Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (9)

PXL (7)

Hogeschool West-Vlaanderen (6)

Thomas More Kempen (6)

VIVES (6)

AP (5)

Odisee (5)

Arteveldehogeschool (4)

KBR (4)

UCLL (4)

More...

Resource type

book (9)


Language

Dutch (8)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2014 (2)

2013 (1)

2011 (1)

2008 (1)

More...
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
ICF in de verpleegkunde II : aan het werk met het internationaal classificatiesysteem.
Authors: ---
ISBN: 9035226178 Year: 2003 Publisher: Maarssen : Elsevier Gezondheidszorg,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Internationale classificatie van het menselijk functioneren ICF
Author:
ISBN: 903133913X Year: 2002 Publisher: Houten/Diegem Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met deze uitgave presenteert de Wereldgezondheidsorganisatie (World Health Organization, WHO) de Internationale Classificatie van het menselijk Functioneren, de ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health, afgekort ICF). De ICF (voorheen de ICIDH) bestaat uit een raamwerk van classificaties die tezamen een gestandaardiseerd begrippenapparaat vormen voor het beschrijven van het menselijk functioneren en de problemen die daarin kunnen optreden. Doel van de ICF is om door middel van het in kaart brengen van begrippen op dat terrein een basis te leggen voor een gemeenschappelijke standaardtaal. Aspecten van het menselijk functioneren die gerelateerd kunnen zijn aan een gezondheidsprobleem, worden in de ICF op systematische wijze geordend. In aanvulling op de Internationale Classificatie van Ziekten (ICD) worden in de ICF naast gezondheidscomponenten ook een aantal met de gezondheid samenhangende componenten, zoals bijvoorbeeld op het gebied van het werk en onderwijs Gedefinieerd. Met behulp van de ICF kan het menselijk functioneren worden beschreven vanuit drie verschillende perspectieven: 1. het perspectief van het menselijk organisme; 2. het perspectief van het menselijk handelen, en 3. het perspectief van de mens als deelnemer aan het maatschappelijk leven. Het eerste perspectief is uitgewerkt in twee afzonderlijke classificaties, de classificatie van functies van het organisme en de classificatie van anatomische eigenschappen. Het tweede en derde perspectief zijn uitgewerkt in de classificatie van activiteiten en participatie. De ICF ordent op systematische wijze verschillende domeinen betreffende aspecten van het menselijk functioneren die verband kunnen houden met een gezondheidsprobleem. De term 'menselijk functioneren' in de titel verwijst naar functies, anatomische eigenschappen, activiteiten en participatie; de term 'functioneringsprobleem' verwijst naar stoornissen, beperkingen en participatieproblemen. Daarnaast bevat de ICF een lijst met externe Factoren die van invloed kunnen zijn op elk domein. Op deze manier kan een zinvol beeld worden verkregen van iemands functioneren.


Book
Toepassingsmogelijkheden van de multiprofessionele International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) in de paramedische zorg
Authors: ---
ISBN: 9076986436 9789076986432 Year: 2007 Publisher: Amersfoort Nederlands Paramedisch Instituut


Book
Revalidatiepsychologie
Authors: ---
ISBN: 9789045560359 Year: 2019 Publisher: De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek over revalidatiepsychologie belicht de talrijke psychologische processen die inherent zijn aan de revalidatie van mensen met een lichamelijke en/of neurocognitieve aandoening. Een aantal aspecten daarvan behoren tot het werkdomein van de klinisch psycholoog of de neuropsycholoog. Dit boek is vooral bedoeld voor alle andere hulpverleners in de revalidatiesetting zoals artsen, verpleegkundigen, ergotherapeuten, logopedisten, kinesitherapeuten en maatschappelijk werkers. Als hulpverlener moet je immers de nodige kennis en vaardigheden bezitten om te kunnen omgaan met de psychologische fenomenen die het verloop en de uitkomst van de revalidatie sterk kunnen beïnvloeden: het verwerkingsproces van iemand met een chronische aandoening; de impact daarvan op de levenskwaliteit van de revalidant en zijn familie; de aard van de werkrelatie die tot stand komt tussen de revalidant en zijn hulpverleners; de invloed van stress en depressie op het revalidatieverloop; leerprocessen in de revalidatie; psychologische fenomenen in de revalidatietechnieken, de aard van de samenwerking tussen hulpverleners en het verschijnsel burn-out. De revalidatiepsychologie is een toegepaste wetenschap met onderliggende theorieën en een experimentele basis die in het kader van een biopsychosociale opvatting van revalidatie voor elke hulpverlener relevant is.


