Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deze studie gaat over de bevolkings- en huishoudensprojecties die de Studiedienst voor de Vlaamse Regering heeft gemaakt voor de 308 steden en gemeenten van het Vlaamse Gewest. De resultaten werden voorgesteld op 2 studiedagen in maart 2011 en nadien ter beschikking gesteld op het internet.Naast de projectieresultaten (2009-2030) staan op het internet ook de gegevens uit de observatieperiode (1997-2008) zodat de gebruiker zelf kan zien in hoeverre de projecties aansluiten of afwijken van trends uit het recente verleden. Bij die resultaten op het internet werden ook 2 documenten gepubliceerd met metadata over de bevolkings- en de huishoudensprojecties. Die metadata geven in het kort uitleg over de hypothesen waarop de projecties zijn gebaseerd en de methode van berekening. De tabellen en metadata op het internet zijn de belangrijkste output van deze projecties. Het boek dat nu verschijnt is eerder een aanvulling bij de informatie die op de website staat. In dit boek worden de hierboven aangehaalde metadata veel grondiger uitgewerkt. Er wordt dieper ingegaan op de methodologie, er gaat veel aandacht naar de opbouw van de hypothesen en naar de concrete toepassing van die hypothesen in het projectiemodel. Daarnaast worden ook enkele resultaten toegelicht en becommentarieerd waarbij de aandacht vooral gaat naar de situatie in de centrumsteden. Tenslotte wordt de impact van bepaalde hypothesen aangetoond door 2 (beperkte) oefeningen te maken met alternatieve uitgangspunten.Het boek valt uiteen in 2 grote delen. Het eerste deel gaat over de bevolkingsprojecties. Het tweede deel gaat over de huishoudensprojecties die op de bevolkingsprojecties werden geënt
bevolkingsonderzoek --- Demography --- Flanders --- Population forecasting --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Population transfers --- 312 --- 64 --- P493VL --- #KVHB:Demografie --- #KVHB:Vlaanderen --- Bevolking 312 --- Gemeenten / Steden 352 --- 302 --- België --- Vlaanderen --- bevolking --- demografie --- gemeenten --- steden --- 314.1 --- huishouden --- migraties --- Demografie (bevolking, wereldbevolking) --- 314.02 --- Bevolking - statistieken --- Emigratie --- Geboortecijfers --- Huishouden --- Immigratie --- Sterftecijfers --- S20120005.jpg --- Vlaanderen ; demografie --- demografie - bevolkingsstatistieken --- huishouding --- bevolkingsleer en -statistieken --- 659 Demografie --- Demografie --- Steden --- Steden en gemeenten --- Stad
Choose an application
Meer dan 20 auteurs uit lokale besturen en andere organisaties brachten hun kennis en ervaring op het vlak van managementmodellen samen. Ze beschrijven in kort bestek 30 modellen die momenteel gebruikt worden en van belang zijn voor de lokale en bovenlokale overheden en voor social- en nonprofitorganisaties. De modellen hebben een ruim toepassingsgebied: strategie- en plancyclus, organisatiecultuur en veranderingsmanagement, financieel management, kwaliteitsmanagement en HR-management. Een aantal modellen, vooral gangbaar in de privésector, kregen hier een vertaling naar de overheid. Ook wordt er stilgestaan bij de toegevoegde waarde en enkele kritische reflecties bij de toepassing van managementmodellen in algemene zin. Van elk model is er een beschrijving aan de hand van een figuur of schema; de meerwaarde wordt toegelicht, maar ook de valkuilen bij de toepassing van het model.Volgende modellen komen in de pocket aan bod: Activity Based Costing, Balanced Scorecard voor strategiebepaling en strategie-opvolging, Begeleiden van medewerkers via ontwikkelcirkels, Benchmarking, Brainstorming, CAF-model, Coso-model voor organisatie- en risico-beheersing, Deming cirkel, Extern visitatiemodel, Financiële ratio's, FINRAPP: model voor financiële rapportering in steden en gemeenten, Gantt Chart en Activiteitenschema, Geïntegreerde beleids- en beheerscyclus, Investeringsanalyses, ISO 9001, Kosten-baten analyses, Leiderschapsstijl van Hersey en Blanchard: situationeel leiderschap, Leiderschapsrollen van Quinn: voorbij rationeel leiderschap, Netwerking, Organisatieklimaatindex, Prose-model, Risicobeheerssysteem: de 'roos', de Roos van Leary, Strategisch management, SWOT-analyse, Teamdoelmatigheidsmodel, Werkdrukmeting, 360° feedback, 7S-model, Focus one
Public administration --- leidinggeven --- Business management --- Flanders --- Management --- Steden en gemeenten --- Non-profitsector --- Social profit --- #SBIB:35H200 --- #SBIB:35H1350 --- Overheidsmanagement: algemene werken --- Organisatie en beleid: lokale besturen: algemeen
Choose an application
