Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
ICF --- Maatschappelijke gezondheidszorg --- verpleegkunde --- Maatschappelijke gezondheidszorg. --- verpleegkunde. --- Verpleegkunde.
Choose an application
Met deze uitgave presenteert de Wereldgezondheidsorganisatie (World Health Organization, WHO) de Internationale Classificatie van het menselijk Functioneren, de ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health, afgekort ICF). De ICF (voorheen de ICIDH) bestaat uit een raamwerk van classificaties die tezamen een gestandaardiseerd begrippenapparaat vormen voor het beschrijven van het menselijk functioneren en de problemen die daarin kunnen optreden. Doel van de ICF is om door middel van het in kaart brengen van begrippen op dat terrein een basis te leggen voor een gemeenschappelijke standaardtaal. Aspecten van het menselijk functioneren die gerelateerd kunnen zijn aan een gezondheidsprobleem, worden in de ICF op systematische wijze geordend. In aanvulling op de Internationale Classificatie van Ziekten (ICD) worden in de ICF naast gezondheidscomponenten ook een aantal met de gezondheid samenhangende componenten, zoals bijvoorbeeld op het gebied van het werk en onderwijs Gedefinieerd. Met behulp van de ICF kan het menselijk functioneren worden beschreven vanuit drie verschillende perspectieven: 1. het perspectief van het menselijk organisme; 2. het perspectief van het menselijk handelen, en 3. het perspectief van de mens als deelnemer aan het maatschappelijk leven. Het eerste perspectief is uitgewerkt in twee afzonderlijke classificaties, de classificatie van functies van het organisme en de classificatie van anatomische eigenschappen. Het tweede en derde perspectief zijn uitgewerkt in de classificatie van activiteiten en participatie. De ICF ordent op systematische wijze verschillende domeinen betreffende aspecten van het menselijk functioneren die verband kunnen houden met een gezondheidsprobleem. De term 'menselijk functioneren' in de titel verwijst naar functies, anatomische eigenschappen, activiteiten en participatie; de term 'functioneringsprobleem' verwijst naar stoornissen, beperkingen en participatieproblemen. Daarnaast bevat de ICF een lijst met externe Factoren die van invloed kunnen zijn op elk domein. Op deze manier kan een zinvol beeld worden verkregen van iemands functioneren.
indelingsschema's --- ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) --- Human ecology. Social biology --- Human medicine --- personen met een beperking --- World Health Organization --- 613.22 Verpleegkundig onderzoek, theorieën --- gezondheidszorg --- ICF --- ICIDH --- verpleegkundige diagnose --- Medische classificaties/Nomenclaturen --- Pathologie --- Gehandicapten --- Geestelijke gezondheidszorg --- Classifications médicales/Nomenclatures --- Handicapés --- Soins de santé mentale --- Maatschappelijke gezondheidszorg --- ICF. --- Maatschappelijke gezondheidszorg. --- Contains audio-visual material
Choose an application
8-90-76986-43-2
Social medicine --- indelingsschema's --- ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) --- Social policy and particular groups --- personen met een beperking --- classificatie --- PXL-Healthcare 2016 --- ICF; International Classification of Functioning --- ergotherapeutische technieken --- Internationale Classificatie voor het menselijk Functioneren --- ICF --- ergotherapie --- International Classification of Functioning, Disability and Health
Choose an application
Dit boek over revalidatiepsychologie belicht de talrijke psychologische processen die inherent zijn aan de revalidatie van mensen met een lichamelijke en/of neurocognitieve aandoening. Een aantal aspecten daarvan behoren tot het werkdomein van de klinisch psycholoog of de neuropsycholoog. Dit boek is vooral bedoeld voor alle andere hulpverleners in de revalidatiesetting zoals artsen, verpleegkundigen, ergotherapeuten, logopedisten, kinesitherapeuten en maatschappelijk werkers. Als hulpverlener moet je immers de nodige kennis en vaardigheden bezitten om te kunnen omgaan met de psychologische fenomenen die het verloop en de uitkomst van de revalidatie sterk kunnen beïnvloeden: het verwerkingsproces van iemand met een chronische aandoening; de impact daarvan op de levenskwaliteit van de revalidant en zijn familie; de aard van de werkrelatie die tot stand komt tussen de revalidant en zijn hulpverleners; de invloed van stress en depressie op het revalidatieverloop; leerprocessen in de revalidatie; psychologische fenomenen in de revalidatietechnieken, de aard van de samenwerking tussen hulpverleners en het verschijnsel burn-out. De revalidatiepsychologie is een toegepaste wetenschap met onderliggende theorieën en een experimentele basis die in het kader van een biopsychosociale opvatting van revalidatie voor elke hulpverlener relevant is.
