Narrow your search

Library

EhB (27)

Arteveldehogeschool (26)

VIVES (25)

UCLL (24)

Odisee (23)

DocAtlas (18)

Thomas More Kempen (18)

Thomas More Mechelen (18)

AP (17)

Hogeschool Gent (16)

More...

Resource type

book (27)

object (6)

audio (3)

film (1)


Language

Dutch (27)


Year
From To Submit

2023 (1)

2020 (1)

2019 (1)

2018 (2)

2017 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789006955231 Year: 2013 Publisher: Amersfoort ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor veel kinderen die naar de basisschool gaan, is Nederlands niet hun enige of eerste taal. Zij moeten zich die taal juist in die jaren eigen maken. Maar het verwerven van een tweede taal vereist specifieke deskundigheid van hun leerkrachten. Dit handboek geeft inzicht in het proces van tweedetaalverwerving,in het bijzonder van het Nederlands. Er wordt aandacht besteed aan beproefde werk- en oefenvormen waarmee leerkrachten de verwerving van het Nederlands als tweede taal kunnen stimuleren.In deze derde, grondig herziene druk is er onder andere meer aandacht voor tweetaligheid, voor verschillende strategien om taal te leren, voor taalverwervingsgericht onderwijs dat effectief is voor alle leerlingen, en voor nieuwe ontwikkelingen omtrent de organisatie van het onderwijs en taalbeleid. Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs is geschreven voor pabo-studenten en voor leerkrachten in het basisonderwijs. De tekst, met vragen en opdrachten, kan zowel in groepsverband als individueel doorge-nomen worden. Elk hoofdstuk bevat een zelftoets. Daarmee is dit boek een uitstekend hulpmiddel om de didactiek van het onderwijs Nederlands als tweede taal in de vingers te krijgen.


Book
Combilist : een instrument voor taalontwikkeling via interactie : praktische vaardigheden voor leidsters en leerkrachten
Authors: --- ---
ISBN: 9789077529065 Year: 2016 Publisher: Nijmegen Expertisecentrum Nederlands

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen ontwikkelen hun taalvaardigheid voor een groot deel in interactie: via gesprekken met volwassenen en kinderen in hun omgeving. Die taalontwikkeling begint thuis en zet zich voort in de kinderopvang, de peuterspeelzaal en op school. Maar niet iedere interactie is vanzelf geschikt voor taalverwerking. Vaak bieden gesprekken op de basisschool en in peuterzalen minder kansen voor taalverwerving dan de spontane gesprekjes thuis. Daarom is het van belang dat leidsters en leerkrachten ervoor zorgen dat gesprekken in de kinderopvang, de peuterspeelzaal en op school zo goed mogelijk de taalontwikkeling stimuleren. CombiList is daarbij een hulpmiddel. (Bron: voorwoord)


Book
LESvaardig : basisdidactiek NT2
Author:
ISBN: 9789461058614 9461058616 Year: 2014 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktisch studieboek voor (beginnende) docenten die volwassen anderstaligen de Nederlandse taal moeten leren.


Multi
Het grote taalspel : superspannend van A tot Z!
Authors: --- ---
ISBN: 9789491263002 Year: 2019 Publisher: Groningen Scala leuker leren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat betekent 'Op een houtje bijten'? Hoe schrijf je het meervoud van tante? Welk lidwoord is onbepaald: de of het of een? Noem een werkwoord dat begint met een h. Wat is het tegenovergestelde van modern? Uit welke taal komt het woord ketchup?Speel dit spannende spel en scoor beter voor taal. Je kunt het op school en thuis spelen, met je vrienden of met je familie. Ook geschikt voor anderstaligen en NT2. Je kunt zelf beslissen hoe lang het spel duurt.Superspannend van A tot Z!Met Het Grote Taalspel oefenen kinderen spelenderwijs allerlei taalonderdelen, zoals woordenschat, spelling, meervoud, voorzetsels, vervoegingen, verkleinwoorden, uitdrukkingen, woordraadsels en nog veel meer. Kinderen uit verschillende jaargroepen kunnen samenspelen. Of speel met het hele gezin. Ook voor (groot-)ouders en oudere kinderen een leuke manier om kennis op te frissen. Natuurlijk voldoen alle vragen aan de nieuwste spellingeisen.Bron: https://scalaleukerleren.nl/taal/educatieve-spelletjes-over-taal/het-grote-taalspel/


