlijnen --- Leerlijn
Choose an application
In AVI Binnenstebuiten vind je de meest gestelde vragen over de nieuwe AVI-procedure in Vlaanderen, mét antwoorden. De antwoorden leren je hoe de puzzel in elkaar zit en hoe je best kunt omgaan met de vernieuwde DMT en AVI-toetskaarten en met de toetsen Technisch lezen. Het nieuwe systeem wordt hier op een heldere en objectieve manier ontrafeld.
Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- AVI (analyse van individualiseringsvormen) --- technisch lezen --- Lezen --- Niveaulezen --- AVI --- Lager onderwijs --- AVI-niveaus --- Basisonderwijs --- #KVHB:Lezen --- Vlaanderen --- leren lezen --- lezen --- 475.26 --- Toetsen --- Avi-niveaus --- Leesvaardigheid ; basisonderwijs --- Lezen ; basisonderwijs --- 111534.jpg --- AVI ; Vlaanderen --- Lezen : basisonderwijs --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- AVI-leesniveau --- Schrijven --- Spel --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Uiterlijk is een belangrijk non-verbaal communicatiemiddel. Hoe zorgt u ervoor dat uw persoonlijk imago klopt met het imago van uw beroep en bedrijf?
Etiquette. --- Zakenleven. --- spreken --- Dutch language --- imago --- persoonlijkheidsleer --- Mass communications --- #KVHA:Zakelijke communicatie; Nederlands --- #KVHA:Non-verbale communicatie; Nederlands --- non-verbale communicatie --- zakelijke communicatie --- etiquette --- 091 --- Leesvaardigheid --- Nederlands 843 --- Persoonlijkheid --- Schrijfvaardigheid --- Stijl --- Uiterlijk --- public relations --- Communicatie --- Non-verbale communicatie --- Communicatieve vaardigheden
Choose an application
Kwartet is een sociaal gezelschapsspel waarbij heel wat vaardigheden gestimuleerd worden: luisteren, onthouden, logisch denken en vragen leren stellen
Kwartetspelen --- Lager onderwijs --- Lezen --- Taal --- 475.2 --- Luisteren --- Nederlands --- Taalspelen --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Games --- Didactics of Dutch --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- spellen --- didactische werkvormen --- kwartetspelen
Choose an application
Goed lezen en spellen is een voorwaarde om met succes onderwijs te kunnen volgen. Ook zijn deze vaardigheden van groot belang om te kunnen deelnemen aan de samenleving. Het basisonderwijs is dé plek waar goed lezen en spellen moet worden geleerd. Daarvoor heeft de leerkracht kennis van de vakdidactiek van lezen en spellen nodig. In Zo leer je kinderen lezen en spellen heeft José Schraven deze vakdidactiek methodisch uitgewerkt. De methodiek verscheen voor het eerst in 1995 (in eigen beheer) en is sindsdien op veel scholen in Nederland ingevoerd. Aan de sterk verbeterde opbrengsten van het lees- en spellingonderwijs zien deze scholen dat de methodiek werkt! Deze negende druk van de methodiek is geheel herzien en geactualiseerd. De inzet blijft gelijk: hoe kunnen we door nauwkeurige instructie door de leerkracht en de juiste oefeningen de kinderen met succes leren lezen en spellen? En hoe kunnen we voorkomen dat foute patronen inslijpen? Nieuw in deze editie is de toevoeging van het fonemisch bewustzijn in groep 2. De oudste kleuters worden als voorbereiding op het lees- en spellingonderwijs in groep 3 gevoelig gemaakt voor klanken en letters. Zo ontstaat een doorgaande lijn. Dit boek bevat de kennis van het onderwijs in technisch lezen en spellen voor groep 2 tot en met 8. De methodiek biedt een doorgaande lijn voor de hele basisschool, kan toegepast worden in elk type onderwijs en bij elke lees- en spellingmethode ingezet worden. Zo leer je kinderen lezen en spellen is bedoeld voor de (toekomstige) leerkrachten, rt'ers, ib'ers en taalcoördinatoren in het (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs. Het is ook van belang voor PABO-docenten, dyslexiebehandelaren, ambulant begeleiders, psychologen en orthopedagogen.https://www.standaardboekhandel.be/p/zo-leer-je-kinderen-lezen-en-spellen-9789493209534
