Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek gaat onder meer over de zevenjarige Bryan, die seksueel misbruikt is door zijn vader. Over de negenjarige Oumou die met haar familie het oorlogsgeweld in een Afrikaans land ontvlucht en daarbij haar moeder verliest en over de zesjarige Thomas die een pijnlijke chemokuur heeft moeten doorstaan. Bryan, Oumou en Thomas hebben het vertrouwen in anderen en in zichzelf verloren. Het zijn drie met stomheid geslagen kinderen die niet kunnen praten over wat hen is overkomen, omdat ze te jong zijn, een verstandelijke beperking hebben, (te) loyaal zijn aan hun ouders of omdat hetgeen ze overkomen is gewoonweg te overweldigend is. Wat ze alle drie wél kunnen is spelen. Psychotherapie met behulp van spel biedt een mogelijkheid deze kinderen te helpen. Spel is hun taal. En als er taal is, kan er gecommuniceerd worden en is hulp mogelijk. 'Spel in psychotherapie gaat' in op de betekenissen van de spelsymboliek: hoe is spel te doorgronden en te begrijpen? Op speltechnieken: hoe doe je het? Op behandelkaders: hoe kan er samengewerkt worden met ouders? Al deze aspecten worden in vele diagnostische en therapeutische voorbeelden toegelicht. Bovendien komt de wetenschappelijke fundering aan bod: de speltheorie en het onderzoek naar de effectiviteit van spelpsychotherapie.
Kinderpsychotherapie --- Spelen --- kinderen --- #KVHB:Psychotherapie --- #KVHB:Speltherapie --- Speltherapie --- Psychotherapie met kinderen en adolescenten (kinderpsychotherapie) --- Psychotherapie --- Kinderpsychotherapie. --- kinderen. --- Kinderen. --- psychotherapie --- spelactiviteiten --- Psychology --- vaardigheidsonderwijs --- activiteitenbegeleiding --- psychiatrische patiënten --- Psychiatry --- arbeidstherapie --- ergotherapie --- revalidatie --- personen met een beperking --- speltherapie --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Onze wetenschappelijke kennis over emoties bewijst de cruciale rol die ze vervullen in ons psychisch welzijn. Dit boek wil aantonen dat psychische zorg met aandacht voor emoties niet enkel thuishoort bij de psycholoog of psychiater, maar een brede inzet verdient in het veld van hulpverlening en preventie.Emoties aan het woord hanteert een emotiegericht denkkader dat de basis vormt voor een doordachte inzet van gespreksinterventies in de psychische hulpverlening. Verder wordt getoond hoe deze kennis ook een toepassing kent op meer preventieve terreinen als opvoeding en onderwijs. De kunst om met emoties om te gaan vindt immers zijn oorsprong in onze jongste levensjaren. Kristof Stappers reikt concrete handvatten aan voor zorgfiguren om te kunnen bijdragen aan een gezonde emotionele ontwikkeling.Dit boek richt zich in eerste instantie tot professionals in het brede veld van psychische zorg. Naast psychologen en psychiaters is het onder meer ook bruikbaar voor coaches, gezinsbegeleiders, leerlingenbegeleiders of verpleegkundigen. Het richt zich ook op professionals in een meer pedagogische rol, zoals opvoeders en leerkrachten.https://www.pelckmansuitgevers.be/emoties-aan-het-woord.html
emoties --- geestelijke gezondheidszorg --- Psychotherapie --- Psychosociale hulpverlening --- Emotionele ontwikkeling --- Emotie --- Gesprekstechniek --- Hulpverlening --- Emotionele intelligentie --- Emoties. --- Methodiek. --- Psychotherapie. --- Psychiatry
Choose an application
Met bijna drie miljoen inwoners van niet-Nederlandse afkomst moet minstens een op de zes patiënten van psychiaters en psychotherapeuten migrant zijn. 'Culturele ggz' kan dus per definitie geen perifeer verschijnsel meer zijn. Elke patiënt heeft recht op een therapeutische aanpak die rekening houdt met herkomst en cultureel bepaalde waarden en normen. Sinds een jaar of vijftien geleden de eerste Nederlandstalige vakliteratuur op dit terrein verscheen, is de beschikbare wetenschappelijke kennis hier te lande exponentieel toegenomen. De redactie kon zich dus ook permitteren om een combinatie te bieden van goed onderbouwde theoretische modellen en bewezen werkzame praktijkbenaderingen.
