Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Hoe kun je met jonge kinderen op een natuurlijke, vanzelfsprekende manier praten over hun lichaam en bloot zijn? Het verhaal over Luuk en Roos biedt aanknopingspunten om de geslachtsdelen te benoemen en hun functie te bespreken. Dit draagt bij aan een positief lichaamsbeeld en vergroot de vaardigheden om hun grenzen aan te geven.
433.4 --- seksuele opvoeding --- relationele opvoeding --- lichaamsbewustzijn --- lichaamstaal --- lichaam --- kleuters --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Seksuele opvoeding ; kleuters --- weerbaarheid
Choose an application
Ouders, directies, leerkrachten, hulpopvoedende medewerkers, interne en externe begeleiders, vinden in dit boek inspiratie om preventie en hulpverlening, in een kader van relationele enseksuele opvoeding, te optimaliseren.
#KVHB:Familiale en seksuele psychologie --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Relaties --- #KVHB:Seksueel misbruik. Zie ook: Geweld --- hulpverlening --- leerlingenbegeleiding --- pedagogie --- relationele opvoeding --- seksualiteit --- seksueel misbruik --- seksuele opvoeding --- 323.4 --- 418.19 --- kindermishandeling --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- relaties --- seksuele mishandeling --- 613.88 --- Hulpverlening --- Jeugd --- Kindermishandeling --- Preventie --- Relaties --- Relationele opvoeding ; basisonderwijs --- Relationele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Relationele opvoeding ; secundair onderwijs --- Scholen --- Seksualiteit --- Seksueel misbruik --- Seksuele opvoeding ; basisonderwijs --- Seksuele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Seksuele opvoeding ; secundair onderwijs --- Seksuele opvoeding --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding ; secundair onderwijs --- Sociale opvoeding --- 614.23 --- MST (medisch schooltoezicht, schoolgezondheidszorg) --- incest --- jeugdpsychologie --- kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- seksuele voorlichting (voorlichting) --- 433.4 --- relatiebekwaamheid --- kindermishandeling, seksuele --- schoolmaatschappelijk werk --- Jeugdbescherming --- Overige onderwerpen --- (zie ook: jeugdgezondheidszorg, PMS) --- 343.62 --- 37.03 --- 371.21 --- Lerarenopleiding --- Relationele opvoeding. --- Seksuele opvoeding. --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- psychosociale hulpverlening --- Didactics of social education --- Sexology --- kinderen --- Sociology of social care --- jeugd --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- seksuele vorming --- Seksuele mishandeling --- Relatie
Choose an application
Dit boek gaat over hoe scholen kunnen omgaan met seksueel getint gedrag van kleuters (3-6 jaar). Al dan niet vermeend seksueel grensoverschrijdend gedrag van kleuters roept veel vragen en (soms heftige) reacties op bij leerkrachten, schoolleiding en ouders. Het boek schetst de problematiek, geeft aan hoe de psychoseksuele ontwikkeling van kleuters normalerwijze verloopt, gaat in op seksueel ongepast en grensoverschrijdend gedrag bij kleuters, beschrijft hoe ouders in dit soort situaties vaak met hun gevoelens op de loop gaan en schetst hoe een school het beste met dit soort situaties kan omgaan. Hoewel het boek een aantal duidelijke voorbeelden bevat (in rood afgedrukt), is de tekst in grote lijnen toch meer beschouwend dan praktisch. Het boek is geschreven door een groep Vlaamse kindertherapeuten. Seksualiteit en kinderen, het lijkt niet samen te horen. Toch maken kinderen ook op dit vlak een ontwikkeling door. Ze ontdekken hun eigen