Narrow your search
Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Cahiers du musée national d'art moderne 81/6; numéro spécial; Guillaume Apollinaire
Author:
Year: 1981 Publisher: Paris : Centre Georges Pompidou,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Article
Apollinaire ; Portrait du Poéte en critique
Year: 1993

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Article
Francis Poulenc (1899-1963) musicien d' Apollinaire
Year: 1999

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Littérature : t. 1 (nos 1 à 20, mars 1919 à août 1921), t. 2 (Nouvelle série, nos 1 à 13, 1er mars 1922 à juin 1924).
Authors: --- --- ---
ISBN: 2858930201 9782858930203 Year: 1978 Volume: 14 Publisher: Editions Jean-Michel Place,


Book
Historische avant garde en het theater in het Interbellum
Authors: ---
ISBN: 9789054878032 9054878037 Year: 2011 Publisher: Brussel : Academic and Scientific Publishers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1909 werd het 'Futuristisch Manifest' gepubliceerd. Twee jaar eerder had Picasso met zijn schilderij 'Les demoiselles d'Avignon' een totaal nieuwe beeldperceptie geïntroduceerd. Daarna ontstonden in snel tempo nieuwe artistieke stromingen als kubisme, dadaïsme, constructivisme en surrealisme. De standpunten van deze avantgarde t.a.v. het theater waren zeer verschillend en leidden tot verrassende en soms schokkende voorstellingen. De nieuwe inzichten die ze op de planken en in manifesten propageerden, hebben tot vandaag de wereld van de podiumkunsten sterk beïnvloed. Deze publicatie belicht de relatie tussen de verschillende avantgardebewegingen en het Europese theaterleven tijdens het interbellum.

The visible word : experimental typography and modern art, 1909-23
Author:
ISBN: 0226165027 9780226165028 Year: 1997 Publisher: Chicago, IL : University of Chicago Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Early in this century, Futurist and Dada artists developed brilliantly innovative uses of typography that blurred the boundaries between visual art and literature. In The Visible Word, Johanna Drucker shows how later art criticism has distorted our understanding of such works. She argues that Futurist, Dadaist, and Cubist artists emphasized materiality as the heart of their experimental approach to both visual and poetic forms of representation; by mid-century, however, the tenets of New Criticism and High Modernism had polarized the visual and the literary. Drucker suggests a methodology closer to the actual practices of the early avant-garde artists, based on a rereading of their critical and theoretical writings. After reviewing theories of signification, the production of meaning, and materiality, she analyzes the work of four poets active in the typographic experimentation of the 1910s and 1920s: Ilia Zdanevich, Filippo Marinetti, Guillaume Apollinaire, and Tristan Tzara. Few studies of avant-garde art and literature in the early twentieth century have acknowledged the degree to which typographic activity furthered debates about the very nature and function of the avant-garde. The Visible Word enriches our understanding of the processes of change in artistic production and reception in the twentieth century.


Book
Ecrire la peinture : de Diderot à Quignard
Author:
ISBN: 9782850882777 2850882771 Year: 2009 Publisher: Paris : Citadelles & Mazenod,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La peinture est une poésie muette et la poésie une peinture aveugle. Léonard de Vinci Les premières descriptions d'œuvres d'art en littérature remontent à l'Antiquité avec L'Iliade et L'Énéide - d'où le terme d'ekphrasis utilisé pour qualifier cet exercice de style, ce défi rhétorique qui consiste à donner à voir ce qui n'est pas sous les yeux, à restituer l'indicible beauté plastique par la magie des mots. À la Renaissance, les deux Muses, l'Art et la Poésie se trouvent des affinités électives. Poètes et écrivains dès lors rivalisent d'audace et d'inventivité pour rendre compte de tableaux dans leurs œuvres. Avec Diderot, le genre acquiert ses lettres de noblesse et entre dans l'histoire littéraire. Pendant plus de vingt ans, de 1759 à 1781, il excelle à rendre compte des Salons de peinture du Louvre où exposent les Chardin, Greuze, Vernet et autre Fragonard. Le ton est donné, libre et vif, sans demi-teinte dans les jugements de valeur, qu'ils écorchent ou qu'ils portent au pinacle. C'est cette liberté qui fera les grandes heures de la critique d'art au XIXe siècle avec Stendhal, Gautier, Baudelaire, Zola, Mirbeau… Leur prose vibrante et enlevée jouera un rôle important dans la reconnaissance des peintres de la modernité tels les impressionnistes (Manet, Monet notamment). Au XXe siècle, les sphères de la peinture et de la littérature s'entrecroisent, voire se confondent ; peintres et écrivains partagent les mêmes sources d'inspiration, défendent les mêmes aspirations au renouveau esthétique. Ainsi naissent les grands duos « écrivain-artiste » : Proust-Monet, Apollinaire-Picasso, Breton-Ernst, Genet-Giacometti, Beckett-Van Velde, Leiris-Bacon… Plus que jamais, dans une émulation créatrice très féconde, la plume des uns devient le prolongement désigné du pinceau des autres. En confrontant directement les œuvres picturales avec leurs commentaires littéraires, cette anthologie illustrée se propose d'explorer ce dialogue éternel entre les arts, cette fascination réciproque qui a donné naissance à quelques-unes des grandes pages de la littérature française. De Pompéi à Francis Bacon, en passant par Raphaël, Rubens et Delacroix, ce livre somptueux nous invite à une promenade parmi les chefs-d'œuvre de la peinture occidentale, sous le regard complice et éclairé de nos grands auteurs. (note de l'éditeur - www.citadelles-mazenod.com - juin 2009)