interculturaliteit --- culturen (mensen) --- Psychiatry --- psychiatrie --- interculturele verpleegkunde --- psychotherapie --- interculturele communicatie --- Psychotherapie --- Migranten ; psychiatrie --- #KVHA:Anderstaligen --- #KVHA:Geestelijke gezondheidszorg --- #KVHA:Psychiatrie --- #KVHA:Psychotherapie --- #KVHA:Tolken --- #KVHA:Vertaalwetenschap --- 606.6 --- migranten --- Sociale psychiatrie --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Hoe kun je als therapeut de voorwaarden creëren waaronder effectieve hulp aan getraumatiseerde vluchtelingen vorm kan krijgen? Welke theorieën, concepten en methoden zijn daarbij van belang? Dit boek gaat over hulpverlening aan migranten en vluchtelingen met trauma-ervaringen. Het geeft inzicht in de achtergrond en situatie van vluchtelingen die door ernstige trauma's en verliezen in psychische nood verkeren. Voor de hulpverlening is kennis over het transitiemodel, familiesystemen en de werking van krachtbronnen, de 'beschermjassen', van belang. Instrumenten als het Cultureel Interview, het genogram en de levenslijn komen aan de orde als effectieve methoden om de behandeling op een systemische wijze vorm te geven. Maar de belangrijkste factor in de hulpverlening is de rol van de therapeut zelf: hoe creëer je samen met je cliënt de transitionele ruimte? De ruimte waar vertrouwen en veiligheid is, nodig om te kunnen genezen. Aangrijpende en tegelijkertijd hoopgevende verhalen uit de praktijk van Fariba Rhmaty illustreren op indringende wijze hoe de verloren gewaande eigen kracht van vluchtelingen weer naar boven komt met behulp van de gepresenteerde behandelmethode. Traumaverwerking met vluchtelingen is in eerste instantie bedoeld voor therapeuten die op zoek zijn naar een menselijke, warme en effectieve benadering van hulpverlening aan migranten en vluchtelingen met trauma's. Daarnaast is het een aanrader voor iedereen die betrokken is bij deze problematiek in Nederland en Vlaanderen.
Migranten --- Migranten. --- Migration. Refugees --- psychotrauma's --- Psychiatry --- migranten --- Sociology of minorities --- psychotherapie --- vluchtelingen
Choose an application
Je bent een mens op deze aarde en dat is een hele belevenis. We maken van alles mee in de wereld en ook vanbinnen gebeurt er van alles. In onze binnenwereld ben jij met je gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties, beelden, muziek, herinneringen, fantasieën. Deze wonderlijke binnenwereld stuurt op een heel krachtige manier ons gedrag. Soms zit dat ons in de weg en doen we niet de dingen die we eigenlijk zouden willen doen. Wil jij leren hoe die superkrachten werken en wil je leren hoe jij die krachten in kan zetten om te leven zoals jij dat wilt? In dit boek vind je naast informatie en voorbeelden, veel praktische oefeningen om mee aan de slag te gaan. Je leert je gedachten en gevoelens beter te begrijpen en je leert er woorden aan te geven, waardoor je er makkelijker over kan praten. Je wordt aan het denken gezet over wie je wilt zijn en wat je belangrijk vindt in jouw leven. Je leert dat we als mens allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Jij bent oké, ook als je je naar voelt of nare dingen denkt. 'Wonderlijke binnenwereld' is geschreven voor kinderen en jongeren en voor de mensen om hen heen. De rode draad in het boek is de Acceptatie en Commitment Therapie (ACT), een nieuwe therapievorm waarvan de leertheorie (onder andere Cognitieve Gedragstherapie) en recent onderzoek naar gedachten en taal de basis vormen.
