Listing 1 - 10 of 67 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
DEEL 1 : PRAKTIJKTHEORIE ERVARINGSLEREN 1. Probleemjongeren en ervaringsleren 2. De hulpvraag in kaart gebracht: diagnostiek bij ervaringsleren 3. De hulpvraag aangepakt: de agogiek van het ervaringsleren 4. Het proces van ervaringsleren 5. Deskundigheid en organisatie DEEL 2: BESCHRIJVING VAN DE METHODIEK 6. Inleiding: overzicht 7. Fase1: introductie en voorbereiding 8. Fase 2: Projectfase/uitvoeringsfase 9. Fase 3: Trainingsfase 10. Fase 4: Nabegeleiding/nazorg DEEL 3 : PRAKTIJKBESCHRIJVING DEEL 4 : CHECKLIST OPZET EN UITVOERING PROJECTEN EN ERVARINGSLEREN
460.2 --- ervaringsleren --- jeugdbescherming --- jeugdhulpverlening --- jeugdwerk --- probleemgedrag bij jeugdigen --- 37.018.7 --- Jeugdbescherming : ervaringsleren --- Jeugdhulpverlening : ervaringsleren --- Jeugdwerk : ervaringsleren --- Handboeken --- Ervaringsleren --- Jeugdzorg --- jeugdzorg --- methodiek --- jeugdzorg. --- methodiek. --- Jeugdzorg. --- Methodiek. --- jeugd --- Social welfare methods --- 374.3
Choose an application
Hulpverlening --- Maatschappelijk assistenten --- Opleidingen --- Ervaringsleren --- Vaardigheden --- Maatschappelijk assistent --- Opleiding --- Arbeidsmarkt
Choose an application
Ervaringsleren : mensen maken uit wat ze willen leren, waarom ze dat willen, waartoe ze zullen leren en op welke wijze ze dat leren willen organiseren. Die vragen of leerwensen hebben te maken met wat ze in hun concrete leefwereld als onbegrijpelijk of belemmerend ervaren. Daar inzicht in krijgen vereist dat ze eerste met elkaar over hun ervaringen praten.
Leerproces --- Paulo Freire --- Ervarend leren --- Sociaal-cultureel werk --- Volwasseneneducatie --- Freire, Paulo --- Ervaringsleren --- Sociology of cultural policy --- Educational systems. Teaching systems --- Educational psychology --- ervaringsleren --- Didactic strategies --- pedagogische psychologie --- #GSDBP
Choose an application
ervaringsleren --- denkproces --- 371.3 --- 159.95 --- Sociale agogiek --- permanente vorming en volwasseneneducatie --- permanente vorming en volwasseneneducatie. --- Permanente vorming en volwasseneneducatie.
Choose an application
kleuterschool: didactiek --- Academic collection --- 371.31 --- Ervaringsleren --- Kleuteronderwijs --- Kleuters --- Montessorionderwijs --- Ontwikkelingsfases --- Pedagogie --- pedagogiek --- peuters --- kleuters --- Kleuteronderwijs. Peuteronderwijs. --- kleuters.
Choose an application
Leren door ervaring is een oud principe dat nog altijd werkt bij mensen van alle leeftijden: niet alleen om een beroep te leren, maar ook om tot ander gedrag te komen. Het ervaringsleren ofwel learning by doing kan met positief gevolg worden ingezet bij jeugdigen met probleemgedrag. In Nederland heeft het nog niet de plaats gekregen die het wél heeft verworven in landen als Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Groot-Brittannië en België. Experimenten met survivaltochten en leerwerkprojecten zijn bij ons te oppervlakkig en te kortstondig geweest om wortel te schieten. Dat is jammer, omdat dergelijke projecten wel degelijk effectief zijn bij de hulp aan probleemjongeren, mits het programma is afgestemd op de doelgroep en theoretische inzichten.
