Listing 1 - 10 of 70 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Suïcide is een van de meest voorkomende doodsoorzaken bij jongeren. Haast elke school krijgt ermee te maken. Omdat jongeren veel tijd doorbrengen op school, kunnen gedrags- en stemmingsveranderingen tijdig opgemerkt worden door schoolpersoneel en leeftijdsgenoten. Deze brochure is een concreet hulpmiddel voor scholen die een draaiboek suïcidepreventie willen maken, aangepast aan de eigen realiteit.
Zelfmoord ; jongeren ; preventie --- Zelfmoord --- Preventie --- Jeugdproblematiek --- Psychology --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Preventie strekt zich uit over grote delen van het maatschappelijk leven. Er zijn pestrichtlijnen in het onderwijs, verzekeringsmaatschappijen bieden antirooktrainingen aan, de overheid investeert in terrorismepreventie en in programma's voor vroegtijdige signalering van ADHD. Van hulp- en dienstverleners wordt verwacht dat zij tijd besteden aan de preventie van psychosociale of opvoedingsproblemen. De auteurs beschrijven, op grond van een theoretisch kader, hoe preventie ingepast kan worden in de hulp- of dienstverlening. Ze behandelen de gereedschappen die nodig zijn voor de uitvoering van preventieprojecten: een model voor projectmatig werken, voorlichting, advisering, ondersteuning en netwerkontwikkeling. Daarbij leggen zij de nadruk op de noodzaak van een modelmatige visie op preventie, en van een alerte houding voor het tijdig signaleren van problemen
Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- preventiewerking (mensen) --- psychosociale hulpverlening --- Social welfare methods --- 321.3 --- hulpverlening --- maatschappelijk werk --- netwerken --- preventie --- Methodiek --- Sociaal-pedagogische hulpverlening --- Preventie --- Methodologie --- Projectwerking --- Netwerken --- Netwerk (ict) --- Netwerk (relationeel)
Choose an application
Met 'pesten aanpakken' kan een leraar in 5 lesdagen alle rollen met de klas bespreken die voor kunnen komen in een pestproces. De oefeningen uit deze lessenserie kunnen echter ook worden ingezet in het normale lesrooster, en door trainers en andere opleiders. 'Pesten aanpakken' kan preventief worden ingezet, maar ook wanneer er al wordt gepest op school. De aanpak is doeltreffend in het regulier én in het speciaal onderwijs.
Pesten ; preventie. --- basisonderwijs --- BUITENGEWOON BASISONDERWIJS --- Primary education --- Educational sciences --- Educational psychology --- pesten --- socio-emotionele opvoeding --- 478.9 --- 455.1 --- Pesten --- 177.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Preventie --- Werkvormen --- 454.9 --- Basisonderwijs --- Overige vormingsgebieden --- Lager onderwijs --- Zorgverbreding --- Didactische werkvormen --- Didactische werkvorm
Choose an application
Scholen zijn veelal goed functionerende instellingen. Tienduizenden leerlingen en leerkrachten realiseren samen dagelijks boeiende leerprocessen. Deze unieke leerbedrijvigheid wordt vaak doorkruist door uiteenlopende vormen van probleemgedrag, zoals pesten of agressie, maar ook naar binnen gekeerd probleemgedrag, zoals automutilatie, anorexie of zelfmoordneigingen. Hier duikt 'preventie' op. Beter voorkomen dan genezen. In dit kader kan het boek gesitueerd worden. Na een schets van probleemgedrag in het onderwijs, wordt dieper ingegaan op de achtergronden en cijfers. Vervolgens wordt het model van de preventiepiramide beschreven, een model voor integrale preventie dat orde schept in het complexe preventielandschap en dat bijdraagt tot de ontwikkeling van een positief preventiebeleid op school. De preventiepiramide is een instrument dat door criminologisch onderzoek stevig onderbouwd is en een brede spreiding kent in diverse preventiedomeinen. Een lange reeks concrete preventiemaatregelen wordt kort beschreven en gesitueerd binnen de piramide.