Didactics of languages --- Primary education --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Technisch lezen --- Spelling --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- logopedie --- therapiemateriaal --- spellen --- lezen --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Schrijven --- Lezen --- Leesvaardigheid --- Schrijfvaardigheid --- Fonemisch bewustzijn --- Orthopedagogie
Choose an application
Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar we weten ook dat ze het een moeilijk vak vinden. Niet alleen leerlingen, ook leerkrachten vinden het lastig om een effectieve, maar ook boeiende les begrijpend lezen te geven.In het Nederlandse onderwijs staan vooral de strategieën centraal. Er zijn nieuwe inzichten die laten zien dat begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kunnen worden, door gebruik te maken van prentenboeken en teksten die complex en tóch interessant zijn voor kinderen. Close Reading geeft leerkrachten de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.Bij Close Reading gaat het om het volgende:? Je werkt met een prentenboek of tekst die leerlingen uitdaagt tot nadenken. ? In je les(sen) staat de tekst centraal.? De leerlingen lezen een prentenboek of tekst herhaald, verdeeld over verschillende lessen.? Je stelt tekstgerichte vragen die leerlingen stimuleren om dieper in een tekst of prentenboek te duiken.? Je laat leerlingen veel met elkaar praten, discussiëren en schrijven over de tekst.? De leerlingen komen tot diep tekstbegrip.In dit boek wordt in stappen uitgelegd hoe je met Close Reading aan de slag kunt gaan.Je krijgt antwoorden op vragen als: ? Hoe selecteer en analyseer je een geschikte tekst?? Wat is de rol van de lezer bij Close Reading?? Op welke manier bereid je een lessenserie voor en geef je de sessies?? Hoe koppel je Close Reading aan andere vakgebieden?? Hoe stimuleer je goede gesprekken over teksten tussen leerlingen?? Hoe volg je de ontwikkeling van leerlingen?Om je te inspireren, gebruiken de auteurs veel voorbeeldteksten. Ze laten zien hoe Close Reading werkt in de praktijk, van groep 1 tot en met groep 8. Door de variatie in teksten en werkvormen wordt begrijpend lezen weer leuk voor jou en voor je leerlingen!Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/close-reading-pica(zie ook downloads)
leesvaardigheid --- prentenboeken --- jeugdliteratuur --- lezen --- Didactiek --- Taal --- Begrijpend lezen --- Begrijpend luisteren --- Leesvaardigheid --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- #PBIB:+111.14 --- Begrijpend lezen ; basisonderwijs --- Vakdidactiek : Nederlands : Lager onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Dutch language --- didactiek --- leesvaardigheden --- begrijpend lezen --- leesonderwijs --- leesmethoden --- Didactics of Dutch --- 475.26 --- tekstbegrip --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Tekstbegrip --- Lezen --- Nederlands --- Didactische werkvormen --- Close reading --- Leesplezier --- Didactische werkvorm --- Schrijven --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
'Lezen en schrijven doe je samen' is een handboek voor iedereen die jonge leerlingen wil leren lezen en schrijven op een betekenisvolle manier. In andere aanpakken gaan leerlingen dikwijls in hun eentje door een leesmethode heen. In dit boek ligt de nadruk op lezen en schrijven met elkaar, in de groep én samen met de leerkracht.In dit boek lees je hoe je lees- en schrijfactiviteiten kunt verbinden aan thema's en onderwerpen waar jonge lezers warm voor lopen. Thema's die relevant, actueel en interessant zijn maken dat kinderen zich betrokken voelen bij de inhoud van wat ze lezen. Daar hoort ook bij dat je kinderen zelf keuzes laat maken voor boeken en teksten. Dit zorgt voor een positieve leesverwachting en -motivatie en uiteindelijk een betere leesvaardigheid.Lezen met begrip en woordenschatuitbreiding komen ook aan bod in combinatie met een gevarieerde leesomgeving, verschillende leesactiviteiten en het zelf schrijven van teksten. Daarnaast wordt ook veel aandacht besteed aan het eigen schrijverschap van leerlingen bij hun spelverhalen en het thema in de groep.De voorbeelden in het boek zijn afkomstig uit de groepen 2/3, 3 en 3/4 van verschillende scholen. Deze uitwerkingen geven een helder beeld van de rol die de leerkracht heeft als ontwerper en begeleider.Met dit praktische handboek kunnen leerkrachten, pabostudenten en hun begeleiders en docenten direct aan de slag!https://www.vangorcum.nl/onderwijs/taal/100-461_Lezen-en-schrijven-doe-je-samen
