Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Benjamin's Library : Modernity, Nation, and the Baroque
Author:
ISBN: 0801461367 0801460883 9780801460883 0801476593 9780801476594 9780801461361 9780801476594 Year: 2011 Publisher: Cornell University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Benjamin's Library, Jane O. Newman offers, for the first time in any language, a reading of Walter Benjamin's notoriously opaque work, Origin of the German Tragic Drama that systematically attends to its place in discussions of the Baroque in Benjamin's day. Taking into account the literary and cultural contexts of Benjamin's work, Newman recovers Benjamin's relationship to the ideologically loaded readings of the literature and political theory of the seventeenth-century Baroque that abounded in Germany during the political and economic crises of the Weimar years.To date, the significance of the Baroque for Origin of the German Tragic Drama has been glossed over by students of Benjamin, most of whom have neither read it in this context nor engaged with the often incongruous debates about the period that filled both academic and popular texts in the years leading up to and following World War I. Armed with extraordinary historical, bibliographical, philological, and orthographic research, Newman shows the extent to which Benjamin participated in these debates by reconstructing the literal and figurative history of sixteenth- and seventeenth-century books that Benjamin analyzes and the literary, art historical and art theoretical, and political theological discussions of the Baroque with which he was familiar. In so doing, she challenges the exceptionalist, even hagiographic, approaches that have become common in Benjamin studies. The result is a deeply learned book that will infuse much-needed life into the study of one of the most influential thinkers of the twentieth century.


Book
Topographies du souvenir : « Le Livre des passages » de Walter Benjamin

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les passages de Paris, lieux de mémoire de la « capitale du XIXe siècle », haut lieu du capitalisme triomphant, ont été au centre des recherches et réflexions de Walter Benjamin durant son exil en France dans les années 1930. Publié pour la première fois en 1982, le Livre des passages, oeuvre foisonnante et inachevée est devenu un véritable mythe, mine inépuisable de matériaux pour la recherche universitaire et lieu de convergence de tous les discours postmodernes. First published in 1982, «The Arcades Project», a profuse and unfinished work, has become a true myth. It is an inexhaustible mine of materials for academic research and a place of convergence of all postmodern discourses. This volume’s contributions explore a few of the countless reading and reflection perspectives opened by this atypical book. It is itself an «arcade» where the remains of a vanished past illuminate our present and announce the future.


Book
Walter Benjamin, le critique européen
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISSN: 1762102X ISBN: 9782757401538 275740153X 2757427253 Year: 2020 Publisher: Villeneuve d'Ascq : Presses universitaires du Septentrion,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La critique a chez Benjamin une double dimension : celle de la reconstruction méthodique de l’objet signifiant et celle de l’instauration d’un écart qui, préparé déjà par la distance historique, fait éclater son unité de sens. Ce geste, qui se fonde sur la philosophie du langage du jeune Benjamin, renvoie également à la théorie de l’histoire de sa maturité. Mais c’est dans la réflexion sur le concept de critique d’art qu’il élabore le paradigme intellectuel qui, au sein même de l’œuvre, prend appui sur la conception romantique d’une critique immanente à l’objet qu’elle achève. Loin des célébrations empathiques et des réactualisations superficielles qui ont souvent caractérisé la première réception française de Benjamin, l’objectif commun des textes ici rassemblés, est de réfléchir aux fondements théoriques du geste critique chez l’auteur, en revenant sur les sources littéraires et philosophiques de sa pensée.


Book
Storytelling : the destruction of the inalienable in the age of the Holocaust
Author:
ISBN: 1438471475 9781438471471 9781438471457 1438471459 1438471467 Year: 2018 Publisher: State University of New York Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Storytelling, Rodolphe Gasche reexamines the muteness of Holocaust survivors, that is, their inability to tell their stories. This phenomenon has not been explained up to now without reducing the violence of the events to which survivors were subjected, on the one hand, and diminishing the specific harm that has been done to them as human beings, on the other. Distinguishing storytelling from testifying and providing information, Gasche asserts that the utter senselessness of the violence inflicted upon them is what inhibited survivors from making sense of their experience in the form of tellable stories. In a series of readings of major theories of storytelling by three thinkers - Wilhelm Schapp, whose work will be a welcome discovery to many English-speaking audiences, Walter Benjamin, and Hannah Arendt - Gasche systematically assesses the consequences of the loss of the storyteling faculty, considered by some an inalienable possession of the human, both for the victims' humanity and for philosophy.


Book
Une collecte d'images : Walter Benjamin à la bibliothèque nationale
Authors: ---
ISBN: 2735128547 9782735128549 3035805601 2735128539 Year: 2022 Publisher: Paris Éditions de la Maison des sciences de l’homme

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Entre 1927 et 1930 à Berlin, puis de 1934 à 1940 à Paris, Walter Benjamin travaille à accumuler des matériaux pour un projet de vaste envergure : retracer, à partir de l’étude des passages parisiens, une « préhistoire du XIXe siècle ». La rédaction du texte est sans cesse différée, tandis que l’immense corpus préparatoire semble voué à croître indéfiniment, devenant une somme composite de citations que double parfois, à la manière d’une note de régie, une réflexion ou une remarque énigmatique. Au fil de ses recherches, Benjamin se rend à l’évidence : il faudra que son Livre des passages soit enrichi par des images. Une « documentation visuelle » se constitue bientôt, écrit-il, glanée pour l’essentiel dans les recueils du Cabinet des estampes de la Bibliothèque nationale où il travaille pendant son exil parisien. Une centaine de notes témoignent de cette collecte et conservent, enfermée dans leurs plis, la mention d’une ou de plusieurs images qui sont restées pour la plupart inconnues jusqu’ici. Steffen Haug a voulu retrouver cette réserve enfouie. Gravures et dessins de presse, tracts, réclames, affiches et photographies, de Meryon et Grandville à Daumier, en passant par la cohorte anonyme et le tout-venant de la production visuelle à grand tirage du XIXe siècle : la moisson rapportée ici est surprenante. Elle invite à lire ou relire les Passages en faisant à l’image toute la place qu’elle occupe dans la pensée du dernier Benjamin, à l’heure où s’élaborent, sous la menace de temps assombris, son essai « L’œuvre d’art à l’époque de sa reproductibilité technique », le projet de livre sur Baudelaire ou ses Thèses sur le concept d’histoire.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by