Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Iedereen kan zoeken, iedereen kan vinden. Online zoekmachines toveren in microseconden miljoenen resultaten tevoorschijn. Maar zoek en vind je de juiste informatie? De relevante informatie? Of wetenschappelijke informatie? Dit boek gaat over het zoeken en verwerken van wetenschappelijke informatie, voor studenten en beginnende onderzoekers in de sociale en humane wetenschappen. Het toont hoe je zoekmachines inzet om snel de juiste bronnen voor een literatuurstudie te vinden. Het werpt een kritische blik op de wetenschappelijke publicatiecultuur, de uitgeversmonopolies en de tegenbeweging van open access. Schrijven is een dagelijkse opdracht voor wie met wetenschap bezig is, maar geen eenvoudige taak. We bespreken daarom veelgemaakte fouten en bekijken het groeiproces van een vlotte en toegankelijke tekst. Hoe verwerk je literatuur in je tekst? Hoe vermijd je plagiaat? Hoe moet je correct citeren, parafraseren en refereren? Ook op die vragen vind je een antwoord in dit boek. Je krijgt ten slotte een overzicht van de belangrijkste richtlijnen van de APA-stijl (7de editie) en een introductie tot Endnote, een computerprogramma om wetenschappelijke bronnen digitaal te archiveren en een coherente bibliografie samen te stellen.Bron : https://www.acco.be/nl-be/items/9789463796934/Naar-de-bron
Informatieontsluiting --- Wetenschappelijke informatieverzorging --- Wetenschappelijke publicaties --- wetenschappen --- Informatievaardigheden --- Wetenschappelijk onderzoek --- Endnote --- Refereren --- Informatiemaatschappij --- Presenteren --- Informatieontsluiting ; wetenschappen --- #SBIB:303H0 --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Science --- Information retrieval --- IR (information retrieval) --- informatiebronnen --- eindwerken schrijven --- literatuurstudie --- refereren --- bibliografische instructie --- EndNote --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Vroeg of laat komen de meeste mensen in of na het hoger onderwijs voor de taak te staan om zelfstandig een onderzoek op te zetten en uit te voeren. Zowel mensen in een beroepspraktijk als afstudeerders en promovendi merken dan dat hun opleiding in het vak methoden van onderzoek ontoereikend is. De reden hiervan is dat het gros van dit onderwijs gaat over hoe een onderzoek moet worden uitgevoerd. Men hoort weinig over hoe je een onderzoek moet ontwerpen.In Het ontwerpen van een onderzoek worden inzichten, richtlijnen en methodieken ontwikkeld voor het maken van een onderzoeksontwerp. Voor de bestudering van dit boek is geen speciale voorkennis vereist. De lezer wordt aan de hand van vele voorbeelden geleidelijk ingevoerd in het creatieve proces van ontwerpen. Aan het eind van elk hoofdstuk staat een stappenplan, dat de lezer kan gebruiken bij het ontwerpen van haar of zijn eigen project.Met ondersteunende website!In deze vierde druk zijn enkele belangrijke aanpassingen, vernieuwingen en uitbreidingen doorgevoerd, zoals een uitbouw van de interventiecyclus, meer variatie in de voorbeelden, een gedegen behandeling van conceptuele modellen en een uitgebreid opgavenpakket. Ook wordt het boek ondersteund door een website www.ontwerpenvaneenonderzoek.nl waar aanvullend lesmateriaal voor studenten en docenten is te vinden.DoelgroepNaast promovendi en afstudeerders behoren ook promotoren en begeleiders tot de doelgroep. Met de geboden inzichten krijgen zij meer greep op hun begeleidersrol en kunnen zij een vlottere uitvoering en betere onderzoeksresultaten bewerkstelligen. Ook praktijkgerichte onderzoekers én hun opdrachtgevers kunnen baat vinden bij het in praktijk brengen van de hier ontwikkelde methodologie van onderzoekontwerp. Bron : http://www.bol.com
