Narrow your search

Library

FARO (5)

Hogeschool Gent (5)

KDG (5)

PXL (5)

Arteveldehogeschool (4)

Thomas More Kempen (4)

AP (3)

DocAtlas (3)

EhB (3)

EHC (3)

More...

Resource type

book (5)


Language

Dutch (5)


Year
From To Submit

2018 (2)

2017 (1)

2013 (1)

2008 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Meerstemmig erfgoed : multiperspectiviteit in erfgoededucatie: inspiratiegids
Authors: --- ---
ISBN: 9789090309989 Year: 2018 Publisher: [Place of publication unknown] Projectgroep Meerstemmig Erfgoed

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze gids is het eindresultaat van een project waarbij mensen uit het onderwijs en de cultuursector de koppen bij elkaar staken om op zoek te gaan naar een "geschikte formule" om cultuureducatie aan te pakken in de klassen. Het resultaat mag gezien worden: hoe kan je uiteenlopende thema's aanpakken, wat zijn de voor- en nadelen van bepaalde formules, met welke "deelfacetten" moet je rekening houden bij bepaalde onderdelen van je educatiepakket (vergeet bijvoorbeeld je doelpubliek niet bij een rondleiding), ... Een pracht van een praktisch gidsje waarmee een heel uiteenlopende groep mensen (gidsen, leraars, museummedewerkers, vrijwilligers, ...) aan de slag kan om bepaalde groepen kennis te laten maken met bepaalde culturele onderwerpen. Elk museum en elke school hoort dit boekje in huis te hebben.


Book
D.E.S.I.G.N : doordacht, esthetisch, speels, inspirerend, gesofisticeerd, nieuw
Authors: --- ---
ISBN: 9780987669643 Year: 2013 Publisher: Z.p. Book Island

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

D.E.S.I.G.N. brengt een overzicht van de meest inspirerende meubels, lampen en ander huisraad van de afgelopen 150 jaar. Sommige voorwerpen zijn klassiek van ontwerp, andere zijn knettergek. Allemaal zijn ze bedacht door beroemde ontwerpers. Dat Vlaanderen en Nederland een belangrijke positie innemen in de wereld van het design blijkt uit het aandeel van de designers uit dit gebied in het boek: maar liefst 9 van de 70 ontwerpen komen namelijk uit onze contreien. D.E.S.I.G.N. is een boek waar je naar kunt blijven teruggrijpen en waarin je elke keer iets nieuws ontdekt. Het is uiterst geschikt voor kinderen (en volwassenen) die nieuwsgierig zijn naar hoe dingen in elkaar zitten. Het staat boordevol weetjes over de ontwerpers en hun werk, het materiaal waarvan het voorwerp is gemaakt en de toepassingen ervan.


Book
(W)onderwijze media : kaders, praktijken en tools voor een mediawijs onderwijs
Author:
ISBN: 9782509030276 Year: 2017 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mediawijsheid is een belangrijk thema voor een school. Het is actueel, constant in ontwikkeling en heeft een grote impact op het welbevinden van kinderen en jongeren. De school speelt een cruciale rol in het begeleiden van deze kinderen en jongeren naar een kritisch, bewust en actief gebruik van media. Toch is een mediawijs beleid geen evidentie.Dit boek biedt een stappenplan voor het uitwerken van een mediawijs beleid op basis van de noden van jouw school. Bovendien bevat het de nodige onderwijskaders en een mediawijs competentiemodel om dit plan aan op te hangen. Afhankelijk van de prioriteiten in dit plan vind je er per mediawijs (sub)thema ook de nodige achtergrondinformatie, inspirerende getuigenissen, tools en organisaties die je verder kunnen helpen. Zo kun je concreet aan de slag om een doordacht en gedragen mediawijs beleid te realiseren op maat van jouw school.(Bron: www.politeia.be)


