Narrow your search

Library

FARO (3)

KU Leuven (3)

LUCA School of Arts (3)

Odisee (3)

Thomas More Kempen (3)

Thomas More Mechelen (3)

UCLL (3)

VIVES (3)

Vlaams Parlement (3)

VDIC (2)

More...

Resource type

book (3)


Language

French (2)

German (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

2016 (1)

2014 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
La Fabrique de l'information sportive : L'Auto (1900-1944)
Author:
Year: 2020 Publisher: Reims : EPURE, Éditions et presses universitaires de Reims,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"L'Auto" was the leading French sports daily of the first half of the 20th century. Launched in October 1900, it quickly gained a dominant position in the sports news market, which it held until its demise in August 1944. Its print run made it one of the leading national newspapers. It is renowned for the quality of the information it delivers to its readers day after day, information for which it often has the first and sometimes the exclusive rights. Moreover, it is said to have considerable power: the leaders of the sports world and the ministerial officials in charge of physical education and sports fear the press campaigns orchestrated by "L'Auto" and have to deal with it. Despite this, the history of this flagship of the French press had never been the subject of a comprehensive study, a gap that this book aims to fill, by providing a better understanding of the functioning of a press company in the first half of the twentieth century and the process of manufacturing sports information "L'Auto" est le grand quotidien sportif français de la première moitié du XXe siècle. Lancé en octobre 1900, il conquiert rapidement une position dominante sur le marché de l'information sportive, et la conserve jusqu'à sa disparition en août 1944. Ses tirages le classent parmi les principaux titres de la presse nationale. Il est réputé pour la qualité des informations qu'il délivre jour après jour à ses lecteurs, informations dont il a souvent la primeur et parfois l'exclusivité. On lui prête de surcroît un pouvoir considérable: les dirigeants du monde sportif et les responsables ministériels de l'éducation physique et des sports redoutent les campagnes de presse orchestrées par "L'Auto" et doivent composer avec lui. Malgré cela, l'histoire de ce fleuron de la presse française n'avait jamais fait l'objet d'une étude d'ensemble, une lacune que ce livre a pour ambition de combler, en permettant de mieux comprendre le fonctionnement d'une entreprise de presse dans la première moitié du XXe siècle et le processus de fabrique de l'information sportive.

Keywords

Photojournalism.


Book
Rasende Reporter : eine Kulturgeschichte des Fotojournalismus : Fotografie, Presse und Gesellschaft in Österreich 1890 bis 1945
Author:
Year: 2014 Publisher: Darmstadt Primus Verlag

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The early press photographers showed the world as no one had seen it before. They used their cameras to turn headlines into expressive images. They photographed emperors and chancellors, well-known footballers and illustrious stage stars, police officers, soldiers, prostitutes and crooks. In the recordings of the photo reporters, not only the big world of politics was reflected, but also that of the common people. The heyday of photojournalism was in the first half of the 20th century. Anton Holzer invites you on a fascinating journey through time in pictures and reconstructs the history of the origins of a new medium. He follows the photographers on their adventurous forays, describes their day-to-day work and takes a look at the newspaper editorial offices, where photo reports and reports were created.


Book
Le photoreportage d’auteur : L’institution culturelle de la photographie en France depuis les années 1970
Author:
ISBN: 9782271064141 2271064147 2271091500 Year: 2016 Publisher: Paris : CNRS Éditions,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

À partir des années 1970, la photographie bénéficie en France de la création d’institutions et d’événements spécifiques, de son intégration et de sa valorisation dans les organismes culturels et d’une légitimation dans le champ du marché de l’art. La reconnaissance du médium s’articule notamment autour de l’acceptation ou du rejet de la photographie de reportage. Cette dynamique permet aux acteurs du milieu photographique d’ériger une nouvelle figure, l’auteur, qui symbolise à terme l’accession à l’identité de créateur et de producteur culturel et justifie la circulation des photographies, des pages de la presse aux cimaises des galeries. Ce processus repose dès lors sur l’acceptation des fonctionnalités du médium, assortie d’une valorisation de la créativité du photographe. Par une approche disciplinaire transversale, cet ouvrage se propose d’intégrer des éléments de compréhension d’ordres historique, juridique, esthétique et culturel.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by