Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Een aankomend leraar moet zich voorbereiden op het lesgeven. Dit lukt het best in samenwerking met andere leraren-in-opleiding en begeleiders in de stageschool, op de werkplek en in de lerarenopleiding. Dit boek bevat een stapsgewijs geordende verzameling werkwijzen en hulpmiddellen om je onderwijsbekwaamheid te ontwikkelen. In dit boek komen beproefde werkwijzen als directe begeleiding en "begeleiding op afstand" aan de orde, maar ook nieuwe vormen zoals intervisie, het gebruik van videofragmenten en het werken in elekronische leeromgevingen. Verder zijn formulieren opgenomen die klaar zijn voor gebruik, zoals een lesvoorbereidingsformulier, een lesprotocol, een observatiekaart en een feedbackformulier. Een aankomend leraar moet zich voorbereiden op het lesgeven. Dit lukt het best in samenwerking met andere leraren-in-opleiding, en begeleiders in de stageschool, op de werkplek en in de lerarenopleiding. Voor de klas - Voorbereidingen op de praktijk bevat een stapsgewijs geordende verzameling werkwijzen en hulpmiddelen om je onderwijsbekwaamheid te ontwikkelen. In dit boek komen beproefde werkwijzen als directe begeleiding en `begeleiding op afstand' aan de orde, maar ook nieuwe vormen zoals intervisie, het gebruik van videofragmenten en het werken in elektronische leeromgevingen. Verder zijn formulieren opgenomen die klaar zijn voor gebruik, zoals een lesvoorbereidingsformulier, een lesprotocol, een observatiekaart en een feedbackformulier. Voor de klas is bruikbaar voor alle aankomende leraren, zowel voor studenten van de reguliere lerarenopleidingen als zij-instromers die direct voor de klas staan. (Bron: covertekst)
Didactiek. --- Lerarenbegeleiding. --- onderwijsdeskundigheid --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- Didactic strategies --- lerarenopleiding --- Lerarenbegeleiding --- Onderwijsbegeleiding --- Lesvoorbereidingen --- Didactiek --- 450.7 --- Begeleiding(Coaching) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Elektronische leeromgeving --- Intervisie --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lesgeven --- Portfolio's --- Reflecteren (Terugblikken) --- 474.3 --- Digitaal portfolio --- Digitalisering --- Internet --- Leerlingen --- Lesvoorbereiding --- Onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Portfolio --- Zelfsturing --- Lerarenopleiding --- Onderwijzen --- 030040.jpg --- Didactiek: lesvoorbereiding --- praktijk --- didactiek --- intervisie --- Opleiding en bijscholing --- (zie ook: teleonderwijs)
Choose an application
Iedereen heeft als kind op de schoolbanken gezeten en koestert daar voornamelijk mooie herinneringen aan. Tien op tien en een kus van de juffrouw geeft onze eigen herinneringen een plaats in de omvangrijke geschiedenis van het lager onderwijs in Vlaanderen. Deze geschiedenis begint al bij Karel de Grote, en zelfs lang daarvoor. Door de eeuwen heen is het dagelijkse reilen en zeilen op school drastisch veranderd. Maar de hoofrolspelers zijn altijd de onderwijzer, de kinderen en hun klas gebleven. Dit rijkelijk geïllustreerde naslagwerk bevat een schat aan historische feiten, leuke weetjes en pittige anekdotes over de lagere school in Vlaanderen en biedt tevens een antwoord op vele intrigerende vragen. (Bron: covertekst)
onderwijsgeschiedenis --- History of education and educational sciences --- Primary education --- Flanders --- onderwijs --- Vlaanderen --- 373.3 --- 371 <09> <493> --- #SBIB:949.3H1 --- #SBIB:316.334.1O120 --- 472.1 --- Didactiek --- Geschiedenis --- ICT --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Participatie --- Uitwisselingsproject --- Zorgschool --- Basisonderwijs ; Vlaanderen ; geschiedenis --- 081610.jpg --- Basisonderwijs --- Geschiedenis van het onderwijs--België --- Geschiedenis van België: godsdienst en cultuur --- Onderwijssociologie: geschiedenis van de opvoeding en onderricht --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- 371 <09> <493> Geschiedenis van het onderwijs--België --- Provincie West-Vlaanderen --- Socioculturele geschiedenis na 1830 (kennisdomein) --- basisonderwijs --- geschiedenis --- Vlaanderen.