Science --- Methods in social research (general) --- wetenschappelijk onderzoek --- onderzoeksmethoden --- Methodologie --- Onderzoeksstrategie --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappelijk onderzoek --- 300.6 --- onderzoeksstrategie --- praktijkonderzoek --- Stappenplannen --- sociaal onderzoek --- #SBIB:303H0 --- 301.08 --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen
Choose an application
Engelse taal --- Sociale wetenschappen --- Wetenschappelijk onderzoek --- #KVHB:Sociale wetenschappen --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- #KVHB:Rapporteren --- #KVHB:Schrijfvaardigheid --- #SBIB:303H0 --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- English language --- Report writing --- Social sciences --- Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Rhetoric --- Authorship --- Research --- Methodology --- Germanic languages
Choose an application
Argumentatieleer --- Wetenschappelijk onderzoek --- discussiemethoden --- #PBIB:+108.50 --- #KVHA:Argumentatie; Nederlands --- 800.5 --- Redeneren --- E080717.jpg --- Besluitvorming. Retoriek. Filosofische argumentatie. Redeneerprocessen --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Hoger onderwijs --- Probleemgericht denken --- 162 Besluitvorming. Retoriek. Filosofische argumentatie. Redeneerprocessen --- Probleemgericht denken. --- 162 --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:032.IO --- Nederlands, communicatie --- communicatie, extern --- communicatie, intern --- communicatie, mondeling --- maatschappijwetenschappen, methoden --- managementvaardigheden --- 159.955 --- Denken --- Onderzoek --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Argumentatie. --- Wetenschappelijk onderzoek. --- Cognitive psychology --- Logic --- denken --- mondelinge communicatie --- argumenteren --- logica --- Cognitieve psychologie --- Logica
Choose an application
Iedereen kan vandaag aan wetenschap doen. Je hoeft geen diploma op zak te hebben om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan wetenschappelijk onderzoek of om je eigen onderzoek op te zetten. Burgerwetenschap is aan een opmars bezig. Ze geeft de professionele wetenschap meer armslag, maar stelt haar ook in vraag en beukt in op de 'ivoren toren'. Dit boek schetst het verleden, het heden en de toekomst van burgerwetenschap in Vlaanderen en Nederland. In acht verhalen lees je hoe gevarieerd 'Citizen Science' kan zijn. Alle facetten van burgerwetenschap komen uitgebreid aan bod. Er is ook ruimte voor een kritische noot. Hoe betrouwbaar en objectief is dat onderzoek door burgers? Is het inschakelen van vrijwilligers meer dan een besparingsoperatie? Kan 'Citizen Science' de kloof tussen wetenschap en maatschappij dichten of is het alleen weggelegd voor de mondige, hoogopgeleide burger?https://www.pelckmanspro.be/citizen-science.html
Science --- #SBIB:316.23H2 --- #SBIB:316.22H40 --- #SBIB:303H0 --- 316.75:001 --- 316.75:001 Wetenschapssociologie --- Wetenschapssociologie --- Sociologie van de wetenschappen --- Sociologie en beleidsprobleembenadering --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Burgerwetenschap --- wetenschapsgeschiedenis --- wetenschapssociologie --- burgerparticipatie --- PXL-Central Office 2020 --- wetenschappelijk onderzoek --- maatschappij --- burgerwetenschap --- Wetenschap --- Wetenschappelijk onderzoek --- Burgerinitiatief --- Burgerschap --- Burgerparticipatie --- Maatschappelijk belang --- Inspraak --- 300.6 --- 770.7 --- educatieve master --- 454.2 --- social design --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- interaction design, participatory design, social design --- Onderwijsstrategieën --- Natuurwetenschappen --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Dit boek biedt een helpende hand bij formuleren van een probleemstelling en een onderzoeksvoorstel voor empirisch maatschappijwetenschappelijk onderzoek.
