Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (2)

KBR (2)

UGent (2)

AMSAB (1)

DB (1)

EHC (1)

UAntwerpen (1)

UCLouvain (1)

UCLL (1)

UHasselt (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2005 (1)

1994 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Tegenwerken, belachelijk doen : talige sabotage van Marokkaanse jongens op een Antwerpse middelbare school: een sociolinguïstische etnografie
Author:
ISBN: 9054873930 Year: 2005 Publisher: Brussel VUBPress

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een studie van de manier waarop Marokkaanse adolescenten op school dagelijks spelen met drie verschillende Nederlandstalige variëteiten: het Antwerps, gebrekkig Nederlands en het Algemeen Nederlands. In dit boek wordt zorgvuldig bestudeerd op welke manieren deze variëteiten worden ingeschakeld in een speelse praktijk die Marokkaanse jongens zelf belachelijk doen en tegenwerken noemen, en waarmee ze zowel saaie lessen opfleuren, als gespannen en onaangename situaties proberen te saboteren door hysterische verontwaardiging, volslagen incompetentie of extreme medewerking te simuleren.


Book
Ontwikkeling van tweetaligheid bij allochtone kleuters
Authors: ---
ISBN: 9036199832 9789036199834 Year: 1994 Volume: 5 Publisher: Tilburg Tilburg University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft een verslag van een longitudinale studie naar de ontwikkeling van vroege tweetaligheid bij Turkse, Marokkaanse en Antilliaanse kleuters in Nederland. Het onderzoek probeert antwoord te geven op de vraag hoe de aard en mate van tweetaligheid, met nadruk op congnitieve taalkennis, zich bij Turkse, Marokkaanse en Antilliaanse kinderen gedurende de eerste drie leerjaren van het basisonderwijs ontwikkelt. Daarbij is eveneens antwoord gezocyht op de vraag vanuit welke sociolinguistische en onderwijskundige variabelen de individuele variatie van tweetalige ontwikkeling kan worden verklaard. Bovendien is onderzocht in welke mate er sprake is van samenhang tussen het patroon van tweetalige ontwikkeling en de mate van metalinguistisch bewustzijn van kleuters. Tenslotte is nagegaan wleke implicaties de onderzoekresultaten hebben voor de onderwijspraktijk en voor onderwijsbeleid. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by