lichaam en dat van anderen. Ze zijn nieuwsgierig naar het verschil tussen jongens en meisjes. Ze spelen vadertje en moedertje of doktertje. Het hoort allemaal bij groot worden. In een kleuterschool doen zich dagelijks situaties voor die verwijzen naar de seksuele ontwikkeling van kleuters. Sommige situaties passeren, andere roepen vragen of zelfs zorgen op. Op het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Antwerpen (VKA) krijgen we verschillende meldingen per jaar van kleuterscholen die zich zorgen maken over seksueel gedrag bij kleuters. Ze vragen wat normaal is en wat niet en hoe te reageren ten aanzien van de kinderen en ouders. Vaak ontstaat er heel wat commotie bij de verschillende betrokkenen en dreigt de impact hiervan op de kinderen grote proporties aan te nemen. Hoe gaat onze huidige maatschappij om met het thema seksualiteit en wat is de mogelijke impact hiervan op onze kinderen? Wat mogen we verwachten van een normale psychoseksuele ontwikkeling en meer bepaald bij kleuters? Wanneer worden er grenzen overschreden en hoe kunnen we dit begrijpen? Wat is de impact hiervan op ouders? Hoe kan een kleuterschool op een constructieve manier hiermee omgaan? Met dit boek willen de auteurs hun visie en ervaringen delen met anderen. Ze hopen hiermee tegemoet te komen aan de vele vragen bij kleuterscholen over het thema seksualiteit bij jonge kinderen. Ook buitenschoolse voorzieningen waar kleuters samen komen, ouders en hulpverleners in het algemeen kunnen in dit boek antwoorden vinden over dit thema.
Seksuele opvoeding. --- Seksualiteit --- Kleuters. --- kleuteronderwijs --- seksuele vorming (themawoord fictie) --- seksualiteit --- Seksualiteit ; kinderen --- Seksuele opvoeding --- #PBIB:+105.91 --- #KVHB:Seksualiteit --- #KVHB:Kleuters --- Seksualiteit ; kleuters --- seksuele opvoeding --- jonge kinderen --- kleuters --- 433.4 --- Intimiteit --- Relationele opvoeding --- Seksuele opvoeding (Seksuele voorlichting) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- intimiteit --- relationele opvoeding --- preventie --- seksueel misbruik --- seksueel grensoverschrijdend gedrag --- 613.88 --- Kinderen --- Grensoverschrijdend gedrag --- Preventie --- Weerbaarheid --- Kleuters --- Relaties --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- 37.03 --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Seksuele en relationele opvoeding --- Lichamelijkheid --- Ontwikkelingspsychologie --- RSV basisonderwijs --- Relationele en seksuele vorming --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Dit bronnenboek ligt in het verlengde van Sociaal vaardig? Lieve deugd, waarin J. Cuvelier de 'axenroos' voor de basisschool uitwerkt. De axenroos is een werkinstrument om de verschillende interacties tussen mensen in kaart te brengen. De tien axen (bepaalde vaardigheden) liggen mede aan de basis van de eindtermen sociale vaardigheden. Om het aanschouwelijk te maken voor jonge kinderen zijn er tien dieren gekozen als symbool voor de eigenheid van elke ax. Met de axenroos kunnen sociale vaardigheden afzonderlijk geoefend worden in de klas. Het remediëren van individueel probleemgedrag wordt niet expliciet behandeld. Het eerste hoofdstuk beschrijft de houding van de leraar en het gegeven dat sociale vaardigheden de hele dag aan bod komen. De volgende twee hoofdstukken willen de axenroos als werkinstrument aan leerlingen aanleren. Tips voor gesprekken, versjes en liedjes, verhalen, verwijzingen naar kinderboeken en werkbladen ondersteunen de tekst. De didactische koffer "Een huis vol gevoelens en axen" sluit goed aan bij deze uitgave.
