Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (21)

Arteveldehogeschool (13)

KBR (12)

UCLL (12)

Thomas More Kempen (11)

VUB (11)

AP (10)

Thomas More Mechelen (10)

UGent (10)

VIVES (9)

More...

Resource type

book (21)

object (2)


Language

Dutch (18)

English (2)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2013 (1)

2009 (1)

2007 (1)

2004 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Een geheugencursus in het verzorgingshuis : praktijkboek geheugenactivering voor bewoners.
Authors: ---
ISBN: 9026661274 Year: 1992 Publisher: Nijkerk : Intro,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Geheugen kun je helpen : hulpmiddelen en strategieën om een verminderd geheugen het hoofd te bieden
Authors: ---
ISBN: 9026515065 Year: 1998 Publisher: Lisse Swets & Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

998


Book
Cognitive rehabilitation : a clinical neuropsychological approach
Author:
ISBN: 9053526188 Year: 2002 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Foutloos leren bij dementie : een praktische handleiding
Authors: --- ---
ISBN: 9789059319394 Year: 2013 Publisher: Den Haag Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Foutloos Leren is een instructiemethode die effectief gebleken is voor het optimaliseren van het lerend vermogen van personen met ernstige geheugenstoornissen. Op deze manier kunnen alledaagse vaardigheden (opnieuw) geleerd worden, wat kan bijdragen aan zelfstandigheid en vergroting van het gevoel van eigenwaarde van bijvoorbeeld personen met dementie. Daarnaast kan dit een verlichting in zorgtaken betekenen voor mantelzorgers, wat er mogelijk toe leidt dat er pas later of in mindere mate een beroep wordt gedaan op professionele zorg. Ook voor personen die in instellingen wonen kan foutloos leren bijdragen aan een vermindering van de zorgafhankelijkheid.


Book
Help me even herinneren : een gids voor mensen met milde geheugenproblmen en hun naasten
Authors: --- ---
ISBN: 9789031349838 Year: 2007 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Milde geheugenproblemen 2. Veranderingen bij milde geheugenproblemen 3. Fabels en misverstanden over het geheugen 4. De werking van het geheugen 5. Het geheugen optimaal gebruiken 6. Spanning en ontspanning 7. Piekeren en problemen oplossen 8. Meningsverschillen en conflicten 9. Emotionele reacties 10. Plezierige activiteiten


Book
Geheugenstoornissen: een neuropsychologische inleiding
Authors: ---
ISBN: 9026511159 Year: 1991 Publisher: Amsterdam Swets & Zeitlinger


Book
Kinderen met geheugen- en inprentingsproblemen : tekstboek en oefenboek
Authors: ---
ISBN: 9789033477676 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze uitgave is het vervolg op Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen (Acco, 1998). Daarin gaat het over visueel waarnemen en kopiëren. Nu volgt een deel met inprentingsstrategieën om het geheugen te ondersteunen en met denkoefeningen om het mentaal manipuleren te ontwikkelen.Kinderen met een gebrek aan voorstellingsvermogen kunnen minder een beroep doen op het visuele kanaal om informatie op te slaan en hebben moeite met abstract denken. Het Tekstboek wordt aangeboden samen met een ruim pakket aan oefenmateriaal, samengebracht op de Acco-website. Deze uitgave is bedoeld voor kinderen die sterker zijn in taalvaardigheden maar niet altijd spontaan gebruikmaken van het leggen van inhoudelijke verbanden om gegevens te verwerken, en voor kinderen die wel beschikken over voldoende geheugencapaciteit maar te weinig actief strategieën hanteren om de informatie vanuit het werkgeheugen voor langere tijd in te prenten in het langetermijngeheugen. Ook kinderen met een onderliggende leer- en ontwikkelingsstoornis zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD en NLD hebben nood aan gerichte begeleiding in dat inprentingsproces. Het oefenmateriaal wordt langs het visuele kanaal aangeboden en wordt geleidelijk aan meer en meer mentaal op voorstellingsniveau verwerkt. Pas dan kunnen we spreken over de abstracte activiteit van het denken.Net als in Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen blijft de stijl van de begeleider op de voorgrond staan. Die stijl is een verwerking van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum die zorgt voor de structuur in het denkproces en de denkstimulerende mediatieleer van Feuerstein. Dit geeft de nodige ruggensteun aan de begeleider om het denkvermogen van het kind zo ruim mogelijk te helpen ontwikkelen.


Book
Nachtrust bij dementie : stappenplan voor een niet-medicamenteuze aanpak
Authors: --- --- ---
ISBN: 9782509031198 Year: 2018 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mantelzorgers, hulpverleners binnen de thuis- of gezinszorg en hulpverstrekkers in woonzorgcentra worden regelmatig geconfronteerd met nachtelijke onrust bij mensen met dementie. Het is een belangrijk probleem dat niet alleen gepaard gaat met veel ongemak voor de persoon zelf, maar ook de mantelzorgers en professionele zorgverstrekkers worden er zwaar door belast. Niet zelden is nachtelijke onrust en de overbelasting van mantelzorgers een reden voor de overgang van thuis- naar woonzorg. Deze publicatie, opgesteld door het LUCAS-team in samenwerking met de Alzheimer Liga Vlaanderen, wil de mantelzorgers en hulpverleners ondersteunen en helpen. Op basis van wetenschappelijke kennis helpen de auteurs bij het kijken naar en begrijpen van nachtelijke onrust en slaapproblemen bij dementie. Bovendien informeert deze publicatie ook over mogelijke niet-medicamenteuze oplossingen en tips. De basisboodschap is om als zorgverlener samen met de zorgverstrekkers en de behandelend arts aan de slag te gaan met een stappenplan: de persoon observeren, uitlokkers inventariseren, een aanpak afspreken, uitproberen en bijsturen, dat is de kern van het verhaal. Daarnaast is het als zorgverlener ook nodig om de eigen draagkracht en grenzen te bewaken.

Memory : basic concepts, disorders and treatment
Authors: --- ---
ISBN: 9033448963 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

978 90 289 9036 4


Book
Geheugenstoornissen : revalidatie en psychosociale zorg
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033448955 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting:Over hulpverlening aan kinderen en volwassenen metgeheugenstoornissenwordt niet veel onderzoek gedaan. Het feit dat hethier gaat over problemen die zijn ingebed in een ruimere problematiekzoals diverse cognitieve stoornissen na hersentrauma, verouderingendementie, is hier zeker niet vreemd aan. Een andere factor die meespeeltis de nog relatief weinig verspreide en uitgebouwde hulpverlening aanpersonen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Dit boek bevat bijdragendie op beide elementen inspelen. Enerzijds met artikels die degeheugenstoornis(sen) als een afzonderlijkgegeven van bredereproblematieken belichten. Anderzijds met voorbeelden van hoe men dezehandicap zo wetenschappelijk mogelijk en met veel creativiteit in deklinische praktijk probeert te verbeteren of/en aanleert hoe men er metzo weinig mogelijk beperkingen mee kan leven. Die tweeledigheid wordt inmeerdere bijdragen verweven met specifieke aspecten in de diagnostiek ende revalidatie, wat sterk bijdraagt tot de relevantie en levendigheid vandit boek. De bijdragen zijn rechtstreeks toepasbaar op of vooral afgeleiduit de praktijk.

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by