Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wiskundeliedjes voor kleuters mét audio-cd Kleuters taalvaardig maken is een leuke, boeiende uitdaging, zeker als het om specifieke schooltaal gaat. Met Doe de wisk oefenen de kleuters op wiskundige begrippen en rekentaal. En dat op een speelse, natuurlijke én gedifferentieerde manier. De uitgave biedt 18 vrolijke liedjes. Door ze te memoriseren, kunnen de kleuters hun parate kennis opbouwen en onderhouden. Doe de wisk is ook geschikt voor taalarme kleuters. Inhoud: - Didactische suggesties met een schat aan leuke ideeën - Audio-cd met alle liedjes en de karaokeversies - Leesstroken om de ontluikende geletterdheid te bevorderen inhoudstafel: themaliedjes: - mijn gezicht - een hele appel - een huis van vormen - het is carnaval - dag paashaas - lieve vlinder - brand - Anneke is jarig - tegenstellingen - van links naar rechts - verstoppertje - hoeveel? - de blauwe ballon - woordstukjes routineliedjes: - dagen van de week - gisteren, vandaag en morgen - naar huis - een lange rij partituren 'Doe de wisk' is een lespakket om kleuters via liedjes wiskundige begrippen en rekentaal bij te brengen. De eerste 14 liedjes zijn thematisch (lichaam, carnaval, vormen, tegenstellingen, tellen, ...), de laatste vier zijn routineliedjes (dagen van de week, ...). Bij elk liedje zijn verschillende verwerkingsactiviteiten uitgewerkt met kant- en klare werkbladen.
wiskundige initiatie --- Didactics of Kindergarten --- cognitieve opvoeding --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- muzische opvoeding --- kleuteronderwijs --- wiskunde initiatie --- liedjes --- C6 --- spelmateriaal --- #PBIB:+111.53 --- 471.42 --- taalbeheersing --- wiskunde --- speelwerkbladen --- 471.46 --- Kinderliederen (Liedjes) --- Wiskundige initiatie --- Wiskundige begrippen --- Taalontwikkeling --- Kinderliederen --- wiskundige begrippen --- taalontwikkeling --- muzikale opvoeding --- 472.2 --- rekentaal --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Vakdidactiek : Wiskunde (rekenen) : Kleuter onderwijs --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- Cognitieve opvoeding --- Muzikale opvoeding --- Contains audio-visual material --- PXL-Education 2017 --- kleuterdidactiek --- taalvaardigheid --- bewegingsexpressie --- Kleuteronderwijs --- Didactics of mathematics --- ontluikende geletterdheid --- mondelinge expressie --- bewegingstussendoortjes (onderwijs) --- tellen (themawoord fictie) --- didactische werkvormen --- creatieve expressie --- muzische vorming --- taalverwerving --- Kinderlied
Choose an application
Jonge kinderen en rekenen en wiskunde? Is dat niet een beetje overdreven? Nee, hoor. Jonge kinderen zijn spelenderwijs al heel vroeg bezig met rekenen. Zijn er genoeg bekers voor iedereen? Hoeveel borden hebben we nodig op tafel? Welke dag is het vandaag? Die grote pop past niet in de kinderwagen. Waar ligt jouw knuffel? Tijd om het speelgoed op te ruimen; de blokken bij de blokken en de auto's bij de auto's. Daarnaast toont recent Amerikaans onderzoek aan dat de vaardigheid met getallen bij jonge kinderen hun latere schoolprestaties in rekenen en lezen het beste voorspelt. Een pleidooi om je vooral bij jonge kinderen sterk te richten op het stimuleren van de reken-wiskundeontwikkeling. In Spelend rekenen met peuters en kleuters worden praktische rekenroutines aangereikt, waarmee u de reken-wiskundeontwikkeling van jonge kinderen spelenderwijs stimuleert. De rekenroutines zijn herkenbare en terugkerende reken-wiskundeactiviteiten die de kinderen met plezier zullen uitvoeren, omdat ze voor hen betekenisvol zijn. De rekenroutines nodigen uit tot handelen, interactie, ontdekken en redeneren. Spelend rekenen sluit aan bij de behoefte van leidsters en leerkrachten om de reken-wiskundeontwikkeling van kinderen door spel te stimuleren. De rekenroutines kunnen binnen elke visie of werkwijze worden ingezet. Het boek geeft u handvatten om samen met de kinderen spelend te rekenen en hun vaardigheden te ontwikkelen. Het boek biedt u praktische ideeën voor uitdagende en betekenisvolle reken-wiskundeactiviteiten. Met de rekenroutines werkt u op een speelse, maar ook doelgerichte wijze aan het stimuleren van de reken-wiskundeontwikkeling van jonge kinderen. Met een doordacht onderwijs- en activiteitenaanbod en een uitdagende speelleeromgeving als gevolg. In Spelend Rekenen met peuters en kleuters wordt op een heel praktische manier beschreven hoe u de rekenwiskundeontwikkeling van jonge kinderen spelenderwijs kunt stimuleren. Het boek reikt hiervoor een schat aan inspirerende ideeën aan voor uitdagende en betekenisvolle activiteiten, die u direct in de praktijk kunt gebruiken. Op deze manier kunt u een doordacht onderwijs- en activiteitenaanbod en een uitdagende speelleeromgeving realiseren.