Choose an application
Bewegen & Didactiek 2 behandelt de achtergrond van het bewegingsonderwijs, aangevuld met onderwerpen van onderwijskundige, didactische en methodische aard. De afzonderlijk te gebruiken delen bieden een logische leerweg die loopt van een eerste confrontatie met het systeem van een school, via een eerste oriëntatie in het leren lesgeven aan de hand van kleine lesgeefactiviteiten tot het zelfstandig samenstellen en geven van een les. Uitgangspunt is steeds het zich bewegende kind. Er wordt voortdurend teruggekoppeld naar de praktijk van het bewegingsonderwijs. Voor alle leeftijdsgroepen zijn lesvoorbeelden opgenomen. Bewegen & Didactiek 1 en 2 biedt de student het gereedschap om zelfstandig zijn lesgeefactiviteiten voor te bereiden en uit te voeren. Tevens biedt het aan leraren op de basisschool een handreiking voor het schrijven van het deelschoolwerkplan bewegingsonderwijs. (Bron: uitgeverscatalogus)
Bewegingsopvoeding --- Basisonderwijs. --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- Didactics of primary education --- 477.8 --- bewegingsleer (ler) --- bewegingsopvoeding (ler) --- didactiek : basisonderwijs (ler) --- 477.8 ) * BEWEGINGSEXPRESSIE - O.N --- bewegen --- Bewegingsopvoeding ; basisonderwijs ; didactiek --- Bewegingsopvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Lichamelijke opvoeding --- 616 --- Apenkooi --- Faalangst --- Gymzaal --- Kinderen --- Leerinhoud --- Leerproces --- Leerstijl --- Lesgeven --- Motoriek --- Observatie --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Orde --- Pesten --- Speelplaatsen --- Sport --- Sportgebouw --- 796.04 --- Basisonderwijs --- Bewegen --- Bewegingsonderwijs --- Kleuters --- Lesplannen --- Lichaamsoefening en sport; algemeen --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- lichamelijke opvoeding: didactiek lagere school
Choose an application
Dit boek brengt weldoordachte tips bij elkaar, vanuit vragen van leraren en uit de ervaring van de auteurs als lerarenopleider. Sommige tips behoeven maar een korte overdenking, misschien op de fiets op weg naar school. andere vragen meer denkwerk en voor nog andere is enige voorstudie en overleg nodig. (Bron: covertekst)
Didactiek. --- Onderwijskunde. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- onderwijspraktijk --- lesgeven --- lerarenberoep --- 454.2 --- 454.22 --- Didactische werkvormen --- Doceren --- Evaluatie (Beoordeling) --- Evaluatie --- Film --- Leerlingengesprek --- Leraren --- Lesgeven --- Onderwijs --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijsstijlen --- Relatie leraar - leerling --- Video --- 489.4 --- lesgeven (ler) --- Leraren ; professionalisering --- Onderwijsgevenden ; functioneren --- Onderwijsgevenden ; kwaliteitsverbetering --- Onderwijsgevenden ; praktijk --- 454 --- Onderwijskunde --- Onderwijspraktijk --- 011041.jpg --- Didactiek --- Onderwijsstrategieën --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- #PBIB:2004.4 --- Hans de Waard, Daan King --- onderwijs --- didactiek --- pedagogie --- lerarenopleiding --- 373 --- 371.3 --- Communicatie --- Leerlingen --- Methodiek --- 484 --- didactisch proces --- leerkracht --- leermethoden --- pedagogiek
Choose an application
De auteur vertrekt van een totaalvisie op de taak van de leerkracht. Naast lesgeven komt daar ook een stuk persoonlijkheidsopvoeding aan te pas. Hierbij ligt het accent op een leerlinggerichte houding, die rekening houdt met de concrete omstandigheden en klassituatie, de concrete leerling(en) en de eigen persoonlijkheid van de leerkracht. Voortdurend wordt de nadruk gelegd op de praktijk van de leerkracht in de klas en schoolomgeving. De auteur biedt een arsenaal van remediëringstechnieken, die de leerkracht tijdens zijn lessen kan gebruiken om probleemgedrag te voorkomen. Er wordt ook grondig ingegaan op het fenomeen pesten, en het inspelen op en omgaan met moeilijke klasgroepen.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- onderwijs --- didactiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- leraren-leerling relatie --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- gedragsstoornissen --- 371.064 --- #WWIS:AGGR --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Orthopedagogie --- tucht --- gezag --- klasmanagement --- secundair onderwijs --- leerlinggericht onderwijs --- gedragsproblemen --- 37.015.31 --- 371.064 Contacten leraren scholieren --- Contacten leraren scholieren --- Leerlingbegeleiding --- 454.22 --- Gedragsproblemen --- Leerling --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- #PBIB:+110.10 --- Communicatie --- 862 Vredesopvoeding --- 37.064 --- Gedragsstoornissen --- Leraren --- Onderwijs --- Opvoeding --- Persoonlijkheid --- Pesten --- Preventie --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 454.23 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- opvoedingsondersteuning --- pedagogiek --- pesten --- tuchtproblemen --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Begeleiding (Coaching) --- Gedragsregels --- Klassenmanagement --- Opvoeding en onderwijs --- Pesten op school --- Relatie leraar - leerling --- Secundair onderwijs --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- leraarsberoep --- leraren --- lesgeven --- opvoeden --- tucht (ler) --- 691 --- Didactische principes --- Pedagogie en didactiek --- Opvoedingsondersteuning --- Tuchtproblemen --- leerlingbegeleiding --- ordeproblemen (onderwijs) --- school- en onderwijsproblematiek --- gedrag --- onderwijzend personeel --- 450.7