revalidatie --- psychologie --- levenskwaliteit --- Psychology --- Psychologie --- Revalidatie --- chronische aandoeningen --- ICF; International Classification of Functioning --- patiëntenzorg --- PXL-Healthcare 2019 --- Man --- Sport --- Volwassene --- Revalidatie. --- Physiotherapy. Alternative treatments --- medische psychologie --- motivatie --- pijn --- ergotherapie --- beweging
Choose an application
Dit boek bevat de Nederlandse vertaling van de 'International Classification of Functioning, Disablility and Health for Children and Youth' (ICF-CY). De ICF-CY is afgeleid van en volledig in overeenstemming met de 'International Classification onf Functioning, Disability and Health' (ICF) (WHO, 2001 Nederlandse vertaling WHO-FIC CC, 2002,2007). Als zodanig houdt deze een nadere detaillering in voor toepassing van de ICF ter beschrijving van kenmerken van kinderen en jongeren tot de leeftijd van 18 jaar. De oorspronkelijke inleiding en bijlagen van de ICF zijn onveranderd in dit boek opgenomen.De ICF-CY is als afgeleide classificatie ontwikkeld door de 'structuur en categorieen van de oorspronkelijke classificatie onveranderd te laten en aanvullende details toe te voegen' (WHO-FIC, 2004, pagina 5). De ICF-CY is gebaseerd op de richtlijnen van bijlage 8 van de ICF en stemt daardoor overeen met de organisatie en structuur van de oorspronkelijke classificatie.
Social policy and particular groups --- Human ecology. Social biology --- Hygiene. Public health. Protection --- classificatie --- ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) --- meetinstrumenten (psychologie) --- personen met een beperking --- gezondheidszorg --- indelingsschema's --- jeugd --- kinderen --- World Health Organization --- PXL-Healthcare 2016 --- classificatiesystemen --- menselijk functioneren --- gezondheidspatronen --- ICF-CY. --- Kinderen --- Medische terminologie --- Kenmerken. --- Classificatie. --- #KVHB:Classificatiesysteem --- #KVHB:Gezondheidszorg --- Contains audio-visual material --- Internationale Classificatie voor het menselijk Functioneren --- International Classification of Functioning, Disability and Health --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Kinderen met een beperking willen net hetzelfde als alle andere kinderen: leren, spelen, sporten, plezier hebben met vrienden, onafhankelijk zijn en deel uitmaken van de samenleving. Ontwikkelingsproblemen worden al snel gelinkt aan de kindertijd, maar de gevolgen lopen vaak verder in de adolescentie en de volwassenheid. De aard van de activiteiten verandert dan wel, de nood aan ondersteuning om volwaardig te participeren blijft bestaan. Dit boek vertrekt vanuit een visie op ergotherapie op basis van het Person Environment Occupation model. Het accent ligt op de mogelijkheden van personen met ontwikkelingsproblemen en het creëren van kansen om deze mogelijkheden te benutten. Ondersteuning op maat, cliënt- en contextgerichtheid zijn ingrediënten voor een maximale fit tussen de persoon, zijn omgeving en de activiteiten, met maximale participatie als ultieme doel. Het boek vertrekt vanuit handelingsproblemen binnen verschillende levensdomeinen en legt in korte casusvoorbeelden de link met problematieken en diagnoses. Zo geeft het een basis aan de ergotherapeut om de dagelijkse praktijk te onderbouwen en kennis te delen met collega's. Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen is het resultaat van een constructieve samenwerking tussen de hogescholen, het werkveld en de beroepsvereniging. Ergotherapie ; kinderen
