Listing 1 - 10 of 275 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Leerstoornissen --- Schoolrijpheid --- Leerstoornissen. --- Schoolrijpheid.
Choose an application
Leerstoornissen --- Logopedie --- Leerstoornis
Choose an application
Een aantal onduidelijke, onzekere en omstreden kernpunten heeft veel onderzoek en discussie opgeleverd, waaruit nieuwe opvattingen naar voren zijn gekomen. Prof. Dumont geeft een kritische refectie op wat in de eerste twee delen aan de orde is gesteld, doet uitgebreid verslag van de discussie en zet de nieuwe benaderingswijzen uiteen, zoals de behavioristische, cognitieve en handelingsleertheorie.
Leerstoornissen. --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- Educational psychology --- orthopedagogiek --- 612.8 --- #KVHB:Leerstoornissen --- 050044.jpg --- Leerstoornissen --- Zenuwstelsel. Zintuigen. Motorische neurowetenschappen
Choose an application
Hoewel er enorm veel onderzoek naar dyslexie wordt gedaan, is de kennis die dit oplevert weinig toegankelijk. Dit leidt ertoe dat er vaak gewerkt wordt op basis van verouderde inzichten en dat veel meningen die over dyslexie te horen en te lezen zijn weinig bijdragen aan beter begrip.Actuele wetenschappelijke kennis over dyslexieIn dit voor het Nederlandse taalgebied unieke Handboek dyslexie is de actuele wetenschappelijke kennis over dit onderwerp op een overzichtelijke wijze samengevat. De vele casuïstiek illustreert bovendien de verscheidenheid van de persoonlijke verhalen die achter de diagnose schuilgaan. Auteur Tom Braams is al ruim dertig jaar werkzaam als diagnosticus en behandelaar van leerstoornissen en kan als geen ander de theorie met de praktijk verbinden.Persoonsgerichte diagnostiekHet uitgangspunt van het boek is dat dyslexie ontstaat als gevolg van kwetsbaarheden in een persoonlijk ecosysteem van aanlegfactoren en omgevingsinvloeden. Het Handboek dyslexie biedt vervolgens handvatten voor persoonsgerichte diagnostiek en voor een evidence-based behandeling, waarin de zwakke punten in dit ecosysteem worden ondersteund en de sterke kanten benut.Voor wie is dit handboek?De doelgroepen van dit boek zijn psychologen en orthopedagogen die in de hulpverlening met mensen met dyslexie werken of hiervoor worden opgeleid en anderen die een up-to-date en volledig overzicht over dit vakgebied zoeken op een wetenschappelijk niveau.(bron: https://www.bua.nl/shop/alle-uitgaven/100-8473_Handboek-dyslexie)
dyslexie --- Dyslexie --- Didactic strategies --- Orthopedagogics --- leermoeilijkheden --- leerstoornissen
Choose an application
Leermoeilijkheden --- Leerstoornissen --- Hulpverlening --- Hulpmiddelen --- Leermoeilijkheid --- Leerstoornis --- Hulpmiddel
Choose an application
#KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Neurologie --- leerstoornissen --- neurologie --- Developmental psychology --- Orthopedagogics --- Neuropathology --- kinderen --- leerproblemen
Choose an application
Wat moeten leraren en leerlingbegeleiders weten over de menselijke hersenen? Om hierop een antwoord te geven, gaan we kort in op groei en bouw van de hersenen als orgaan. In, een voor leraren veel spannender, volgend deel kijken we naar wat op dit ogenblik geweten is over het functioneren van de hersenen. We doen dit op drie manieren. Vooreerst kijken we naar het hersenweefsel: welke structurele of chemische afwijkingen kunnen het bestaan van leer- en ontwikkelingsstoornissen verklaren? Ten tweede worden basisprincipes van enkele (oude en recente) medische beeldvormingtechnieken verklaard, om vervolgens een overzicht te geven van belangrijke, wetenschappelijke studies die helpen aan te tonen hoe anders de hersenen van leer- en ontwikkelingsgestoorde kinderen en volwassenen werken. Sommigen hebben echter geen hoge pet op van medische beeldvorming. Zij kijken veel liever naar wat mensen doen en hoe ze het doen en of daar patronen in te herkennen zijn. Daarom gaan we in een derde deel in op enkele beroemde, zoniet beruchte, stellingen die gebaseerd zijn op 'gelijktijdig optredende gedragssymptomen'. (Bron: covertekst)
Developmental psychology --- orthodidactiek --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- Orthopedagogics --- hersenen --- 606.1 --- 600.52 --- neuropsychologie --- 120164.jpg --- Hersenfuncties --- Leerstoornissen ; neuropsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen ; neuropsychologie --- Neurologie --- Fysiologie --- Leerstoornissen ; neuropsychologie. --- departement Gezondheidszorg 08 --- medische beeldvorming
Choose an application
Handelingsgerichte diagnostiek geniet veel belangstelling bij psychologen en orthopedagogen werkzaam in het onderwijs. Ook interne begeleiders zijn enthousiast over de uitgangspunten en deze manier van werken. Daarom hebben de auteurs van het boek Handelingsgerichte diagnostiek (Acco, 2004) deze handreiking speciaal voor interne begeleiders geschreven. Handelingsgericht werken (HGW) voor de interne begeleider (IB) is van toepassing als een leraar of ouder de IB benadert met een gerichte vraagstelling: er is een probleem, hoe komt dat en hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Dit boek beschrijft helder en stapsgewijs hoe een IB handelingsgericht kan werken. Richtlijnen voor constructief communiceren met de leraar, de ouders en het kind komen aan bod, evenals het observeren van de aanpak van een leraar en het gezamenlijk maken van een handelingsplan. Ook de rol van de IB bij het inschakelen van externe deskundigen en de implementatie van HGW worden belicht. Het boek bevat formulieren en checklists ter ondersteuning. Al deze thema's worden geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de interne begeleiding.Dit boek is voorts ook geschikt voor remedial teachers, zorgcoördinatoren, CLB-medewerkers, ambulante begeleiders, en directies van basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs.
Leerlingbegeleiding --- Leerstoornissen --- basisonderwijs --- diagnostiek --- basisonderwijs. --- diagnostiek. --- Basisonderwijs. --- Diagnostiek.
Choose an application
Signaleren, diagnosticeren en behandeling van de onderwijssetting.
NLD. --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- NLD --- leerstoornissen --- orthopedagogiek --- leerproblemen --- 464 --- kinderen met leerproblemen --- Bewegingsproblemen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- NLD Non-verbal Learning Disability --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerstoornissen
Choose an application
leerstoornissen --- Educational sciences --- orthopedagogiek --- 464 ) Kinderen met leerproblemen
Listing 1 - 10 of 275 | << page >> |
Sort by
|