Book
Inventing abstraction 1910-1925 : how a radical idea changed modern art.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book explores the development of abstraction from the moment of its declaration around 1912 to its establishment as the foundation of avant-garde practice in the mid-1920s. The book brings together many of the most influential works in abstractions early history to draw a cross-media portrait of this watershed moment in which traditional art was reinvented in a wholesale way. Works are presented in groups that serve as case studies, each engaging a key topic in abstractions first years: an artist, a movement, an exhibition or thematic concern. Key focal points include Vasily Kandinskys ambitious Compositions V, VI and VII ; a selection of Piet Mondrians work that offers a distilled narrative of his trajectory to Neo-plasticism ; and all the extant Suprematist pictures that Kazimir Malevich showed in the landmark 0.10 exhibition in 1915.0Exhibition: MoMA, New York, USA (23.12.2012-15.4.2013).

Keywords

kunst --- twintigste eeuw --- abstractie --- abstracte schilderkunst --- abstracte kunst --- Albers Josef --- Apollinaire Guillaume --- Arp Hans --- Atkinson Lawrence --- Balla Giacomo --- Bell Vanessa --- Berlewi Henryk --- Boccioni Umberto --- Bomberg David --- Bortnyk Alexander --- Bortnyk Sandor --- Bragaglia Anton Giulio --- Bruce Patrick Henry --- Cangiullo Francesco --- Carra Carlo --- Cendrars Blaise --- Coburn Alvin Langoon --- Debussy Claude --- Delaunay Robert --- Delaunay-Terk Sonia --- Depero Fortunato --- Dove Arthur --- Duchamp Marcel --- Duchamp Suzanne --- Eggeling Viking --- Ender Kseniia --- Gaudier-Brzeska Henri --- Giacometti Alberto --- Goncharova Natalia --- Graeff Werner --- Grant Duncan --- Hartley Marsden --- Hölzel Adolf --- Huszar Vilmos --- Itten Johannes --- Kandinsky Wassily --- Klee Paul --- Kliun Ivan --- Klutsis Gustav --- Kobro Katarzyna --- Kruchenykh Aleksei --- Kupka Frantisek --- von Laban Rudolf --- Larionov Mikhail --- Léger Fernand --- Lewis Wyndham --- Lissitzky El --- Macdonald-Wright Stanton --- Macke August --- Malevich kazimir --- Man Ray --- Ray Man --- Marc Franz --- Marinetti Filippo Tommaso --- Matiouchine Mikhaïl --- Matiushin Mikhail --- Moholy-Nagy Laszlo --- Mondrian Piet --- Mondriaan Pïet --- Nijinsky Vaslaw --- O'Keeffe Georgia --- Pettoruti Pietro --- Picabia Francis --- Picasso Pablo --- Popova Liubov --- Richter Hans --- Rodchenko Alexander --- Russell Morgan --- Russolo Luigi --- Saunders Helen --- Schad Christian --- Schamberg Morton Livingston --- Schoenberg Arnold --- Schwitters Kurt --- Severini Gino --- Stella Joseph --- Stieglitz Alfred --- Strand Paul --- Strzeminski Wladyslaw --- Survage Leopold --- Szpakowski Waclaw --- Taeuber-Arp Sophie --- Tatlin Vladimir --- Tzara Tristan --- Unovis --- van der Leck Bart --- van Doesburg Theo --- Vantongerloo Georges --- Varèse Edgard --- Weber Max --- Wigman Mary --- muziek --- kunst en muziek --- poëzie --- kunst en poëzie --- vorticisme --- geometrische abstractie --- constructivisme --- lyrische abstractie --- Bloomsbury group --- 0.10 --- De Stijl --- dans --- kunst en dans --- film --- kunst en film --- abstracte film --- kubisme --- Rhythmus 21 --- 7.036.1/037 --- Exhibitions

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by