Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (275)

UCLL (224)

Arteveldehogeschool (193)

VIVES (188)

Thomas More Mechelen (172)

Odisee (171)

KBR (141)

KU Leuven (131)

KDG (130)

Thomas More Kempen (128)

More...

Resource type

book (275)

object (6)

audio (1)

digital (1)

film (1)

More...

Language

Dutch (255)

English (11)

Undetermined (8)

French (1)


Year
From To Submit

2022 (1)

2021 (2)

2020 (3)

2019 (4)

2018 (8)

More...
Listing 1 - 10 of 275 << page
of 28
>>
Sort by

Book
Curriculum schoolrijpheid : deel 1 : observatie en programmering van de ontwikkeling van kinderen met vroeg optredende leermoeilijkheden.
Authors: ---
ISBN: 9020813951 Year: 1979 Publisher: Den Bosch : Malmberg,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Understanding development dyspraxia : a textbook for students and professionals
Author:
ISBN: 1853465747 Year: 2000 Publisher: Londen David Fulton Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leerstoornissen. 3 : Controversen en perspectieven
Author:
ISBN: 9060694929 Year: 1982 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een aantal onduidelijke, onzekere en omstreden kernpunten heeft veel onderzoek en discussie opgeleverd, waaruit nieuwe opvattingen naar voren zijn gekomen. Prof. Dumont geeft een kritische refectie op wat in de eerste twee delen aan de orde is gesteld, doet uitgebreid verslag van de discussie en zet de nieuwe benaderingswijzen uiteen, zoals de behavioristische, cognitieve en handelingsleertheorie.


Book
Handboek dyslexie : theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789024426683 9024426685 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Boom Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoewel er enorm veel onderzoek naar dyslexie wordt gedaan, is de kennis die dit oplevert weinig toegankelijk. Dit leidt ertoe dat er vaak gewerkt wordt op basis van verouderde inzichten en dat veel meningen die over dyslexie te horen en te lezen zijn weinig bijdragen aan beter begrip.Actuele wetenschappelijke kennis over dyslexieIn dit voor het Nederlandse taalgebied unieke Handboek dyslexie is de actuele wetenschappelijke kennis over dit onderwerp op een overzichtelijke wijze samengevat. De vele casuïstiek illustreert bovendien de verscheidenheid van de persoonlijke verhalen die achter de diagnose schuilgaan. Auteur Tom Braams is al ruim dertig jaar werkzaam als diagnosticus en behandelaar van leerstoornissen en kan als geen ander de theorie met de praktijk verbinden.Persoonsgerichte diagnostiekHet uitgangspunt van het boek is dat dyslexie ontstaat als gevolg van kwetsbaarheden in een persoonlijk ecosysteem van aanlegfactoren en omgevingsinvloeden. Het Handboek dyslexie biedt vervolgens handvatten voor persoonsgerichte diagnostiek en voor een evidence-based behandeling, waarin de zwakke punten in dit ecosysteem worden ondersteund en de sterke kanten benut.Voor wie is dit handboek?De doelgroepen van dit boek zijn psychologen en orthopedagogen die in de hulpverlening met mensen met dyslexie werken of hiervoor worden opgeleid en anderen die een up-to-date en volledig overzicht over dit vakgebied zoeken op een wetenschappelijk niveau.(bron: https://www.bua.nl/shop/alle-uitgaven/100-8473_Handboek-dyslexie)

Caring for people with learning disabilities
Authors: ---
ISBN: 9780470019931 Year: 2006 Publisher: Chichester John Wiley & Sons

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kinderen met leerstoornissen : handleiding bij het klinisch neurologisch onderzoek.
Authors: ---
ISBN: 9063480121 Year: 1981 Publisher: Utrecht Bunge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Hersenfuncties bij leer- en ontwikkelingsstoornissen
Authors: ---
ISBN: 9789044123678 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat moeten leraren en leerlingbegeleiders weten over de menselijke hersenen? Om hierop een antwoord te geven, gaan we kort in op groei en bouw van de hersenen als orgaan. In, een voor leraren veel spannender, volgend deel kijken we naar wat op dit ogenblik geweten is over het functioneren van de hersenen. We doen dit op drie manieren. Vooreerst kijken we naar het hersenweefsel: welke structurele of chemische afwijkingen kunnen het bestaan van leer- en ontwikkelingsstoornissen verklaren? Ten tweede worden basisprincipes van enkele (oude en recente) medische beeldvormingtechnieken verklaard, om vervolgens een overzicht te geven van belangrijke, wetenschappelijke studies die helpen aan te tonen hoe anders de hersenen van leer- en ontwikkelingsgestoorde kinderen en volwassenen werken. Sommigen hebben echter geen hoge pet op van medische beeldvorming. Zij kijken veel liever naar wat mensen doen en hoe ze het doen en of daar patronen in te herkennen zijn. Daarom gaan we in een derde deel in op enkele beroemde, zoniet beruchte, stellingen die gebaseerd zijn op 'gelijktijdig optredende gedragssymptomen'. (Bron: covertekst)


Book
Handelingsgericht werken : een handreiking voor de interne begeleider : samen met leraar, ouders en kind aan de slag.
Authors: ---
ISBN: 9789033462467 Year: 2007 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handelingsgerichte diagnostiek geniet veel belangstelling bij psychologen en orthopedagogen werkzaam in het onderwijs. Ook interne begeleiders zijn enthousiast over de uitgangspunten en deze manier van werken. Daarom hebben de auteurs van het boek Handelingsgerichte diagnostiek (Acco, 2004) deze handreiking speciaal voor interne begeleiders geschreven. Handelingsgericht werken (HGW) voor de interne begeleider (IB) is van toepassing als een leraar of ouder de IB benadert met een gerichte vraagstelling: er is een probleem, hoe komt dat en hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Dit boek beschrijft helder en stapsgewijs hoe een IB handelingsgericht kan werken. Richtlijnen voor constructief communiceren met de leraar, de ouders en het kind komen aan bod, evenals het observeren van de aanpak van een leraar en het gezamenlijk maken van een handelingsplan. Ook de rol van de IB bij het inschakelen van externe deskundigen en de implementatie van HGW worden belicht. Het boek bevat formulieren en checklists ter ondersteuning. Al deze thema's worden geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de interne begeleiding.Dit boek is voorts ook geschikt voor remedial teachers, zorgcoördinatoren, CLB-medewerkers, ambulante begeleiders, en directies van basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs.


Book
NLD
Author:
ISBN: 902651686X Year: 2003 Publisher: S.l. Harcourt Test Publishers


Book
Leerstoornissen : Deel 2: Diagnostiek en behandeling
Author:
ISBN: 9060693027 Year: 1976 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 275 << page
of 28
>>
Sort by