Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sterven en dood horen bij het leven, en tegelijkertijd vormen ze er de ontkenning van. Met die paradox wordt ieder van ons vroeg of laat geconfronteerd. Ziekenhuizen zijn plaatsen waar geprobeerd wordt het moment van sterven zo lang mogelijk uit te stellen. Vanuit die context is de dreigende dood primair een medisch probleem dat om een oplossing vraagt. Echter, wanneer ons einde onontkoombaar nabijkomt, gaat het niet meer om vragen naar oorzaken en behandelingen, maar naar zin en betekenis. Waarom? Wat betekent de dood voor mij of voor ons? Hoe kunnen we iemand helpen haar of zijn eigen dood te sterven? (bron : covertekst)
253:362.1 --- 603.2 --- cultuurverschillen --- dood --- ethiek --- multiculturaliteit --- sterven --- stervensbegeleiding --- zorginstellingen --- 393 --- Christendom --- Culturele antropologie --- Dood --- Islam --- Katholieke kerk --- Religie (godsdienst) --- Rouw (verlies) --- Stervensbegeleiding --- Troost --- 173 --- allochtonen --- christendom --- islam --- katholicisme --- protestantisme --- ziekenhuis --- Migranten --- Multiculturele samenleving --- Rouwproces --- S20080275.JPG --- sterven en dood --- ziekenhuizen --- 253:362.1 Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Medische en paramedische stervensbegeleiding - Palliatieve zorgen --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood, euthanasie, palliatieve zorgen, rouw, terminale zorgen) --- 612.67 --- 362.1 --- Philosophical anthropology --- interculturaliteit --- rouwverwerking --- rituelen --- geloven
Choose an application
Om het beste in jezelf en anderen naar boven te halen kun je met deze kleurrijke set van 100 kaarten prima uit de voeten. Ze helpen je bij het nemen van een beslissing, bij het verbeteren van een relatie, bij het richting geven aan iets waarin jij duidelijkheid zoekt, of je simpelweg eraan herinneren dat je een deugd kunt inzetten.De aandacht voor deugden is helemaal terug. Veel therapeuten en leerkrachten halen veel opbrengst uit het gebruiken van deugden tijdens hun werk. Deugden zijn van alle tijden. Het klinkt misschien wat moeilijk, maar het is slechts een manier om onze levensvaardigheden te benoemen.Samen stilstaan bij een deugd kan helpen op elkaar af te stemmen en verbinding met elkaar te maken. De kaarten worden ook gebruikt voor persoonlijke ontwikkeling en teameffectiviteit. Bijvoorbeeld bij vergaderingen, studie, coaching, intervisie, supervisie, teambuilding, burgerschap, 21st Century Skills, ondernemerschap, sterversbegeleiding, mantelzorg, de verwerking van verlies en verdriet, yoga en bij het kleuren voor volwassenen. En er zijn vast nog veel meer toepassingen.Bron: https://www.opzijnplek.nl/act-on-virtues-100-kleurrijke-deugden-inzichtkaart.html
ethiek --- 17 --- Games --- General ethics --- Didactics of philosophy --- toegepaste filosofie --- Teambuilding --- Talenten --- Deugden --- Waarden --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Coaching --- Mantelzorg --- Stervensbegeleiding --- Burgerschap --- Talent --- Deugd --- Waarde (ethiek) --- Didactic strategies --- Secondary education --- Loopbaanbegeleiding --- Supervisie --- Intervisie --- Verbindend werken
Choose an application
Als hulpverlener worden we geconfronteerd met lijden en sterven. Wanneer iemand stervende is, worden kinderen dikwijls weggehouden, vergeten. Is deze intuïtieve reactie van de familie en omgeving wel de juiste? Helaas niet. De ervaring leert dat kinderen veel intenser bezig zijn met deze situatie dan algemeen aangenomen wordt. Kinderen moeten de kans krijgen om afscheid te nemen van iemand van wie ze houden. We is noodzakelijk dat ze - en hun familie - daarbij deskundig begeleid worden.
