Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Mensen met autismespectrumstoornissen (ASS) vertonen een combinatie van een aantal kenmerken. Hun contact met mensen en hun gerichtheid op de omgeving is niet of onvoldoende ontwikkeld. Daarnaast is hun communicatie en hun taalontwikkeling afwijkend, evenals hun gebaren en gezichtsuitdrukkingen. Hun interesses en bezigheden blijken beperkt. In het bijzonder voor Asperger geldt dat mensen met dit syndroom normaal tot hoogbegaafd zijn en geen stoornis in de taalontwikkeling hebben. In Asperger in meervoud wordt autisme vanuit verschillende en vooral de nieuwste theorieën verkend. Behalve over Asperger gaat het boek over de randgebieden (PDD-NOS), en over aangrenzende gebieden (NLD en McDD). Behalve voor de wetenschappelijke kant is er ook aandacht voor de praktijk en voor de mensen die direct in hun leven of hun omgeving met autisme te maken hebben. Asperger in meervoud is geschikt voor professionals die met autisme te maken hebben en de stand van zaken willen weten. Er is voor gezorgd dit boek zo leesbaar mogelijk te maken, zodat het geschikt is voor een breed publiek.
Autisme. --- #PBIB:2005.4 --- #PBIB:gift 2005 --- 462.4 --- Aspergersyndroom --- autisme --- orthopedagogiek --- hoogbegaafdheid --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- 376.44 --- Autisme --- Cognitieve ontwikkeling --- Communicatie --- Onderwijs --- Pervasieve Ontwikkelingsstoornissen --- Relaties --- autistische kinderen --- Autistische kinderen
Choose an application
Gedragstherapie --- Jeugd. --- Kinderen. --- kinderpsychiatrie --- gedragstherapie --- Psychiatry --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Klinische psychologie --- Interactie en interventie. --- psychotherapie. --- #KVHB:Gedragstherapie --- #KVHB:Kinderen; gedrag
Choose an application
Pervasieve ontwikkelingsstoornissen, ook wel autismespectrumstoornissen genoemd, zijn stoornissen die vele domeinen van het leven doordringen. Niet alleen het sociale contact, maar ook de taal, de motoriek en het cognitief functioneren zijn vaak aangedaan. Doordat bij PDD (Pervasive Developmental Disorders) sprake is van een levenslange handicap, zijn de uitingsvormen en de implicaties van de aandoening in elke levensfase anders. Een kleuter, een basisschoolkind, een adolescent of een volwassenen met autisme zijn in vele opzichten verschillend. Elke levensfase vergt speciale aanpassingen en vaardigheden van patiënten, ouders, docenten, begeleiders, artsen, psychologen en orthopedagogen. Dit boek wil deze mensen inspireren om vanuit een breed perpectief naar mensen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis te kijken. Uit de inhoud: Mijn levensverhaal - PDD in het jonge leven - Ontwikkeling van kinderen met PDD op de basisschoolleeftijd, met specifieke aandacht voor de seksuele ontwikkeling - De adolescent en zijn milieus - Een leven lang ouderen - Pervasieve ontwikkelingsstoornissen: geen verklarende psychologische theorie - Vroege detectie van autisme en pervasieve ontwikkelingsstoornissen - Een breed meetinstrumentarium als de diagnostiek moeilijk is - Interactie, communicatie en taal-/spraakstoornissen - Diagnose autisme: een blijde boodschap voor ouders? - Sociale vaardigheidstrainingen bij basisschoolkinderen met PDD - Picture Exchange Communication System - Medicatie bij jonge kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis - Medicatie als interventie in de behandeling van kinderen en jeugdigen met pervasieve ontwikkelingsstoornissen - Behandelingsstrategieën bij boosheid in de omgang met kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis - PDD in het regulier onderwijs - Onderwijs . Wie past zich aan? - De Woondroom: van dromen naar werkelijkheid
Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- autisme --- orthopedagogiek --- #KVHB: Autisme --- 462.4 --- Adolescentie --- Autisme --- Handelingsgerichte diagnostiek --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- APOS (pervasieve ontwikkelingsstoornis) --- Personen met autisme (autisme) --- 606.4 --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen (gez) --- APOS --- Adolescenten --- Autistische kinderen --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Geneesmiddelen --- Kinderen met leerproblemen --- Onderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen --- Seksualiteit --- Wonen --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
Psychiatry --- autisme --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- 462.4 --- Aspergersyndroom --- volwassenen --- Autistische kinderen --- Autisme --- Normaal begaafde volwassenen --- Diagnostiek --- Therapie --- Psychiatrische stoornissen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Begaafdheid --- Diagnose --- Psychiatrische stoornis --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
#KVHB:Autisme --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Zwakzinnigheid --- 376.44 --- Autisme --- Begeleiding --- Classificatie --- Diagnostiek --- Etiologie --- Gedragsstoornissen --- Opvoeding --- Personen met een mentale handicap --- Pervasieve Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Autisme. --- #KVHB:Mentaal gehandicapten. --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen. --- #KVHB:Zwakzinnigheid.