Rekenen --- Wiskunde --- Kleuters. --- Peuters. --- Kleuteronderwijs. --- voorbereidend rekenen --- cognitieve opvoeding --- Didactics of Kindergarten --- peuters --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- 471.42 --- didactiek --- kleuteronderwijs --- wiskunde --- wiskundige initiatie --- Peuters --- Spelend leren --- Wiskundige initiatie --- Cijfers --- Getalbegrip --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leeromgeving --- Meten --- Peuterklassen --- Sorteren --- Tellen --- Tijdmeting --- Wegen --- 472.2 --- Wiskunde ; kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- Cognitieve opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Kleuters --- Kleuter --- Peuter
Choose an application
De map Als kleuters leren tellen... bevat een beschrijving van verschillende rekenspelletjes. Met deze spelletjes kan de leerkracht het getalbegrip peilen bij kinderen in groep 1 en 2. Bij elk spel worden suggesties gegeven voor het stellen van vragen, doen van interventies en geven van extra hulp. De map geeft achtergrondinformatie over tellen en getalbegrip en bevat observatieformulieren, waarbij ook wordt aangegeven wat kinderen moeten kunnen om in groep 3/het 1ste leerjaar met vertrouwen aan het rekenonderwijs uit de rekenmethode deel te kunnen nemen.
Voorbereidend rekenen. --- Wiskunde --- Kleuteronderwijs. --- kleuteronderwijs --- cognitieve opvoeding --- Didactics of Kindergarten --- voorbereidend rekenen --- Voorbereidend rekenen --- Wiskunde ; kleuteronderwijs --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- tellen --- kleuters --- rekenen --- wiskundige initiatie --- getalbegrip --- #PBIB:+111.53 --- 471.42 --- aanvankelijk rekenen --- didactiek --- wiskunde --- Getalbegrip --- Tellen --- Wiskundige initiatie --- 472.2 --- Vakdidactiek : Wiskunde (rekenen) : Kleuter onderwijs --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- Cognitieve opvoeding --- PXL-Education 2013 --- cognitieve didactiek --- Kleuters --- Rekenen --- Kleuteronderwijs --- Kleuter
Choose an application
Deze spellen bieden je een hoop inspiratie en een divers aanbod aan concrete activiteiten om je hoeken doelgericht te verrijken en de kinderen zelfstandig te laten spelen. Dit materiaal kun je tevens inzetten om te werken binnen een zorgcontext. Alle spelletjes in dit pakket zijn ontwikkeld volgens de ontwikkelingsdoelen uit het onderwijs. Aan de hand van het overzichtsschema weet je meteen rond welke doelen een bepaald spel werkt, of kun je snel spellen selecteren op basis van de doelen die je wil bereiken.
Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Didactics of Kindergarten --- Gezelschapsspelen --- gezelschapsspellen --- sociale vaardigheden --- taalontwikkeling --- wiskundige initiatie --- 471.4 --- 471.6 --- 471.42 --- cognitieve opvoeding --- didactiek --- zorgverbreding --- 622.1 --- Concentratie (Aandacht) --- Fijne motoriek --- Taalspelletjes --- Wiskundige initiatie --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- Cognitieve opvoeding --- Kinder- en gezelschapsspelen
Choose an application
Prentenboeken verdienen een prominente plaats in het rekenonderwijs aan jonge kinderen. Ze stellen je in staat jonge kinderen in aansprekende contexten doelgerichte rekenactiviteiten aan te bieden. In Met rekenogen bekeken vind je beschrijvingen van verrassende rekenactiviteiten bij 45 prentenboeken. De rekenactiviteiten zijn evenredig verdeeld over de domeinen tellen en getalbegrip, meten en meetkunde. Met rekenogen bekeken is het langverwachte vervolg op Met rekenogen gelezen. Vertrouwd, verfrissend en vernieuwend. Beide boeken hebben dezelfde insteek, maar overlappen elkaar inhoudelijk niet. Ook in dit boek bieden de beschrijvingen van de rekenactiviteiten je veel ruimte om ze vanuit je eigen vakmanschap in te vullen.Alle rekenactiviteiten kun je met eenvoudige, beschikbare materialen realiseren. Dit boek is bedoeld voor leerkrachten van groep 1 tot en met 4 in het (speciaal) basisonderwijs in Nederland en voor leerkrachten van de oudste kleuters en het eerste en tweede leerjaar in Vlaanderen. Tevens is het boek geschikt voor studenten en docenten van de lerarenopleidingen, voor onderwijsbegeleiders en voor ieder ander die geïnteresseerd is in rekenonderwijs aan jonge kinderen.(https://www.acco.be/nl-be/items/9789492398390/Met-rekenogen-bekeken)Welke mogelijkheden zijn er om, op het gebied van rekenen, met prentenboeken aan de slag te gaan? Bevat praktische rekentips voor 45 prentenboeken en kleurenillustraties van o.a. de covers. Voor opvoeders van kinderen van ca. 4 t/m 8 jaar.RedactieOok in dit vervolg op ?Met rekenogen gelezen? (2011) staan rekenactiviteiten bij 45 veelal bekende prentenboeken. Dit keer zijn dat o.a. De Gruffalo, De wereld van de Gorgels, Mag ik meedoen?, De tangramkat en Een gat in mijn emmer. De prentenboeken zijn onderverdeeld in diverse domeinen: tellen en getalbegrip, meten en meetkunde. Dit maakt het eenvoudig om naar een prentenboek te zoeken dat aansluit bij het lesdoel. Elk prentenboek wordt besproken volgens een vaste duidelijke opbouw: een korte beschrijving van de inhoud en een afbeelding van de cover. Daarna wordt de inhoud met rekenogen bekeken, en wordt er een inspirerende rekenactiviteit aangereikt. Het boek is bedoeld als ideeënbron waaruit opvoeders van jonge kinderen (t/m 8 jaar) kunnen putten, ter verrijking van het begrippenapparaat. De vorige uitgave richtte zich op kinderen in groep 1 en 2. Rijke uitgave waarin honderden voorbeelden uit de rekentaal een plekje krijgen. Als voorbeeld: getal, cijfer, nummer, getallenlijn, voor, vooraan, aan het begin, achter, achteraan, op het einde, tussen, in het midden, na, opeenvolgend. Een geslaagd praktijkboek voor leerkrachten van groep 1 t/m 4, studenten en docenten in de lerarenopleiding, pedagogisch begeleiders en jeugdbibliothecarissen voor o.a. voorleesprojecten.© NBD Biblion
471.42 --- didactiek --- wiskunde --- getalbegrip --- meetkunde --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- Didactics of mathematics --- rekenvaardigheden --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep) --- tellen (themawoord fictie) --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs --- geometrie --- meten --- Prentenboeken --- Rekenen --- Didactiek --- Rekenstoornissen --- Basisonderwijs --- Prentenboek --- Rekenstoornis --- Wiskundige intiatie --- Wiskunde --- Kleuteronderwijs --- prentenboeken --- wiskundige initiatie
Choose an application