Sociology of health --- Philosophical anthropology --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- kind en ziekenhuis --- psychologie van leven en dood --- verdriet --- rouwverwerking --- Kinderen en dood --- Filosofische antropologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociologie van de gezondheid --- 253:362.1 --- #KVHB:Palliatieve hulpverlening --- #KVHB:Rouwproces --- dood --- kinderen --- rouwen --- 418.7 --- afscheid nemen --- hulpverlening --- lijden --- rouw --- sterven --- verdriet bij kinderen --- (kind) --- 174.5 --- Dood --- Rouw (verlies) --- Stervensbegeleiding --- 416.5 --- Afscheid nemen : kinderen --- Afscheid nemen --- Dood; kinderen --- Rouwproces : kinderen --- Rouwverwerking --- gezinssociologie --- rouw (verdriet) --- Bejaardenzorg --- familiebegeleiding --- kinderzorg --- sterven en dood --- stervensbegeleiding --- thuiszorg --- ziekenzorg --- 253:362.1 Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Psychologie van leven en dood --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood) --- 362.6 --- 362.7 --- 612.67 --- 362.1 --- Rouwproces --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
1. Geschiedenis van het omgaan met sterven en stervenden.2. Sterven en dood in de huidige cultuur.3. Stervensbegeleiding.4. Palliatieve zorg.5. Spiritualiteit, het kenmerk van palliatieve zorg.6. Spirituele zorg.7. Transculturele palliatieve zorg in ontwikkeling.8. Palliatieve zorg voor stervende joden.9. Palliatieve zorg voor stervendechristenen.10. Palliatieve zorg voor stervendemoslims.11. Palliatieve zorg voor stervende haba'is.12. Palliatieve zorg voor stervende hindoes.13. Palliatieve zorg voor stervende humanisten.
Comparative religion --- Hygiene. Public health. Protection --- Christian pastoral theology --- 253:362.1 --- 614.22 --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Ethiek in de hulpverlening (hulpverleningsethiek) --- Geloof --- Gezondheidszorg (gezondheidsbeleid) --- Palliatieve zorgen (hospice, terminale zorgen) --- Religie --- Spiritualiteit (spiritualisme) --- Stervensbegeleiding --- 603.2 --- bahai-geloof --- boeddhisme --- christelijke zingeving --- christendom --- dood --- hindoeïsme --- humanisme --- islam --- jodendom --- palliatieve zorgen --- spiritualiteit --- stervensbegeleiding --- zingeving --- #GGSB: Geestelijke lezing (geel) --- #GGSB: Dood & Levenseinde --- Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood, euthanasie, palliatieve zorgen, rouw, terminale zorgen) --- 418.7 --- geschiedenis --- godsdienst --- jodendom* --- transculturele verpleegkunde --- vrijzinnigheid --- Godsdienst --- Palliatieve zorgen --- Zingeving --- Familiebegeleiding --- 253:362.1 Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Geestelijke lezing (geel) --- Dood & Levenseinde
Choose an application
In dit boek komen negen deskundigen aan het woord die praktische adviezen en tips geven aan pedagogisch medewerkers, leerkrachten, maar ook ouders. Orthopedagogen, rouwtherapeuten, maar ook een kinderoncoloog en een moeder die ervaringsdeskundige werd nadat haar tienjarige dochter werd vermoord.Hun boodschap: verliesverwerking gaat niet vanzelf. Daarom vind je in elk hoofdstuk ook een aantal denk- en doe-opdrachten die je kunt doen in de groep. Met rouw moet je aan de slag.
