Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Lange tijd waren jeugdboeken vooral een middel in de opvoeding: schoolboeken, heiligenverhalen en kinderbijbels zetten de toon, met soms een vrolijk verhaaltje tussendoor, of een centsprent. Hoe anders is dat nu: de jeugdliteratuur van vandaag biedt een even boeiend als rijk palet aan verhalen in tekst en beeld. Van uitnodigende prentenboeken tot spannende fantasieverhalen, van gedichten tot meisjesboeken en historische romans. De Nederlandstalige jeugdliteratuur is veelzijdig, en heeft zelfs internationale allure: Nijntje en Kikker, Bart Moeyaert, Guus Kuijer en Tonke Dragt oogsten ook binnen ons taalgebied succes. Overzicht van de ontwikkeling van de Nederlandstalige jeugdliteratuur. Met aandacht voor genres als fantasieverhalen, informatieve jeugdboeken, adolescentenliteratuur en games. Met zwart-witillustraties. Voor o.a. vakcollecties jeugdliteratuur.
Choose an application
In Planeet Omar: problemenmagneet maak je kennis met Omar, die net verhuisd is én naar een nieuwe school moet. Alsof het nog niet lastig genoeg is om thuis alle hindernissen te ontwijken, moet hij ook nog nieuwe vrienden maken! En dan heeft de bullebak van de klas het ook nog op hem voorzien.Gelukkig is het bijna Suikerfeest. Sowieso een feest (HOERA!), maar ook cadeautjes (DUBBELHOERA!). Nou ja, zolang Omar zich goed weet te gedragen natuurlijk?Door dit grappige boek vol tekeningen leer je op een speelse manier heel veel over de Islam, maar moet je vooral ook heel hard lachen om de avonturen van Omar.https://www.singeluitgeverijen.nl/volt/boek/planeet-omar/
Children's literature. Juvenile literature --- English literature --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- Islam --- Pesten --- School --- School (instelling) --- Humor --- Schoolleven
Choose an application
Het werkwoord ?tellen? in de titel van dit boek heeft 2 betekenissen. Enerzijds duidt het op de idee dat elke vluchteling moet geholpen worden, ?meetelt? dus. Anderzijds wordt het verhaal in dit boek opgebouwd aan de hand van de cijfers van 1 tot en met 10. Op het einde van het verhaal zijn er 10 vriendjes om mee te spelen in het nieuwe land. Bij het begin is er 1 boot om de zwarte rookpluimen en het puin te ontvluchten. Want dat is wat een moeder en haar drie kinderen doen. Daarna zijn er 2 handen die het gezin op een grote boot helpen. Daar krijgen ze 3 maaltijden en aan land gekomen zijn er 4 bedden. En ga zo maar door. Toch ligt de sterkte van dit boek meer in de sobere maar sprekende illustraties van Barroux dan in de tekst. In grove penseelstreken en sprekende kleuren maken jonge kinderen kennis met een voor hen nieuwe wereld. Het einde van het boek wordt jammer genoeg lichtjes moraliserend door de vraagstelling: Hoe kan jij vluchtelingenkinderen helpen? Op de laatste bladzijde staat een lijstje met vluchtelingenorganisaties. Als kennismaking met de vluchtelingenproblematiek is dit boek zeker de moeite waard. Het boek wordt integraal voorgelezen door de auteur zelf op: 20 juni ? Wereld Vluchtelingendag: Iedereen telt mee! | Rubinstein.Bron: https://alleswatikmooikanvinden.org/prentenboeken-voor-kleuters/oorlog-en-vrede/
Vluchtelingenkinderen --- Vluchtelingen --- Telboeken --- Tellen --- Helpen --- Prentenboeken --- Migration. Refugees --- Didactics of social education --- Vluchtelingenkind --- Vluchteling --- Telboek --- Kinderrechten --- Children's literature. Juvenile literature --- English literature --- vluchtelingen (themawoord fictie) --- tellen (themawoord fictie) --- Prentenboek
Choose an application
Ingrid Godon maakte voor deze uitgave een reeks portretten. Toon Tellegen liet zich door de portretten inspireren en schreef er korte teksten bij.