Kun jij de plaats van een bepaalde kaart onthouden? Houd je ogen open en kijk goed uit je doppen zodat je tegenspeler je niet te slim af is. Dit spel kun je op verschillende niveaus spelen: makkelijker voor jonge kleuters en moeilijker voor oudere of ervaren spelers. Dit spel oefent:- het begrip 'de seizoenen' en de specifieke kenmerken van elk seizoen.- het vergelijken van de seizoenen- het memoriseren- het herkennen van identieke afbeeldingen
Educatieve spellen --- Seizoenen. --- Kleuteronderwijs. --- memoriseren --- kleuterdidactiek --- Didactics of Kindergarten --- seizoenen --- gezelschapsspellen --- geheugentraining --- logopedie --- therapiemateriaal --- geheugenspelen --- 471.42 --- educatieve spellen --- spelmaterialen --- Geheugenspelen --- Identificeren --- Memory's --- Seizoenen --- 471.43 --- Wereldoriëntatie --- memoryspel --- wereldorientatie --- Spelmaterialen --- 476.14 --- Spelen --- Zintuigelijke ontwikkeling --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- Games --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- kwartetspelen --- seizoenen (themawoord fictie) --- WO (wereldoriëntatie) --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Hoekenwerk --- Herfst --- Zomer --- Lente --- Winter --- Basisonderwijs --- Didactics of social education --- natuureducatie --- Seizoen (jaargetijde) --- Geheugenspel --- Natuur
Choose an application
Met de Wisbox doen kleuters op een speelse en actieve wijze wiskundige ervaringen op. Ze verwerven de specifieke woordenschat en bouwen inzichten en redeneringen op die een basis vormen voor hun latere wiskundige ontwikkeling. Op elke fiche staat een foto of een tekening die een activiteit illustreert. Op de achterkant staat de activiteit uitgelegd in drie niveaus. Zo is deze wisbox geschikt voor de hele kleuterschool.
kleuteronderwijs --- wiskunde initiatie --- C6 --- wiskunde --- Wiskundige initiatie --- 471.42 --- Getallen --- meten --- Ruimtelijke oriëntatie --- Wiskunde --- Wiskunde ; kleuteronderwijs --- 472.2 --- Meten --- Ruimte --- wiskundige initiatie --- KHM --- getallen --- ruimte --- #PBIB:+111.53 --- Cognitieve opvoeding --- Vakdidactiek : Wiskunde (rekenen) : Kleuter onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- educatieve spellen --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- voorbereidend rekenen --- Didactics of mathematics --- spelend rekenen --- aanvankelijk rekenen --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- PXL-Education 2017 --- cognitieve didactiek --- vanaf 2,5 jaar --- didactisch materiaal --- taalvaardigheid --- Didactics of Kindergarten --- taalverwerving --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs
Choose an application
Gezelschapsspelletjes spelen is iets wat jonge kinderen geweldig leuk vinden. Maar het kan ook heel leerrijk zijn. Deze map staat boordevol gezelschapsspelletjes waarmee kinderen zonder het te beseffen heel wat vaardigheden ontdekken en oefenen. En dat gebeurt gewoon al spelend!Dit pakket bevat kant-en-klaar spelmateriaal voor kleuters vanaf 4 jaar. Lees de eenvoudige, stapsgewijze instructie en ga meteen aan de slag! Je hoeft enkel nog de speelborden uit de map te nemen, de opdrachtkaarten uit te knippen en een (kleuren)dobbelsteen en enkele pionnen klaar te leggen. Als je de materialen lamineert en verstevigt, gaan deze spelletjes jarenlang mee!Deze spellen bieden je een hoop inspiratie en een divers aanbod aan concrete activiteiten om je hoeken doelgericht te verrijken en de kinderen zelfstandig te laten spelen. Dit materiaal kun je tevens inzetten om te werken binnen een zorgcontext.Speel je slim 2 richt zich op het verwerven van volgende vaardigheden:- getalbegrip tot zes ontwikkelen- de een-eenrelatie leren toepassen- het synchroon tellen stimuleren- oefenen van de begrippen ?meer?, 'minder' en 'evenvee'?- taalontwikkeling stimuleren aan de hand van rijm, visuele discriminatie, het verdelen van woorden in klankgroepen...- informatie vanuit twee richtingen leren samenbrengen in een rooster (matrix)- een opgelegd patroon voortzetten- stimuleren van taakgerichtheid en concentratie- werken aan sociale vaardigheden(http://www.abimo.net/educatieve_uitgaven/index.php?doelgroep=kleuterschool&ct=103&pg=detail&rid=1281)