418.7 --- dood --- kinderen --- rouw --- verdriet --- verdriet bij kinderen --- verwerkingsproces --- 478.9 --- Dood --- Kinderen en dood --- Kinderen --- Ongevallen --- Rouwproces --- Verdriet om verlies --- Zelfdoding --- Ziek zijn --- 393.7 --- Afscheid nemen --- Zelfmoord --- Dood; kinderen --- Rouwproces : kinderen --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Psychologie van leven en dood --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Rouwproces) --- Rouwprocessen --- Rouwproces ; kinderen. --- Philosophical anthropology --- rouwverwerking --- Filosofische antropologie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Slechts 3 landen (België, Nederland en Zwitserland) hebben een euthanasiewet. Voor de Belgische euthanasiewet is de patiënt een meerderjarige of een ontvoogde minderjarige die handelingsbekwaam en bewust is op het ogenblik van zijn of haar verzoek. Voor levensbeëindiging bij pasgeborenen, kinderen en jongeren is er geen wettelijke regulering.12 experts gingen in discussie met elkaar en met een zeer divers publiek van artsen, juristen, filosofen, studenten en ouders. Ze stelden samen vast dat een kind vandaag eigenlijk zowat alles mag ... behalve beslissen over het eigen leven. Ze debatteerden over de wenselijkheid van een aanpassing van de euthanasiewet, dachten na over de morele aansprakelijkheid, de rol van ouders, artsen, verpleegkundigen, vrienden, familie en kennissen bij de besluitvorming omtrent het levenseinde van een jonge patiënt. Ze behandelden samen nog zo vele andere aspecten van het delicate thema van kinderen, hun lijden en het levenseinde.Masterstudenten in de Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen maakten een samenvatting van de reeks lezingen en de daaropvolgende discussies, en presenteerden hun bevindingen aan een panel van nog eens vijf deskundigen. Opnieuw werd het publiek betrokken bij de gedachtewisselingen.De vragen en antwoorden in dit boek zijn het resultaat van een transdisciplinair project, gehouden aan de Vrije Universiteit Brussel, georganiseerd door de Vakgroep Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen gedurende vijf opeenvolgende weken.In Een zijden draadje vindt u de laatste wetenschappelijke bevindingen van specialisten van diverse universiteiten, met diverse levensbeschouwingen, in diverse disciplines (P. De Coninck, E. De Groot, L. Deliens, M. Deneyer, Y. Denier, W. Distelmans, C. Gastmans, G. Pousset & Y. Vandenplas). Dit werd becommentarieerd door ethici (J. Stuy & A. Rigo) en geïnterpreteerd door studenten (N. De Pooter, G. Van Assche, T. Vanermen). Een zijden draadje werd samengesteld door G. Cornelis.
Kinderen en dood --- Euthanasie --- euthanasie --- 189 Kinderrechten en gezondheidszorg --- levenseinde (einde van het leven, levenseindebeslissing) --- minderjarigen --- kinderen --- pasgeborene (zuigeling, neonatus, pasgeboren kind) --- ethiek (ethische aspecten) --- Levenseinde --- Ethiek in de hulpverlening (hulpverleningsethiek) --- 605.7 --- palliatieve zorg --- fin de vie (décision de fin de vie) --- mineurs --- enfants --- nouveau-né --- ethique (aspects ethiques) --- Kinderen --- Stervensbegeleiding --- Jeugd --- kindersterfte --- Philosophical anthropology --- dood --- palliatieve zorgen --- Professional ethics. Deontology --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- verantwoordelijkheid --- jeugd --- Provincie West-Vlaanderen --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
"Knijp eens in mijn hand" is een rouwboekje voor kinderen die een overlijden te verwerken krijgen van een (naast) familielid of een goede vriend(in). Volwassenen hebben soms de neiging om kinderen af te schermen van de dood. Maar dood en verdriet zijn onlosmakelijk verbonden met het leven. Je kunt zelfs stellen dat de dood, net als de geboorte, de enige zekerheid is in het leven ...