Didactiek lezen en schrijven. --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Leesvaardigheid --- Schrijfvaardigheid --- Lezen --- Schrijven --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Psycholinguistics --- ontluikende geletterdheid --- taalactiveringsprogramma's --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- taalverwerving --- aanvankelijk lezen --- aanvankelijk schrijven --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs --- voorbereidend lezen --- voorbereidend schrijven --- leesvaardigheid --- schrijfvaardigheid --- basisonderwijs --- lezen --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep) --- Taal --- Taalonderwijs --- Leesonderwijs --- Schrijfonderwijs --- Didactiek --- Leesontwikkeling --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs
Choose an application
Lezen, schrijven en spreken: we gaan er spontaan van uit dat dit vaardigheden zijn die je ‘vanzelf’ onder de knie krijgt of die je van jongs af leert op school. Als student in het hoger onderwijs zul je evenwel merken dat die (taal)vaardigheden niet altijd zo vanzelfsprekend zijn. Het is immers niet evident om vuistdikke cursussen te lezen en te verwerken, om een wetenschappelijke schrijfopdracht te maken of om een vlotte mondelinge presentatie te houden. Aan de Vrije Universiteit Brussel worden sinds enige jaren intensieve taaltrainingen georganiseerd. Studenten uit uiteenlopende opleidingen kunnen deze vaardigheden inoefenen en verder ontwikkelen. Op vraag van vele studenten werden dergelijke trainingen steeds meer uitgebreid en geïntensifieerd. De oefeningen, tips en uitleg die daarin aan bod komen, werden verzameld en verwerkt in dit boek Academische Taalvaardigheden 2. Lezen, schrijven, spreken. Het werk biedt praktische tips en oefeningen voor alle studenten die van plan zijn een opleiding in het hoger onderwijs aan te vatten of die al een opleiding volgen. Het oefenboek bevat onder andere verschillende leesstrategieën om beter om te gaan met moeilijke teksten zodat je er zo veel mogelijk informatie kan uithalen. Er wordt ingegaan op tekstopbouw en -structuur. Je krijgt tips om relevant materiaal te verzamelen, om een onderzoekshypothese te formuleren, om een wetenschappelijke argumentatie op te bouwen, consequent te refereren en ideeën zo goed mogelijk te formuleren. Je krijgt ook tips en suggesties die je kunnen helpen bij het geven van een mondelinge presentatie of bij het afleggen van een mondeling examen. Dit boek vormt een tweeluik met Academische Taalvaardigheden 1. Een oefenboek. (VUBPRESS, 2010). Waar in het eerste boek de nadruk lag op elementgerichte oefeningen zoals woordenschat en woordvolgorde, komen hier vooral geïntegreerde oefeningen aan bod: tekstanalyse, schrijfoefeningen en spreekvaardigheden. Academische taalvaardigheden 2 is een toegankelijk en welkom praktijkinstrument voor studenten, leerkrachten, docenten, taalcoaches, taalcoördinatoren en alle anderen die betrokken zijn bij taalontwikkelend of taalondersteunend onderwijs en voor al diegenen die hun taalvaardigheden willen bijschaven of perfectioneren.
Academische leesvaardigheid.
---
Academische schrijfvaardigheid.
---
Academische taalvaardigheden.
---
Academische teksten
---
Communicatieve vaardigheden.
---
Nederlands.
---
Sociaal-wetenschappelijk onderzoek.
---
Nederlandse taal.
---
Academische spreekvaardigheid.
