Narrow your search
Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Une parole inquiète : Barthes et Foucault au Collège de France
Author:
ISBN: 9782843102196 2843102197 2843103630 Year: 2016 Volume: *2 Publisher: Grenoble : UGA Éditions,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Figures majeures du « moment théorique » de la pensée française, Roland Barthes et Michel Foucault ont été également de grands professeurs. Au Collège de France, ils ont, chacun à leur manière, affronté les difficultés de la prise de parole et n'ont eu de cesse d'esquiver « l'ordre du discours », son « pouvoir » ou son « autorité ». Le présent essai, à partir d'une analyse génétique de la fabrique menant de l'archive enseignante (notes manuscrites ou enregistrements sonores) au livre, fait dialoguer cours et œuvre, afin de cerner le propre d'une attention constante et inquiète au discours. Alors que l'édition des cours et séminaires des deux auteurs se poursuit, ce travail se veut une contribution à l'histoire, encore à écrire, de l'évolution et des impasses du magistère enseignant durant ces années.


Book
Roland Barthes at the Collège de France
Author:
ISBN: 9781781388273 9781846318436 9781846317866 184631786X 178138827X 1846318432 Year: 2012 Volume: 22 Publisher: Liverpool Liverpool University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Roland Barthes at the Collège de France studies the four lecture courses given by Barthes in Paris between 1977 and 1980. This study, the first full-length account of this material, places Barthes's teaching within institutional, intellectual and personal contexts. Analysing the texts and recordings of Comment vivre ensemble, Le Neutre and La Préparation du roman I et II in tandem with Barthes's 1970s output, the book brings together for the first time all the strands of Barthes's activity as writer, teacher and public intellectual. Theoretically wide-ranging in scope, Lucy O'Meara's study focuses particularly on Barthes's pedagogical style, addressing how his wilfully un-magisterial teaching links to the anti-systematic, anti-dogmatic goals of the rest of his work. Roland Barthes at the Collège de France reassesses the critical and ethical priorities of Barthes's work in the decade before his death, demonstrating the vitally affirmative core of Barthes's late thought.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by