Narrow your search
Listing 1 - 10 of 67 << page
of 7
>>
Sort by

Book
Ervaren en leren : theorie en praktijk van ervaringsleren voor jeugdhulpverlening, jeugdbescherming en jeugdwerk
Author:
ISBN: 9066651067 Year: 1994 Publisher: Utrecht SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

DEEL 1 : PRAKTIJKTHEORIE ERVARINGSLEREN 1. Probleemjongeren en ervaringsleren 2. De hulpvraag in kaart gebracht: diagnostiek bij ervaringsleren 3. De hulpvraag aangepakt: de agogiek van het ervaringsleren 4. Het proces van ervaringsleren 5. Deskundigheid en organisatie DEEL 2: BESCHRIJVING VAN DE METHODIEK 6. Inleiding: overzicht 7. Fase1: introductie en voorbereiding 8. Fase 2: Projectfase/uitvoeringsfase 9. Fase 3: Trainingsfase 10. Fase 4: Nabegeleiding/nazorg DEEL 3 : PRAKTIJKBESCHRIJVING DEEL 4 : CHECKLIST OPZET EN UITVOERING PROJECTEN EN ERVARINGSLEREN

Reflective Learning for Social Work
Authors: ---
ISBN: 1857423216 Year: 1996 Publisher: Aldershot Arena

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ervarend leren: gebaseerd op de pedagogische ideëen van Paulo Freire
Author:
ISBN: 9061840422 9789061840428 Year: 1981 Publisher: Amersfoort De Horstink

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ervaringsleren : mensen maken uit wat ze willen leren, waarom ze dat willen, waartoe ze zullen leren en op welke wijze ze dat leren willen organiseren. Die vragen of leerwensen hebben te maken met wat ze in hun concrete leefwereld als onbegrijpelijk of belemmerend ervaren. Daar inzicht in krijgen vereist dat ze eerste met elkaar over hun ervaringen praten.


Book
Ervaringsleren : praktijkinformatie voor vorming en onderwijs
Author:
ISBN: 9060741854 Year: 1986 Publisher: Baarn : Anthos/SVE

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Pedagogiek van de systematische peuter- en kleuteropvoeding : nota's bij de colleges.
Author:
ISBN: 9033433087 9789033433085 Year: 1994 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ervaringsleren : theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789047702610 Year: 2011 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren door ervaring is een oud principe dat nog altijd werkt bij mensen van alle leeftijden: niet alleen om een beroep te leren, maar ook om tot ander gedrag te komen. Het ervaringsleren ofwel learning by doing kan met positief gevolg worden ingezet bij jeugdigen met probleemgedrag. In Nederland heeft het nog niet de plaats gekregen die het wél heeft verworven in landen als Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Groot-Brittannië en België. Experimenten met survivaltochten en leerwerkprojecten zijn bij ons te oppervlakkig en te kortstondig geweest om wortel te schieten. Dat is jammer, omdat dergelijke projecten wel degelijk effectief zijn bij de hulp aan probleemjongeren, mits het programma is afgestemd op de doelgroep en theoretische inzichten.


Book
Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789491916045 Year: 2014 Publisher: Leuven Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs (CEGO)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een revisie van een aantal uitgaven die verschenen in de jaren '80. Zo'n revisie was volgens de auteurs dringend nodig. Hoewel de basisprincipes ongewijzigd bleven, zijn er in het E.G.O. (Ervaringsgericht Onderwijs) sinds 1989 heel wat nieuwe ontwikkelingen op het vlak van concepten en praktijk. Heel centraal staat nu het 'Aanpak-Proces-Effect-schema', waarin de procesvariabelen 'welbevinden' en 'betrokkenheid' de bakens vormen voor de dagdagelijkse praktijk.De tien 'actiepunten' in dit boek vormen een duidelijke meerwaarde. Het gaat om het volgende: de ruimte in hoeken (her)schikken, de opvulling van de hoeken grondig aanpakken, nieuwe materialen en activiteiten inbrengen, kleuterinteresses ontdekken en daarop aansluitende [lees meer] materialen en/of activiteiten aanbieden, betrokkenheidverhogende impulsen geven, het vrije initiatief uitbreiden en ondersteunen met een duidelijke en soepele organisatie, de relatie met en tussen de kleuters verkennen en verbeteren, activiteiten aanbieden die kinderen helpen om de wereld van gevoelens, relaties en waarden te verkennen, kinderen met sociaal-emotionele problemen en ontwikkelingsbedreigde kinderen begeleiden.Verder wordt de bijdrage over 'leerkrachtstijl' grondig uitgebreid met volgens de auteurs het inmiddels waardevol gebleken onderscheid tussen drie dimensies: stimuleren, gevoeligheid voor beleving en autonomie verlenen. Het hoofdstuk over het klasklimaat en 'positieve relaties' zal heel wat inspiratie bieden voor de (toekomstige) kleuterleid(st)er.Vergeleken met vorige uitgaven wordt de ervaringsgerichte visie op leren en ontwikkeling, en het concept 'fundamenteel leren' ('deep-level-learning'), dieper uitgewerkt.De auteurs hopen dat deze nieuwe uitgave in Vlaanderen en Nederland en dit onder meer in de context van lerarenopleiding, begeleiding en nascholing velen mag inspireren om de grootst mogelijke voldoening uit hun werk als leerkracht te halen: de voldoening die je put uit de aanblik van kinderen die ten volle genieten van wat het leven te bieden heeft en die zich in de diepte ontwikkelen. Warm aanbevolen. [Karl Baert]Copyright (c) Vlabin-VBC20051231http://www.deleeswolf.be


Book
Kindgericht, hoe bedoel je?
Author:
ISBN: 9027626731 Year: 1981 Volume: vol 293 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boekje wordt kindgericht onderwijs in verband gebracht met de feitelijke leer- en ervaringswereld van echte kinderen. Er worden concrete opvoedings- en onderwijssituaties beschreven, waarbij de vraag wordt gesteld in hoeverre de opvoeder kindgericht handelt. De uitwerking is vooral gericht op de jongste kinderen in het onderwijs, peuters en kleuters. De achterliggende principes gelden echter ook voor onderwijs aan oudere kinderen. Er worden concrete opvoedings- en onderwijssituaties beschreven, waarbij de vraag gesteld wordt in hoeverre de opvoeder kindgericht handelt. De uitwerking is vooral gericht op de jongste kinderen in het onderwijs, peuters en kleuters. De achterliggende principes gelden echter ook voor onderwijs aan oudere kinderen. (Bron: covertekst)


Book
Ontwerpen van leerprocessen : ervaringsleren en cultuurhistorische leerpsychologie binnen vorming en onderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9060742656 Year: 1989 Publisher: Baarn Anthos


Book
De sprong wagen : activerende hulpverlening in de jeugdzorg
Authors: --- ---
ISBN: 9050503446 Year: 1996 Publisher: Utrecht NIZW

Listing 1 - 10 of 67 << page
of 7
>>
Sort by