Choose an application
Belangrijke vragen in dit boek zijn in welke richting het hoger onderwijs op onderwijskundig vlak evolueert en hoe docenten moeten worden ondersteund bij het realiseren van een nieuwe didactiek Wellicht nog prangerder is de vraag hoe dit alles in praktijk moet worden gebracht
Education, Higher --- Evaluation. --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Evaluation --- Algemeen. --- Lerarenvervolmaking en research. --- algemeen. --- studiebegeleiding --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs --- didactiek --- hoger onderwijs --- 378 --- Begeleiding --- Didactiek --- Kwaliteitszorg --- Leraren --- Vorming --- 489.4 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- hoger onderwijs : didactiek (ler) --- leerlingenbegeleiding --- Onderwijs --- 373.6 --- 489 --- Begeleiding (Coaching) --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijskunde --- Onderwijs-vernieuwing --- Relatie leraar - leerling --- Studenten --- Studiebegeleiding --- Studiekeuze --- Universiteit --- 489.59 --- Lerarenbegeleiding --- kwaliteit --- leerkrachten --- praktijklessen --- studiebegeleiding: hoger onderwijs --- Studiebegeleiding: hoger onderwijs --- studiekeuze --- 450.7 --- didactisch proces --- Didactisch proces --- kwaliteitszorg --- onderwijs --- onderwijsbegeleiding --- Onderwijsbegeleiding --- onderwijskunde --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing --- universitair onderwijs --- Universitair onderwijs --- Academic collection --- #BAVD --- #PEDA *1.112.4 --- #PEDA *8.001.8 --- #PEDA *8.048.4 --- #psyc:gift 1997 --- 378.147 --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Kwaliteitszorg --- #KVHB:Onderwijsbegeleiding --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- College students --- Higher education --- Postsecondary education --- Universities and colleges --- Hoger onderwijs; algemeen --- (zie ook: Pedagogiek) --- (zie ook: teleonderwijs) --- 371.3 --- 658.5 --- 371.22 --- 371.21 --- Opleiding en bijscholing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Education --- Education, Higher - Netherlands - Evaluation.
Choose an application
In de top-tien van modieuze onderwijskundige termen in verband met de vorming van leerkrachten, staan 'reflectie' en 'professionele ontwikkeling' al anderhalf decennium onaangetast te pronken. Het centrale belang van de stages, het leren uit ervaringen, is zo mogelijk een nog oudere evidentie. Studenten, maar ook veel opleiders, beschouwen het 'leren uit ervaring', het 'opdoen van ervaring' als het belangrijkste onderdeel van de opleiding. Tijdens nascholings- en begeleidingssessies krijgt die ervaring eveneens een centrale plaats. Toch blijft het opzetten en begeleiden van dit reflectief ervaringsleren voor vele opleiders en begeleiders een moeilijke opgave, niet in het minst omdat het ervaringsleren erg verschillend verloopt voor verschillende studenten en in verschillende contexten. In de praktijk van opleiding en nascholing blijkt reflectie daarenboven vaak gereduceerd te worden tot technische kwesties van kennis en didactische vaardigheden.
Didactiek. --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- didactiek --- ervaringsleren --- Ervaringsleren --- 371.3 --- 371.13 --- 371.12 --- #GGSB: Onderwijs --- #GSDBP --- 371.2 --- lerarenopleiding --- reflectie --- 450.7 --- leraren --- lerarenopleidingen --- onderwijs --- 454.23 --- Didactiek --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleidingen --- Onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren (Terugblikken) --- Zelfevaluatie --- 481.7 --- 472.7 --- Actie-onderzoek --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Zelfreflectie-leerkrachten --- 454.2 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 489.4 --- actie-onderzoek --- ervaringsleren (ler) --- nascholers --- opleiders --- professionele ontwikkeling --- reflectief ervaringsleren (ler) --- stagebegeleiders --- Ervaringsleren ; volwassenenvorming --- Leraren ; opleiding ; didactiek --- Reflectie --- stagebegeleiding --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.12 Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Onderwijsorganisatie --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Didactische principes --- Beroep en opleiding --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Onderwijzen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Reflecteren --- #SBIB:37H0 --- #PBIB:+SLO 220.91 --- Portfolio's --- Stagebegeleiding --- 371.39 --- Stages --- Pedagogie --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Leraren --- Opleidingen --- Bijscholing --- Onderwijspraktijk --- Leermethoden --- Onderwijsvernieuwing --- didactische werkvormen --- leerkracht --- leerkrachtenopleiding --- 371.21 --- Leraar --- Opleiding --- Professionalisering --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Stage --- Directie --- Arbeidsmarkt --- Taalonderwijs --- Leermethode
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|