Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Concentratie. --- Geheugen --- Geheugenstoornissen. --- Ouderen.
Choose an application
998
Geheugen --- #KVHB:Geheugen --- #KVHB:Geheugenstoornissen --- geheugen --- geheugenstoornissen --- 415.4 ) Leerpsychologie --- bejaardenproblematiek --- Geheugen (psychologie)
Choose an application
#KVHB:Neuropsychologie --- #KVHB:Hersenbeschadiging --- #KVHB:Geheugenstoornissen --- Psychiatry --- neuropsychologie
Choose an application
Foutloos Leren is een instructiemethode die effectief gebleken is voor het optimaliseren van het lerend vermogen van personen met ernstige geheugenstoornissen. Op deze manier kunnen alledaagse vaardigheden (opnieuw) geleerd worden, wat kan bijdragen aan zelfstandigheid en vergroting van het gevoel van eigenwaarde van bijvoorbeeld personen met dementie. Daarnaast kan dit een verlichting in zorgtaken betekenen voor mantelzorgers, wat er mogelijk toe leidt dat er pas later of in mindere mate een beroep wordt gedaan op professionele zorg. Ook voor personen die in instellingen wonen kan foutloos leren bijdragen aan een vermindering van de zorgafhankelijkheid.
Educational sciences --- Neuropathology --- vaardigheidsonderwijs --- dementie --- geriatrische verpleegkunde --- ADL (activiteiten dagelijks leven) --- geheugentraining --- Dementie --- Foutloos Leren --- #KVHB:Dementie --- dementia senilis --- geheugenstoornissen --- 605.93 --- Geheugenstoornissen --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- geheugen --- 616.89
Choose an application
1. Milde geheugenproblemen 2. Veranderingen bij milde geheugenproblemen 3. Fabels en misverstanden over het geheugen 4. De werking van het geheugen 5. Het geheugen optimaal gebruiken 6. Spanning en ontspanning 7. Piekeren en problemen oplossen 8. Meningsverschillen en conflicten 9. Emotionele reacties 10. Plezierige activiteiten
Oudere --- Communicatie --- Vertellen --- Reminiscentie --- geheugen --- milde cognitieve stoornissen --- Mild Cognitive Impairment --- vergeetachtigheid --- dementie (dementia, dementia senilis) --- Alzheimerziekte --- 606.5 --- 616.831 --- Cognitieve therapie --- Geheugenstoornissen --- Rehabilitatie --- Geheugen. --- Geheugenstoornissen.
Choose an application
Cognitive psychology --- diagnostiek (geneeskunde) --- geheugenstoornissen --- cognitieve psychologie --- neuropsychologie --- Memory disorders --- #KVHB:Geheugenstoornissen --- 159.953 --- Geheugen (vergeetachtigheid) --- Neuropsychologie --- Impairment, Memory --- Memory, Disorders of --- Memory impairment --- Paramnesia --- Cognition disorders --- Memory disorders.
Choose an application
Deze uitgave is het vervolg op Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen (Acco, 1998). Daarin gaat het over visueel waarnemen en kopiëren. Nu volgt een deel met inprentingsstrategieën om het geheugen te ondersteunen en met denkoefeningen om het mentaal manipuleren te ontwikkelen.Kinderen met een gebrek aan voorstellingsvermogen kunnen minder een beroep doen op het visuele kanaal om informatie op te slaan en hebben moeite met abstract denken. Het Tekstboek wordt aangeboden samen met een ruim pakket aan oefenmateriaal, samengebracht op de Acco-website. Deze uitgave is bedoeld voor kinderen die sterker zijn in taalvaardigheden maar niet altijd spontaan gebruikmaken van het leggen van inhoudelijke verbanden om gegevens te verwerken, en voor kinderen die wel beschikken over voldoende geheugencapaciteit maar te weinig actief strategieën hanteren om de informatie vanuit het werkgeheugen voor langere tijd in te prenten in het langetermijngeheugen. Ook kinderen met een onderliggende leer- en ontwikkelingsstoornis zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD en NLD hebben nood aan gerichte begeleiding in dat inprentingsproces. Het oefenmateriaal wordt langs het visuele kanaal aangeboden en wordt geleidelijk aan meer en meer mentaal op voorstellingsniveau verwerkt. Pas dan kunnen we spreken over de abstracte activiteit van het denken.Net als in Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen blijft de stijl van de begeleider op de voorgrond staan. Die stijl is een verwerking van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum die zorgt voor de structuur in het denkproces en de denkstimulerende mediatieleer van Feuerstein. Dit geeft de nodige ruggensteun aan de begeleider om het denkvermogen van het kind zo ruim mogelijk te helpen ontwikkelen.