Cognitive psychology --- probleemkinderen --- didactische processen --- Age group sociology --- praktijksituatie --- Orthopedagogics --- ervaringsleren --- orthopedagogiek --- Didactic strategies --- didactiek --- gedragsproblemen --- probleemjongeren --- 467 --- outward bound --- Ervaringsleren --- Orthopedagogiek --- Outward Bound School (overlevingstocht) --- Outward bound schools --- Probleemgedrag --- 37.02 --- Orthopedagogie --- Ervaringsleren ; jeugdzorg --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 376 --- PHL-Healthcare 12 --- jeugdpsychiatrie --- probleemgedrag --- probleemhantering --- Leren --- Gedragsproblemen --- Outward Bound School --- Didactische principes --- Jeugd --- Jeugdzorg --- Gedragsprobleem --- Outward Bound --- Didactisch principe --- Jongere
Choose an application
Dit boek is een revisie van een aantal uitgaven die verschenen in de jaren '80. Zo'n revisie was volgens de auteurs dringend nodig. Hoewel de basisprincipes ongewijzigd bleven, zijn er in het E.G.O. (Ervaringsgericht Onderwijs) sinds 1989 heel wat nieuwe ontwikkelingen op het vlak van concepten en praktijk. Heel centraal staat nu het 'Aanpak-Proces-Effect-schema', waarin de procesvariabelen 'welbevinden' en 'betrokkenheid' de bakens vormen voor de dagdagelijkse praktijk.De tien 'actiepunten' in dit boek vormen een duidelijke meerwaarde. Het gaat om het volgende: de ruimte in hoeken (her)schikken, de opvulling van de hoeken grondig aanpakken, nieuwe materialen en activiteiten inbrengen, kleuterinteresses ontdekken en daarop aansluitende [lees meer] materialen en/of activiteiten aanbieden, betrokkenheidverhogende impulsen geven, het vrije initiatief uitbreiden en ondersteunen met een duidelijke en soepele organisatie, de relatie met en tussen de kleuters verkennen en verbeteren, activiteiten aanbieden die kinderen helpen om de wereld van gevoelens, relaties en waarden te verkennen, kinderen met sociaal-emotionele problemen en ontwikkelingsbedreigde kinderen begeleiden.Verder wordt de bijdrage over 'leerkrachtstijl' grondig uitgebreid met volgens de auteurs het inmiddels waardevol gebleken onderscheid tussen drie dimensies: stimuleren, gevoeligheid voor beleving en autonomie verlenen. Het hoofdstuk over het klasklimaat en 'positieve relaties' zal heel wat inspiratie bieden voor de (toekomstige) kleuterleid(st)er.Vergeleken met vorige uitgaven wordt de ervaringsgerichte visie op leren en ontwikkeling, en het concept 'fundamenteel leren' ('deep-level-learning'), dieper uitgewerkt.De auteurs hopen dat deze nieuwe uitgave in Vlaanderen en Nederland en dit onder meer in de context van lerarenopleiding, begeleiding en nascholing velen mag inspireren om de grootst mogelijke voldoening uit hun werk als leerkracht te halen: de voldoening die je put uit de aanblik van kinderen die ten volle genieten van wat het leven te bieden heeft en die zich in de diepte ontwikkelen. Warm aanbevolen. [Karl Baert]Copyright (c) Vlabin-VBC20051231http://www.deleeswolf.be
Ervaringsleren ; kleuteronderwijs. --- Didactic strategies --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- Kindergarten --- kleuteronderwijs --- ervaringsleren --- Ervaringsleren ; kleuteronderwijs --- 471.4 --- basisonderwijs --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuters --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- klasklimaat --- leerkrachtstijlen --- kwaliteitszorg --- welbevinden --- betrokkenheid --- leeromgevingen --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- 471.5 --- Hoekenwerk --- Klassfeer --- Onderwijsstijlen --- Relaties --- Sociale vaardigheden --- Welbevinden --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht onderwijs --- Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Education [Elementary ] --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2014 --- kleuterdidactiek --- basisvaardigheden --- Lager onderwijs --- Procesgericht onderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Educational sciences
Choose an application
In dit boekje wordt kindgericht onderwijs in verband gebracht met de feitelijke leer- en ervaringswereld van echte kinderen. Er worden concrete opvoedings- en onderwijssituaties beschreven, waarbij de vraag wordt gesteld in hoeverre de opvoeder kindgericht handelt. De uitwerking is vooral gericht op de jongste kinderen in het onderwijs, peuters en kleuters. De achterliggende principes gelden echter ook voor onderwijs aan oudere kinderen. Er worden concrete opvoedings- en onderwijssituaties beschreven, waarbij de vraag gesteld wordt in hoeverre de opvoeder kindgericht handelt. De uitwerking is vooral gericht op de jongste kinderen in het onderwijs, peuters en kleuters. De achterliggende principes gelden echter ook voor onderwijs aan oudere kinderen. (Bron: covertekst)
Kleuteronderwijs --- 471.4 --- Ervaringsleren --- Freinetonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Relatie ouder - school --- Onderwijs-kindgericht --- Ouderparticipatie --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- 474.2 --- pedagogiek --- Didactiek; algemeen
Choose an application
ervaringsleren --- leerpsychologie --- volwassenenvorming, methoden --- volwassenenvorming --- 371.3 --- 159.95 --- 374.7 --- Sociale agogiek --- permanente vorming en volwasseneneducatie --- permanente vorming en volwasseneneducatie. --- Permanente vorming en volwasseneneducatie.
Choose an application
468 --- ervaringsleren --- jeugdzorg --- outward bound --- residentiële hulp --- Gemeenschaps- en Inrichtingsopvoeding --- Age group sociology --- Educational systems. Teaching systems --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- hulpverlening
Listing 1 - 10 of 67 | << page >> |
Sort by
|