Listing 1 - 10 of 38 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Civil society : tussen oud en nieuw
Authors: --- ---
ISBN: 9789052603186 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Aksant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Civil society is in de laatste vijftien jaar in het brandpunt van de aandacht gekomen van politici, beleidsmakers en sociale wetenschappers. De sfeer van vrijwillige associaties naast de markt en de staat (verenigingen, pressiegroepen, sociale bewegingen, kerken, soms ook informele netwerken, familierelaties en de non-profitsector), wordt inmiddels gezien als een essentieel onderdeel van de samenleving.De verwachtingen zijn hooggespannen: maatschappelijke zelfregulering, de overdracht van waarden en normen, collectieve wilsvorming, het bieden van tegenwicht tegen de overheid en het fungeren als intermediair tussen burgers en politiek; het wordt allemaal opgehangen aan de civil society.De overheid, die zichzelf 'overbelast' vindt, ziet een uitgelezen kans om taken (terug) te geven aan de burger. Actiegroepen en NGO?s zien juist een kans om als representant van de civil society de overheid aan te spreken op haar verantwoordelijkheid, ook internationaal (de global civil society).


Book
Mediahypes en moderne sagen : sterke verhalen in het nieuws
Authors: ---
ISBN: 9080727652 Year: 2004 Volume: 12 Publisher: Leiden Stichting Neerlandistiek Leiden

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Cultuur en gedrag in organisaties : zo doen wij dat hier!
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9046504573 Year: 2005 Volume: 21 Publisher: Mechelen Kluwer


Book
Belgische circussen & foortheaters : van Blondin tot Ronaldo
Author:
ISBN: 902096254X Year: 2005 Publisher: Tielt Lannoo


Book
Cultuurkijker : cultuurparticipatie gewikt en gewogen : basisgegevens van de survey "cultuurparticipatie in Vlaanderen 2003-2004"
Authors: --- ---
ISBN: 9045516365 Year: 2006 Volume: *4 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het eerste deel verduidelijken en beargumenteren we de doelstellingen van dit onderzoek. Naast een verantwoording van de onderzoeksvragen in het licht van recente cultuursociologische inzichten en beleidsevoluties geeft het de lezer een synthetisch overzicht van de actuele staat van het cultuuronderzoek in Vlaanderen en daarbuiten. Het tweede deel bevat de basisgegevens. Voor elke gestelde vraag geven we de verdeling van de verkregen antwoorden. Het cijfermateriaal geeft informatie over o.a. de participatie in gedetailleerde categorieën aan de diverse culturele sectoren, smaakvoorkeuren en verwachtingen en houdingen t.a.v. cultuur en cultuurbeleid. Daarnaast worden alle concepten en vraagverwoordingen uitgebreid toegelicht en gemotiveerd, zodat ze als inspiratiebron kunnen dienen voor een kwaliteitsvolle meting in verder onderzoek. In het laatste deel gaan we in op de kwaliteitsbewaking en -opvolging bij de dataverzameling.


Book
Cultuurkijker : cultuurparticipatie in meervoud : empirische bouwstenen voor een genuanceerde visie op de cultuurdeelname in Vlaanderen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789045520629 9045520621 Year: 2007 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een effectieve beleidsvoering, in welke sector ook, kan niet zonder wetenschappelijk onderbouwde kennis over het gereguleerde beleidsdomein. In dit boek wordt dit soort kennis aangereikt voor de participatie binnen de Vlaamse cultuur-, sport- en mediasectoren.In het eerste deel wordt stilgestaan bij de belangrijkste uitkomsten van een publieksonderzoek dat voorjaar 2002 plaatsvond binnen het van overheidswege ondersteunde podiumkunstencircuit, in brede zin: muziek, theater en dans. De vraagstelling en vooral de analyse werden sterk gestuurd door het lopende debat binnen en buiten de cultuursociologie over de doorbraak van de figuur van de culturele omnivoor, de hoogopgeleide en na WOII geboren cultuurliefhebber met een brede smaak voorbij het traditionele onderscheid tussen hoge en lage, legitieme en illegitieme cultuur.In het tweede en derde deel wordt gewerkt met de data van de bevolkingsenquête 'Cultuurparticipatie in Vlaanderen 2003-2004'. In het tweede deel wordt voor een reeks sectoren - theater, muziek, sport, erfgoed, media ... - de participatie beschreven. Participanten en niet-participanten worden 'gescreend' aan de hand van een aantal achtergrondvariabelen, waarbij binnen de participantengroep per sector een beredeneerd onderscheid tussen incidentele en frequente deelnemers wordt gemaakt. In het derde deel verschuift de onderzoeksblik en worden de resultaten van de enquête 'Cultuurparticipatie in Vlaanderen 2003-2004' herbekeken vanuit de vraag hoe het zit met de participatie binnen de verschillende opleidingsniveaus.Samen genomen bieden de drie delen een gediversifieerd overzicht van de huidige cultuurparticipatie in Vlaanderen. De bijeengebrachte data leren dat er verschillend wordt geparticipeerd door verschillende groepen binnen de verschillende culturele velden. Dé cultuurparticipant bestaat niet, en dus ook niet dé niet-participant


Book
Sociale en culturele antropologie: een kritische belichting van enkele hoogtepunten
Author:
ISBN: 9033438852 Year: 1997 Publisher: Leuven Acco


Book
Les cultes médiatiques : culture fan et oeuvres cultes
Author:
ISBN: 2868476481 2753537402 9782868476487 Year: 2002 Publisher: Rennes : Presses universitaires de Rennes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Avec l'entrée du rock ou des séries télévisées dans le patrimoine culturel, la question de la valeur et des modes d'appropriation des œuvres ne se pose plus seulement pour les Beaux Arts : dans l'espace de la culture populaire et médiatique, le mot " culte " a aujourd'hui pris le relais des catégories esthétiques traditionnelles. X Files, Friends, Jimmy Hendrix ou Les Tontons Flingueurs... le culte a envahi tous les domaines, du cinéma à la musique, du livre à la télévision. Mais le culte n'est pas simplement une expression passe-partout : il nous invite aussi à analyser de nouveaux modes de rapport aux œuvres. Quelle signification accorder à ce terme issu du champ religieux et appliqué aux publics des grands médias contemporains ? Quelle représentation des publics apparaît à travers cette notion ? Les cultes médiatiques relèvent-ils de la contre-culture, expriment-ils des stratégies de distinction, une autonomisation des goûts populaires ? Existe-t-il une industrie du culte avec l'organisation du marché. En quoi le culte renvoie-t-il à l'univers des fans et à la formation de communautés d'admirateurs, avec leurs rituels et leurs pratiques ? C'est à cet ensemble de questionnements que les auteurs de cet ouvrage ont accepté de se confronter.

Listing 1 - 10 of 38 << page
of 4
>>
Sort by