Age group sociology --- gedragsstoornissen --- Teaching --- Orthopedagogics --- Personality development --- orthopedagogiek --- jongerencriminaliteit --- preventiewerking (mensen) --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Preventieve jeugdzorg --- Academic collection --- 742 Scholieren en studenten --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Probleemgedrag --- #KVHB:Schoolpsychologie --- 467 --- agressie --- anorexia --- automutilatie --- gedragsproblemen --- pesten --- probleemgedrag --- psychosociale problemen --- zelfdoding --- adolescenten --- ethiek --- leermoeilijkheden --- leerproblemen --- preventieve jeugdzorg --- gezag --- 37.06 --- Gedragsproblemen --- Preventie --- Scholen --- 465 --- Gedragsstoornissen ; jeugd --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Gedragsstoornissen --- onderwijs --- preventie --- klasmanagement --- preventie. --- Onderwijs --- Preventie. --- onderwijspsychologie --- orthopedagogie --- schoolpsychologie
Choose an application
Preventie en hulpverlening bij een vaak verkeerd begrepen probleem: suïcidaal gedrag bij jongeren komt frequent voor. Toch leidt dit niet meteen tot een beter begrip en blijven er veel misverstanden bestaan. Dit boek biedt up-to-date informatie over de problematiek en geeft een overzicht van de hulpverlenings- en preventiemogelijkheden. Je krijgt een overzicht vanuit verschillende invalshoeken, zowel vanuit de wetenschap als vanuit de praktijk. Het boek is bestemd voor zij die werken met de jongeren zelf, maar ook in de zorg voor nabestaanden is dit boek een leidraad
zelfdoding van jongeren --- Zelfmoord ; jeugd --- zelfdoding --- kinderen --- jongeren --- Zelfmoord --- Suïcidaal gedrag --- Preventie --- Hulpverlening --- 418.7 --- Zelfdoding (Zelfmoord) --- jeugd --- preventie --- 179.7 --- Psychologie van leven en dood --- Zelfmoord ; jeugd ; preventie. --- crisisinterventies --- preventieve gezondheidszorg --- Psychiatry --- holebi's --- transseksualiteit --- sociale media --- Zelfmoord ; jeugd ; preventie --- Children --- Suicidal behavior --- Belgium --- Youth --- Suicide --- Prevention --- kinderpsychiatrie --- psychopathologie --- PXL-Healthcare 2015 --- Jeugd --- Jongeren --- Preventieve jeugdzorg --- Zelfdoding ; jongeren --- Jongere --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual)
Choose an application
‘Een schreeuw om hulp’ begint en eindigt met de noodkreet van Andrew, een jongen die het pesten niet meer aankon. Voorbeelden en een uitgeschreven stappenplan vormden de leidraad om de “No-Blame-aanpak” bij pesten toe te passen op school of daarbuiten. Dit boek wil je overtuigen van deze niet bestraffende en probleemoplossende strategie. Dit boek licht de 'No Blame'-aanpak toe, een niet bestraffende en probleemoplossende strategie en probleemoplossende strategie. De voorbeelden en een uitgeschreven stappenplan vormen de leidraad om de 'No Blame-aanpak' bij pesten toe te passen op school of daarbuiten. In deze aanpak wordt de verantwoordelijkheid voor het pestprobleem bij de groep gelegd. De pester(s), de meelopers en een aantal neutrale medeleerlingen worden samen gebracht en gaan op zoek naar mogelijke oplossingen. Deze aanpak heeft niet tot doel de feiten in vraag te stellen of nogmaals te bespreken. Evenmin wordt de pester beschuldigd of gestraft. Het is aan de groep om een aantal voorstellen te doen om het negatieve gevoel bij het slachtoffer weg te nemen of te verminderen. Op die manier wil men de empathie van de pester en de medeleerlingen aanwakkeren.
Educational psychology --- onderwijs --- Social problems --- Personality development --- pesten --- #PBIB:+107.22 --- kinderen --- pesterijen op school --- 454.9 --- 467 --- 478.9 --- Kinderen --- Pesten --- 177.8 --- Methodiek --- Onderwijs --- Pesten ; onderwijs --- Pesten ; preventie --- Preventie --- Samenleving --- 419.3 --- 186.4.2 Pesten --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- 301.15 --- 371.21 --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Overige vormingsgebieden --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- kinderen en jongeren --- preventie
Choose an application
Iedereen heeft recht op veilig onderwijs, maar dooçr het toenemende geweld in de maatschappij wordt dit meer en meer bedreigd. In Geweld op scholen wordt beschreven hoe geweld, pesterijen, discriminatie en zelfdoding op scholen voorkomen kan worden. Ervaringsdeskundigen, als psycholoog Bob van der Meer en Paul Marchal, komen aan het woord en talloze praktijkgevallen worden beschreven. (Bron: covertekst)
School management --- Social problems --- Sociology of education --- Personality development --- Geweld ; scholen ; preventie --- 063220.jpg --- #SBIB:316.334.1O420 --- Leergedrag: sociaal, communicatief en emotioneel gedrag: algemeen --- 720 Onderwijs --- 186.4 Jeugdwerk --- Geweld ; scholen ; preventie. --- Geweld --- Scholen --- Preventie --- Pesten --- Discriminatie --- Racisme --- Zelfmoord --- Seksueel misbruik --- Onderwijs --- Agressie --- School (instelling) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 71.65 criminality as a social problem. --- Agressie. --- Geweld. --- Personality development. --- Pesten. --- Scholen. --- School management. --- Social problems. --- Sociology of education.