---
316.772
---
Nederlands
---
communicatie
---
hoger onderwijs
---
leesvaardigheden
---
oefeningen
---
taalgebruik
---
taalvaardigheden
---
* 844.6
---
wetenschappelijke taal
---
808.1
---
844.6
---
taalvaardigheid
---
Communicatie
---
Hoger onderwijs
---
Nederlands 844.6
---
Nederlands, communicatie
---
Taalvaardigheid
---
81
---
Taal
---
Taalgebruik
---
Hoger onderwijs; Vlaanderen
---
316.772 Communicatievormen--
Choose an application
e gaat naar het hoger onderwijs, maar je wordt overdonderd door het aanbod en de gehanteerde terminologie? Je hebt het nog moeilijk met je definitieve studiekeuze? Je wilt graag meer informatie en tips over het plannen en organiseren van je studies tijdens het studiejaar en/of tijdens de examenperiode? Je maakt je zorgen over je studiemethode en je slaagkansen? Je wilt je schrijfvaardigheden verbeteren? Je vindt het moeilijk om je aan te passen aan je nieuwe leefomstandigheden en aan je nieuwe omgeving? De examens schrikken je enorm af en bezorgen je veel stress? Je wilt graag meer informatie over de voorbereiding voor de examens? Je hebt lees- of leerproblemen en wilt weten wat hieraan gedaan kan worden? Of: je zit in je laatste bachelor- of masterjaar en weet niet goed hoe een bachelor- of masterproef te schrijven? Op al deze vragen en nog vele andere kan je een antwoord vinden in dit boek.De Studeerwijzer is in de eerste plaats geschreven voor (toekomstige) studenten. Maar ook docenten, leerkrachten, studiebegeleiders … kortom iedereen die vragen heeft of meer wilt weten over het wel en wee van studeren in het hoger onderwijs, vindt tips en uitleg in dit boek.De Studeerwijzer is samengesteld op basis van de expertise van een professioneel team studentenpsychologen en studiebegeleiders van de Dienst studiebegeleiding aan de Vrije Universiteit Brussel.
Studievaardigheden --- Hoger onderwijs. --- Study methods --- studiemethoden --- HO (hoger onderwijs) --- Students --- Belgium --- Study and teaching --- departement Algemeen 08 --- hoger onderwijs --- studentenbegeleiding --- studiebegeleiding --- studieplanning --- #KVHB:Studeren --- #KVHB:Studiemethode --- leren leren --- studeren --- 489.5 --- 450.8 --- 489.52 --- Mind mapping --- Schrijfvaardigheid --- eindwerk --- examen --- faalangst --- leesvaardigheid --- sociaal emotionele factoren --- studiekeuze --- studiemethode --- Examens --- Hoger onderwijs --- Leerproblemen --- Leesproblemen --- Leesvaardigheid --- Leren leren --- Studiebegeleiding --- Studiemethode --- leren leren (ler) --- studeren (ler) --- studiebegeleiding (ler) --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- Studeren --- Studiemethoden --- 083380.jpg --- Scripties --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- schriftelijke communicatie --- hoger onderwijs - studie en studieresultaten --- Methodiek van het studeren --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- (zie ook: Lezen) --- (zie ook: Studiemethoden) --- (zie ook: schrijven) --- 007.2 --- 371.21
Choose an application
Logopediste Riet Wille ontwikkelde enkele kwartetspellen die focussen op klanken, woorden en lettergrepen. Naast taalvaardigheid worden ook algemene vaardigheden zoals luisteren, onthouden, logisch denken en gestructureerd vragen leren stellen, gestimuleerd. Een leuk extraatje voor al wie heeft leren lezen. Maar ook een grote hulp voor kinderen die moeite hebben met lezen. Het bewijs dat leren lezen ook erg leuk kan zijn. Het Lettergrepenkwartet is voor kinderen van het 2de en 3de leerjaar en focust op lettergrepen. Bij dit spel verzamelen de kinderen vier kaarten die samen een woord vormen, zoals 'di', 'no', 'sau' en 'rus'.Bron: https://www.eenhoorn.be/nl/lettergrepenkwartet.html
taalspelletjes --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- didactische werkvormen --- Didactics of Dutch --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- Kwartetspelen --- Lager onderwijs --- Lezen --- Spelling --- Taal --- 475.2 --- Lettergrepen --- Luisteren --- Nederlands --- Taalspelen --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Games --- Taalvaardigheid --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- Lettergreep --- Taalspel --- Schrijven --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|