Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
This is not a game is een bordspel waarbij leerlingen zich inleven in het verhaal van een vluchteling. Heel concreet zijn er 14 vluchtelingen, die leefden tussen de middeleeuwen en het heden. Zij brengen hun waargebeurde verhaal over hun tocht naar en uit ons land. Leerlingen verkennen via verhaalkaarten en doe-opdrachten het parcours van deze vluchtelingen. Zo krijgen kinderen en jongeren inzicht in wat vluchten is, maken ze kennis met enkele basisbegrippen en ontdekken ze spelenderwijs de impact van vluchten. In de speldoos zitten alle nodige materialen, geschikt om te spelen met je klas (verdeeld in groepjes). Een handleiding voor de leerkracht geeft ondersteuning bij de naverwerking in de klas.Voor leerlingen van de derde graad van het basisonderwijs en alle graden van het secundair onderwijs.In de handleiding vindt de leerkracht een verwijzing naar alle relevante eindtermen.This is not a game is een initiatief van FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed, de Provincie West-Vlaanderen (Netwerk Oorlog en Vrede) en Vluchtelingenwerk Vlaanderen.
KHK --- 478.8 --- wereldoriëntatie --- vluchtelingen
Choose an application
Historisch bewustzijn wakkert de burgerzin van leerlingen aan. Het huidige leerplan wereldoriëntatie geeft hierbij al een goede richting, maar er is verfijning, duiding en meer concrete ondersteuning nodig. Geschiedenis moet opnieuw een belangrijke plaats krijgen in het curriculum van elke basisschool en leerkrachten moeten zich bezinnen over zowel aanpak als inhoud. Het ?Pedagogisch Cahier Zicht op historische tijd? geeft leerkrachten meer duidelijkheid over het algemene opzet, de op bouw, de concrete inhoud en de didactische aanpak van historische tijd in de basisschool. In de introductie van het cahier wordt de visie op goed geschiedenisonderwijs geschetst. In de volgende hoofdstukken focussen de auteurs op de wijze waarop het domein historische tijd concreet wordt opgebouwd vanaf het kleuteronderwijs over het eerste leerjaar tot het zesde leerjaar. Bij elk leerjaar staan de auteurs stil bij belangrijke aandachtspunten, zowel qua inhoud als aanpak. De Pedagogische begeleidingsdienst van het GO! biedt met dit cahier ook methodieken aan die geschiedenisonderwijs in de lagere school boeiend en afwisselend maken en meer leerlinggericht en leerlinggestuurd. (Bron: uitgever)
geschiedenis --- lager ond --- didactiek --- 476.1 --- wereldoriëntatie --- kleuteronderwijs --- basisonderwijs --- 476.4 --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- WO (wereldoriëntatie) --- Didactics of social education --- Geschiedenis ; basisonderwijs --- Gemeenschapsonderwijs --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Historisch tijdsbesef --- Wereldoriëntatie --- Geschiedenis --- Didactics of history --- geschiedenisonderwijs --- onderwijsmethoden --- wereldoriëntatie --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Dit boek biedt pabostudenten en leerkrachten zicht op de actuele plaats en mogelijke aanpak van erfgoededucatie binnen het basisonderwijs. Met erfgoededucatie kunnen de kerndoelen van 'Oriëntatie op jezelf en de wereld' en 'Kunstzinnige oriëntatie' gerealiseerd worden. Cultureel erfgoed omvat sporen uit het verleden in het heden, die de moeite waard zijn om te bewaren. Erfgoededucatie is geen vak op zich, maar ErfGoedonderwijs op de basisschool kan wel helpen om lesstof van andere vakken te concretiseren en te verlevendigen. Het boek biedt de nodige inzichten om erfgoededucatie betekenisvol en effectief in het basisonderwijs te integreren. Na de theoretische onderbouwing volgt een praktisch deel met een stappenplan, verschillende praktijkvoorbeelden, formats en lessuggesties. 'ErfGoedonderwijs op de basisschool' geeft (aankomende) leerkrachten de mogelijkheid om hun leerlingen actief en onderzoekend onderwijs te bieden. Deze uitgave is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Pedagogische Academie Hanzehogeschool Groningen en de Stenden hogeschool, opleiding tot leraar basisonderwijs. (Bron: covertekst)
Cultureel erfgoed --- Basisonderwijs. --- basisonderwijs --- Didactics of history --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- cultureel erfgoed --- #PBIB:+118.20 --- 476.1 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Cultuureducatie --- Erfgoededucatie --- 476.45 --- 476.4 --- Erfgoed --- Cultuur --- Geschiedenis --- Wereldoriëntatie --- 083538.jpg --- Geschiedenis ; basisonderwijs ; didactiek --- Erfgoed en geschiedenis : Onderwijs --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Overige vormingsgebieden --- Objectives of teaching --- Didactics of the arts --- vakoverschrijdende eindtermen --- culturele vorming --- didactiek --- Lager onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Erfgoededucatie mag niet alleen beschouwd worden als een onderdeel van 'geschiedenis-, kunst- en cultuurlessen', maar biedt enorme mogelijkheden voor het motiveren van leerlingen, voor innoverende vakoverschrijdende benaderingen, de relaties tussen school en gemeenschap, de Europese culturele dimensie en voor het realiseren van de transversale sleutelcompetenties: leren leren, sociale en civieke competenties, ondernemerschap, cultureel bewustzijn en culturele expressie.
