Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Bijbelse geschiedenis --- Bijbel --- Oude Testament --- Nieuwe Testament --- Archeologie --- 22 <03> --- 22 <03> Bijbel--Naslagwerken. Referentiewerken --- 22 <03> La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres--Naslagwerken. Referentiewerken --- Bijbel--Naslagwerken. Referentiewerken --- La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres--Naslagwerken. Referentiewerken
Choose an application
Deze publicatie is een vriendenboek dat wordt aangeboden aan Klaas A.D. Smelik naar aanleiding van zijn emeritaat. Hij was tot 2015 als professor verbonden aan de Vakgroep Talen en Culturen van het Nabije Oosten en Noord-Afrika van de Universiteit Gent. Zijn werkterrein – de Hebreeuwse Bijbel, het Jodendom en de nalatenschap van Etty Hillesum – was wijdvertakt en heeft velen geïnspireerd. Dat blijkt uit de essays in dit boek, die verspreid zijn over drie delen: Hebreeuwse Bijbel, Etty Hillesum en Varia. Ze zijn een uiting van waardering, een royaal boeket bloemen, een beeld ontleend aan ‘Ik zal je alle bloemen brengen’, het essay van Ria van den Brandt. Het lukte Smelik in 1986 de geannoteerde uitgave van alle dagboekcahiers en brieven van Etty Hillesum voor elkaar te krijgen. ‘Wat zou Etty Hillesum van dit alles hebben gevonden?’, vraagt Van den Brandt zich af. Misschien zou zij uit dankbaarheid een enorme bos bloemen voor Klaas Smelik hebben gekocht. Dat mocht niet zo zijn. De essays van Geen moment verloren trekken de aandacht om hun taalvaardigheid, wetenschappelijkheid en wereldwijsheid. Zij zullen de lezers bekoren als een anemoon, hyacint, lupine, roos, tulp,… Marja Clement promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een taalkundige analyse van het proza van Josepha Mendels. Zij was tien jaar docent neerlandistiek aan de Universität Zürich. Momenteel is zij werkzaam als docent neerlandistiek bij het Instituut voor Nederlands Taalonderwijs en Taaladvies aan de Universiteit van Amsterdam. Meins G.S. Coetsier studeerde filosofie aan The Milltown Institute of Theology and Philosophy (De Nationale Universiteit van Ierland) en promoveerde aan de Universiteit van Gent zowel in de Wijsbegeerte als in de Vergelijkende Cultuurwetenschap. Na postdoconderzoek aan de Universiteit van Zürich werkt hij momenteel als diaken en gevangenispastor voor het Bisdom Fulda en als deeltijds onderzoeker aan Trinity College Dublin. Jurjen Wiersma studeerde theologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde er op een bio-sociale benadering van misdaad en straf. Hij doceerde aan de School voor Journalistiek in Utrecht, de Theologische Faculteit van de UvA (vacature dr. G.H. ter Schegget) en de Universitaire Faculteit voor Protestantse Godgeleerdheid in Brussel. De ethiek van Dietrich Bonhoeffer en ‘Europa’ hebben zijn bijzondere belangstelling.
Choose an application
Bible --- 22 <05> --- 25 <05> --- #GBIB:SMM Montfort:Ts --- #GBSG:ts --- C3 --- Bijbel--Tijdschriften --- Pastoraaltheologie--Tijdschriften --- Kunst en cultuur --- Periodicals --- Bijbel --- Heilig Land --- C1 --- Kerken en religie --- 22 <05> Bijbel--Tijdschriften --- 22 <05> La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres--Tijdschriften --- La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres--Tijdschriften --- E-journals
Choose an application
Geloven is vandaag allesbehalve vanzelfsprekend. In de Bijbel lijkt geloven nochtans een evidente zaak. Bijbelteksten laten zich lezen als getuigenissen van gelovige mensen en in bijbelverhalen treden personages op die spontaan gelovig zijn. Maar het is de vraag of die analyse volledig klopt. Bij nader inzien blijkt "tot geloof komen" ook in de Bijbel een groeiproces te zijn, dat bovendien op heel uiteenlopende wijzen kan verlopen. Dit boek bundelt de lezingen van de Didachè-bijbelcursus over het thema "Tot geloof komen. Bijbelse perspectieven op geloofsgroei" (augustus 2015).