418.7 --- Rouwproces : kinderen --- Rouw - Rouwverwerking --- Verdriet : kinderen --- Dood : begeleiding kinderen --- #PBIB:+108.31 --- dood --- rouw --- rouwverwerking --- sterven --- kinderpsychologie --- kinderen --- Dood(Kinderen en dood) --- Rouwproces --- Kinderen --- rouwen --- Sterven --- Rouwen --- Verdriet ; kinderen --- Rouwproces ; kinderen --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Psychologie van leven en dood --- PXL-Healthcare 2014 --- angsten --- verwerkingsproces --- vanaf 8 jaar --- Dood --- Kind --- Kunst --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Educational psychology --- Primary education
Choose an application
Een school is een bijzondere plaats. Het is de plaats bij uitstek waar kinderen kunnen leren. De allermooiste lessen worden vaak geleerd tussen het aangeboden leerstofpakket: daar waar kinderen samenspelen, waar ze conflicten uitpraten, waar ze elkaar geheimpjes vertellen op de speelplaats of waar ze een troostende arm om elkaars schouder leggen wanneer vriend of vriendin iets ergs heeft meegemaakt. Maar wat als dat verdriet plots immens groot is? Zo groot dat het niet alleen leerlingen maar ook de strafste leerkracht aan het wankelen brengt? Wanneer een klasgenootje of leerkracht sterft& Is er dàn ruimte voor troost? Kan de school die verlamd lijkt door dit nieuws nog kracht vinden om met haar leerlingen op weg te gaan in het rouwproces? Hoe gaat men dan om met die schooltas vol verdriet? Hier valt een echte levensles te leren: die van troosten, rouwen, gevoelens tonen, verbinden, herinneren, &Dit boek is een relaas van een school die een van haar leerlingen verloor. Het is het verhaal achter de schermen over het gemis van een leerling en welk effect dit op de school kan hebben. Het boek is bedoeld als ondersteuning voor hulpverleners in brede zin die met verlies op school kunnen te maken krijgen: leerkrachten, directies, zorgleerkrachten, CLB-medewerkers, pedagogische begeleiding, & Wie het leest, vindt herkenning in de gevoelens waardoor men overspoeld raakt na het verlies van een leerling. Het boek reikt echter verder dan dat: het biedt de lezer ook concrete handvatten om mee aan de slag te gaan.
Rouwproces --- Kinderen. --- Jeugd. --- Philosophical anthropology --- rouwverwerking --- scholieren --- Educational psychology --- Rouwproces ; kinderen --- Verlies --- Kinderen en dood --- Kinderen en echtscheiding --- Loss (Psychology) in children --- Grief in children --- Child psychology --- #KVHB:Rouwproces --- 418.7 --- Dood(Kinderen en dood) --- Verlies (emotie) --- Dood --- Rouw --- 393.7 --- School --- rouwen --- rouwproces --- kinderen --- dood --- rouw --- kinderpsychologie --- Werkvormen --- Verliessituaties --- Verdriet --- Rouwproces : kinderen --- Verdriet : kinderen --- Rouwen ; jongeren --- #PBIB:+105.99 --- verliessituaties --- verdriet --- Psychologie van leven en dood --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Omgaan met verdriet --- PXL-Education 2015 --- Onderwijs --- Kinderen --- Rouwen --- Verliesverwerking --- Slechtnieuwsgesprekken --- Overlijden --- Afscheid --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Slechtnieuwsgesprek --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
Een doosje vol troost is een materialenset voor kinderen tussen vijf en twaalf jaar en hun (groot)ouders (of begeleiders) om samen te communiceren over breekbare onderwerpen.Bron: handleiding
Psychologie --- rouwverwerking --- ziektebeleving --- #PBIB:+105.99 --- Kinderpsychologie --- kinderen --- 418.7 --- afscheid nemen --- dood --- educatieve spellen --- rouw --- spelmaterialen --- troosten --- Afscheid --- Dood(Kinderen en dood) --- Rouwproces --- Troosten --- Verlies (emotie) --- spelen --- troost --- 393.7 --- Afscheid nemen --- Kinderen --- Verlies --- 110411.jpg --- Kinderen en ziekte --- Rouwproces ; kinderen --- didactische set --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Omgaan met verdriet --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Psychologie van leven en dood --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Psychology --- afscheid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Lager onderwijs --- 5-jarigen --- Verdriet --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Verliesverwerking --- 5-jarige --- Dood
Choose an application
Kinderen helpen bij verlies is een gids voor ouders, leerkrachten, opvoeders, familieleden en ook voor hulpverleners die zowel met kinderen, jongeren als met volwassenen in contact komen. Het laat hen zien hoe ze kinderen en jongeren kunnen begeleiden in de confrontatie met verlies, ernstige ziekte in de familie, echtscheiding en zelfdoding. Het bevat tal van waardevolle suggesties om kinderen, jongeren, ouders en zorgverleners te helpen.