Book
Nederlandse vertaling van de international classification of functioning, disability and health : children & youth version (ICF)
Author:
ISBN: 9789031369539 9789031360055 Year: 2008 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat de Nederlandse vertaling van de 'International Classification of Functioning, Disablility and Health for Children and Youth' (ICF-CY). De ICF-CY is afgeleid van en volledig in overeenstemming met de 'International Classification onf Functioning, Disability and Health' (ICF) (WHO, 2001 Nederlandse vertaling WHO-FIC CC, 2002,2007). Als zodanig houdt deze een nadere detaillering in voor toepassing van de ICF ter beschrijving van kenmerken van kinderen en jongeren tot de leeftijd van 18 jaar. De oorspronkelijke inleiding en bijlagen van de ICF zijn onveranderd in dit boek opgenomen.De ICF-CY is als afgeleide classificatie ontwikkeld door de 'structuur en categorieen van de oorspronkelijke classificatie onveranderd te laten en aanvullende details toe te voegen' (WHO-FIC, 2004, pagina 5). De ICF-CY is gebaseerd op de richtlijnen van bijlage 8 van de ICF en stemt daardoor overeen met de organisatie en structuur van de oorspronkelijke classificatie.


Book
Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen : Basisboek voor kwaliteitsvolle hulpverlening
Authors: ---
ISBN: 9789033495656 Year: 2014 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen met een beperking willen net hetzelfde als alle andere kinderen: leren, spelen, sporten, plezier hebben met vrienden, onafhankelijk zijn en deel uitmaken van de samenleving. Ontwikkelingsproblemen worden al snel gelinkt aan de kindertijd, maar de gevolgen lopen vaak verder in de adolescentie en de volwassenheid. De aard van de activiteiten verandert dan wel, de nood aan ondersteuning om volwaardig te participeren blijft bestaan. Dit boek vertrekt vanuit een visie op ergotherapie op basis van het Person Environment Occupation model. Het accent ligt op de mogelijkheden van personen met ontwikkelingsproblemen en het creëren van kansen om deze mogelijkheden te benutten. Ondersteuning op maat, cliënt- en contextgerichtheid zijn ingrediënten voor een maximale fit tussen de persoon, zijn omgeving en de activiteiten, met maximale participatie als ultieme doel. Het boek vertrekt vanuit handelingsproblemen binnen verschillende levensdomeinen en legt in korte casusvoorbeelden de link met problematieken en diagnoses. Zo geeft het een basis aan de ergotherapeut om de dagelijkse praktijk te onderbouwen en kennis te delen met collega's. Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen is het resultaat van een constructieve samenwerking tussen de hogescholen, het werkveld en de beroepsvereniging. Ergotherapie ; kinderen


Book
Autonoom handelen met de rolstoel
Authors: --- ---
ISBN: 9789045545226 Year: 2014 Publisher: Berchem De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het gebruik van een mobiliteitshulpmiddel is vaak een voorwaarde om het handelen van personen met een beperking te optimaliseren. Zonder de juiste rolstoel of een ander mobiliteitshulpmiddel is integratie in de maatschappij vaak niet mogelijk. Autonoom handelen met de rolstoel reikt ergotherapeuten en studenten ergotherapie de nodige tools aan om het handelen van de cliënt in relatie tot zijn fysieke en sociale omgeving in kaart te brengen, om de geschikte rolstoel te adviseren en de cliënt gepast te begeleiden en te coachen. De cliënt, zijn handelen en een permanente evaluatie staan daarbij centraal.De auteurs vertrekken van de bespreking van de verschillende types rolstoelen en onderdelen. In wat volgt wordt de rolstoel in relatie tot zijn gebruiker uitgebreid besproken. Tot slot wordt een belangrijk onderdeel in het boek aan de verschillende beroepsrollen van de ergotherapeut gewijd.De casus op basis van de beleving van ervaringsdeskundige Henk Beyaert, bekend van het Eén-programma Voorbij de grens, maakt het geheel bevattelijk voor de student. De verschillende opdrachten, de overzichtelijke schemas, de talrijke afbeeldingen en de vele extras maken van Autonoom handelen met de rolstoel een uniek en onmisbaar werkinstrument voor ergotherapeuten en studenten ergotherapie.