Christian religion --- Bible --- Godsdienst --- Bijbel --- geloofsleven --- geloven (ler) --- 22 <063> --- Bijbel--Congressen --- 22 <063> Bijbel--Congressen --- 22 <063> La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres--Congressen --- La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres--Congressen --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Bijbel algemeen --- Bijbelcommentaar --- Catechese
Choose an application
A philosophical reading of Scripture, that is what you will find in this book. The assumption underlying this is that the Bible itself gives rise to an original thought. The hermeneutic inspiration for this comes from Emmanuel Levinas’ Talmudic philosophy. A philosophy that takes a contextual approach of Scripture seriously but also transcends it. Concretely, this reflective intention looks within the biblical text for anthropological, ethical and metaphysical insights that can be discussed and made communicable to everyone (kat’ holon). After the first chapter, the one that searches for the possibility and the proper nature of a philosophical reading of Scripture, this hermeneutical tool is applied to several narratives from the First and Second Testament The philosophical reading of each of these narratives challenges not only Christians in their faith seeking understanding and dialogue, but also all other people to take the Bible seriously and look in it for inspiration to humanize civilization.
22.08*2 --- 241:22 --- 22.08*2 Bijbelse theologie: moraal; ethica; socialia; juridica Israelis; spiritualiteit --- Bijbelse theologie: moraal; ethica; socialia; juridica Israelis; spiritualiteit --- 241:22 Moraaltheologie. Theologische ethiek-:-Bijbel --- 241:22 Theologie morale. Ethique theologique-:-La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres --- Moraaltheologie. Theologische ethiek-:-Bijbel --- Theologie morale. Ethique theologique-:-La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres
Choose an application
Analyse van de morele boodschap van de Bijbel en de mate waarin die nog voor hedendaagse gelovigen relevant is
241:22 --- 22.08*2 --- 22.08*2 Bijbelse theologie: moraal; ethica; socialia; juridica Israelis; spiritualiteit --- Bijbelse theologie: moraal; ethica; socialia; juridica Israelis; spiritualiteit --- 241:22 Moraaltheologie. Theologische ethiek-:-Bijbel --- 241:22 Theologie morale. Ethique theologique-:-La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres --- Moraaltheologie. Theologische ethiek-:-Bijbel --- Theologie morale. Ethique theologique-:-La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres --- General ethics --- Bible
Choose an application
22.01 --- 22 <036> --- 22 <036> Bijbel--Gidsen. Inleidingen --- 22 <036> La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres--Guides. Intriductions --- Bijbel--Gidsen. Inleidingen --- La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres--Guides. Introductions --- 22.01 Bijbel:--inleiding --- 22.01 Introduction a la Bible --- Bijbel:--inleiding --- Introduction a la Bible --- Book history --- Bible --- Bibles --- Bijbel algemeen
Choose an application
"The cuneiform script, the writing system of ancient Mesopotamia, was witness to one of the world's oldest literate cultures. For over three millennia, it was the vehicle of communication from (at its greatest extent) Iran to the Mediterranean, Anatolia to Egypt. The Oxford Handbook of Cuneiform Culture examines the Ancient Middle East through the lens of cuneiform writing. The contributors, a mix of scholars from across the disciplines, explore, define, and to some extent look beyond the boundaries of the written word, using Mesopotamia's clay tablets and stone inscriptions not just as 'texts' but also as material artefacts that offer much additional information about their creators, readers, users and owners"--
