Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Europa heeft sinds het einde van de vijftiende eeuw intensieve contacten met Midden-Afrika. Het koninkrijk Kongo werd in de loop van de zestiende eeuw reeds tot het katholicisme en de westerse cultuur bekeerd. Later verdween het als een Atlantis uit het westerse geheugen. In het laatste kwart van de negentiende eeuw moest de witte vlek in het hart van Afrika opnieuw ingekleurd worden. In 1885 slaagde Leopold II erin om Congo als privébezit te verwerven. Het bleef in zijn handen tot 1908. Na het uitbreken van het rode rubberschandaal was het van 1908 tot 1960 de kolonie van België. De eerste Nederlandstalige beschrijving van het koninkrijk Kongo dateert van 1596. Daarna blijft Congo de interesse van schrijvers allerhande opwekken. Het Nederlandstalige Congoproza weerspiegelt de Europese houding ten opzichte van Midden-Afrika. De eerste werken zijn beschrijvingen van land en volk of verslagen van handelaars. Later leggen vooral missionarissen en kolonialen in fictie of verblijfsverslagen hun Congo-ervaringen vast. Tijdens de koloniale periode ondersteunen de meeste Nederlandstalige teksten de kolonisatie en beklemtonen ze de morele plicht van België om het primitieve Congo te beschaven en te bekeren. Toch zijn er een aantal auteurs die een ander geluid laten horen. Ze maken kritische opmerkingen bij de kolonisatie of zijn er zelfs volledig tegen gekant. Koloniseren om te beschaven biedt een overzicht van de veranderende relatie tussen België en Midden-Afrika en van de uiteenlopende standpunten die de schrijvers ten opzichte van de kolonisatie innemen. Het Nederlandstalige Congoproza verschaft een boeiende inkijk in het Belgische koloniale verleden en vult een leemte in de Nederlandse literatuurgeschiedenis.
967.5
---
325
Choose an application
Reckoning with colonial legacies in Western museum collections What are the possibilities and limits of engaging with colonialism in ethnological museums? This book addresses this question from within the Africa department of the Ethnological Museum in Berlin. It captures the Museum at a moment of substantial transformation, as it prepared the move of its exhibition to the Humboldt Forum, a newly built and contested cultural centre on Berlin's Museum Island. The book discusses almost a decade of debate in which German colonialism was negotiated, and further recognised, through conflicts over colonial museum collections. Based on two years of ethnographic fieldwork examining the Museum's various work practices, this book highlights the Museum's embeddedness in colonial logics and shows how these unfold in the Museum's everyday activity. It addresses the diverse areas of expertise in the Ethnological Museum - the preservation, storage, curation, and research of collections - and also draws on archival research and oral history interviews with current and former employees. Working through Colonial Collections unravels the ongoing and laborious processes of reckoning with colonialism in the Ethnological Museum's present - processes from which other ethnological museums, as well as Western museums more generally, can learn. With a preface by Sharon Macdonald. Ebook available in Open Access. This publication is GPRC-labeled (Guaranteed Peer-Reviewed Content).
Ethnological museums and collections.
---
Ethnological collections
---
Ethnology
---
Anthropological museums and collections
---
Museums
---
colonial museum collections;ethnological museum;colonialism;colonial legacies
---
069
Choose an application
Leopold II en zijn Congo-pioniers liggen al een tijdje onder vuur. Missionarissen blijven grotendeels buiten schot. Nochtans telt Vlaanderen honderden monumenten en straten ter ere van paters, broeders en kloosterzusters die het woord van God verspreidden in Congo en andere delen van de wereld. 0Dit boek gaat dieper in op de geschiedenis van Vlaamse missionarissen. Het onderzoekt hoe zij herinnerd worden, zowel in Vlaanderen als in voormalige missiegebieden. Zo werpt het nieuw licht op actuele vragen over de omgang met het koloniale verleden, de relatie tussen missionering en kolonialisme, en de dekolonisering van de publieke ruimte.
BPB9999
---
C1
---
missionarissen
---
missiegeschiedenis
---
KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-)
---
Kerken en religie
---
266.2
---
325
Choose an application
Bibliotheek François Vercammen
Sociale problemen --- Sociologie van de minderheden --- Sociologie van het beleid --- Migratie. Vluchtelingen --- migranten --- België --- Emigration and immigration --- Immigrants --- Emigration et immigration --- Social aspects --- Political aspects --- Social conditions --- Aspect social --- Aspect politique --- Conditions sociales --- Belgium --- Belgique --- Emigration and immigration. --- Migranten --- Migrantenbeleid --- België. --- 316.347 --- 323.11 <493> --- #SBIB:309H512 --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:309H511 --- 325.14 <493> --- #A9311A --- Immigratie --- communicatie --- etnisch-culturele minderheden --- integratie --- multiculturele samenleving --- racisme --- 316.347.2 <493> --- 325.1 --- 316.347 Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit --- Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit --- 323.11 <493> Nationaliteiten. Rassen --(politieke vraagstukken)--België --- Nationaliteiten. Rassen --(politieke vraagstukken)--België --- Verbale communicatie: inhoudsanalyse: onderzoekingen --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Verbale communicatie: algemene pragmatiek, stilistiek en teksttheorie, discoursanalyse --- Immigration --- vreemdelingen (zie ook 342.71, 362.92) --- Allochtonen --- Minderheden --- Social problems --- Sociology of minorities --- Sociology of policy --- Migration. Refugees --- Nationaliteiten. Rassen --(politieke vraagstukken)--België --- Allochtoon --- Minderheid --- Autochtoon --- Social conditions. --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Religion in today's Democratic Republic of Congo has many faces: from the overflowing seminaries, the Marian shrines of the Catholic Church, the Islamic brotherhoods and the Jewish community of Lubumbashi, to the 'African' churches of the Congolese diaspora in Brussels and Paris, the healers of Kimbanguism, the televangelism of the booming Pentecostalist churches in the great cities, the Orthodox communities of Kasai and the 'invisible' Mai Mai warriors in the brousse of Kivu. During the colonial period religion was no less central to people's lives than it is today. More surprisingly, behind the seemingly smooth facade of missions linked closely to imperial power, also then faith and worship were marked by diversity and dynamism, tying the Congo into broader African and global movements. The contributions in this book provide insight into the multifaceted history of the interaction between religion and colonization. The authors focus on the institutional (including legal) political framework, examine the complex interaction between indigenous and 'imported' non-African religious beliefs and practices, and zoom in on the part religions played in the independence movement, as well as on their reaction to independence itself.
BPB9999
---
Colonisation. Decolonisation
---
anno 1800-1999
---
Congo
---
Colonization
---
Colonization.
---
Religion.
---
Social conditions.
---
Religious aspects.
---
Congo (Democratic Republic)
---
325
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|