Public administration --- lokale besturen --- cultureel erfgoed --- cultuurbeleid --- Sociology of culture --- cultuur --- #PBIB:+115.11 --- Cultuur : Beleid --- Culturele samenwerking ; gemeenten ; Vlaanderen --- lokaal beleid
Choose an application
Deze gids geeft een overzicht van de BTW-reglementering die van toepassing is op de vzw's en de openbare besturen; in het bijzonder de OCMW's, de gemeenten en de provincies. Welke handelingen zijn onderworpen aan de BTW? De lezer maakt daarnaast kennis met de bestaande mogelijkheden die de financiering van belangrijke projecten, de onroerende verhuur, roerende investeringen, periodieke BTW-aangiften en BTW-voorschotten optimaliseren. Alleen vaststaande standpunten van de BTW-administratie komen aan de orde. Er wordt ook ruimte voorzien voor de relevante administratieve beslissingen en parlementaire vragen en antwoorden terzake. Hierdoor is de praktische bruikbaarheid van het boek in relatie met de fiscus maximaal. (Bron: covertekst)
btw --- aftrek --- vrijstellingen fiscaal --- steden en gemeenten --- vzw --- belgie --- tva --- deduction --- exonérations fiscal --- villes et communes --- asbl --- belgique --- E100883.jpg --- Btw
Choose an application
Plattelandsbewoners ervaren de sociale samenhang in hun buurt als sterker dan stedelingen. In vergelijking met stedelingen geven meer van hen aan dat buurtgenoten elkaar groeten, elkaar in de gaten houden en in actie komen wanneer de gordijnen een paar dagen dicht blijven bij een oudere buurtbewoner of wanneer het vermoeden bestaat van kindermishandeling. Daarbij woont een iets groter deel van de personen die belangrijk zijn voor plattelandsbewoners dichtbij. In vergelijking met stedelingen voelen relatief weinig plattelandsbewoners zich eenzaam
Gemeenten / Steden 352 --- Ruimtelijke ordening 711 --- Diversiteit --- Landbouw / veeteelt 63 --- Nederland (492) --- 71.15 rural society. --- Nederland. --- Platteland. --- Sociale netwerken. --- plattelandssamenleving. --- sociale netwerken ( interpersoonlijk ).
Choose an application
De postbode luistert naar Bach." Met dit citaat vatte minister van cultuur Frans Van Mechelen de doelstelling van het nieuwe cultuurbeleid van de jonge Vlaamse Gemeenschap samen. Ruim dertig jaar later verwoordde minister Bert Anciaux zijn visie als "Cultuur is het cement van de samenleving". Beide uitspraken staan voor twee kantelmomenten in de geschiedenis van het cultuurbeleid voor de steden en gemeenten. 0Dit boek bestudeert 50 jaar lokaal cultuurbeleid. Het analyseert de werking, de evolutie en de betekenis van de bibliotheken en de cultuur- en gemeenschapscentra en het lokaal cultuurbeleid in hun samenspel met het middenveld en de cultuurraad. Daarbij wordt uitvoerig verwezen naar de historische achtergrond én de recentste ontwikkelingen. Rode draden zijn verzuiling en emancipatie, professionalisering en decentralisering, maar zeker ook de creativiteit en daadkracht van gedreven mensen. 0'Over Bach, cement en de postbode' blikt terug en reikt materiaal aan om naar de toekomst te kijken. Waar staan we? Waar hebben we vooruitgang geboekt en waar zijn we gaandeweg iets verloren? Waar liggen open vragen en kansen voor de toekomst? Luidt de nieuwe wetgeving een derde kantelmoment in? Boeiend leesmateriaal voor al wie vandaag en morgen actief is in het lokaal cultuurbeleid.
Sociology of cultural policy --- Flanders --- C3 --- cultuurbeleid --- cultuur --- beleid --- geschiedenis --- Kunst en cultuur --- 008.1 --- 601 Cultuurbeleid --- #SBIB:316.7C313 --- #SBIB:35H436 --- #SBIB:949.3H1 --- Cultuurbeleid: regionaal --- Beleidssectoren: welzijn, volksgezondheid en cultuur --- Geschiedenis van België: godsdienst en cultuur --- Cultuurbeleid ; gemeenten ; Vlaanderen --- Culturele centra ; Vlaanderen --- Openbare bibliotheken ; Vlaanderen --- cultuurparticipatie --- bibliotheekwezen --- cultuurpolitiek --- culturele centra --- Documentation and information --- gemeenten --- openbare bibliotheken
Choose an application
Hoe zal het lokaal vrijetijdsbeleid er in de toekomst uitzien? Welke trends en maatschappelijke evoluties komen er op ons af? En vooral: hoe kunnen we er (constructief en pro-actief) op inspelen via het meerjarenplan en de beleids- en beheerscyclus? Deze pocket wil een inspiratiegids en instrument zijn voor lokale politici en gemeentelijke vrijetijdsprofessionals ter ondersteuning van het lokaal cultuur-, (cultureel) erfgoed-, jeugd- en sportbeleid en in het bijzonder van hun engagement daarin. De VVSG bundelde voor deze publicatie de krachten met de respectieve steunpunten en ledenverenigingen/kenniscentra : LOCUS (cultuur), FARO (cultureel erfgoed), VVJ (jeugd) en ISB (sport).