Didactics of secundary education --- Teaching --- audiences --- cultural heritage --- Didactics of primary education --- 456.6 --- Erfgoededucatie --- 113552.jpg --- 120084.jpg --- #PBIB:+118.20 --- 476.1 --- Competentiegericht onderwijs --- Lager onderwijs --- Erfgoed en geschiedenis : Onderwijs --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- architectural heritage --- Cultural property --- Europe --- Educational aspects --- Didactics of primary education. --- Didactics of secundary education. --- Teaching. --- architectural heritage. --- audiences. --- cultural heritage.
Choose an application
CLIMrek werd ontwikkeld voor de kleuterschool en de eerste graad van het lager onderwijs. Toch krijgen de allerkleinsten niet voldoende waar ze recht op hebben. Daarom werd Klein, klein Climmertje ontwikkeld. Hierin vind je uitgewerkte Clim-activiteiten waarin kleuters zo vrij mogelijk de wereld kunnen verkennen. Een verzameling van kleinere en grotere activiteiten leren de peuters en de kleinste kleuters omgaan met de diversiteit in de wereld rondom hen.Voor de jongste kleuters : is er nu dit 'Klein, klein Climmertje' waarin allerlei activiteiten beschreven zijn, activiteiten die groeivelden zijn voor het leren omgaan met diversiteit en voor het veroveren van vaardigheden die niet enkel in CLIM maar ook in het dagelijkse leven hun toepassing vinden. Deze map is uiteraard op peuterniveau, spelend en impliciet. Bij de meeste activiteiten worden de 'climmige' inhoud, de interculturele competentie die aangesproken wordt en de valkuilen die je best vermijd, vermeld.
Intercultureel onderwijs --- Kleuteronderwijs. --- intercultureel onderwijs --- Didactics of social education --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Intercultureel onderwijs ; kleuteronderwijs --- CLIM --- kleuteronderwijs --- leerboeken --- 474.6 --- coöperatief leren --- didactiek --- 471.43 --- CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Didactische werkvormen --- Kleuteronderwijs --- Multiculturele samenleving --- Mundiale vorming --- 471.49 --- 478.1 --- Coöperatief leren in multiculturele groepen (CLIM) --- Coöperatief leren --- Didactiek --- Handboek/cursus --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Peuters --- cooperative learning --- diversiteit --- handboek --- interculturele opvoeding --- samenwerken --- wereldoriëntatie --- zelfstandig werken --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- 474.6 ) Intercultureel onderwijs --- lager onderwijs --- multiculturele groepen --- 471.4 --- Coöperatief leren ; kleuteronderwijs --- Multiculturele opvoeding ; kleuteronderwijs --- 478 --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Wereldoriëntatie --- Overige onderwerpen --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Schoolbooks - Didactic material --- Interculturele opvoeding --- Coöperatief leren in multiculturele klassen (CLIM) --- Lager onderwijs --- coöperatief leren --- Coöperatief leren in multiculturele groepen (CLIM) --- Coöperatief leren --- wereldoriëntatie --- Coöperatief leren ; kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie --- Didactics of Kindergarten --- sociale vaardigheden --- Coöperatief leren in multiculturele groepen
Choose an application
Dit bronnenboek voor intercultureel leren zit vol verhalen, spelletjes, activiteitenfiches en kant-en-klare kopieerbladen. Daarmee kan de leerkracht aan de slag om de vaardigheden van CLIM op het niveau van het kleuteronderwijs en de eerste graad lager onderwijs te ontwikkelen. De activiteiten richten zich op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het al doende leren van het jonge kind.
intercultureel onderwijs --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- samenwerkend leren --- didactiek --- Didactics of primary education --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs ; kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie ; intercultureel onderwijs --- coöperatief leren --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- leerboeken --- 474.6 --- basisonderwijs --- 471.43 --- Attitudevorming --- CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Didactische werkvormen --- Diversiteit --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Intercultureel onderwijs --- Klassfeer --- Meervoudige intelligentie --- Multiculturele samenleving --- Spelen(Kinderspelen) --- 1e graad l.o. --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 476.1 --- 478.1 --- Coöperatief leren in multiculturele groepen (CLIM) --- Coöperatief leren --- Didactiek --- Handboek/cursus --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- afspraken --- attitudevorming --- groep --- groepswerk --- handboek --- intercultureel leren --- multicultureel --- normen --- regels --- rollen --- samenwerken --- verantwoordelijkheid --- 474.6 ) Intercultureel onderwijs --- 478.7 --- 37.035 --- 471.4 --- Interculturele vaardigheden --- Kleuteronderwijs ; lager onderwijs --- Normalisatie --- Samenleving --- Samenwerking --- Sociale vaardigheden --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Schoolbooks - Didactic material --- 1e graad l.o --- Mondiale vorming --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Attitudes --- Afspraken --- Normen --- Regels --- Groepswerk --- Verantwoordelijkheid --- Rollenpatronen --- Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Teamwerk --- Basisonderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Coöperatief leren in multiculturele klassen (CLIM) --- Attitude --- Afspraak --- Norm (standaard) --- Rolpatroon --- Didactics of Kindergarten. --- Didactics of primary education. --- Didactics of social education. --- didactiek. --- intercultureel onderwijs. --- samenwerkend leren. --- Norm (gedragsregel)
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|