Onderzoeksstrategieën. --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Computer assisted instruction --- wetenschappelijk onderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- research [function] --- Methods in social research (general) --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- 001.891 --- #SBIB:032.IO --- #SBIB:303H0 --- #KVHA:Formuleren --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- #KVHB:Methodologie --- #KVHB:Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- 003 --- 300.6 --- methoden --- onderzoeksonderwerp --- onderzoeksopzet --- onderzoeksstrategie --- probleemstelling --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- wetenschappelijk onderzoek (gez) --- S20080338.JPG --- sociaal onderzoek --- 001.891 Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Wetenschappelijk onderzoek ; algemeen --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- 301.08 --- Contains audio-visual material --- Wetenschappelijk onderzoek --- Methodiek --- Kwaliteitszorg --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Dit boek beschrijft hoe participatief onderzoek met kinderen en jongeren op een wetenschappelijke en ethisch verantwoorde wijze uitgevoerd kan worden. Er worden vragen beantwoord als:- hoe richt je een onderzoeksproces zo in dat de stem van kinderen en jongeren echt boven tafel komt?- wat is ethisch verantwoord onderzoek met kinderen en jongeren?- hoe betrekken we kinderen en jongeren bij de implementatie van onderzoeksprojecten?Aan de hand van vele praktijkvoorbeelden wordt duidelijk wat het oplevert om kinderen en jongeren te betrekken in onderzoek.Interdisciplinaire visieHet boek geeft een interdisciplinaire visie op participatie van kinderen en jongeren in onderzoek. Dit boek geeft een aanzet tot een discussie tussen onderzoekers over het actief betrekken van kinderen en jongeren bij onderzoek en het daagt ervaren onderzoekers uit om een stap verder te zetten in de kennis- en kwaliteitsontwikkeling van participatief onderzoek.Deze publicatie is een initiatief van het NederlandsVlaams Platform Researching Children. Onderzoekers vanuit verschillende disciplines (pedagogiek, antropologie, sociologie en rechten) en verschillende onderzoeksvelden (waaronder jeugdzorg, gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en ruimtelijke ordening) hebben bijgedragen aan dit boek.
ethiek --- Science --- wetenschappelijk onderzoek --- Philosophical anthropology --- jeugd --- participatie --- onderzoeksmethoden --- Qualitative methods in social research --- Jeugd ; sociaalwetenschappelijk onderzoek ; Vlaanderen --- Jeugd ; sociaalwetenschappelijk onderzoek ; Nederland --- Youth --- Research --- #SBIB:303H0 --- 183.2 Participatie - Methode en praktijk --- #SBIB:314H160 --- 300.6 --- 474.21 --- Onderzoekend leren --- 37.012 --- 450.8 --- 37.012 Onderzoeksmethoden bij opvoeding en onderwijs --- Onderzoeksmethoden bij opvoeding en onderwijs --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Bevolkingsstudies: onderzoeks- en analysemethoden --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Didactische werkvormen --- Wetenschappelijk onderzoek --- Sociaal onderzoek --- Kinderen --- Participatief onderzoek --- Kinderen en jeugd --- Nederland --- Wetenschappen --- Vlaanderen --- Methodiek --- Jeugdonderzoeken --- Jeugd --- Kind --- Actieonderzoek --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Natuurwetenschappen --- Wetenschap --- Jeugdonderzoek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Emigratie --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Onderzoek (wetenschap) --- Jongere
Choose an application