Choose an application
Autisme --- Psychologie --- Kinderen --- PDD-NOS --- Aspergersyndroom --- Niet-verbale leerstoornis --- Rettsyndroom --- PDD --- Pervasieve ontwikkelingsstoornissen. --- autisme --- psychische syndromen --- 376.44 --- Agressie --- Angsten --- APOS --- Diagnostiek --- Relaties --- Sociale vaardigheden --- 616.2 --- 462.4 --- agressiviteit --- angststoornissen --- hulpverlening --- sociale vaardigheden --- Autistische kinderen --- Aspergersyndroom. --- Autisme.
Choose an application
'Een kind met autisme beïnvloedt het hele doen en laten van alle gezinsleden,' schrijft Hilde De Clercq. Zij kan het weten, want zij is in dubbel opzicht een ervaringsdeskundige. Ze is moeder van een zoon met autisme én begeleidt al jàren jongeren met autisme. Of het nu gaat om communicatie, sociale relaties, vrije tijd, emoties, eten, seksualiteit, slapen, spelen of werken, de fundamenteel andere denkstijl van mensen met autisme is overal aanwezig en dat voor altijd, want kinderen met autisme worden volwassenen met autisme. Aan de hand van talloze concrete anekdotes over haar zoon Thomas en over andere jongeren met autisme die ze kent maakt de auteur deze andere denkstijl op een aangrijpende en soms ontroerende manier duidelijk. Ze beschrijft als het ware autisme van binnen uit, de enige manier om mensen met autisme echt te begrijpen. Hilde De Clercq gebruikt haar persoonlijke ervaringen en professionele inzichten ook om een praktische gids op te stellen vol handige strategieën om het leven met mensen met autisme voor alle partijen – ouders, kennissen, leraren, hulpverleners en jongeren met autisme zelf - aangenamer en gelukkiger te maken. Hilde De Clercq (1958) studeerde Germaanse Filologie en werkt voltijds als ‘ouder-professioneel' voor het Opleidingscentrum Autisme in Antwerpen. Zij geeft gespecialiseerde workshops en conferenties over autisme in binnen- en buitenland. Haar boek Mama, is dit een mens of een beest? over detaildenken en autisme werd vertaald in het Deens, Engels, Frans, Grieks, Italiaans, Portugees, Russisch en het Zweeds. De auteur is ook redactielid van Good Autism Practice van de University of Birmingham. Tussen de twee culturen, de gewone en de autistische, dienen verder bruggen gebouwd te worden. Autisme van binnen uit helpt ons flink op weg. Niemand kan om dit boek heen. Theo Peeters, directeur Opleidingscentrum Autisme
Autisme. --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- autisme --- orthodidactiek --- kinderen --- 462.4 --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Autistische kinderen --- #KVHB:Autisme --- 376.44 --- Autisme --- Communicatie --- Emoties --- Omgevingsfactoren --- Relaties --- Seksualiteit --- Spelen --- Stress --- Zelfredzaamheid --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornis --- autistische kinderen
Choose an application
Het onderzoek over autistische spectrumstoornissen heeft de laatste jaren een hele weg afgelegd. Toch worden deze stoornissen nog dikwijls niet tijdig onderkend, vooral bij personen met een normale tot hoge intelligentie. De stoornis lijkt bij deze personen mildere vormen aan te nemen of beantwoordt in elk geval minder aan het klassieke beeld van autisme. Gevolg is dat de stoornis vaak pas in de adolescentie of in de volwassenheid wordt gediagnosticeerd. Peter Vermeulen deed uitgebreid onderzoek naar de diagnostiek van autisme bij normaal tot hoog begaafde volwassenen en promoveerde ermee aan de Universiteit van Leiden. Het eerste deel is een omvattende omschrijving van de huidige inzichten in autisme en in de diagnostiek ervan. Het tweede deel bevat de onderzoeksgegevens over het beeld van autisme bij normaal begaafde personen en over de factoren die verband houden met het tijdstip van de diagnose. Naast een gedetailleerde analyse van de schoolloopbaan, het maatschappelijk functioneren, de intelligentiestructuur en het sociale oordeelsvermogen van de betreffende groep biedt het boek ook praktische suggesties voor de diagnose. Het boek besluit met een aantal aanbevelingen voor verder onderzoek.