Rouwproces --- Jeugd. --- Kinderen. --- Philosophical anthropology --- rouwverwerking --- Developmental psychology --- kinderen --- Affective and dynamic functions --- Infant. --- Child. --- Bereavement. --- Affective Symptoms --- Psychology, Child. --- Grief. --- Adaptation, Psychological. --- Death. --- Academic collection --- handleiding --- tieners --- adolescenten --- verdriet (x) --- rouw (x) --- ziekten --- zelfmoord --- echtscheiding --- dood --- C3 --- #KVHB:Rouwproces --- #KVHB:Verlieskunde --- #KVHB:Kinderpsychologie --- rouw --- 418.7 --- 418.7 ) Begeleiding van nabestaanden --- kind en dood --- rouwen --- zelfdoding --- 603.2 --- rouw (gez) --- Cardiac Death --- Determination of Death --- Near-Death Experience --- Death, Cardiac --- Thanatology --- Fatal Outcome --- Adaptation, Psychologic --- Coping Skills --- Psychological Adaptation --- Behavior, Adaptive --- Coping Behavior --- Adaptive Behavior --- Adaptive Behaviors --- Behavior, Coping --- Behaviors, Adaptive --- Behaviors, Coping --- Coping Behaviors --- Coping Skill --- Psychologic Adaptation --- Skill, Coping --- Skills, Coping --- Allostasis --- Resilience, Psychological --- Infants --- Mourning --- Griefs --- Mournings --- Bereavement --- Bereavements --- Death --- Children --- Minors --- Psychology, Infant --- Psychology, Pediatric --- Child Psychology --- Infant Psychology --- Pediatric Psychology --- Child --- Infant --- Psychology, Developmental --- therapy. --- Kunst en cultuur --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- psychology --- 159.922.74 --- #PBIB:2002.4 --- kinderen en rouw --- verlies --- afscheid nemen --- Dood(Kinderen en dood) --- emoties --- hulpverlening --- sterven --- verliesverwerking --- Kind en echtscheiding --- Rouw / rouwverwerking --- Verliesverwerking --- Zelfdoding bij jongeren --- Afscheid --- Dood --- Jongeren --- Kinderen --- 393.7 --- Adolescentie --- Echtscheiding --- Zelfmoord --- Afscheid nemen --- Dood; kinderen --- Verdriet --- gezinssociologie --- rouw (verdriet) --- zelfdoding (suïcide, zelfmoord) --- 030151.jpg --- Kinderen en echtscheiding --- Rouwproces ; kinderen --- C5 --- rouwgebruiken --- 159.922.74 Attitudes van kinderen --- Attitudes van kinderen --- Psychologie van leven en dood --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood) --- undefined --- #gsdb6 --- departement Gezondheidszorg --- verlies (psychologie) --- kinderpsychologie --- Gezinspsychologie --- Gezinspedagogiek --- Jeugd --- End Of Life --- End-Of-Life --- Adjustment --- Psychology, Child --- Grief --- Adaptation, Psychological --- therapy --- Kind --- Kunst --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|