Cuneiform inscriptions. --- Cuneiform writing. --- Assyriology. --- Inscriptions cunéiformes --- Ecriture cunéiforme --- Assyriologie --- Iraq --- Assyria --- Irak --- Assyrie --- Civilization --- Civilization. --- Civilisation --- Cuneiform inscriptions --- Cuneiform writing --- Assyriology --- History --- Social science --- Ancient --- Egypt. --- Middle East --- Egypt (see also Ancient --- Egypt). --- Archaeology. --- Inscriptions cunéiformes --- Ecriture cunéiforme --- Alphabet --- Civilization, Assyro-Babylonian --- Inscriptions --- Paleography --- Writing --- Achaemenian inscriptions --- Inscriptions, Cuneiform --- Assyro-Babylonian literature --- Old Persian inscriptions --- Assyro-Babylonian studies --- Assur (Kingdom) --- Asshur (Kingdom) --- Iraq - Civilization - To 634 --- Assyria - Civilization
Choose an application
Dit boek laat zien hoe het evangelisch verhaal van de barmhartige Samaritaan ‘eigen-wijs’ te denken geeft over onze meerzijdige verantwoordelijkheid: individueel, relationeel en sociaal, vandaag en morgen. En over universele broederlijkheid. In de verantwoordelijkheid voor de ander weergalmt ook de goddelijke baarmoederlijkheid: de ander in zich dragen om te laten geboren worden. Deze ‘andere’ God leidt tot de interpretatie van een ‘moederlijke Jezus’ als unieke en historische incarnatie, die ook de roeping van elke mens insluit, zonder het weerbarstig mysterie van de ‘God-mens’ te vermorzelen. Een ‘door-denking’ voorbij de ethische Jezus opent het perspectief op de verhouding tussen verantwoordelijkheid en verlossing, schuld en vergeving, hoop en belofte.
Social ethics --- Bible --- 225*33 --- 241:22 --- 241:22 Moraaltheologie. Theologische ethiek-:-Bijbel --- 241:22 Theologie morale. Ethique theologique-:-La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres --- Moraaltheologie. Theologische ethiek-:-Bijbel --- Theologie morale. Ethique theologique-:-La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres --- 225*33 Parabels. Gelijkenissen --- Parabels. Gelijkenissen --- C1 --- ethiek --- moraaltheologie --- Kerken en religie --- Spiritualiteit --- Geloofsbeleving --- Bijbelse theologie --- Filosofie --- Geestelijke lezing --- 232 --- broederschap --- samaritaan --- christendom - geloofsleer en ethiek --- Barmhartigheid --- Katholieke Kerk
Choose an application
Que signifie être à l'image de Dieu ? Quelles conséquences incalculables porte cette affirmation dans tous les domaines et les expériences de la vie humaine ? Et s'il n'y avait de véritable altérité qu'au regard de cette vérité ? Un essai puissant, un guide révélant. Si l'on en croit la Genèse, l'homme et la femme ont été créés " à l'image de Dieu ". Cette affirmation, malgré son apparente simplicité, est parmi les plus débattues, les plus ambiguës aussi de la tradition judéo-chrétienne. Que peut-elle signifier pour les êtres finis, limités et souvent égarés que nous sommes ? Christof Betschart vient combler un blanc de la théologie française en s'appuyant sur une étude approfondie des textes bibliques. Dans la ligne de l'interprétation christologique de l'image de Dieu qui découvre dans le Christ à la fois le prototype et le modèle de tous les humains, il questionne la notion de filiation divine. L'image de Dieu est en fin de compte filiale, marquée par le sceau de la filiation divine. Cette thèse est développée à la fois pour rendre le concept d'image plus concret ainsi que pour revisiter certaines questions majeures de l'anthropologie théologique postconciliaire (nature et grâce, la médiation christologique de l'anthropologie et vice versa). Une analyse lumineuse du genre humain au regard de l'image divine.
Image of God --- Theological anthropology --- 22:572 --- 22.08*02 --- 22.08*02 Bijbelse theologie: mens; antropologie --- Bijbelse theologie: mens; antropologie --- 22:572 Bijbel-:-Antropologie --- 22:572 La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres-:-Antropologie --- Bijbel-:-Antropologie --- La Bible. Ecriture sainte. Livres sacres-:-Antropologie --- Anthropology, Doctrinal --- Anthropology, Theological --- Body and soul (Theology) --- Doctrinal anthropology --- Humanity, Doctrine of --- Man, Doctrine of --- Man (Theology) --- Mankind, Doctrine of --- Religion --- God --- God, Image of --- Image (Theology) --- Biblical teaching --- Image
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|