Book
Geen pANiek ... : snel op weg met anderstalige nieuwkomers
Authors: ---
ISBN: 9789044131444 9044131443 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Anderstalige nieuwkomers& ze zijn vandaag een belangrijk aandachtspunt op school. Het hoe en het waarom van hun begeleiding veroorzaakt soms paniek: hoe begin ik eraan, hoe overwin ik de taal- en cultuurkloof, waar kan ik geschikt materiaal vinden, waarop let ik bij de selectie van methodieken...?Dit boek wil een wegwijzer zijn voor leerkrachten, coördinatoren en directies die een ondersteuning wensen in hun begeleiding van anderstalige nieuwkomers. Op diverse thematische vragen wordt een bondig antwoord geformuleerd. De lezer krijgt een groot aantal tips mee, interessante websites, een dvd met praktijkvoorbeelden en veel ander hapklaar materiaal om aan de slag te gaan of om verder te werken met anderstalige nieuwkomers.www.garant.be


Book
Woordenschatonderwijs, meer dan woorden leren
Authors: --- ---
ISBN: 9789065086549 Year: 2013 Publisher: Larchmont (N.Y.) C.P.S

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Woordenschat is een onmisbare basis voor communiceren en leren. Leerlingen die beschikken over een omvangrijke, rijke woordenschat communiceren beter en verwerven gemakkelijker kennis dan leerlingen met een beperkte woordenschat. Uitgangspunt in dit boek is daarom dat het noodzakelijk is dat alle leraren in het basisonderwijs, voortgezet en beroepsonderwijs aandacht besteden aan woordenschat en zorgen voor een doorgaande lijn in woordenschatonderwijs. Dit boek presenteert drie pijlers van woordenschatonderwijs: woorden leren en gebruiken, woordleerstrategieën leren en woordbewustzijn en -eigenaarschap ontwikkelen.

Keywords

Taal en verbale expressie. --- Taalonderwijs; Nederlandse taal. --- Anderstalige nieuwkomers. --- Didactiek (Vakdidactiek). --- Kleuteronderwijs. --- Lager onderwijs. --- Lezen. --- Luisteren. --- Meertaligheid (Tweetaligheid). --- Nederlands als Tweede Taal (NT2). --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen). --- Schrijven. --- Spreuken. --- Taal. --- Taalbeleid. --- Taalbeschouwing. --- Taalvaardigheid. --- NT2. --- Woordenschat. --- Woordenschatonderwijs. --- Tweedetaalverwerving. --- Didactics of Dutch --- taalverwerving --- talenonderwijs --- woordenschat --- Nederlandse woordenschat ; basisonderwijs --- Taalonderwijs --- 471.41 --- 475.2 --- Anderstalige nieuwkomers --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lezen --- Luisteren --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Schrijven --- Spreken --- Taal --- Taalbeleid --- Taalbeschouwing --- Taalvaardigheid --- Nt2 --- woordenschatonderwijs --- Tweedetaalverwerving --- 456.1 --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- PXL-Education 2014 --- taalvaardigheid --- communicatievaardigheden --- leerprocessen --- basisonderwijs --- Woordenschat --- Onderwijs --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Interactief onderwijs --- Nederlands --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie


Book
Woorden in prenten : deel 2 : prentenboeken en het Nt2-onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789461181190 Year: 2012 Publisher: Den Haag Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze woordenschatuitgave is bedoeld voor anderstalige en taalzwakke leerlingen in de kleuterschool. Woorden in prenten bevat een vereenvoudigde versie van tien bekende prentenboeken, bijvoorbeeld Rupsje Nooitgenoeg, Wil je mijn vriendje zijn?, Max en de Maximonsters en Plons! De vereenvoudigde verhalen vormen de kern van de vijftig woordenschatlessen (vijf lessen per titel) die Woorden in prenten biedt. De lessen bestaan uit het aanbieden van inhoudswoorden en functiewoorden op een heldere en duidelijke manier, gevolgd door allerlei verwerkingsoefeningen en teken- en handvaardigheidactiviteiten.


Multi
Zo gezegd 2.3 : B1 : Threshold 3 schriftelijk persoonlijk : leerwerkboek
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789028982895 9789028982901 9789028982826 9789028982833 9789028982840 9789028982857 9789028982888 Year: 2016 Publisher: Kalmthout Pelckmans


Book
Aan de slag met kamishibai
Author:
ISBN: 9789462912380 Year: 2017 Publisher: Wielsbeke De Eenhoorn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek toont op een duidelijke en praktijkgerichte manier hoe je als leerkracht en leesbevorderaar met kamishibai (verteltheater) aan de slag kan. Met tips over hoe je een persoonlijk verhaal in kamishibai-vorm kan omzetten. Geschikt voor leerkrachten kleuteronderwijs, lagere school en lerarenopleiding. Bevat ook bruikbare tips voor de lessen NT2 .

Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by