Dutch literature --- Poetry --- Children's literature. Juvenile literature --- verlangen (themawoord fictie) --- emoties (themawoord fictie) --- Jeugdpoëzie --- Portretten --- Emoties --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Godon, Ingrid --- Gevoelens --- gedichten --- gevoelens --- portretten --- prentenboeken --- wensen --- 684.94 --- Fiction --- Jeugdboeken --- Prentenboeken --- Wensen --- het boek, boekillustratie --- Portret --- Emotie --- 880 --- jeugdliteratuur --- littérature jeunesse --- Grafische vormgeving --- Studentenopdracht
Choose an application
In dit lees-, kijk- en bladerboek delen de auteurs met iedereen die graag leest of voorleest het mooiste en belangrijkste uit de Nederlandse en Vlaamse kinderboekenwereld. Hun zorgvuldige titelselectie verenigt een persoonlijke blik met een grote literatuurkennis. In vijftig hoofdstukken passeren vijftig boeken, vijftig auteurs, vijfentwintig illustratoren en vijfentwintig thema’s de revue, aan de hand van 1001 titels uit binnen- en buitenland.
Children's literature. Juvenile literature --- Dutch literature --- jeugdliteratuur --- Jeugdliteratuur --- Nederlandse literatuur --- Nederland --- Vlaanderen --- 20e eeuw --- PXL-Central Office 2017 --- boekbesprekingen --- kinderliteratuur --- Nederlands, literatuur --- België --- Prentenboeken --- jeugdboeken --- 433.7 --- Jeugdboeken --- 434.7 --- Keuzelijsten --- Nederlandse jeugdliteratuur ; 20ste eeuw --- Vlaamse jeugdliteratuur ; 20ste eeuw --- Young adultliteratuur --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Vlaams --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
Gonny Smeulders-VeltmanTwee prentenboeken als keerdruk in een band met afzonderlijke omslagillustraties in de serie 'Superdiverse kinderboeken'*. In 'Berelekker' mag Aïsha, die zich identificeert met een beer, mee naar de winkel van meneer Mehmet. Maar papa koopt enkel wat gezond is en niet wat 'berelekker' (zoet) is. Er wordt een compromis gesloten. 'Een goal voor Imane' gaat over twee vriendinnen die graag voeballen. De andere kinderen en ook volwassenen vinden het maar raar. Totdat Imanes vader het begrijpt en ernaar handelt. De verhalen verschillen qua inhoud en vormgeving. Het eerste verhaal bevat vrij veel (korte) tekstregels en verbeeldt in de illustraties voornamelijk Aïsha's culinaire gedachten en inheems/uitheems voedsel. Het tweede heeft minder tekst; de prenten zijn fraai uitgevoerd met behulp van collage (zetstukken) in zowel 2D als 3D. Beide inleefbare verhalen geven een goed beeld van de multiculturele, hedendaagse samenleving, bezien vanuit de moslimwereld. Het recept van een 'berelekker fruitgerechtje' is toegevoegd bij het ene verhaal, en een viertal balspelen bij het andere. Vanaf ca. 4 jaar.© NBD Biblion
Dutch literature --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Voeding --- Gezondheid --- Voetbal --- Rollenpatronen --- Diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- intercultureel onderwijs --- 478.1 --- Intercultureel onderwijs --- Multiculturaliteit --- Multiculturele samenleving --- kinderboeken --- multiculturele samenleving --- 325 --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- Primary education --- Children's literature. Juvenile literature --- Eten --- Voetbal (sport) --- Rolpatroon
Choose an application
In Japan, waar het vertelkastje vandaan komt heet deze vertelvorm "kamishibai" ofwel "papiertheater". We komen kamishibai in de hele wereld tegen, van Japan (uiteraard), India, Mongolië en Vietnam tot Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië, Denemarken, België en Nederland. Een praktische handleiding voor leerkrachten op de basisschool, leidsters van peuterspeelzalen of kinderdagverblijven, bibliotheekmedewerkers en alle anderen die met een vertelkastje aan de slag willen.