Didactics of social education --- sociale vaardigheden --- Didactics of Kindergarten --- axenroos --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- Didactics of primary education --- Educational sciences --- communicatie --- intermenselijke relaties --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs ; didactiek --- Sociale vaardigheden ; basisonderwijs --- #PBIB:+108.31 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- Gevoelens --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- axen --- basisscholen --- 478.9 --- didactiek --- sociaal-emotionele opvoeding --- 305.8 --- 415.3 --- Axenroos --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Relationele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- basisonderwijs --- emoties --- liedjes --- relationele opvoeding --- spelen --- Basisonderwijs --- Conflicten --- Didactiek --- Handboek --- Handboek/cursus --- Levenshouding --- 433.4 ) Sociale vaardigheden --- 474.8 --- Documentatiemap --- axen (ler) --- relationele opvoeding (ler) --- sociale vaardigheden (ler) --- 37.032 --- 433.4 --- Axen --- Communicatie --- Emoties --- Relaties --- Werkvormen --- 478.8 --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Relationele opvoeding; ba.o --- Sociale opvoeding; ba.o --- 031202.jpg --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Communicatie ; algemeen --- Uitvoerende functies --- Overige vormingsgebieden --- Schoolbooks - Didactic material --- Pedagogiek --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Ervaringsgericht onderwijs --- Sociaal-agogische vaardigheden --- relationele vorming --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs
Choose an application
Als je niet vrijt, kun je dan kinderen krijgen? Bestaan er condooms die je kunt uitwassen? Honderd vragen van kinderen over liefde en seks worden kort beantwoord. Met kleurenfoto's. Vanaf ca. 10 t/m 14 jaar.
Liefde --- Seksuele opvoeding --- Seksualiteit --- kinderen --- Liefde. --- Seksuele opvoeding. --- kinderen. --- Kinderen. --- 433.4 --- RSV basisonderwijs --- relationele opvoeding --- seksuele opvoeding --- seksuele ontwikkeling --- voorlichting --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind
Choose an application
PHL-Central Office 12 --- communicatie --- communicatievaardigheden --- gezondheidszorg --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Relaties --- Zakelijke communicatie --- Communicatietheorieën --- 433.4 ) Relationele opvoeding --- lichaamstaal --- luisteren --- observeren --- sociale vaardigheden --- zelfstudie --- zelfstudiepakketten --- Relatie --- Communicatietheorie --- Schrijven --- Tekst
Choose an application
Kinderpsychiater Jean-Yves Hayez schetst in dit boek genuanceerd het seksuele leven van kinderen. Welke gedragingen zijn onschuldig, en op welke leeftijd? Wanneer dreigt een kind te ontsporen? Welke waarden en grenzen kun je als ouder aan je kind meegeven? En hoe pak je dit praktisch aan?
159.922.7 --- #PBIB:+101.20 --- Relaties --- Seks --- #KVHB:Kinderen; seksualiteit --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Seksualiteit --- kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- seksualiteit --- 433.4 --- seksuele opvoeding --- 613.88 --- Kinderen --- Opvoeding --- Seksualiteit --- Seksueel misbruik --- Seksuele opvoeding --- 081380.jpg --- Seksualiteit ; kinderen --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Thuis --- Sociale opvoeding --- Relationele opvoeding. --- Seksuele opvoeding. --- Educational sciences --- seksueel gedrag --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- seksuele vorming --- Children --- Sexual behavior --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Seksuele en relationele opvoeding --- Relationele en seksuele vorming
Choose an application
Hoe moet het op school tussen leerlingen, leerkrachten, directieleden? Wie in het spanningsveld tussen autonomie en verbinding staat, kan littekens en kwetsuren oplopen als hij niet het evenwicht vindt tussen 'erbij horen' en 'zichzelf zijn'. Op school kan het riskant of zelfs ongepast lijken om de eigen beleving ter sprake te brengen. Toch is het een belangrijke manier om zelfvertrouwen en een eigen identiteit op te bouwen. Een groep mensen kan pas echt als team functioneren wanneer elk individu ten volle tot zijn recht kan komen. Deze publicatie gaat over de persoonsgerichte benadering in het onderwijs. De uitgangspunten zijn de drie psychologische basisbehoeften die zowel voor de kinderen, de leerkrachten als de directieleden gelden: competentie, autonomie en relationele verbondenheid. Als deze drie basisbehoeften in het gedrang komen, dan ontstaat vaak 'tegengedrag'. Maar neemt de school ze ernstig, dan ontwikkelt zich een goed pedagogisch klimaat waarin iedereen kan groeien. (Bron: covertekst)