ontwikkelingsstoornissen --- ontwikkelingsproblemen --- kinderen met een beperking --- Ontwikkelingsproblemen - Ontwikkelingsstoornissen --- Kinderen met een beperking --- Ontwikkelingsproblematiek --- Ergotherapie --- 615.8 --- 605.32 --- ergotherapie --- kinderen --- hulpverlening --- Ontwikkelingsproblemen --- Internationale Classificatie voor het menselijk Functioneren --- ontwikkeling --- ontwikkeling. --- Ontwikkeling. --- orthopedagogiek --- snoezelen --- Orthopedagogics --- bewegingsstoornissen --- basale stimulatie --- Ergotherapy --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Healthcare 2014 --- ICF; International Classification of Functioning --- ergotherapeutische modellen --- Ontwikkelingsprobleem --- International Classification of Functioning, Disability and Health
Choose an application
Het gebruik van een mobiliteitshulpmiddel is vaak een voorwaarde om het handelen van personen met een beperking te optimaliseren. Zonder de juiste rolstoel of een ander mobiliteitshulpmiddel is integratie in de maatschappij vaak niet mogelijk. Autonoom handelen met de rolstoel reikt ergotherapeuten en studenten ergotherapie de nodige tools aan om het handelen van de cliënt in relatie tot zijn fysieke en sociale omgeving in kaart te brengen, om de geschikte rolstoel te adviseren en de cliënt gepast te begeleiden en te coachen. De cliënt, zijn handelen en een permanente evaluatie staan daarbij centraal.De auteurs vertrekken van de bespreking van de verschillende types rolstoelen en onderdelen. In wat volgt wordt de rolstoel in relatie tot zijn gebruiker uitgebreid besproken. Tot slot wordt een belangrijk onderdeel in het boek aan de verschillende beroepsrollen van de ergotherapeut gewijd.De casus op basis van de beleving van ervaringsdeskundige Henk Beyaert, bekend van het Eén-programma Voorbij de grens, maakt het geheel bevattelijk voor de student. De verschillende opdrachten, de overzichtelijke schemas, de talrijke afbeeldingen en de vele extras maken van Autonoom handelen met de rolstoel een uniek en onmisbaar werkinstrument voor ergotherapeuten en studenten ergotherapie.
Rolstoelen --- hulpmiddelen --- rolstoelen --- Rolstoel --- 629.312 --- 617.16 --- rolstoel --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Roelstelgebruikers --- 325 --- mobiliteit --- Ergotherapie --- Rolstoelen : zithouding --- Rolstoelgebruikers --- 617.3 --- sport --- ergotherapie --- Physiotherapy. Alternative treatments --- ADL (activiteiten dagelijks leven) --- revalidatie --- Social policy and particular groups --- PXL-Healthcare 2015 --- ergotherapie bij fysische stoornissen --- ICF; International Classification of Functioning --- rolstoelgebruik
Choose an application
De visie op psychomotorische begeleiding bij kinderen is de voorbije tien jaar aanzienlijk geëvolueerd. Taakgerichte interventies zijn duidelijk op de voorgrond getreden en Evidence Based Therapy is ook binnen de psychomotoriek niet meer weg te denken. Dit boek baseert zich hier duidelijk op en vertrekt vanuit het handelingsgericht onderzoek bij het opstellen van het klinische beeld. Op deze manier kunnen de therapeutische doelen bepaald worden waarbij ook het ICF-kader (International Classification of Functioning) een belangrijke rol speelt. Het voorstellen van een casus helpt om dit te concretiseren.Naast een korte theoretische duiding is het boek vooral praktisch opgebouwd door het bundelen van de jarenlange ervaring van de auteurs. Het is een verzameling van oefeningen om de grove motoriek, fijne motoriek en visuomotoriek in de grote en kleine ruimte te stimuleren. Er wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de belangrijkste vaardigheden die je nodig hebt in het dagelijkse leven, kunt aanleren. Een lat kunnen hanteren in de meetkundeles of leren fietsen zijn hiervan slechts enkele voorbeelden.