Didactics of Kindergarten --- Kindergarten --- Primary education --- voorleesboeken (genre) --- allochtone jongeren --- basisonderwijs --- kleuteronderwijs --- vertellen --- Vertellen --- Vertelkastje --- Storytelling --- Jeugdboekactiviteiten --- kinderen --- drama --- kleuters --- 471.41 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Vertelkastje(Kamishibai) --- 433.6 --- Vertelkastje (kamishibai) --- 471.41 ) Taal en verbale expressie --- kamishibai --- poppenkast --- 472.15 --- Taal en verbale expressie --- Kind, spel en speelgoed --- Kamishibai --- Didactics of languages --- Children's literature. Juvenile literature --- Japan
Choose an application
Dit handboek toont op een duidelijke en praktijkgerichte manier hoe je als leerkracht en leesbevorderaar met kamishibai (verteltheater) aan de slag kan. Met tips over hoe je een persoonlijk verhaal in kamishibai-vorm kan omzetten. Geschikt voor leerkrachten kleuteronderwijs, lagere school en lerarenopleiding. Bevat ook bruikbare tips voor de lessen NT2 .
Kindergarten --- Children's literature. Juvenile literature --- voorlezen --- basisonderwijs --- leesbevordering --- vertellen --- Vertelkastje --- Vertellen --- Didactiek --- Leesbevordering --- Didactische werkvormen --- Voorlezen --- Basisonderwijs --- Nederlands als tweede taal --- Storytelling --- Kleuteronderwijs --- kamishibai --- prentenboeken --- Kamishibai --- 472.15 --- 471.41 --- Verteltheater --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Vertelkastje(Kamishibai) --- Taal en verbale expressie --- PXL-Education 2017 --- kleuteronderwijs --- didactiek van de talen --- Kamishibai; Japanse vertelvorm --- Voorlezen. --- Didactische werkvorm --- NT2 --- Didactics of languages
Choose an application
Hoe krijg en houd je kinderen in het basisonderwijs, met weinig e?n meer ervaring, aan het lezen? Weten waarom je leest, is hierbij een belangrijk aspect. Met aandacht voor o.a. leesplezier, leeservaring, motivatie en voor elke groep uitgewerkte voorbeeldlessen. Voor leerkrachten en andere opvoeders van kinderen van ca. 4 t/m 12 jaar.Bron: bibliotheek.be
Jeugdliteratuur --- Lezen --- Leesbevordering --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Children's literature. Juvenile literature --- leesprocessen --- lesvoorbeelden --- basisonderwijs --- leesbevordering --- literatuuronderwijs --- jeugdliteratuur --- leesopvoeding --- leesonderwijs --- Kinderen --- Literatuuronderwijs --- Basisonderwijs --- Didactics of Dutch --- Didactics --- Kind --- Young adultliteratuur --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Schrijven --- Spel --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Lezen ; kinderen --- Leesbevordering ; kinderen --- Leesbevordering ; kinderen. --- Lezen ; kinderen. --- lezen
Choose an application
Dit is een boeiend standaardwerk vol teksten over de verschillende aspecten van voorlezen.
Sociology of cultural policy --- Didactics of Dutch --- Children's literature. Juvenile literature --- reading culture --- voorlezen --- voorleesboeken --- Voorlezen --- Jeugdliteratuur --- Voorlezen. --- C3 --- vertelkunst (x) --- 433.75 --- werken met jeugdboeken --- Basisonderwijs --- Boek --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leesbevordering --- Sprookje --- Sprookjes --- Stemtechniek --- Vertellen --- Voorleesverhalen --- 052325.jpg --- Kunst en cultuur --- activiteiten met het jeugdboek, vertellen, voorlezen, dramatiseren en andere creatieve verwerking --- Activiteiten met het jeugdboek --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|