basisonderwijs --- diversiteit --- verbondenheid --- leraren-leerling relatie --- autonomie --- individualiserend onderwijs --- Didactics of primary education --- reflectie (psychologie) --- Educational psychology --- intermenselijke relaties --- identiteit --- schoolmanagement --- waardering --- zelfvertrouwen --- 366.4 --- Autonomie --- Competenties --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Persoonlijkheidsleer --- Positieve psychologie --- Schoolmanagement --- Talenten --- Verbondenheid --- Waardering --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Emotionele opvoeding --- Feedback --- Reflectie --- Relatie leraar - leerling --- Zelfbeeld --- Competenties; onderwijs --- Onderwijs; algemeen --- Relationele opvoeding; ba.o. --- 110571.jpg --- Pedagogische psychologie --- Management ; algemeen --- Onderwijsstijlen --- Onderwijspsychologie --- Pedagogisch klimaat --- Relationele opvoeding; ba.o
Choose an application
Het Project S is ontwikkeld voor OKAN – Onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers, maar het is ook voor vele andere groepen geschikt. De doelstelling is de overbrugging van de vaak aanwezige taal- en cultuurkloof specifi ek omtrent relationele en seksuele vorming. Methodieken werden uitgedacht, uitgeprobeerd, herzien of herkaderd naar de doelgroepen toe. De boodschap wordt kracht bijgezet door veel visueel materiaal, talige ondersteuning en de didactische opbouw van het geheel. Het boek bevat ook een overzichtslijst van bruikbare materialen en randmethodieken. Via een weblink kan de gebruiker op de hoogte blijven van de verdere ontwikkeling van het Project.
Seksuele opvoeding ; secundair onderwijs. --- anderstaligen --- Didactics of social education --- minderjarigen --- relationele vorming --- gezondheidspromotie --- seksuele vorming --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- didactiek --- Foreign speakers --- Sex instruction for youth --- Immigrants --- Cultural assimilation --- Interpersonal relations --- relationele opvoeding --- NT2 --- seksuele voorlichting --- 433.4 --- 308.4 --- 613.88 --- seksuele opvoeding --- Seksuele opvoeding --- Relationele opvoeding --- Anderstaligen --- 37.03 --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Intercultureel onderwijs --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Relationele en seksuele vorming --- OKAN
Choose an application
Dit boek is bedoeld om zichzelf beter te leren kennen in de omgang met de ander en om de professionele communicatie met de eigen doelgroepen en medewerkers te optimaliseren. Het biedt theoretische achtergrond, praktijkvoorbeelden, leerdoelen en verwerkingsopdrachten voor de elementaire relationele en communicatieve vaardigheden; ethische attituden en aanbevolen literatuur krijgen voldoende aandacht.
304 --- 305.8 --- 499.4 --- axenroos --- bejegeningscircel --- communicatieve vaardigheden --- hogescholen --- relationele opvoeding --- territoriumleer --- 361.521 --- Axenroos --- Bejegeningsmethode --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Relaties --- Territoriumleer --- 433.4 ) Relationele opvoeding --- communicatie (gez) --- communicatie --- lichaamstaal --- luisteren --- observeren --- sociale vaardigheden --- zelfstudie --- zelfstudiepakketten --- 316.77 --- Denken --- Omgangskunde --- Sociale vaardigheden --- Waarneming --- Sociaal-agogische vaardigheden --- communicatie (leesbaarheid) --- relaties --- Sociale pedagogie - Agogie --- Mondelinge communicatie --- Communicatie ; algemeen --- Communicatie. --- Sociale vaardigheden. --- Sociology of health --- interpersonele communicatie --- Sociologie van de gezondheid --- #KVHB:Communicatie --- vaardigheidstraining --- Persoonlijkheid --- Professionalisering --- Vaardigheidstraining --- Relatievorming --- Hoger onderwijs --- Psychologie --- Volwassene
Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|