psychotherapie --- 615.8 --- Developmental psychology --- jeugd --- ontwikkelingspsychologie --- emoties --- mindfulness --- Acceptatie- en commitmenttherapie
Choose an application
Dit boek beschrijft de training die werd ontwikkeld door Keyaert en Klingels (medewerkers van Pleegzorg Vlaams-Brabant en Brussel) voor getraumatiseerde jonge kinderen en hun (pleeg) ouders. Aan de hand van stabiliserend, lichaamsgericht werk wordt getracht om kinderen die traumatische ervaringen hebben meegemaakt te leren niet meer overspoeld te worden door gewaarwordingen en emoties die geassocieerd zijn met het verleden. De aaneenschakeling van langdurige traumatische ervaringen hebben een impact op de ontwikkeling van de hersenen en laten een spoor na op de verdere ontplooiing van kinderen. Het ondersteunen van kinderen die trauma hebben meegemaakt begint door hen te helpen bij het ontwikkelen van een gevoel van veiligheid, plezierbeleving en het gevoel dat ze hun leven zelf meer in handen hebben. De kinderen worden gestimuleerd het huidige moment te ervaren, zelf keuzes te maken, zich meer bewust te worden van hun lichaam en sensaties te verbinden aan emoties. Via sensorische en motorische prikkels wordt getracht om hun primitieve brein te kalmeren. De relatie met de zorgfiguur die actief betrokken is, vormt mee de context voor hun exploratie. Tijdens de bijeenkomsten wordt getracht om kinderen samen met hun zorgfiguren de nodige stabilisatie te bieden voor eventuele verdere verwerkingstherapie.https://aspeditions.be/nl-be/book/sensomotorisch-werken-met-getraumatiseerde-kinderen/18424.htm
Psychotrauma --- Kind --- Psychomotoriek --- Psychomotorische therapie --- Sensomotoriek --- Pleegkind --- Pleegzorg --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- psychotherapie --- sensomotorische ontwikkeling --- psychotrauma's
Choose an application
Dit boek richt zich op de behandeling van ernstig getraumatiseerde mensen, zoals oorlogsgetroffenen, vluchtelingen en asielzoekers, veteranen, mensen met ernstige beroepsgerelateerde traumatisering (zoals brandweerpersoneel, politiepersoneel, treinpersoneel) en personen met problematiek ten gevolge van vroegkinderlijke traumatisering. Voor het eerst wordt de toepassing van concrete behandelmethoden voor complex trauma beschreven. De auteurs passen daarbij CGT-methodieken toe. Het driefasenmodel (stabilisatie, verwerking, integratie) dient als aanknopingspunt. De specifieke kenmerken en behoeften van verschillende cliëntengroepen waarbij complex trauma voorkomt, komen aan bod. Ten slotte beschrijven de auteurs de gevolgen van het werken met complex trauma voor de behandelaar. Dit boek richt zich op de behandeling van ernstig getraumatiseerde mensen, zoals oorlogsgetroffenen, vluchtelingen en asielzoekers, veteranen, mensen met ernstige beroepsgerelateerde traumatisering (zoals brandweerpersoneel, politiepersoneel, treinpersoneel) en personen met problematiek ten gevolge van vroegkinderlijke traumatisering. Er worden concrete behandelmethoden voor complex trauma beschreven en de auteurs passen daarbij methodieken uit de cognitieve gedragstherapie toe. Het driefasenmodel (stabilisatie, verwerking, integratie) dient als aanknopingspunt. De specifieke kenmerken en behoeften van verschillende cliëntengroepen waarbij complex trauma voorkomt, komen aan bod. Tenslotte beschrijven de auteurs de gevolgen van het werken met complex trauma voor de behandelaar.
