Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ken je iemand die gepest wordt? Zou je zelf iemand durven pesten? Of word je zelf gepest? Wat kun je zelf doen in die situaties? Wat kunnen anderen doen? Er zijn een heleboel vragen en emoties die boven komen als je met pestsituaties te maken krijgt. Dit boek bekijkt de pestproblematiek vanuit verschillende perspectieven en benadrukt het belang van de omgeving in het oplossen en bespreekbaar maken van pestgedrag. Het werd op maat van kinderen geschreven en wetenschappelijk onderbouwd aan de hand van de KiVa-programma.
Intimidation --- Pesten --- 455.1 --- Plagen --- Cyberpesten --- 454.9 --- pesten --- cyberpesten --- plagen --- #PBIB:+107.22 --- 301.15 --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- emoties --- Social psychology --- Pesten.
Choose an application
8-6
onderwijs --- Personality development --- pesten --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- kinderen --- 454.9 --- 467 --- pesten (ler) --- 419.3 --- Pesten --- 455.1 --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
‘Een schreeuw om hulp’ begint en eindigt met de noodkreet van Andrew, een jongen die het pesten niet meer aankon. Voorbeelden en een uitgeschreven stappenplan vormden de leidraad om de “No-Blame-aanpak” bij pesten toe te passen op school of daarbuiten. Dit boek wil je overtuigen van deze niet bestraffende en probleemoplossende strategie. Dit boek licht de 'No Blame'-aanpak toe, een niet bestraffende en probleemoplossende strategie. De voorbeelden en een uitgeschreven stappenplan vormen de leidraad om de 'No Blame-aanpak' bij pesten toe te passen op school of daarbuiten. In deze aanpak wordt de verantwoordelijkheid voor het pestprobleem bij de groep gelegd. De pester(s), de meelopers en een aantal neutrale medeleerlingen worden samengebracht en gaan op zoek naar mogelijke oplossingen. Deze aanpak heeft niet tot doel de feiten in vraag te stellen of nogmaals te bespreken. Evenmin wordt de pester beschuldigd of gestraft. Het is aan de groep om een aantal voorstellen te doen om het negatieve gevoel bij het slachtoffer weg te nemen of te verminderen. Op die manier wil men de empathie van de pester en de medeleerlingen aanwakkeren.
Bullying in schools --- Prevention --- 112009.jpg --- Pesten ; leerlingen --- 454.9 --- pesten --- leerlingen --- onderwijs --- no blame-aanpak --- 455.1 --- PXL-Education 2014 --- pestproblemen --- Pesten --- Leerlingen --- Preventie --- Leerling --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- kinderen en jongeren --- preventie --- Social problems --- Educational psychology --- Personality development
Choose an application
177.8 --- Hulpverlening --- Pesten --- Signalen --- Brochure --- #PBIB:+107.22 --- 455.1 --- 478.9 --- Vredesopvoeding --- pedagogiek --- pesten --- 1e graad s.o. --- 456.8 --- Basisonderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden
Choose an application
‘Ik droom ervan eens een dag niet mezelf te moeten zijn.' – ‘We pakten een nerd vast, legden hem neer en knepen zijn keel dicht.' – ‘Mijn beeld van de speelplaats? Leraars die met een blinddoek rondliepen.' In Leven met een pestverleden getuigen slachtoffers én pestkoppen over hun schooltijd en de schade jaren later. Zeven verhalen die binnendringen. In een afzonderlijk hoofdstuk volgen deskundig commentaar en antwoorden op diverse vragen. Kunnen kleine kinderen zich inleven? Bestaan er vriendschappelijke relaties met een hoog pestgehalte? Welke kwaliteiten in opvoeding en onderwijs maken het verschil? Want je kunt meer dan toekijken. FOCUS is een reeks die de spotlights richt op actuele maatschappelijke fenomenen of problemen die zowel mensen binnen als buiten het onderwijs raken.
