Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (15)

Thomas More Kempen (14)

UCLL (14)

Arteveldehogeschool (13)

Odisee (13)

VIVES (13)

KBR (12)

AP (10)

Thomas More Mechelen (9)

DocAtlas (7)

More...

Resource type

book (15)

film (1)

object (1)


Language

Dutch (15)


Year
From To Submit

2017 (1)

2014 (1)

2010 (3)

2006 (1)

2005 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De survivalKID pesten
Authors: ---
ISBN: 9789462342668 Year: 2014 Volume: *1 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ken je iemand die gepest wordt? Zou je zelf iemand durven pesten? Of word je zelf gepest? Wat kun je zelf doen in die situaties? Wat kunnen anderen doen? Er zijn een heleboel vragen en emoties die boven komen als je met pestsituaties te maken krijgt. Dit boek bekijkt de pestproblematiek vanuit verschillende perspectieven en benadrukt het belang van de omgeving in het oplossen en bespreekbaar maken van pestgedrag. Het werd op maat van kinderen geschreven en wetenschappelijk onderbouwd aan de hand van de KiVa-programma.


Book
Kinderen en pesten : wat volwassenen ervan moeten weten en eraan kunnen doen
Author:
ISBN: 9021520486 Year: 1995 Publisher: Utrecht/Antwerpen Kosmos - Z&K uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

8-6


Book
Een schreeuw om hulp : de No Blame-aanpak bij pesten
Authors: ---
ISBN: 9789054615057 Year: 2010 Publisher: Mechelen Baeckens Books

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

‘Een schreeuw om hulp’ begint en eindigt met de noodkreet van Andrew, een jongen die het pesten niet meer aankon. Voorbeelden en een uitgeschreven stappenplan vormden de leidraad om de “No-Blame-aanpak” bij pesten toe te passen op school of daarbuiten. Dit boek wil je overtuigen van deze niet bestraffende en probleemoplossende strategie. Dit boek licht de 'No Blame'-aanpak toe, een niet bestraffende en probleemoplossende strategie. De voorbeelden en een uitgeschreven stappenplan vormen de leidraad om de 'No Blame-aanpak' bij pesten toe te passen op school of daarbuiten. In deze aanpak wordt de verantwoordelijkheid voor het pestprobleem bij de groep gelegd. De pester(s), de meelopers en een aantal neutrale medeleerlingen worden samengebracht en gaan op zoek naar mogelijke oplossingen. Deze aanpak heeft niet tot doel de feiten in vraag te stellen of nogmaals te bespreken. Evenmin wordt de pester beschuldigd of gestraft. Het is aan de groep om een aantal voorstellen te doen om het negatieve gevoel bij het slachtoffer weg te nemen of te verminderen. Op die manier wil men de empathie van de pester en de medeleerlingen aanwakkeren.


Book
Pesten hoort er niet bij! : informatie en advies voor ouders van kinderen van 8 tot 15 jaar.
Authors: ---
ISBN: 9074492185 9789074492188 Year: 1993 Publisher: Amersfoort Opvoedingsinformatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leven met een pestverleden
Authors: --- ---
ISBN: 9789078765936 Year: 2010 Volume: *1 Publisher: Leuven Cego

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

‘Ik droom ervan eens een dag niet mezelf te moeten zijn.' – ‘We pakten een nerd vast, legden hem neer en knepen zijn keel dicht.' – ‘Mijn beeld van de speelplaats? Leraars die met een blinddoek rondliepen.' In Leven met een pestverleden getuigen slachtoffers én pestkoppen over hun schooltijd en de schade jaren later. Zeven verhalen die binnendringen. In een afzonderlijk hoofdstuk volgen deskundig commentaar en antwoorden op diverse vragen. Kunnen kleine kinderen zich inleven? Bestaan er vriendschappelijke relaties met een hoog pestgehalte? Welke kwaliteiten in opvoeding en onderwijs maken het verschil? Want je kunt meer dan toekijken. FOCUS is een reeks die de spotlights richt op actuele maatschappelijke fenomenen of problemen die zowel mensen binnen als buiten het onderwijs raken.