Public administration --- Age group sociology --- Sociology of cultural policy --- Sociology of leisure --- Flanders --- cultuurbeleid --- Vrijetijdsbeleid --- gemeentebeleid --- gemeenten --- beleid --- gemeentelijk beleid --- 008.1 --- 35 --- Lokale besturen --- Lokaal cultuurbeleid --- vrije tijd --- Lokaal cultuurbeleid. --- vrije tijd. --- Vrije tijd. --- lokaal beleid --- vrijetijdsbesteding
Choose an application
Vlaanderen verkleurt, en niet enkel in de grote steden. Etnisch-culturele diversiteit plaatst lokale besturen voor grote uitdagingen omdat de problemen inzake achterstelling en integratie in vele gemeenten en OCMW's acuut zijn. Lokale besturen willen daar met een aangepast beleid aan werken. In de praktijk verloopt dit vaak met vallen en opstaan. Zo'n beleid is pas effectief wanneer diversiteit een aandachtspunt is in alle lokale beleidsdomeinen. Het is niet de zaak van één schepen of één medewerker of dienst, maar van de hele gemeentelijke organisatie (gemeente en OCMW), zowel van de politici als van de personeelsleden.De VVSG werkte een jaar lang mee aan het vergroten van het politiek draagvlak voor een geïntegreerd etnisch-cultureel diversiteitsbeleid. De pocket bundelt die ervaring en reikt goede praktijken aan van lokale besturen om werk te maken van diversiteit. Je vindt er informatie over het nieuw Vlaams beleidskader voor het lokale integratiebeleid. Aan de hand van voorbeelden krijg je scenario's aangereikt om diversiteit te verankeren in het bestuursakkoord, het meerjarenplan, het lokaal sociaal beleid en andere sectorale plannen. Als politicus of medewerker krijg je krijgt tips om collega's uit verschillende beleidsdomeinen te overtuigen dat diversiteit een zaak is van iedereen. De pocket stelt een aantal inspraakinitiatieven voor die allochtone en autochtone burgers bij het beleid betrekken. Er wordt ook dieper ingegaan op de acties die een lokaal bestuur als werkgever kan nemen om de instroom en doorstroom van allochtone personeelsleden te verzekeren. Tenslotte vind je een overzicht van de organisaties die lokale besturen ondersteuning bieden bij het ontwikkelen van een diversiteitsbeleid
Public administration --- Social policy and particular groups --- Diversiteit --- Cultuurverschillen --- Multiculturele samenleving --- Participatie --- Personeelsmanagement --- Gemeentebeleid --- Integratie --- Gemeenten / Steden 352 --- OCMW 364.07 --- gemeentebeleid --- sociale problemen --- 35 --- 304 --- Cultuurverschil --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Inclusie --- Maatwerk --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Administrative law --- Organization theory --- Flanders --- Ordinances [Municipal ] --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Industrial management --- Management --- Teamwerk --- Overheidsbeleid --- Managementtechnieken --- Steden en gemeenten --- #SBIB:35H1359 --- #SBIB:35H302 --- Organisatie en beleid: lokale besturen: België --- Organisatieleer: processen
Choose an application
De vergrijzing gecombineerd met de naoorlogse babyboom produceert over enkele jaren een nieuw publiek. Zeker als deze mensen de overstap gaan maken van het actieve arbeidsleven naar een leven met meer tijd, behoorlijk wat financiële middelen en een opgebouwde culturele bagage. Het kwalitatief en participatief pilootproject ?toekomstschets culturele vrijetijdsbesteding 45+? zocht in tien Vlaamse gemeenten uit hoe de leeftijdsgroep zélf denkt over deze voorveronderstellingen. De resultaten van dit voor de cultuursector eerder ongewoon onderzoek zijn gebundeld in deze uitdagende publicatie. Het biedt niet enkel een zicht op de verwachtingen van een generationele doelgroep, het schetst tegelijk komende tendensen waarop de cultuursector moet anticiperen
vrijetijdsbesteding --- cultuurconsumptie --- Age group sociology --- Sociology of culture --- Samenleving --- Cultuur --- Vrijetijdsbesteding --- Middelbare leeftijd --- 685 Vrijetijdsbesteding --- 600 Cultuur --- 379.8 --- vrije tijd --- cultuur --- 352.07 --- Beleid --- Gemeenten --- Vrije tijd --- #SBIB:316.7C422 --- vrijetijd --- Vrijetijdsgebruik: volwassenen en vrijetijdsgedrag --- Recreatie --- Toerisme
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|