Book
(Psycho)motorische begeleiding bij kinderen : een praktische gids bij proces- en taakgerichte interventie
Authors: --- ---
ISBN: 9789033493225 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De visie op psychomotorische begeleiding bij kinderen is de voorbije tien jaar aanzienlijk geëvolueerd. Taakgerichte interventies zijn duidelijk op de voorgrond getreden en Evidence Based Therapy is ook binnen de psychomotoriek niet meer weg te denken. Dit boek baseert zich hier duidelijk op en vertrekt vanuit het handelingsgericht onderzoek bij het opstellen van het klinische beeld. Op deze manier kunnen de therapeutische doelen bepaald worden waarbij ook het ICF-kader (International Classification of Functioning) een belangrijke rol speelt. Het voorstellen van een casus helpt om dit te concretiseren.Naast een korte theoretische duiding is het boek vooral praktisch opgebouwd door het bundelen van de jarenlange ervaring van de auteurs. Het is een verzameling van oefeningen om de grove motoriek, fijne motoriek en visuomotoriek in de grote en kleine ruimte te stimuleren. Er wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de belangrijkste vaardigheden die je nodig hebt in het dagelijkse leven, kunt aanleren. Een lat kunnen hanteren in de meetkundeles of leren fietsen zijn hiervan slechts enkele voorbeelden.


Book
Revalidatiepsychologie : praktische psychologie voor hulpverleners in de revalidatie
Authors: --- ---
ISBN: 9789034193674 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Standaard

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek over revalidatiepsychologie belicht de talrijke psychologische processen die inherent zijn aan de revalidatie van mensen met een lichamelijke en/of neurocognitieve aandoening. Het boek is vooral bedoeld voor alle andere hulpverleners in de revalidatiesetting zoals artsen, verpleegkundigen, ergotherapeuten, logopedisten, kinesitherapeuten en maatschappelijk werkers. Als hulpverlener moet je immers de nodige kennis en vaardigheden bezitten om te kunnen omgaan met de psychologische fenomenen die het verloop en de uitkomst van de revalidatie sterk kunnen beïnvloeden. Het boek omvat zes delen die thematisch samenhangende hoofdstukken groeperen, gaande van revalidatie in biopsychosociaal perspectief, de revalidant als mens, de revalidant en zijn familie, de werkrelatie tussen hulpverlener en revalidant, het revalidatieproces en ten slotte de hulpverlener zelf. De hoofdstukken in deze delen worden telkens samengevat met als afsluiting praktische take home messages en een literatuur ...

Keywords

159.91 --- 159.95*1 --- 159.944 --- 615.8 --- 174.2 --- 159.95*1 Cognitieve psychologie --- Cognitieve psychologie --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- 159.944 Werken en vermoeidheid. Efficiënt werken. Prestatie --- Werken en vermoeidheid. Efficiënt werken. Prestatie --- Fysiotherapie. Fysische therapie. Radiotherapie. Andere niet-medicinale therapeutische behandelingen --- #KVHB:Revalidatiepsychologie --- revalidatiepsychologie --- 608.9 --- Hulpverlening : psychologie --- Revalidatiepsychologie --- Psychologie ; gezondheidszorg --- Ziek zijn ; psychologie --- revalidatie, geneesmethoden, geneesmiddelen --- Klinische psychologie; algemeen --- Revalidatie --- Psychologie --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Neuropsychologie --- psychologie --- revalidatie --- 612 --- patiënten --- 419.7 --- levenskwaliteit --- neuropsychologie --- 612.1 --- hulpverlening --- 615.851 --- Physiotherapy. Alternative treatments --- stress --- burn-out --- Psychology --- pijn --- stressmanagement --- meetinstrumenten (psychologie) --- medische psychologie --- motivatie --- coping --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogiek --- fysieke handicaps. --- Rehabilitation --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Healthcare 2016 --- chronische aandoeningen --- ICF; International Classification of Functioning --- patiëntenzorg

Listing 1 - 9 of 9
Sort by