Iedereen kan zoeken, iedereen kan vinden. Online zoekmachines toveren in microseconden miljoenen resultaten tevoorschijn. Maar wie zoekt en vindt de juiste informatie? De relevante informatie? Of wetenschappelijke informatie? Dit boek gaat over het zoeken en verwerken van wetenschappelijke informatie in de eenentwintigste eeuw. Het wil op een toegankelijke wijze tonen hoe zoekmachines efficiënt ingezet kunnen worden om snel de juiste bronnen voor een literatuurstudie te vinden. Het wil ook een kritische blik werpen in de wetenschappelijke publicatiecultuur, de uitgeversmonopolies en de tegenbeweging van Open Access.Het boek wil daarnaast ingaan op het schrijfproces van een wetenschapper. Hoewel schrijven een dagelijkse opdracht is voor wie met wetenschap bezig is, is het een verre van eenvoudige taak. Zonder de ambitie een grammatica- of stijlboek te schrijven, gaan we in op veelgemaakte fouten en bekijken we het groeiproces van een vlotte en toegankelijke tekst.Tot slot kijkt dit boek ook naar de verwerking van literatuur. We gaan in op plagiaat en de soms subtiele vormen waarin dit soort bedrog zich manifesteert. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende wijzen waarop informatie in een wetenschappelijke tekst kan worden geïntegreerd (citeren, parafraseren en refereren). Het boek biedt ook een overzicht van de belangrijkste richtlijnen van de APA-stijl (6de editie) en een introductie tot Endnote, een computerprogramma dat kan worden gebruikt om wetenschappelijke bronnen digitaal te archiveren en op basis daarvan een een coherente bibliografie samen te stellen
Informatieontsluiting. --- Schrijftechnieken. --- eindwerken schrijven --- literatuurstudie --- Science --- informatiebronnen --- IR (information retrieval) --- Information retrieval --- refereren --- bibliografische instructie --- Informatieontsluiting ; wetenschappen --- Wetenschappelijke informatieverzorging --- Wetenschappelijke publicaties --- Social sciences --- Research --- Methodology --- Humanities --- #SBIB:303H0 --- informatievaardigheden --- 450.8 --- wetenschappelijk onderzoek --- rapporteren --- 031 --- Wetenschappelijk onderzoek --- 001.81 --- #KVHA:Media --- #KVHA:Journalistiek --- 001 --- 025.5 --- 001.81 Techniek van de intellectuele arbeid --- Techniek van de intellectuele arbeid --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Methodiek van het studeren --- Informatie, documentatie ; algemeen --- Wetenschap --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- PXL-Social Work 2015 --- Informatievaardigheden --- Informatieontsluiting --- Wetenschappen --- Software --- Citeren --- Refereren --- Bibliografieën --- Endnote --- Methodologie --- Bronnen --- Sociale wetenschappen --- Informatie --- Informatieverwerking --- Schrijven --- Literatuuronderzoek --- Methods in social research (general) --- Bibliografie --- EndNote --- Natuurwetenschappen --- Verpleegkunde --- Informatica --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Bron --- Sociale wetenschap --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Dit boek is een uitgebreide alfabetische verzameling (ongeveer 350 lemma's) van aanwijzingen en richtlijnen voor het voorbereiden, uitvoeren en afronden van projectwerk, onderzoekswerk en schriftelijke en mondelinge producten. Daarnaast kunnen studenten de bij studieloopbaanbegeleiding gangbare terminologie opzoeken. Studenten kunnen het boek gebruiken als naslagwerk om een antwoord te vinden op de meest uiteenlopende vragen, bijvoorbeeld hoe notulen eruit zien, aan welke eisen een natuurwetenschappelijk verslag moet voldoen, hoe een spreekschema voor een presentatie er uitziet, hoe je een offerte moet opbouwen, wat een porfolio is, enzovoort. Docenten kunnen het boek gebruiken als richtlijn bij het beoordelen. Waar mogelijk zijn in de lemma's referenties aan andere lemma's opgenomen, en het boek is voorzien van een uitgebreide index. Hierdoor is het lastig níet te vinden wat je zoekt! Dit boek, in 1998 voor het eerst in readervorm verschenen, is momenteel verplicht voor iedere student aan de Hogeschool Zeeland en is binnen de hogeschool hét referentiekader voor eisen en definities aangaande onderzoek, communicatieve vaardigheden en studieloopbaanontwikkeling. Het is in de loop van de afgelopen 10 jaar steeds herzien op basis van feedback van zowel docenten als studenten. Ook bij stagebedrijven is het inmiddels veelvuldig in gebruik. Voor deze eerste officiële boekuitgave zijn de lemma's ook door docenten buiten de Hogeschool Zeeland uitgebreid gereviewd en bewerkt, zodat het nu echt een universeel werk is geworden.