Book
Groeien in actief burgerschap : samen leren samenleven
Authors: --- ---
ISBN: 9782509032874 Year: 2018 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap creëert dankzij deze publicatie een mijlpaal in burgerschapseducatie. Dit boek vormt een ideaal instrument om de blik van jongeren op onze huidige samenleving te openen. Het schrijft immers niet voor wat je moet, maar tekent specifiek uit hoe je vanaf het 1ste jaar van de 1ste graad secundair systematisch en kritisch als actieve 21ste-eeuwse burger kunt leren denken." (Dimokritos Kavadias, professor politieke wetenschappen VUB). Hoe train je leerlingen in burgerschapscompetenties? Hoe transformeer je jouw school(organisatie) tot een actieve oefenplaats voor democratische cultuur? Dit boek legt je dit helder en concreet uit. Actief burgerschap is verankerd in het pedagogische DNA van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Dit wordt gevat in onze baseline samen leren samenleven, een engagement dat al onze leerkrachten, personeelsleden, bestuurders, jongeren en hun ouders aangaan. Wat ons allemaal verbindt, is dat we burgers zijn. Het GO! kiest er expliciet voor om neutraliteit te vertalen als ?actief? burgerschap, dat niet kan bestaan zonder een kritische en onderzoekende houding en het participeren in de maatschappij. De recentste burgerschapsonderzoeken illustreren dat voor 21ste-eeuwse burgers kennis over burgerschap alléén onvoldoende is; ze moeten die kennis kunnen toepassen en daar hebben ze vaardigheden en attitudes voor nodig. Actieve burgers informeren zich, leren bij en stellen zich oprecht betrokken op tegenover anderen en hun omgeving. In dit boek lees je hoe actief burgerschap in het curriculum op school er kan uitzien. In de wetenschappelijk onderbouwde en inclusieve leerlijn valt actief burgerschap uiteen in drie competenties: filosoferen, waardevorming en duurzaam samenleven. Deze competenties nemen over de graden heen toe in opbouwende beheersingsniveaus. Per competentie zijn er effectieve werkvormen uitgeschreven om uit te voeren in de klaspraktijk. Gebruik dit boek om samen leren samenleven in de klas en op school te realiseren.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/53650-groeien+in+actief+burgerschap


Book
Praten met portretten : hoe kinderen de taal van de kunst ontdekken
Authors: ---
ISBN: 9789078765356 9078765356 Year: 2008 Publisher: Leuven Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doos bevattende:- handleiding 148p. + 8 bijlagen- 30 prenten met portretten

Keywords

lager onderwijs --- Painting --- kunstopvoeding --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- schilderkunst --- Didactics of the arts --- art appreciation --- painting [image-making] --- museumeducatie --- museumbezoek --- Royal Museum of Fine Arts [Antwerp] --- #PBIB:+116.14 --- beeldopvoeding --- didactiek --- kinderen --- kunst --- plastische opvoeding --- tekenen --- 477.6 --- 738.2 --- Beeldopvoeding (Plastische opvoeding) --- Lager onderwijs --- Musea (Museumbezoek, School en museum) --- Portretkunst --- Schilderkunst --- Basisonderwijs --- Beeldopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Portretten --- 373.67 --- Kunst --- Musea --- kunsteducatie --- 701.1 --- Kunstgeschiedenis --- Kunstzinnige vorming; ba.o. --- Portretschilderkunst --- 094459.jpg --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs ; didactiek --- musea --- NT2 --- muzische vorming --- portretten --- kledij --- gevoelens --- expressie --- Kunst : Kunsteducatie : algemeen --- didactiek basisonderwijs - tekenen --- Tekenen / Beeldopvoeding --- Figuren - Portretten --- Tekenen --- PXL-Education 2018 --- basisonderwijs --- taalvaardigheid --- didactisch materiaal --- Taalvaardigheid --- Anderstalige nieuwkomers --- Nederlands als tweede taal --- Kunsten --- Ervaringsgericht onderwijs --- Muzische vorming --- Kunstzinnige opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Kunstzinnige vorming; ba.o --- Portret --- Beeldeducatie --- Anderstalige nieuwkomer --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Ervaringsleren. --- Portretkunst. --- Taalverwerving. --- art appreciation. --- painting [image-making]. --- portrettekenkunst. --- taalverwerving.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by