Leerstoornissen ; kinderen. --- Cognitive psychology --- berengroepen --- Educational sciences --- geheugenstoornissen --- orthopedagogiek --- Troubles de la mémoire --- Spiritual exercises --- leerstoornissen --- Geheugenproblemen --- Geheugen --- Kinderen --- Begeleiding --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Denken --- Denkontwikkeling --- Geheugenstoornissen --- Leerstoornissen --- Geheugenprobleem --- Geheugen (psychologie) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Geheugenstoornis --- Leerstoornis
Choose an application
Mantelzorgers, hulpverleners binnen de thuis- of gezinszorg en hulpverstrekkers in woonzorgcentra worden regelmatig geconfronteerd met nachtelijke onrust bij mensen met dementie. Het is een belangrijk probleem dat niet alleen gepaard gaat met veel ongemak voor de persoon zelf, maar ook de mantelzorgers en professionele zorgverstrekkers worden er zwaar door belast. Niet zelden is nachtelijke onrust en de overbelasting van mantelzorgers een reden voor de overgang van thuis- naar woonzorg. Deze publicatie, opgesteld door het LUCAS-team in samenwerking met de Alzheimer Liga Vlaanderen, wil de mantelzorgers en hulpverleners ondersteunen en helpen. Op basis van wetenschappelijke kennis helpen de auteurs bij het kijken naar en begrijpen van nachtelijke onrust en slaapproblemen bij dementie. Bovendien informeert deze publicatie ook over mogelijke niet-medicamenteuze oplossingen en tips. De basisboodschap is om als zorgverlener samen met de zorgverstrekkers en de behandelend arts aan de slag te gaan met een stappenplan: de persoon observeren, uitlokkers inventariseren, een aanpak afspreken, uitproberen en bijsturen, dat is de kern van het verhaal. Daarnaast is het als zorgverlener ook nodig om de eigen draagkracht en grenzen te bewaken.
Geriatrics --- geriatrie --- dementie --- Psychiatry --- geheugenstoornissen --- Dementie --- Slaapstoornissen --- Slapen --- geneesmiddelengebruik (gez) --- slaapstoornissen --- mantelzorg --- Slaapproblemen --- Hulpverlening --- Geneeswijzen --- Behandelmethode --- Slaapprobleem --- Geneeswijze --- Behandeling --- Oorzaak
Choose an application
978 90 289 9036 4
Cognitive psychology --- Neuropathology --- Psychiatry --- geheugen (mensen) --- geheugenstoornissen --- volwassenen --- kinderen --- Academic collection --- #PBIB:2003.2 --- geheugen --- Geheugen --- Mémoire --- Therapie --- Neuropsychologie --- Ziekte van Alzheimer --- Dementie --- Rehabilitatie --- Farmacologie --- Fysiologie --- Geheugen (psychologie)
Choose an application
Samenvatting:Over hulpverlening aan kinderen en volwassenen metgeheugenstoornissenwordt niet veel onderzoek gedaan. Het feit dat hethier gaat over problemen die zijn ingebed in een ruimere problematiekzoals diverse cognitieve stoornissen na hersentrauma, verouderingendementie, is hier zeker niet vreemd aan. Een andere factor die meespeeltis de nog relatief weinig verspreide en uitgebouwde hulpverlening aanpersonen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Dit boek bevat bijdragendie op beide elementen inspelen. Enerzijds met artikels die degeheugenstoornis(sen) als een afzonderlijkgegeven van bredereproblematieken belichten. Anderzijds met voorbeelden van hoe men dezehandicap zo wetenschappelijk mogelijk en met veel creativiteit in deklinische praktijk probeert te verbeteren of/en aanleert hoe men er metzo weinig mogelijk beperkingen mee kan leven. Die tweeledigheid wordt inmeerdere bijdragen verweven met specifieke aspecten in de diagnostiek ende revalidatie, wat sterk bijdraagt tot de relevantie en levendigheid vandit boek. De bijdragen zijn rechtstreeks toepasbaar op of vooral afgeleiduit de praktijk.
Geheugenstoornissen. --- Cognitive psychology --- Psychiatry --- geheugenstoornissen --- Affective and dynamic functions --- Hygiene. Public health. Protection --- geheugentraining --- kinderen --- 159.953 --- #KVHB:Geheugenstoornissen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Geheugen --- Hersenen --- Revalidatie --- Traumatologie --- 606.1 --- NAH --- dementie --- diagnose --- geestelijke gezondheidszorg --- geneeskunde --- gezin --- gezondheidszorg --- hersenletsel --- hersentrauma --- hulpverlening --- neurologie --- psychosociale hulpverlening --- recht --- revalidatie --- therapie --- Geheugen (vergeetachtigheid) --- 606.3 --- geheugen (gez) --- revalidatie (gez) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- geheugen --- patiëntenvermogenbeheer (persoonsgerichte bewindvoering) --- wilsonbekwaamheid --- 159.953 Geheugen. Herinnering --- Geheugen. Herinnering --- Soins de santé mentale --- Mémoire --- Cerveau --- Rééducation --- Neurologie --- Ergotherapie --- Hersentrauma --- Recht --- Gedragstherapie --- Diagnose --- Dementie --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Ethiek --- Geheugen (psychologie) --- Niet-aangeboren hersenletsel --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|