Autisme. --- Ontwikkelingspsychologie --- Speciale problemen. --- Orthopedagogics --- autisme --- #PBIB:2002.4 --- #PBIB:gift 2002 --- #KVHB:Autisme --- Autisme --- 462.4 --- Aspergersyndroom --- classificatie --- diagnose --- hoogbegaafdheid --- ontwikkelingsstoornissen --- orthopedagogiek --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- 376.44 --- Diagnostiek --- Kenmerken --- Methodiek --- Ontwikkelingsstoornissen --- 616.89 --- Autistische kinderen --- 616.2 --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
Welke rol kunnen professionals vervullen in het slagen van de behandeling van jongeren die vanwege hun stoornis, ADHD en PDD-NOS, op een gegeven moment zijn aangemeld voor een behandeling in een residentiële instelling? De geplaatste jongeren hebben door hun stoornis veelal negatieve ervaringen in het verleden opgedaan. Ze zijn vaak niet begrepen of botsten keer op keer op hun eigen tekortkomingen. Het lijkt er soms sterk op dat ze langzaam het gevoel hebben gekregen dat ze uit een stoornis bestaan. De ontwikkelde 'Zie-mij-methodiek', die in dit boek centraal staat, richt zich dan ook expliciet op de stoornis en het omgaan daarmee met als doel het versterken van het zelfvertrouwen van de jongeren. Met concrete voorbeelden uit het dagelijkse leven van de jongeren wordt de lezer meegenomen in hoe pedagogisch medewerkers in en rondom de leefgroep(en) de jongeren proberen te leren omgaan met hun stoornis. Door op hun eigen ervaringen te reflecteren leren de jongeren hun gedragsproblemen herkennen, erkennen en verkennen die voortkomen uit hun stoornis en doen zij vaardigheden op om in toekomstige situaties adequaat hiermee om te gaan. Het boek maakt zichtbaar dat een specifiek gecreëerd orthopedagogisch leefklimaat in een residentiële groep bijdraagt aan een uiteindelijke resultaat van een behandeling. Behandeling kan niet effectief zijn als een veilig en stabiel leefklimaat die aansluit bij de doelgroep als basisvoorwaarde ontbreekt. Niet alleen de pedagogisch medewerker als persoon is hierbij bepalend, ook het gehele team die gezamenlijk een methodiek toepast is hierbij cruciaal. Aandacht voor dit deel van het werk vergroot de professionaliteit van pedagogisch medewerkers en draagt bij aan de kwaliteit van zorg
gedragsstoornissen --- Social problems --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- jeugd --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- gedragsproblemen --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Residentiele hulpverlening --- 464 --- ADHD --- leerproblemen --- methodiek --- opvoeding --- orthopedagogisch handelen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 364.046 --- Methodiek --- Pervasieve Ontwikkelingsstoornissen --- Residentiële zorg --- 376 --- Kinderen met leerproblemen --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- hulpverlening --- PXL-Education 2015 --- Ontwikkelingsproblemen --- Therapie --- Plaatsing --- Residentiele hulpverlening --- Orthopedagogiek --- Leerstoornissen --- Gedragsproblemen --- PDD-NOS --- Jeugd --- Ontwikkelingsprobleem --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Gedragsstoornis --- Jongere
Choose an application
Orthopedagogics --- autisme --- Aspergersyndroom --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Aspergersyndroom --- #KVHB:PDDNOS --- 462.4 --- Agressie --- Angst --- ASS (AutismeSpectrum Stoornissen) --- Autisme --- NLD --- Ontwikkelingsproblemen --- PDD-NOS --- Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Syndroom van Asperger --- Autistische kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Ouders --- Partners --- Hulpverleners --- #PBIB:2005.4 --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Partner --- Hulpverlener --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- Gesprek --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|