Book
Pesten en cyberpesten in het onderwijs : praktijk en beleid voor een veilige leeromgeving
Author:
ISBN: 9789463370059 Year: 2017 Publisher: Kalmthout Pelckmans Pro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ondanks alle aandacht voor pesten in het lager en middelbaar onderwijs, bleef pestgedrag tussen studenten uit het hoger onderwijs tot nu toe onderbelicht. Velen gaan er immers van uit dat pesten na het middelbaar onderwijs als vanzelf ophoudt. De meeste hogescholen en universiteiten beschikken dan ook niet over een consistent preventief (cyber)pestactieplan. Wanneer (cyber)pestproblemen de kop opsteken, vallen scholen vaak terug op het bestaande ondersteuningsaanbod, dat sterk geënt is op een individugericht medisch zorgmodel. Relatie- of groepsgebonden problemen vragen echter om een andere methode. Een verbindende, herstelgerichte aanpak is uitermate geschikt om pestsituaties te helpen rechttrekken.Dit boek belicht het aparte karakter van (cyber)pesterijen en trekt bewust de kaart van een hogeschoolbrede aanpak. Steunend op wetenschappelijk onderzoek en ervaringen uit het lager en middelbaar onderwijs, krijgen hogescholen en universiteiten theoretische en praktische handvatten aangereikt waarmee ze hun huidige anti-pestaanpak in vraag kunnen stellen en versterken. Aan de hand van een begeleidingscontinuüm worden alle verantwoordelijkheden in kaart gebracht en oplossingen geformuleerd. Hoe geef je gevolg aan meldingen door derden? Wie bemiddelt na een incident? Hoe werk je toe naar een herstelgerichte afwikkeling? Wanneer en op welke manier betrek je de omgeving van dader en slachtoffer? Uitgewerkte gespreksscenario?s en praktijkvoorbeelden uit Vlaanderen en Nederland maken het geheel concreet.(Bron : www.pelckmanspro.be)


Book
Pesten : wat vind jij?
Authors: ---
ISBN: 9085681227 9789085681229 Year: 2006 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor alle kinderen die gepest worden, via sms, internet of op een andere manier, is dit boek geschreven. (Bron: covertekst)


Book
Mindful omgaan met plagen en pesten : herstel van verbondenheid
Authors: ---
ISBN: 9789033480850 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bespreekt hoe mindfulness, een aandachts- en meditatietraining, kan helpen om pestgedrag een halt toe te roepen. De auteurs werken als onderwijzer en mindfulnesstrainer, en als relaxatietherapeut. Het uitgangspunt is een middeleeuws verhaal, waarmee de auteurs sluimerende plaag- en pestprocessen zichtbaar willen maken. Het hoofdpersonage Princie komt terecht in een onbekende wereld, waar hij Vero ontmoet, een kluizenaar die hem vaardigheden aanreikt om mindful te antwoorden op moeilijke situaties. Het boek is opgebouwd uit talrijke korte verhaaltjes met opdrachten die kinderen aanzetten om over zichzelf na te denken. De bedoeling is dat ze hun ervaring in het nu exploreren, en zo hun gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen leren kennen. Op die manier zouden ze spanningen sneller opmerken en er op een andere manier mee leren omgaan. Verder leren kinderen hoe ze stop kunnen zeggen.


Multi
Pesten op school : een actieprogramma
Authors: --- ---
ISBN: 9053503595 9053503579 9053503587 9789053503577 Year: 1995 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op basis van onderzoeksresultaten en feed-back van proefscholen is een actieprogramma tegen pesten ontwikkeld dat op drie nieveaus werkt : - op schoolniveau is uitgewerkt hoe scholen een gedragscode tegen pesten kunnen uitwerken en op welke wijze de schoolstructuur dit proces kan ondersteunen. Op groepsniveau : in de klassen wordt gestart met de video. Daarop volgt een reeks van 8 tot 12 lessen met actieve werkvormen zoals groepswerk en rollenspel. Op begeleidingsniveau : in het luik individuele gesprekken komen achtergrondskenmerken van pestkoppen en slachtoffers, van belang bij gesprekken, aan bod. Ze vormen de basis voor de individuele contactnamen met de kinderen en adolescenten. Het programma is geschikt voor gebruik in het basisonderwijs en in het secundair onderwijs. (Bron: boekcover) De film vertelt het verhaal van Arne en Lien, een jongen van 14 jaar en een meisje van 12 jaar, die beiden gepest worden. In de film wordt één schooldag gevolgd. De aansluitende didactische versie bevat 6 fragmenten uit de film waarbij telkens één personage of één gebeurtenis gevolgd wordt. Elk fragment vormt de start van een klasgesprek of een rollenspel. (Bron: covertekst)


Book
De pestjuf : praten met kinderen hoe doet ze dat
Author:
ISBN: 903345811X Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als pestjuf in een basisschool kreeg ik de kans om met heel wat kinderen gesprekken te voeren. Toen ik naar hen luisterde, zag ik voor mijn ogen wonderen gebeuren. Niets wereldschokkends of spectaculairs. Geen gebeurtenissen die ooit het journaal zullen halen. Kleine verhalen vol hoop, te mooi om niet te delen

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by