Research --- Studeren --- Studieloopbaanontwikkeling. --- Wetenschappelijk onderzoek --- hoger onderwijs. --- methodologie. --- Didactics --- Science --- Teaching --- Didactics of higher education --- Sociology --- research [function] --- communication [function] --- studeren --- Methods in social research (general) --- Psychology --- Pupil counseling. Pupil guidance --- HO (hoger onderwijs) --- wetenschappelijk onderzoek --- communicatie --- Study methods --- didactiek --- Mass communications --- didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- communicatievaardigheden --- onderzoeksmethoden --- Studievaardigheden --- 450.8 --- hoger onderwijs --- studiemethoden --- 378 --- 489 --- naslagwerken --- wetenschappelijk onderwijs --- Communicatie --- Eindwerken --- Hoger onderwijs --- Mondelinge communicatie --- Onderzoek --- Schriftelijke communicatie --- Studieloopbaan --- academisch rapporteren --- communicatie, mondeling --- communicatie, schriftelijk --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Hoger onderwijs; algemeen --- Methodiek van het studeren --- Opvoeding en onderwijs --- Studiemethoden --- Communicatieve vaardigheden --- Methodologie --- Vaktaal --- Terminologie --- Hoger onderwijs. --- Methodologie. --- Opvoeding --- Studiemethode --- Vakjargon --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderwijs --- Onderzoek (wetenschap) --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:309H519 --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken
Choose an application
Wie hogere studies aanvat, moet vroeg of laat op een wetenschappelijke manier schrijven. In scripties, bachelorpapers en masterproeven wordt van de student verwacht dat hij de kunst van het academisch schrijven beheerst. Dit boek wil tegemoetkomen aan de steeds terugkerende vraag van veel studenten naar een concrete en praktische handleiding om beter wetenschappelijk te leren schrijven.Het boek is volledig op de praktijk gericht, met authentieke voorbeelden en relevante oefeningen. Vooral de meest voorkomende fouten en problemen worden uitgebreid toegelicht en becommentarieerd. Onder meer de formulering van de onderzoeksvraag, de beschrijving van materiaal en methode en de wetenschappelijke stijl in al zijn aspecten komen uitgebreid aan bod.De handige tips en oefeningen met oplossing maken het boek geschikt als zelfstudiemateriaal of als leerboek in een lessituatie. De voorbeelden en oefeningen zijn afkomstig uit verschillende vakdomeinen, van sociologie over politieke wetenschappen, geschiedenis, linguïstiek, bedrijfscommunicatie en culturele studies, biochemie en biotechnologie.
Social Sciences and Humanities. Communication Studies --- Publishing. --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:309H519 --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Science --- teksten schrijven --- wetenschappelijk taalgebruik --- schrijfvaardigheid --- eindwerken schrijven --- Stilistics --- Scripties --- Technical writing --- Handbooks, manuals, etc. --- # BIBC : Academic collection --- 499.5 --- 844.6 --- Paper --- Abstract --- recensie --- 844.4 --- Rapporteren --- Schrijven --- schrijven --- communicatie --- wetenschappelijk schrijven --- Academic collection --- 800.6 --- 001.818 --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Nederlands --- #KVHA:Academisch schrijven --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- 800.6 Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Schriftelijke communicatie --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering --- schriftelijke vaardigheden --- academisch schrijven --- MAD-faculty 15 --- PXL-Handboeken --- Papers --- Wetenschappelijk schrijven --- Wetenschappelijk onderzoek --- Onderzoek --- Writing --- Literacy --- Scriptie --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- taalvaardigheid --- wetenschappelijke schrijfstijl --- schriftelijke communicatie --- Adult education. Lifelong learning --- Dutch language --- Onderzoek (wetenschap) --- Didactics of higher education
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|