Pesten. --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Educational psychology --- Personality development --- pesten --- #PBIB:+107.22 --- C5 --- onderwijs --- opvoeding --- pesterij --- sociale relaties --- relaties --- sociaal gedrag --- weerbaarheid --- 454.9 --- 455.1 --- Pesten --- levensverhalen --- verhalen --- vriendschap --- 478.9 --- 177.8 --- Relaties --- School --- plagen --- S20100542.JPG --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Overige vormingsgebieden --- 301.15 --- Kinderen --- Jeugd --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Ondanks alle aandacht voor pesten in het lager en middelbaar onderwijs, bleef pestgedrag tussen studenten uit het hoger onderwijs tot nu toe onderbelicht. Velen gaan er immers van uit dat pesten na het middelbaar onderwijs als vanzelf ophoudt. De meeste hogescholen en universiteiten beschikken dan ook niet over een consistent preventief (cyber)pestactieplan. Wanneer (cyber)pestproblemen de kop opsteken, vallen scholen vaak terug op het bestaande ondersteuningsaanbod, dat sterk geënt is op een individugericht medisch zorgmodel. Relatie- of groepsgebonden problemen vragen echter om een andere methode. Een verbindende, herstelgerichte aanpak is uitermate geschikt om pestsituaties te helpen rechttrekken.Dit boek belicht het aparte karakter van (cyber)pesterijen en trekt bewust de kaart van een hogeschoolbrede aanpak. Steunend op wetenschappelijk onderzoek en ervaringen uit het lager en middelbaar onderwijs, krijgen hogescholen en universiteiten theoretische en praktische handvatten aangereikt waarmee ze hun huidige anti-pestaanpak in vraag kunnen stellen en versterken. Aan de hand van een begeleidingscontinuüm worden alle verantwoordelijkheden in kaart gebracht en oplossingen geformuleerd. Hoe geef je gevolg aan meldingen door derden? Wie bemiddelt na een incident? Hoe werk je toe naar een herstelgerichte afwikkeling? Wanneer en op welke manier betrek je de omgeving van dader en slachtoffer? Uitgewerkte gespreksscenario?s en praktijkvoorbeelden uit Vlaanderen en Nederland maken het geheel concreet.(Bron : www.pelckmanspro.be)
Pesten ; onderwijs. --- Social problems --- Higher education --- Social psychology --- cyberpesten --- pesten --- 301.15 --- Pesten --- Cyberpesten --- Hoger onderwijs --- Onderwijs --- 455.1 --- hoger onderwijs --- 454.9 --- internet --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Intimidation --- Control --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Central Office 2017 --- pestproblemen --- beleid --- Pupil counseling. Pupil guidance --- HO (hoger onderwijs) --- leerlingenbegeleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- klasmanagement
Choose an application
Voor alle kinderen die gepest worden, via sms, internet of op een andere manier, is dit boek geschreven. (Bron: covertekst)
Educational psychology --- Primary education --- Pesten --- Internet --- Kinderen --- Rechten van het kind --- Jeugd --- 433.9 --- 371.78 --- 9-13 jr --- Chatten --- Cyberpesten --- Kinderrechten --- Plagen --- Preventie --- Scholen --- Sociale vaardigheden --- Stalken --- Weerbaarheid --- 371.78 Geestelijke gezondheidszorg in het onderwijs --- Geestelijke gezondheidszorg in het onderwijs --- Overige onderwerpen --- 454.9 --- pesten --- 455.1 --- Rechten van het kind(Kinderrechten) --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Pesten : school --- Pesten : basisonderwijs --- 081773.jpg --- Pesten ; leerlingen ; preventie --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Dit boek bespreekt hoe mindfulness, een aandachts- en meditatietraining, kan helpen om pestgedrag een halt toe te roepen. De auteurs werken als onderwijzer en mindfulnesstrainer, en als relaxatietherapeut. Het uitgangspunt is een middeleeuws verhaal, waarmee de auteurs sluimerende plaag- en pestprocessen zichtbaar willen maken. Het hoofdpersonage Princie komt terecht in een onbekende wereld, waar hij Vero ontmoet, een kluizenaar die hem vaardigheden aanreikt om mindful te antwoorden op moeilijke situaties. Het boek is opgebouwd uit talrijke korte verhaaltjes met opdrachten die kinderen aanzetten om over zichzelf na te denken. De bedoeling is dat ze hun ervaring in het nu exploreren, en zo hun gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen leren kennen. Op die manier zouden ze spanningen sneller opmerken en er op een andere manier mee leren omgaan. Verder leren kinderen hoe ze stop kunnen zeggen.