Psychomotoriek. --- Psychomotoriek : begeleiding. --- motorische ontwikkeling --- motoriek --- psychomotorische ontwikkeling --- Affective and dynamic functions --- Paediatrics --- 607.52 --- bewegingstherapie --- psychomotoriek --- motorische vaardigheden --- Motorische vaardigheden --- Fijne motoriek --- Motoriek --- Psychomotoriek --- Basisonderwijs --- 615.853 --- Psychomotorische therapie --- Oefeningen --- 159.922.7 --- 415.3 --- basisonderwijs --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- Physical education for children --- Handbooks, manuals, etc. --- Psychomotor disorders in children --- Psychische functies --- Pediatrie --- PXL-Healthcare 2015 --- psychomotoriek bij kinderen --- psychomotorische stoornissen --- psychomotorische therapie --- ICF; International Classification of Functioning --- vaardigheidsonderwijs --- Kinderen --- Motorische ontwikkeling --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Dit boek over revalidatiepsychologie belicht de talrijke psychologische processen die inherent zijn aan de revalidatie van mensen met een lichamelijke en/of neurocognitieve aandoening. Het boek is vooral bedoeld voor alle andere hulpverleners in de revalidatiesetting zoals artsen, verpleegkundigen, ergotherapeuten, logopedisten, kinesitherapeuten en maatschappelijk werkers. Als hulpverlener moet je immers de nodige kennis en vaardigheden bezitten om te kunnen omgaan met de psychologische fenomenen die het verloop en de uitkomst van de revalidatie sterk kunnen beïnvloeden. Het boek omvat zes delen die thematisch samenhangende hoofdstukken groeperen, gaande van revalidatie in biopsychosociaal perspectief, de revalidant als mens, de revalidant en zijn familie, de werkrelatie tussen hulpverlener en revalidant, het revalidatieproces en ten slotte de hulpverlener zelf. De hoofdstukken in deze delen worden telkens samengevat met als afsluiting praktische take home messages en een literatuur ...
159.91 --- 159.95*1 --- 159.944 --- 615.8 --- 174.2 --- 159.95*1 Cognitieve psychologie --- Cognitieve psychologie --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- 159.944 Werken en vermoeidheid. Efficiënt werken. Prestatie --- Werken en vermoeidheid. Efficiënt werken. Prestatie --- Fysiotherapie. Fysische therapie. Radiotherapie. Andere niet-medicinale therapeutische behandelingen --- #KVHB:Revalidatiepsychologie --- revalidatiepsychologie --- 608.9 --- Hulpverlening : psychologie --- Revalidatiepsychologie --- Psychologie ; gezondheidszorg --- Ziek zijn ; psychologie --- revalidatie, geneesmethoden, geneesmiddelen --- Klinische psychologie; algemeen --- Revalidatie --- Psychologie --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Neuropsychologie --- psychologie --- revalidatie --- 612 --- patiënten --- 419.7 --- levenskwaliteit --- neuropsychologie --- 612.1 --- hulpverlening --- 615.851 --- Physiotherapy. Alternative treatments --- stress --- burn-out --- Psychology --- pijn --- stressmanagement --- meetinstrumenten (psychologie) --- medische psychologie --- motivatie --- coping --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogiek --- fysieke handicaps. --- Rehabilitation --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Healthcare 2016 --- chronische aandoeningen --- ICF; International Classification of Functioning --- patiëntenzorg
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|