Listing 1 - 10 of 48 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De diagnostiek van stoornissen in het autismespectrum krijgt steeds meer vorm. Maar wat kun je betekenen voor kinderen en volwassenen met een autismespectrumstoornis als de diagnose is gesteld? Voor hen zijn onze sociale wereld en hun eigen emoties vaak ondoorgrondelijk. Velen voelen zich als van een andere planeet. Een normale tot randnormale begaafdheid biedt volgens auteur Jeanette L. McAfee. M.D. aanknopingspunten om beter te leren functioneren in het alledaagse leven. In dit boek expliciteert ze daartoe op een cognitieve manier wat voor neurotypische mensen vanzelfsprekend is: gezichtsuitdrukkingen bij emoties, beurtwisselingen in gesprekken. hulp vragen en hulp aanbieden, met wie je wel priv voelens deelt en met wie niet. Vanuit deze kennis leren de kinderen en volwassenen stapje voor stapje. door reflectie en experimenteren om zich meer op hun gemak te voelen in die vreemde wereld van de 'gewone mensen'. Navigeren in de sociale wereld biedt een zorgvuldig opgebouwd leerplan met concrete oefeningen en aanwijzingen, zowel voor kinderen en volwassenen met een autismespectrumstoornis als hun ouders en begeleiders.
Autisme. --- zorgverbreding --- autisme --- Aspergersyndroom --- Orthopedagogics --- sociale vaardigheden --- socio-emotionele opvoeding --- Sociale dienst --- Sociale psychiatrie --- Sociale problematiek --- Intelligentie --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
Opgroeien in de huidige samenleving vraagt van kinderen dat zekunnen omgaan met allerlei verschillende situaties. In dit boek wordt het programma 'Opvoeden zonder vooroordelen' beschreven, dat uit de VS afkomstig is. Dit programma is in het kader van het project 'Pedagogisch vernieuwen in kindercentra' aangepast aan de Nederlandse situatie. Kern van het programma is dat kinderen diversiteit in etnische afkomst, sekse, handicap, leefvormen en opvoedingsstijlen leren waarderen en dat ze kunnen omgaan met vooroordelen, discriminatie en pesten.
peuterscholen --- kinderopvang --- Kindergarten --- socio-emotionele opvoeding --- intercultureel onderwijs --- anders-zijn --- Discriminatie --- Kinderopvang --- Vooroordelen --- Opvoeding en onderwijs --- Interculturele opvoeding --- Pesten --- Opvoeding --- Vooroordeel --- Onderwijs
Choose an application
Sterre is verdrietig want haar papa en mama gaan scheiden. Zou dat komen omdat zij niet lief genoeg is geweest? Zullen papa en mama, nu het allemaal zo anders wordt, nog wel van haar blijven houden? Gelukkig is daar juf met wie Sterre kan praten. En samen met haar grote broer Tijl ontdekt Sterre dat er ook leuke dingen zijn aan het wonen in twee huizen.
prentenboeken --- echtscheidingen --- emoties --- JB SNOE --- 471.44 --- echtscheiding --- sociaal-emotionele opvoeding --- kleuteronderwijs --- gevoelens --- echtscheiding (themawoord fictie) --- Didactics of social education --- verdriet (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- socio-emotionele opvoeding
Choose an application
Hugo heeft een heel lieve knuffel, Schaapie. Als Hugo 's morgens naar school gaat, wil hij Schaapie meenemen. Maar dat mag niet van mama. Toch gaat Schaapie mee naar school, stiekem in Hugo's rugzak! Op school verstopt Hugo zijn knuffel in een poppenbedje. Als hij 's avonds naar bed gaat, waar o waar is Schaapie? Zal Hugo nu wel kunnen slapen, zonder zijn lieve knuffel?
prentenboeken --- knuffels --- slapen gaan --- verstoppen --- verdriet --- JB STAR --- Gevoelens- gedrag --- knuffels (themawoord fictie) --- Didactics of social education --- verdriet (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- socio-emotionele opvoeding --- slapen
Choose an application
Choose an application
Wat kan de buitenschools opvang betekenen voor kinderen met probleemgedrag? De vier opvoedingsdoelen uit de Wet kinderopvang zijn bij het zoeken naar een passend aanbod, het vertrekpunt in Tis knap lastig! In zeven hoofdstukken staat praktische informatie en advies voor een pedagogische aanpak over het omgaan met kinderen en over het contact met ouders. In de bijlagen is achtergrondinformatie en werkmateriaal opgenomen. Tis knap lastig! is geschreven voor groepsleiding en locatiehoofden van centra voor buitenschoolse opvang. Het wil helpen om de juiste aanpak te ontdekken voor een passend aanbod voor kinderen met lastig gedrag. De uitgave Tis knap lastig! Omgaan met lastig gedrag in de buitenschoolse opvang is één van de resultaten uit het project 'Knap lastig!', uitgevoerd door het NJi in opdracht van de Landelijke Oudervereniging Balans. In dit project gaat het om de vraag die ouders van kinderen met probleemgedrag aan de opvang stellen: 'Kunnen jullie goede opvang bieden die aansluit op de behoefte van onze kinderen?'