Choose an application
Iedereen werd ooit al eens geconfronteerd met pestgedrag, als pester, als gepeste of als toeschouwer. Pesten is immers van alle tijden en komt in alle omstandigheden en leeftijdscategorieën voor. Maar in het digitale tijdperk blijft het fenomeen niet beperkt tot het klaslokaal of de werkvloer. Via Twitter, Facebook en andere sociale media dringt het pestgedrag door tot diep in ons privéleven en daardoor is het onderwerp actueler dan ooit. In 'PESTitude' doet antipestcoach Ellen Somers het fenomeen uitgebreid uit de doeken: waar ligt de grens tussen plagen en pesten? Wat zijn de meest voorkomende vormen van pesten? Wie lijdt er onder een dergelijke situatie? Ze schreef geen wetenschappelijke verhandeling, maar een praktische handleiding om je eigen pestverhaal een plaats te geven in je leven en steviger in je schoenen te staan.
pesten --- Pesten ; werknemers --- Pesten ; leerlingen ; preventie --- 455.1 --- Cyberpesten --- internet --- 301.15 --- Pesten --- Intimidation --- Control --- Handbooks, manuals, etc. --- Didactics --- Didactics of social education --- Secondary education
Choose an application
Meidenvenijn komt overal voor: in de klas, op het plein én thuis, maar ook in de digitale wereld. Meidenvenijn is het subtiele spel van aantrekken en afstoten waar meisjes meesters in zijn, compleet met steken onder water en honingzoet gedrag. Het resultaat: bazige kliekjes en meisjes die eenzaam onder aan de pikorde bungelen. Meidenvenijn lijkt misschien onschuldig, maar het brengt schade toe, soms een heel meisjesleven lang. Wat doe je met meidenvenijn in je groep? Heb je misschien het idee dat je het nooit goed kunt doen, omdat de dametjes altijd vinden dat je partij trekt? Dit boek is geschreven voor onder anderen groepsleerkrachten, ib’ers en gedragsspecialisten, en kan behulpzaam zijn bij het voorkomen, signaleren en aanpakken van meidenvenijn. In dit praktische boek wisselen theorie, praktijkverhalen, werkvormen en tips elkaar af.
basisonderwijs --- meisjes --- pesten --- pesterijen op school --- Pesten --- Meisjes --- Basisonderwijs --- 455.1 --- Lager onderwijs --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- 371.21 --- Preventie --- Meisje
Choose an application
Met preventie kan je niks mis doen. Want - zo hoor je vaak - voorkomen is beter dan genezen. En toch kan preventie ook de mist in gaan, preventie kan onnodige verplichtingen opleggen of vrijheden afnemen, preventie kan een negatieve impact hebben op onze leefkwaliteit. Preventie mag dus geen nattevingerwerk worden, maar moet gewikt en gewogen worden. Dat doen de auteurs door uit te tekenen welke preventie wenselijk is. Ze kiezen voor preventie die problemen zo vroeg mogelijk bij de wortel aanpakt en de keuzemogelijkheden van mensen eerder vergroot dan inperkt. 'Wenselijke preventie' combineert persoonsgerichte met structuurgerichte acties en betrekt ook de doelgroep zelf actief, democratisch en participatief in elke fase van het proces. Dit boek legt uit hoe je die wenselijke preventie stap voor stap realiseert. Een stappenplan voor preventieprojecten op alle mogelijke gebieden: van gezondheid tot het voorkomen van ongevallen, van spijbelpreventie tot vandalismebestrijding, van drugpreventie tot het voorkomen van pesten op school
Preventieve jeugdzorg. --- Sociale agogiek --- Handboeken en inleidingen. --- methoden van het sociaal werk --- Social problems --- preventiewerking (mensen) --- Social welfare methods --- #SBIB:316.8H00 --- #SBIB:343.9H0 --- 186 Kinderrechten en Welzijn --- 123 Misdaadbestrijding --- 660 Welzijn --- #KVHB:Handboeken TP --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Preventie --- 323 --- jeugdzorg --- preventie --- preventieve gezondheidszorg --- preventieve jeugdzorg --- Jeugdbescherming --- Preventie --- Preventieve jeugdzorg --- Welzijn --- 364.043 --- 601.6 --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- Jeugdhulpverlening : preventie --- gezondheidszorg (gezondheidsbeleid, sociale geneeskunde) --- jeugdbescherming (bijzonder jeugdzorg, jeugdbijstand) --- welzijnswerk --- Methodiek --- S20080078.JPG --- Sociaal beleid: algemeen --- Criminologie --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 361.01 --- Criminaliteit --- Sociale welzijnszorg --- Gezondheidszorg --- Jeugdzorg --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 70 | << page >> |
Sort by
|