Psychiatry --- posttraumatische stoornissen --- psychotherapie --- relaxatie --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- psycho-educatie --- psychotrauma's
Choose an application
Voor PTSS-patiënten zijn er succesvolle traumagerichte therapieën zoals CGT of EMDR. Deze behandelingen zijn niet altijd toereikend, omdat het te belastend kan zijn voor patiënten die in het verleden meerdere en complexe traumatiserende gebeurtenissen hebben meegemaakt. Narratieve Exposure TherapieSpeciaal voor deze PTSS-patiënten is Narratieve Exposure Therapie (NET) ontwikkeld. Het doel van NET is de patiënt het overzicht over zijn gehele leven te geven en om de traumatiserende gebeurtenissen te integreren in het levensverhaal. Dit gebeurt op basis van drie pijlers: de chronologische levenslijn, de narratieve exposure en het getuigenisverslag. NET is inmiddels een bewezen effectieve behandelvorm.Het eerste Nederlandse handboekDit eerste Nederlandse handboek over NET bevat een praktische handleiding over de behandelmethodiek, met veel voorbeelden en casuïstiek. Diverse gerenommeerde auteurs belichten de NET vanuit hun eigen invalshoek: levensverhalen van de vrouwen van Srebrenica, zwijgen als coping bij seksueel trauma, biografie en hechting bij vroeg getraumatiseerde kinderen, getuigenistherapie, NET in Uganda, NET bij ouderen, KIDNET, NET en dissociatie en NET in een groepssetting.
Posttraumatische stressstoornissen. --- Psychotherapie. --- Trauma's. --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- Psychiatry --- psychotrauma's --- cognitieve therapie --- levensloop --- Psychotherapie --- Trauma --- Posttraumatische stressstoornis --- Levensverhalen --- Narratieve therapie --- Psychotrauma --- Levensverhaal --- Sociology of minorities --- Sociology of social welfare --- Narratieve exposuretherapie
Choose an application
Dynamisch werkboek, waarbij alle elementen/vaardigheden voor psychologische flexibiliteit aanwezig zijn, maar waar de volgorde minder vast staat. Het werkboek wordt gebruikt als een soort kaartenbak met oefeningen die los gebruikt kunnen worden of als geheel: achter elkaar, door elkaar. Dit werkboek heeft als doel voldoende algemene theoretische ondersteuning te bieden voor onbekenden met de methodiek om het toe te kunnen passen. De uitgave is een aanvulling op bestaande boeken over de theorie en praktijk vanwege de theoretische koppeling van ACT met kinderen en jongeren; de oefeningen en metaforen die worden gebruikt, zijn aangepast op de belevingswereld en ontwikkelingsniveau van kinderen en jongeren. Vanwege de grote verzameling van oefeningen en metaforen, gepresenteerd als ‘kaartenbak’ in dit werkboek, zijn onbekenden met ACT eerder geneigd de methodiek toe te passen.
Psychiatry --- hulpverlening --- gedragstherapie --- cognitieve therapie --- ACT (Acceptance and commitment therapy) --- psychotherapieën, overige --- ACT --- psychotherapie --- 615.88 --- Affective and dynamic functions --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics --- Methodiek ; ATC. --- Psychotherapie ; gedragstherapie. --- kinderen --- Acceptatie- en commitmenttherapie
Choose an application
Het primaire doel van dit Enneagramspel is jezelf diepgaand leren kennen: wat zijn mijn sterke en zwakke kanten, en waarom en hoe doe ik wat ik doe? Een ander belangrijk doel is de mensen om je heen beter te leren begrijpen. Waarom zijn zij anders en wat betekent dat bijvoorbeeld voor onze samenwerking? Daarnaast is het spel heel goed te gebruiken in coachingssituaties en in teams, om de samenwerking en communicatie te verbeteren
organisatiepsychologie --- coaching --- Industrial psychology --- Psychologie --- Persoonlijkheidsleer --- Enneagram --- Psychotherapie --- Man --- Volwassene --- Didactic strategies --- Didactics of social education --- Secondary education
Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|