Gezelschapsspelen --- 471.42 --- 622.1 --- Wiskundige initiatie --- Concentratie (Aandacht) --- sociale vaardigheden --- Taalspelletjes --- Fijne motoriek --- gezelschapsspellen --- wiskundige initiatie --- taalontwikkeling --- #PBIB:+108.21 --- 471.4 --- 471.6 --- didactiek --- cognitieve opvoeding --- zorgverbreding --- Cognitieve opvoeding --- Kinder- en gezelschapsspelen --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Algemeen --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- Schoolbooks - Didactic material --- Spelen --- Kleuteronderwijs --- Werkbladen --- 4-jarigen --- Spel --- Werkblad --- 4-jarige --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Didactics of Kindergarten
Choose an application
Een kopieermap met oefeningen waarmee kinderen van 4 tot 8 jaar de fijne schrijfmotoriek aanleren door sporen te zoeken, patronen ordenen en afmaken, wegen tekenen, doolhoven verkennen, snijpunten en kruisingen vinden, richtingsveranderingen of spiegelbeelden begrijpen. De opgaven op de kopieerbladen vereisen nauwkeurig kijken, inzicht en handelen. Het zijn tegelijkertijd denk- en doe-opgaven waarbij spelenderwijs het waarnemingsvermogen en de fijne schrijfmotoriek worden ontwikkeld.
aanvankelijk schrijven --- motorische ontwikkeling --- cognitieve opvoeding --- Didactics of Kindergarten --- waarnemingsoefeningen --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- 475.1 --- Nederlands --- aanvankelijk rekenen --- didactiek --- tekenen --- wiskunde --- 471.41 --- Aanvankelijk schrijven --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Oog-handcoördinatie --- Schrijfmotoriek --- Speelwerkbladen --- Visuele perceptie --- Zorgverbreding --- didactiek basisonderwijs - elementaire instrumentele vaardigheden, aanvankelijk lezen en schrijven --- Taal en verbale expressie --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Schrift --- Motoriek --- Leerstoornissen --- Bewegingsorganen --- Waarneming --- Schrijven --- Leerstoornis --- Bewegingsorgaan --- Handschrift (persoon) --- 475.24 --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : schrijven, spellen, stellen
Choose an application
Als kleuters aan de slag gaan met meten en meetkunde, gebeurt er van alles in hun denken en handelen. Maar wat precies? Hoe kunt u als leerkracht inschatten of de ontwikkeling bij deze jonge kinderen naar wens verloopt? Deze map - bedoeld voor leerkrachten en remedial teachers in het basisonderwijs - geeft informatie over de wijze waarop kleuters zich ontwikkelen op de domeinen meten en meetkunde. Daarnaast leert u hoe u peilinggesprekken kunt houden met deze kinderen. Volgende peilingactiviteiten voor kleuters worden voorgesteld : Boetseren : meet- en meetkundige begrippen - Passen en meten : meetbegrippen met voorwerpen - Eendenspel : oriënteren met kleurenroutes - Welke vorm ontbreekt? : opereren met vormen - Red de prinses : opereren met figuren - Wie gooit het verst? : construeren met papier en meten via vergelijken
Voorbereidend rekenen. --- Wiskunde --- Meetkunde. --- Kleuteronderwijs. --- kleuteronderwijs --- cognitieve opvoeding --- Didactics of Kindergarten --- voorbereidend rekenen --- Voorbereidend rekenen --- Wiskunde ; kleuteronderwijs --- #PBIB:+111.53 --- meetkunde --- meten --- wiskundige initiatie --- 471.42 --- aanvankelijk rekenen --- getalbegrip --- kleuters --- wiskunde --- Meetkunde --- Meten --- Wiskundige initiatie --- 472.2 --- Vakdidactiek : Wiskunde (rekenen) : Kleuter onderwijs --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- Cognitieve opvoeding --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- PXL-Education 2013 --- cognitieve didactiek --- rekenen --- Metend rekenen --- 4-jarigen --- 5-jarigen --- Kleuteronderwijs --- 4-jarige --- 5-jarige
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|