Mindfulness --- Pesten. --- Ruzies --- Kinderen. --- Pesten --- Leraren. --- empathie --- Educational sciences --- Social problems --- meditatie --- differentiële opvoeding --- jeugd --- mindfulness --- zelfhulptechnieken --- pesten --- Ruzies ; kinderen --- #PBIB:+107.22 --- 172 --- 416.5 --- 455.1 --- Empathie --- Plagen --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- muziek --- sociale vaardigheden --- verbondenheid --- verhalen --- 478.9 --- 177.8 --- Werkvormen --- 110234.jpg --- Pesten ; leerlingen --- 608.33 --- plagen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Levenskunst --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Overige vormingsgebieden --- Kinderen --- Tieners --- Kind --- Jongere --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Op basis van onderzoeksresultaten en feed-back van proefscholen is een actieprogramma tegen pesten ontwikkeld dat op drie nieveaus werkt : - op schoolniveau is uitgewerkt hoe scholen een gedragscode tegen pesten kunnen uitwerken en op welke wijze de schoolstructuur dit proces kan ondersteunen. Op groepsniveau : in de klassen wordt gestart met de video. Daarop volgt een reeks van 8 tot 12 lessen met actieve werkvormen zoals groepswerk en rollenspel. Op begeleidingsniveau : in het luik individuele gesprekken komen achtergrondskenmerken van pestkoppen en slachtoffers, van belang bij gesprekken, aan bod. Ze vormen de basis voor de individuele contactnamen met de kinderen en adolescenten. Het programma is geschikt voor gebruik in het basisonderwijs en in het secundair onderwijs. (Bron: boekcover) De film vertelt het verhaal van Arne en Lien, een jongen van 14 jaar en een meisje van 12 jaar, die beiden gepest worden. In de film wordt één schooldag gevolgd. De aansluitende didactische versie bevat 6 fragmenten uit de film waarbij telkens één personage of één gebeurtenis gevolgd wordt. Elk fragment vormt de start van een klasgesprek of een rollenspel. (Bron: covertekst)
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Pesten --- Leerlingen. --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Pesten --- 455.1 --- pesten --- pesterijen op school --- schoolmaatschappelijk werk --- rollenspel --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Pesten op school --- 433.4 ) * SOCIALE OPVOEDING EN LEVENSVORMING --- school --- preventie --- scholen --- 419.3 --- 371.21 --- 371.3 --- Overige vormingsgebieden --- Onderwijs --- Preventie --- Didactics of social education. --- Personality development. --- Social problems. --- Teacher education. Teacher's profession. --- onderwijs. --- pesten. --- Social problems --- Personality development --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics of social education --- onderwijs
Choose an application
Als pestjuf in een basisschool kreeg ik de kans om met heel wat kinderen gesprekken te voeren. Toen ik naar hen luisterde, zag ik voor mijn ogen wonderen gebeuren. Niets wereldschokkends of spectaculairs. Geen gebeurtenissen die ooit het journaal zullen halen. Kleine verhalen vol hoop, te mooi om niet te delen
Pesten ; leerlingen --- Pesten --- Lager onderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- Onderwijs --- #PBIB:+107.22 --- pesten --- sociale vaardigheden --- 455.1 --- 471.44 --- Communicatievaardigheden --- basisonderwijs --- communicatie --- luisteren --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Gesprek --- Sociale vaardigheden --- 467 --- pesten (ler) --- 177.8 --- 450.9 --- Communicatie --- Hulpverlening --- Kinderen --- Materialen --- Pesten ; onderwijs --- Pesten op school --- Relaties --- 454.9 --- Pesten; sociale opvoeding; ba.o. --- 063219.jpg --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Sociale en emotionele opvoeding --- Age group sociology --- Primary education --- Orthopedagogics --- onderwijs --- Pupil counseling. Pupil guidance --- orthopedagogiek --- Personality development --- Pesten; sociale opvoeding; ba.o --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|