Listing 1 - 10 of 50 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deze website is ontwikkeld in het kader van het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie, en is bedoeld als centraal digitaal platform waarop ouders, professionals en beleidsmakers informatie kunnen vinden die zij nodig hebben over laaggeletterdheid, leesproblemen en dyslexie in onderwijs en zorg. Het platform vervangt de eerdere website van het Stimuleringsprogramma, www.informatiepuntdyslexie.nl, en ook de website van het Masterplan Dyslexie, www.masterplandyslexie.nl. De ontwikkelde kennis en materialen van deze eerdere websites zijn opgenomen in dit nieuwe digitale platform. Vanuit het Ministerie van OCW is een meerjarige subsidie verstrekt voor het Programma Preventieve en Integrale aanpak Dyslexie en Hulpmiddelen Onderwijs, kortweg het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie. In het kader van dit Stimuleringsprogramma moeten scholen beter in staat worden gesteld om systematisch te kunnen werken aan het op preventieve, integrale en effectieve manier aanpakken van laaggeletterdheid, leesproblemen en dyslexie. Het programma richt zich op scholen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs en stimuleert hierbij nadrukkelijk ook de samenwerking met ouders, zorgverleners, besturen, samenwerkingsverbanden en beleidsorganen. De website is opgebouwd rondom de onderdelen Weten, Doen en Leren. Het onderdeel Weten bevat achtergrondinformatie over lees- en spellingproblemen en dyslexie in onderwijs en zorg. Het onderdeel Doen bevat materialen en praktische tips om zelf aan de slag te gaan met lees- en spellingproblemen en dyslexie in onderwijs en zorg. Het onderdeel Leren bevat ervaringsverhalen, goede voorbeelden en tips voor professionalisering. Het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie wordt uitgevoerd door het Expertisecentrum Nederlands (EN) in samenwerking met Oudervereniging Balans en het Nationaal Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD).
Choose an application
Deze bundel bevat artikelen van de 4de LESLLA (Low-Educated Adult Second Language and Literacy Acquisition) conferentie die in Antwerpen gehouden werd in 2008. Weerkerende thema's op het symposium: hoe brengen we de wereld in het klaslokaal?, hoe lang duurt het om geletterd te worden?, taaltechnologie in de taalklas,... Nieuw was het thema van geletterdheid in Afrika. In de meeste Afrikaanse landen is het heel normaal om te leren lezen en schrijven in een tweede taal. Bijdragen o.a. over beleid, onderzoek en good practices.
Choose an application
De taalontwikkeling van het kind is een overzichtelijk basisboek dat inzicht biedt in het intrigerende proces van taalverwerving door jonge kinderen. Het boek behandelt de verschillende periodes in het taalverwervingsproces van de geboorte tot 8 jaar, en beschrijft de vorderingen van het kind ook meer specifiek in het Nederlands. Ook aan de rol van de omgevingstaal wordt aandacht besteed. Deze tweede editie van De taalontwikkeling van het kind is op verschillende punten geactualiseerd. Het boek steunt op recenter onderzoek, bijvoorbeeld wat betreft de inzichten in het hoe en waarom van de taalontwikkeling, de visies op meertaligheid en de kijk op taalmoeilijkheden als ontwikkelingsafasie. Verder is in deze uitgave de lijst van recente tools, zoals taaltesten, aangepast. Basisboek over onder meer onderzoek en theorie van de taalverwerving, perioden in de ontwikkeling, twee- en meertalige ontwikkeling en taalproblemen. Met veel praktijkvoorbeelden.
Developmental psychology --- Initial didactic situation --- Psycholinguistics --- taalopvoeding
Choose an application
De taaldidactiek Kaatje Klank werd uitgebreid. In Kaatje Klank 2.0 werden nieuwe inzichten omtrent voorbereidend (technisch) lezen en spellen geïntegreerd en er wordt een leerlijn ontwikkeld vanaf de eerste kleuterklas tot en met de overgang naar het eerste leerjaar. De methodiek heeft bijzondere aandacht voor ondersteuning van kinderen met een verhoogd risico op leesproblemen (en schrijfproblemen). Handpop Kaatje staat centraal: zij is dol op klanken en letters. Drie jaar lang proeven de kleuters samen met Kaatje van geconcentreerd luisteren, van klanken, letters, klankletterkoppeling en doe-alsof schrijven. Al spelend worden ze stapsgewijs voorbereid op het aanvankelijk technisch lezen en schrijven in het eerste leerjaar. Kaatjes avonturen staan los van klasthema's of taalmethodes: Kaatje kan dus in elke kleuterklas worden ingezet. Dit is de editie voor de derde kleuterklas. Het bestaat uit twee handleidingen, twee mappen met bijlagen en de handpop Kaatje. Deel I kan ingezet worden in het eerste semester, deel II in het tweede semester. Pakket 8 van de deel II bijlagen is een online pakket. Op de methodewebsite vind je bij didactisch materiaal verschillende filmpjes om je op weg te zetten met de methode zoals hoe je een klank precies uitspreekt en hoe je klankbewustzijnstaken begeleidt (scaffolding). Binnenkort vind je er ook de leerplandoelen en boekentips per klank/letter.
Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- Psycholinguistics
Choose an application
Kaatje Klank is een methode om aan het voorbereidend technisch lezen en schrijven van kleuters te werken. Dit is de editie voor de eerste kleuterklas. Deze omvat een ringmap met handleiding, 8 oefenpakketten en bijlagen, A3 praatplaten en de handpop Kaatje Klank. Handpop Kaatje is dol op klanken en letters. Het hele schooljaar lang proeven de kleuters samen met Kaatje van geconcentreerd luisteren, van klanken, letters, geschreven taal en doe-alsof schrijven. Al spelend worden ze stapsgewijs voorbereid op het voorbereidend lezen en schrijven in de tweede en de derde kleuterklas. Kaatje Klank biedt brede basiszorg, maar ook verhoogde zorg. Het programma voorziet extra begeleiding voor kleuters die – om welke reden dan ook – een risico lopen op een vertraagde lees- en schrijfstart. Kaatjes avonturen staan los van klasthema’s of taalmethodes: Kaatje kan dus in elke kleuterklas worden ingezet.
Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- Psycholinguistics
Choose an application
In dit rapport wordt verslag gedaan van een onderzoek naar taalstimulering in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Aanleiding voor het onderzoek was het project Kindercentra en Meertaligheid (KEM) waarin het kader van het Onderwijsvoorrangsbeleid een methodiek ontwikkeld werd voor het werken met allochtone kinderen met een andere moedertaal dan het Nederlands.
Social policy and particular groups --- Psycholinguistics --- Netherlands
Choose an application
Dit handboek geeft een gedetailleerde uitleg en veel voorbeelden van alle basistechnieken en achtergronden van TPR Storytelling, zowel op beginnersniveau als voor gevorderde taalleerders. TPRS is een succesvolle methodiek voor het vreemde en tweede taalonderwijs. Het combineert verhalen met een persoonlijke benadering van de leerlingen, visualisatie en humor. Daarbij wordt ook grammatica intensief behandeld. Een duidelijke uitleg en veel voorbeelden laten zien hoe studenten met verhalen uitstekende resultaten behalen in alle taalvaardigheden.
Didactics of languages --- Grammar --- Psycholinguistics --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- talenonderwijs
Choose an application
Samen leren gaat over de manier waarop mensen elkaar helpen om te leren. Daarbij legt Mercer de nadruk op het belang van sociale interactie bij het leren. De auteur laat zien hoe mensen kennis verwerven door met elkaar te praten. Op school leren kinderen op een formele, 'geschoolde' manier te praten en redeneren. Er wordt van hen verwacht dat ze hun kennis verantwoorden en goede argumenten geven. De leerkracht kan door het gebruik van allerlei verbale middelen dat leerproces bevorderen. Mercer bespreekt ook de gesprekken die leerlingen onderling voeren en hij doet suggesties voor de manier waarop de leerkracht de kwaliteit daarvan kan verbeteren. (Bron: covertekst)
interactief onderwijs --- didactische werkvormen --- Educational psychology --- Pragmatics --- Sociolinguistics --- Psycholinguistics --- Coöperatief onderwijs. --- Educational psychology. --- Leerprocessen. --- Leerstrategieën. --- Pragmatics. --- Psycholinguistics. --- Sociolinguistics. --- Taalcontact. --- Taalgebruik.
Choose an application
Klink Klaar Uitspraak Nederlands voor Franstaligen biedt een theoretische basis en een praktijkgedeelte voor Franstaligen die een klare en duidelijke uitspraak van het Nederlands nastreven. In het boek komen specifiek die uitspraakelementen aan bod die voor Franstaligen problemen opleveren. Het bevat dan ook veel oefeningen op klanken die voor Franstaligen lastig zijn, anders gevormd worden of in het Frans niet bestaan. Ook de intonatie en de accenten komen aan bod, want vaak knelt daar het schoentje. Frisse (Vlaamse) stemmen gidsen je door de oefeningen op de website www.klinkklaaronlinefrans.be. Zeg de woorden en de zinnen na en krijg zo meer controle over je uitspraak. Het vraagt veel oefening, maar iedereen kan het leren!
Uitspraak --- NT2 --- Nederlands --- C6 --- taalonderwijs (x) --- fonetiek --- Psycholinguistics --- Dutch language --- Phonetics --- taalgebruik
Choose an application
Dit boek brengt een strategische leesdidactiek naar voren, die gekenmerkt wordt door een betekenisgerichte aanpak. Volwassenen leren lezen kun je succesvol aanpakken door de cursisten te laten merken dat ze van teksten al heel wat weten en dat die kennis relevant is voor het begrip van die tekst.
Didactics of languages --- Adult education. Lifelong learning --- Psycholinguistics --- geletterdheid --- didactiek --- volwasseneneducatie --- lezen --- basiseducatie --- Leesstoornissen --- Logopedie --- Leesstoornis
Listing 1 - 10 of 50 | << page >> |
Sort by
|