gedragsstoornissen --- socio-emotionele opvoeding --- kinderopvang --- Social policy and particular groups --- Gedragsproblemen --- Kinderopvang --- Buitenschoolse vorming --- Buitenschoolse opvang --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gedragsprobleem --- Buitenschools leren
Choose an application
Kobus, de dwarse krab is een interactief voorleesboek dat kinderen en hun begeleiders tips biedt om minder snel boos te worden of boosheid op een handige manier op te lossen. Het verhaal van Kobus is gericht op kinderen van 5 tot 8 jaar. Cognitief gedragstherapeuten die werken met jonge kinderen kunnen met behulp van deze hoofdstukken, de vragen en de activiteiten kinderen helpen de emotie ?boosheid? te herkennen en hoe daarmee om te gaan. Zij kunnen aan de verschillende hoofdstukken cognitief gedragstherapeutische technieken koppelen om de thema?s verder uit te werken. Het boek kan echter ook worden gebruikt door ouders, leerkrachten en hulpverleners om met kinderen in gesprek te gaan over boosheid.In de verhalen staan dieren met menselijke karaktertrekken centraal. Sommige dieren, zoals Kobus de Krab, zijn bekend uit het interactieve voorleesboek Een verrassende verjaardag. De gebeurtenissen die de dieren meemaken zijn van alledag, en daarom herkenbaar. De inhoud van de verhalen sluit aan bij de beleving van het jonge kind, waardoor een moeilijk onderwerp op een eenvoudige, speelse, en (therapeutisch) verantwoorde wijze bespreekbaar wordt gemaakt.De hoofdstukken in Kobus, de dwarse krab volgen elkaar op, het is een kapstok voor de stappen die kinderen kunnen nemen om anders te leren omgaan met boosheid. De in de hoofdstukken verwerkte strategieën zijn onder andere emotie-educatie, rollenspellen, ontspanningsoefeningen, en time-out.https://www.swpbook.com/boeken/14/boeken-voor-kinderen-tot-12-jaar/2290/kobus-de-dwarse-krab
Boosheid --- Boos zijn --- Kind --- Emotieregulatie --- Cognitieve gedragstherapie --- Cognitive psychology --- Didactics --- Primary education --- socio-emotionele opvoeding --- informatieve jeugdliteratuur --- cognitieve gedragstherapie --- gedragsstoornissen --- agressie --- gedragstherapie --- socio-emotionele ontwikkeling --- boosheid --- kinderen --- Gevoelens
Choose an application
Als kind ben je veel in contact met andere kinderen en volwassenen. Het is niet altijd even makkelijk om die contacten voor iedereen prettig te houden. Dit werkboek is voor kinderen bedoeld die hier meer over willen leren. Er worden tips en opdrachten gegeven om angst en onzekerheid in het contact met anderen de baas te zijn. Kinderen leren over zichzelf en lastige situaties na te denken aan de hand van vragen en stellingen.
sociale weerbaarheid --- socio-emotionele opvoeding --- communicatievaardigheden --- Social psychology --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- sociale vaardigheden --- emoties --- Didactics of social education --- 471.44 --- sociale vaardigheden (ler) --- basisonderwijs (ler) --- 37.032 --- Sociale vaardigheden --- Emoties --- Communicatie --- Relaties --- Weerbaarheid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Primary education
Choose an application
Pedagogische gids voor ouders van kinderen met autisme en ADHD.
woede --- autisme --- emotionele opvoeding --- Psychiatry --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- socio-emotionele opvoeding --- Personality development --- ADHD ; kinderen --- Agressie ; kinderen --- 616.2 --- Autisme --- ADHD --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Gedragsprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Lotte wil graag een spelletje doen met mama, maar mama is te moe. Papa is ook te moe. Allebei rusten ze even uit voor ze allerlei klussen in huis moeten doen. Dan krijgt Lotte een heel goed idee! Als zij en haar broertje allemaal een handje meehelpen, hebben papa en mama wél tijd om te spelen en worden ze niet zo moe.
helpen (themawoord fictie) --- huishouden (themawoord fictie) --- Didactics of social education --- opruimen (themawoord fictie) --- socio-emotionele opvoeding --- helpen --- sociale vaardigheden --- prentenboeken --- JB STAR --- 472.9 --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Helpen --- Gezinsleven --- Kleuteronderwijs
Listing 1 - 10 of 48 | << page >> |
Sort by
|